Klubbgemenskap.....

Allt som rör MX-5 Club i allmänhet.
Post Reply
User avatar
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 218
Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
Location: Västerås/Skallberget

Klubbgemenskap.....

Post by Crazy Ivan »

Nu ni, nu sticker jag kanske ut hakan men jag tycker att
MX5RC (mx5racingclub) skall knyta ett tätare och ffa för medlemmarna
TYDLIGARE samarbete med MCS (MiataClub of Sweden)!

Jag är, som kanske är bekant, medlem i båda klubbarna, precis som rätt många andra är.

Det saknas, enl. min mening, en nära kontakt i det dagliga "forumhängandet" i båda klubbarna.

MRC arrar underbara Miataträffar och detta bör kunna komma MX5RC:s medlemmar till del på något sätt.......
(Precis som det omvända......)

Kan inte styrelserna ta kontakt med varandra i denna fråga???
(Lägger in detta inlägg även på MCS:s forum. )

Jag kommer att motionera till båda klubbarna:s kommande årsmöten om att man bör åstadkomma ett närmare samarbete än idag.
Vi, medlemmer i båda klubbarna, har mycket att vinna på att samarbetet mellan klubbarna intensifieras.
(Bl.a. minskade kostnader, fler "Miatakompisar" och ett större utbud av tjänster för oss medlemmar..)

Hälsningar
Crazy Ivan
(Troligen inte helt okänd på någotdera forumen...)
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Är också dubbelmedlem men ser inte att det är någon avsaknad av samarbete. Det är ju två klubbar med bilen som den gemensamma nämnaren men med lite olika intressefokus. Där det funnits en naturlig anledning att samarbeta så har det gjorts, tänker på MX5racingclubs banaktivitet på MCS:s årsmöte bl.a.
Det är ju medlemmarna som gör klubbarna. De medlemmar som både gillar att umgås på träffar, rabbater mm genom MCS samt bankörning genom MRC skaffar följdaktligen dubbla medlemskap men låter vardera klubb göra det dom är bra på. :)

/Fredrik
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 218
Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
Location: Västerås/Skallberget

Post by Crazy Ivan »

Fredrik Henriksson wrote:Är också dubbelmedlem men ser inte att det är någon avsaknad av samarbete. Det är ju två klubbar med bilen som den gemensamma nämnaren men med lite olika intressefokus. Där det funnits en naturlig anledning att samarbeta så har det gjorts, tänker på MX5racingclubs banaktivitet på MCS:s årsmöte bl.a.
Det är ju medlemmarna som gör klubbarna. De medlemmar som både gillar att umgås på träffar, rabbater mm genom MCS samt bankörning genom MRC skaffar följdaktligen dubbla medlemskap men låter vardera klubb göra det dom är bra på. :)

/Fredrik
Nja - jag ser det lite annorlunda.
Den naturliga anledningen du nämner (Årsmötet i MCS) är också den enda vad jag vet.....
Det är där jag tycker det saknas lite - om medlemmar i MCS deltar på våra bankalas får dom betala en hel årsmedlemsavgift extra! Och vi får säkert göra detsamma på deras träffar.
Det är där bl.a. jag tycker att klubbarn kan samarbeta bättre.
Stafflade medlemsavgifter eller nåt? Rabatt på medlemskap eller träffavgift om man är medlem i den andra klubben.

T.ex. Malmby/Kjula-dagar är ju något som lockat medlemmar i MCS i ganska stora skaror. Där kan man ju kanske göra nåt, men låta rena Racingträffar vara som det är nu??
Tror vi kan locka fler till vår "lilla" klubb om vi gör på det viset.

Miatan i sig kanske borde kunna vara en rabaterad entrébiljett på nåt sätt....
Det känns för mig som lite väl vattentäta skott som det är nu.
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
User avatar
peter dahlqvist
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 68
Joined: Fri 29 Feb 2008, 08:01

Post by peter dahlqvist »

Jag är också medlem i båda och ser det som naturligt att vara det ifall man har intresse i båda inriktningarna. Jag ser inte att det skall vara några rabbatter klubbarna emellan. Avgifterna behövs för att kunna ha aktiviteter. En rabatt innebär bara att pengarna behövs tas någon annanstans - inget är gratis...
Det jag har noterat och som kanske kunde förbättras när det gäller samarbete är att när jag var på Knutstorp Ring och tittade fanns det ca 30 st MX-5 uppställda på rad på en anvisad plats men ingen av klubbarna hade något vid dem.
------------------------------------------------------
Peter Dahlqvist, Åkersberga (NA 1994 och NBFL 2001)
User avatar
Peter Sandström
Posts: 230
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:42
Location: Urshult / Småland

