Förslag på ny sprintbana till 2009! - DUELLSPRINT!

Allt som rör MX-5 Club i allmänhet.
Post Reply
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Förslag på ny sprintbana till 2009! - DUELLSPRINT!

Post by Per Hammarsjö »

Tjopp!

Fick den här idén när jag såg på race of champions eller om det var någon SS i WRC. Hur som.

Tänk om man skulle korta ner A-sprinten lite och bygga två spegelvända banor.
Bilarna startar samtidigt men åt två olika håll. Som det är idag så går det ju fort över mållinjen. Här flyttar man istället den snabba kurvan till mitten och kortar ner med långsammare parti i slutet. Och bilarna ska stanna i en fålla.

Jag tror vi kan få detta att bli säkert. Dvs ingen risk för krock. Däremot kan vi inte köra det var som helst. Malmby som ex kanske är för kort? Eller så anpassar man banan så den passar på halva malmby.

Det som blir kul är att det blir lite publikintresse. För vem tycker inte om att se vem som först kommer över mållinjen?

Idén är inte att gå ifrån A-sprint utan kanske lägga till detta som ny bana på eftermiddagen.

Vad tror ni. Jag skulle tycka det här var skitkul att både köra och titta på.
Lite saker att lösa bara. Hur startar man bilarna samtidigt? Kan man kanske bygga startljus enkelt?
Tidtagning behövs ju inte här egentligen. Mer intressant vem som kommer först.
Attachments
duellsprint_757.jpg
duellsprint_757.jpg (86.51 KiB) Viewed 906 times
User avatar
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 218
Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
Location: Västerås/Skallberget

Post by Crazy Ivan »

Låter som en kul idé!!

Men tidtagning det lär det nog vara........tror du inte frågorna kommer ganska direkt om: -" ja men hur fort körde jag då jmfrt med "kalle"??"
Kan ta lite tid att genomföra en hel omgång om alla skall köra mot alla.
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Post by Peter Sandström »

Lägg start o målfållorna lite omlott bredvid varandra så att man får en gemansam start och mållinje för bägge bilarna. Går då att ha en startgubbe mellan bilarna så att bägge förarna ser denne. Man kan ha målfållorna lite mer isär på varsin sida av banan för att undvika ev kollision, men starten kan ju vara ganska tätt ihop i mitten på "banan" för att undlätta starten...

(S:et på bilden är "startern"..)
Attachments
duellsprint_757_180 ps.JPG
duellsprint_757_180 ps.JPG (30.12 KiB) Viewed 874 times
Last edited by Peter Sandström on Wed 05 Nov 2008, 21:50, edited 2 times in total.
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Post by JOnas »

Visst e de fränt! Nån med en blå bil har talat (med lyster i blicken) om detta. :D

Hur lite yta kan den kräva som minst? Långsam & supertajt (kort avstånd mellan koner) eller om yta finns, snabb och mera flow med längre avstånd mellan koner.

Kanske någon som hade mekanolåda i början av 80-talet snickra ihop? (inte jag :o ). Jag kan nog bidra med långa kablar från "manöverbordet" till "stopp-ljusen". Ta lampor från gamla ljusorgeln & sätta i en gammal tom högtalarlåda...?? Vad vet jag....
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Peter Sandström wrote:Lägg start o målfållorna lite omlott bredvid varandra så att man får en gemansam start och mållinje för bägge bilarna. Går då att ha en startgubbe mellan bilarna så att bägge förarna ser denne. Man kan ha målfållorna lite mer isär på varsin sida av banan för att undvika ev kollision, men starten kan ju vara ganska tätt ihop i mitten på "banan" för att undlätta starten...
Inte så dumt.. Får man bara ner farten innan så borde det ju funka. Man kan ju korta avståndet för konerna rätt hårt innan slutet.

Visst e de fränt! Nån med en blå bil har talat (med lyster i blicken) om detta.

Hur lite yta kan den kräva som minst? Långsam & supertajt (kort avstånd mellan koner) eller om yta finns, snabb och mera flow med längre avstånd mellan koner.
Jag hoppas man kan göra det på en halv flygraka med tanke på att många hyr ut halva banan. Dvs A-sprint men lite kortare.
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Post by Peter Sandström »

Kladdade lite i paint ovan :roll: ...
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Post by JOnas »

Kladdade lite i paint ovan
Mmmmm.... PAINT gillar vi :up:



Hrhmm.. :wink:

sorry, jag flippar ibland
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Det här kan ju bli hur kul som helst!
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Post by Josen »

Per Hammarsjö wrote:Det här kan ju bli hur kul som helst!
Ja instämmer helt kanon kul idé 8) - nästa steg är kanske att ha 4 banor :shock:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:
Per Hammarsjö wrote:Det här kan ju bli hur kul som helst!
Ja instämmer helt kanon kul idé 8) - nästa steg är kanske att ha 4 banor :shock:
Hyra helt flygfält (2km) och lägga fyra 500m banor efter varandra som körs i sekvens (alla fyra lite olika med induviduell kö och tidtagning)?
Då är det ju bara att köra tills man kräks (men att resa koner längs 2km konbana kräver fler än de 8 som sköter tidtagning och starter).
Bara det finns asfalt så går det att hitta på nästan vad som helst, så länge det finns energi och engagemang.
User avatar
Mattias Stahre
Posts: 186
Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45

Post by Mattias Stahre »

låter ju riktigt coolt!

Per, we´re gonna fight man!
Post Reply