Angående reglement om vikt / barlastning

Allt som rör MX-5 Club i allmänhet.
Post Reply
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Angående reglement om vikt / barlastning

Post by Thomas Thorén »

Hej forum,

Behöver hjälp med tolkning av nedan.

6.6 Tävlingsvikt
Barlastning är tillåten med max 50 kg. Vikter får vara max 25 kg/enhet och ska vara väl fastsatt i chassit med skruv eller svetsförband. Vikterna ska vara fastsatta vid platsen för passagerarsätet. Plomberingsmöjlighet ska finnas. I övrigt enligt Gemensamt för samtliga tävlingsformer. Bilarna ska ha en tävlingsvikt av minst 550 kg och max 1700 kg.


25 kg/enhet - Vad är en "enhet"?
Är det varje fysiskt objekt eller är det den/de vikter som sitter bultade tillsammans?
Jag tex har ett system med viktskivor i passagerarbrunnen, de sitter bultade tillsammans 7 stycken och väger ca 3 kg styck.
-> Är en enhet för mig mitt 21-kg's paket eller är det varje skiva?

Vikterna ska vara fastsatta vid platsen för passagerarsätet
Innebär detta att man inte får barlasta på andra platser än just på platsen för passagerarsätet?

Hils TT
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Angående reglement om vikt / barlastning

Post by Niklas Falk »

Nu är det tekniker med ansvar som ska stå för tolkning...
Men det har inte hindrat mig från att svamla förr :)

Barlast är vikter man plockar i/ur alltefter behov, mindre lätta konstruktionselement (som 25kg batterilåda, bogserögla, burfäste, ...) är nåt annat.

Max 25kg/enhet tror jag har lite att göra med max vikt lämpad för de fastsättningselement man tänkt sig (Har för mig att det är 4st M8 8.8 som är minimum för FIA/SBF).

Använd original svetsmuttrar (M10x1,25) för att fästa en låda på passagerarstolens plats (sänkt så den står på golvet), i denna låda bultar du dina viktplattor.
Möjligen kan du utöka fastsättningen med genomgående bult genom golvet om nån vill det (tänk på bränsleledningarna om du borrar i golvet på höger sida).

Du ska ju kunna plocka bort det och få till en fungerande passagerarplats också.
"Passagerarplats inkl. med möjlighet till standard stolsinfästning skall finnas och vara ändamålsenlig, passagerarsäte får tillfälligt demonteras."
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: Angående reglement om vikt / barlastning

Post by Thomas Thorén »

Ja det var så jag tolkade det också gällande vad en enhet är.
Jag har ingen låda tyvärr utan skivor som jag bultar genom golvet. Under golvet har jag också en skiva som agerar jättestor bricka :)
Sitter med tre M12 av någon väldig hög DIN-kvalité.

Det innebär ju att jag inte kan addera på mer skivor än totalt 25 kg i passagerarbrunnen. Mina skivor täcker i princip hela sittbrunnen.

Japp, tack för infon angående passagerarstol och allt det där.

Vad säger vi om barlast på andra ställen än just sittbrunn? Bagageutrymmet tex.
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
User avatar
seved
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 167
Joined: Sun 28 Aug 2011, 10:46
Location: Linköping

Re: Angående reglement om vikt / barlastning

Post by seved »

Thomas Thorén wrote:
Vad säger vi om barlast på andra ställen än just sittbrunn? Bagageutrymmet tex.
'Naturlig' barlast som reservhjul modell större och stort batteri har sett användas.
Johan Hedström, inte ägare till någon MX-5 (just nu iallafall)
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: Angående reglement om vikt / barlastning

Post by Thomas Thorén »

seved wrote:
Thomas Thorén wrote:
Vad säger vi om barlast på andra ställen än just sittbrunn? Bagageutrymmet tex.
'Naturlig' barlast som reservhjul modell större och stort batteri har sett användas.
Japp, bra tips! :up:
Stort batteri får det nog bli men att hänga i reservhjul :shock: Där går nog min gräns.
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Angående reglement om vikt / barlastning

Post by Niklas Falk »

En ljuddämpare på tvären lägger vikten lägre ner...
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: Angående reglement om vikt / barlastning

Post by Thomas Thorén »

Niklas Falk wrote:En ljuddämpare på tvären lägger vikten lägre ner...
Redan check på den! :)
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Angående reglement om vikt / barlastning

Post by Niklas Falk »

Thomas Thorén wrote:
Niklas Falk wrote:En ljuddämpare på tvären lägger vikten lägre ner...
Redan check på den! :)
De finns i lite olika vikter (tjockplåtade ljuddämpare lever längre), och det kan behövas skyddsplåt.

Men se till att det inte lossnar en 5kg värmeskyddsplåt i nåt gupp. Det bli rätt fula skador på funktionärerna när sånt flyger över räcket.
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: Angående reglement om vikt / barlastning

Post by Thomas Thorén »

:up: Det är klart! Bra tips!m :burnout:
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
Post Reply