Ferrita Roadsport System

Allt som rör MX-5 Club i allmänhet.
Post Reply

Skulle du vara intresserad av ett "Roadsport" system från Ferrita?

1. Nej, jag har ett orginalsystem som jag är nöjd med.
0
No votes
2. Nej, jag har ett eftermarknadssystem som jag är nöjd med.
4
27%
3. Nej, jag ska köpa ett annat system framöver.
1
7%
4. Kanske, beroende på pris.
2
13%
5. Kanske, beroende på hur det kommer se ut och låta.
4
27%
6. Kanske, beroende på om jag måste göra ett nytt hål för avgaspipan eller inte.
0
No votes
7. Ja, troligtvis inom något år när mitt gamla system är slut.
0
No votes
8. Ja, jag skulle mycket väl kunna tänka mig att köpa ett system för att maximera min prestanda.
3
20%
9. Ja, jag skulle köpa ett utan tvekan. SIGN ME UP!
1
7%
10. Ja, eller nej. Vilket jag förklarar i tråden nedan.
0
No votes
 
Total votes: 15

User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Ferrita Roadsport System

Post by Cyberoid »

Jag håller på att diskutera möjligheten att ta fram ett "Roadsport" avgassystem tillsammans med Ferrita. I första hand till NA(89-97). Ett system som är optimerat för maximal prestanda helt enligt egen design av våra medlemmar. Tanken är att man ska kunna erbjuda systemet till klubbens medlemmar på samma sätt som PEAN och Orion Racing gör med sina produkter.

Då det är många som håller på att bygga om sina bilar för tillfället så kanske det finns ett stort intresse för ett sådant system? Fördelen är att vi nu kan utveckla systemet precis som vi vill enligt egna önskemål.

Vad tror ni? Finns det ett intresse för ett sådant samarbete? Passar samma system på 1.6 & 1.8? Inkl eller exkl katalysator? Sidepipe? Rostfritt eller vanligt stål? Etc etc etc…

Mitt förslag hade varit att bygga ett system som går rakt bak istället för att lägga ljuddämparen på tvären. Fördelarna är att man slipper en hel del vikt, förskjuter vikten närmare bilens tyngdpunkt + eliminerar 2st 90 graders krökar => mindre avgasmottryck. Nackdelen skulle vara att man då måste ta upp ett nytt uttag för avgaspipan eller ev. bygga med dieselpip.

Ös på med förslag och ideer!! Och anmäl gärna intresse i tråden.
Last edited by Cyberoid on Fri 19 Dec 2008, 12:55, edited 1 time in total.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Ferrita Roadsport System

Post by Niklas Falk »

Undrar om det inte är effektivast att göra ett system för alla med adapter framför katen (för de lite olika anslutningarna till downpipen/extraktorgrenröret).
Det blir naturligtvis mer anslutningar (de är ju mycket dyrare än rör) men hela resten av systemet passar 90-05 (om man inte ska optimera för de utan diverse stag i bakre subframen iofs). Adaptern kan ju dessutom innehålla flexrör för den som vill det. Det blir lixom koncentration av customjobbet till ett ställe.

Jag röstar för V-clamps om det skall vara anslutningar, de bygger lika lite som slipon (och avgasklämma) men är tätare och enklare att montera/demontera. Men slipon är såå mycket billigare iofs.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Ferrita Roadsport System

Post by Fredrik Henriksson »

Går precis i tankarna på nytt system så ett färdigt optimerat system vore perfekt. :)
Har tänkt köra Racingbeat extraktor och racekat, men inte klurat färdigt på vad jag ska hänga på i rak linje bakom. :think2: Med proffshjälp så slipper man ju tänka på d, de e bare å åk... :banana:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Re: Ferrita Roadsport System

Post by JOnas »

skulle vara att man då måste ta upp ett nytt uttag för avgaspipan
:think: Jag tror att för dom flesta här (och dom kommande) så är inte detta något bekymmer.
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Ferrita Roadsport System

Post by Dennis Kullman »

Enklast möjliga i svartstål skulle passa mig. Undrar om det skulle funka med bara två små "resonans-dämpare" i serie? Jag hade gärna sluppit brölet kring 80-100 km/h...
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Ferrita Roadsport System

Post by Måns Wilke »

Larini...? :D

Finns till alla modeller, 1.6, 1.8 och 2.0n och i olika konfigurationer.