Post by Peter Sandström »

peter dahlqvist wrote: Avgifterna behövs för att kunna ha aktiviteter. En rabatt innebär bara att pengarna behövs tas någon annanstans - inget är gratis...
Det jag har noterat och som kanske kunde förbättras när det gäller samarbete är att när jag var på Knutstorp Ring och tittade fanns det ca 30 st MX-5 uppställda på rad på en anvisad plats men ingen av klubbarna hade något vid dem.
Nu finns det faktiskt pengar avsatta på Miatataklubben för "banracing" som kan användas för bla samarrangemang likt A-sprinten på årsmötet där tex kostnaderna kan fördelas klubbarna emellan beroende fördelningen av antalet medlemmar från resp klubb! Dessa pengar skulle nog räcka till minst 3-5 konbanekörningar/förarövningar, beroende på banhyra (läs flygfält) och antalet deltagande!

Så visst går det att locka in fler MCS-medlemmar till konbane-eventen då det finns pengar till just detta! :)

Per Hammarsjö är ju även "banansvarig" på Miataklubben, så det ligger väl lite på hans bord att samordna eventen/klubbarna för dom enklare arrangemangen som konbana/A-sprint!

Vad det gäller Knutstorp så var det inte ens nåt plats bokad i år för Miatorna, oavsett klubb?... Det var av ren vänlighet från arrangörens sida att vi fick stå där denna gången då dom antog att vi skulle komma! :wink: ...
NA -91, lite moddad konbaneracer, numera såld...
SAAB Sonett II/V4 -68. Blå pärla i nyskick. .
SAAB 96 GT750 -60. Orenoverad originalbil, en av få..
VOLVO XC90 R-Design D5 Polestar -14
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Jag har faktiskt tänkt en del på detta den sista tiden.

Jag tycker definitivt att vi ska ha ett tajtare samarbete. Det finns fler anledningar att ha det än att inte ha det. Iom att MCS har avsatta medel kan båda klubbarna tillsammans erbjuda en fin banträffkalender. Och vad jag förstår tänker MCS styrelse fortsätta med den budgetplaneringen.

Personligen har inte min tid räckt till i år för tankegångar och planering kring detta.
Därav har vi i styrelsen inte gjort mer än att skickat inbjudningar till MCS.

Men det är kanske på tiden att se över detta nu inför 2009. Största utmaningen blir som vanligt att hitta folk som kan arrangera träffar utanför Mälardalen.
User avatar
CG Leijonhufvud
Posts: 1197
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Laxne

Post by CG Leijonhufvud »

Visst skall ett samarbete finnas, likaså är det viktigt att de respektive klubbarna är tydliga på vad man vill erbjuda sina medlemma.
MRC s fokus är bankörning "förarövning" och racing.
Att använda hemsidorna och Miatabladet som informationsmedia är ett enkelt sätt att börja stärka samhörigheten, detta kan vara i form av att länka till varandra (vilket MRC gjort) samt mer på djupet i klartext under exv "om klubben" skriva in att det finns en ytterligare klubb med fokus på Miatan, men med annan inriktning (tydlig beskrivning alt. hänvisning).
I Miatabladet kan man tänka sig en permanent sida som tar upp händelser från MRC. Inför 2009 kan man samplanera träffar och presentera en gemensam Miata kalender. Viss reservation från MRCs sida vad gäller vissa bokningar av motorbanor som exv. Kinnekulle där vi måste vara ute i mycket god tid och där dessa bokningar därefter ej /eller med stor svårighet kan ändras.

Detta är relativt enkla exempel på att knyta ihop klubbarna, och som ger maximal tydlighet mot befintliga och nya medlemmar.
Från MRC s sida har vi varit, och är öppna för alla typer av diskussioner som för denna fråga framåt i proaktiv mening!
Min mission i MRC är att i första hand slå vakt om Miatans förträfflighet som kul bil, och i MRCs fall då som banbil, detta oavsett om man vill köra A-sprint, förarövning på "flygfältsbana" eller tävla. Om man däremellan vill använda bilen för touring är ägandet fulländat!
CG Leijonhufvud
Post Reply