www.larinisystems.com

Annars så kan man väl försöka kopiera ett system som verkligen funkar och sen bygga det med samma dimensioner och burkar. Det finns ju en uppsjö med färdiga kit till NA/NB därute och man borde kunna få till samma resultat med grejer Raka Rör, Simons eller Ferrita, det är ju själva konfigurationen som är det viktiga.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Ferrita Roadsport System

Post by Cyberoid »

Det finns mängder med avgassystem till Miatan på marknaden. Det är ju trots allt en sportbil med några år på nacken nu. Men de är alla kompromisser på olika vis och inte direkt optimerade för maximal prestanda. Vi har ju nu möjligheten att optimera systemet precis så som vi vill ha det tillsammans med Ferrita.

Om ni ursäkta den förskräckliga Paint sketchen så hade jag tänkt att man skulle kunna designa systemet enligt nedan. Fast med en ljuddämpare någonstans på vägen naturligtvis. Antagligen längst bak då det är det enda stället där det finns någon plats. Dock bör man ha en liten bit rör efter för att slippa jobbiga resonanser. Men detta är bara ett förslag och det vore roligt att spåna vidare.

Vad säger alla de andra som planerar att börja köra framöver? Finns det ett intresse för att ta fram ett sådant system. Kanske kan man få Ferrita att bli "hovleverantör" till cupen framöver och att alla måste åka med samma system?

Bra pris, sportigt ljud, maximal prestanda OCH rättvist. :P
:up: :down:
Attachments
Larini2.JPG
Larini2.JPG (6.57 KiB) Viewed 1096 times
Larini.JPG
Larini.JPG (10.76 KiB) Viewed 1096 times
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Ferrita Roadsport System

Post by Cyberoid »

Jag testade att göra en liten omröstning också. Verkar ju funka ganska bra. :work: :up: :)

Hittas längst upp i tråden.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
CG Leijonhufvud
Posts: 1197
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Laxne

Re: Ferrita Roadsport System

Post by CG Leijonhufvud »

Snyggt Henrik, bra initiativ. Blir det prod. får vi se till att klubben får royalti. :racesmile:
är det tänkt som cat-back eller efter grenrör med racecat?

Kolla även hedders,vilka/vilken passar bäst ihop med systemet?


Inte fel om det går att kombinera prestanda med ljudbild (med koll på max db)
CG Leijonhufvud
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Ferrita Roadsport System

Post by Cyberoid »

CG Leijonhufvud wrote: är det tänkt som cat-back eller efter grenrör med racecat?

Kolla även hedders,vilka/vilken passar bäst ihop med systemet?

Inte fel om det går att kombinera prestanda med ljudbild (med koll på max db)
Det finns möjlighet att göra lite som man vill. Antingen ett komplett system inkl kat eller ett catback system. Det är därför jag vill kolla av med klubbens medlemmar vad det finns intresse för. Ferrita är ju väldigt duktiga och levererar redan idag avgassystem till enhetsklasser och specialprojekt. De garanterar även att systemet ska vara gatlegalt med hänsyn till ljudnivå etc. Så att de skulle kunna tillverka ett bra system tvekar jag inte på.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Ferrita Roadsport System

Post by Niklas Falk »

Cyberoid wrote:.... De garanterar även att systemet ska vara gatlegalt med hänsyn till ljudnivå etc. Så att de skulle kunna tillverka ett bra system tvekar jag inte på.
Max 90dB förbifart vid nytt är nog inte fel att sikta på, det är ju i de lägena man inte vill hamna över 95dB förrän efter ett antal år (helst aldrig).
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Ferrita Roadsport System

Post by Cyberoid »

Niklas Falk wrote:
Cyberoid wrote:.... De garanterar även att systemet ska vara gatlegalt med hänsyn till ljudnivå etc. Så att de skulle kunna tillverka ett bra system tvekar jag inte på.
Max 90dB förbifart vid nytt är nog inte fel att sikta på, det är ju i de lägena man inte vill hamna över 95dB förrän efter ett antal år (helst aldrig).
Det låter som en bra utgångspunkt tycker jag. Miatan har väl aldrig haft några större problem med ljudet men visst skulle man kunna hamna över 95 dB utan korrekt dämpning. Men man vill ju inte ha för mycket dämpning heller då det är lätt att missa växlingarna när det är tätt med bilar runtomkring. :racesmile: :mrgreen:
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
Post Reply