Page 1 of 1

Angående reglement om vikt / barlastning

Posted: Sat 20 Feb 2016, 11:13
by Thomas Thorén
Hej forum,

Behöver hjälp med tolkning av nedan.

6.6 Tävlingsvikt
Barlastning är tillåten med max 50 kg. Vikter får vara max 25 kg/enhet och ska vara väl fastsatt i chassit med skruv eller svetsförband. Vikterna ska vara fastsatta vid platsen för passagerarsätet. Plomberingsmöjlighet ska finnas. I övrigt enligt Gemensamt för samtliga tävlingsformer. Bilarna ska ha en tävlingsvikt av minst 550 kg och max 1700 kg.


25 kg/enhet - Vad är en "enhet"?
Är det varje fysiskt objekt eller är det den/de vikter som sitter bultade tillsammans?
Jag tex har ett system med viktskivor i passagerarbrunnen, de sitter bultade tillsammans 7 stycken och väger ca 3 kg styck.
-> Är en enhet för mig mitt 21-kg's paket eller är det varje skiva?

Vikterna ska vara fastsatta vid platsen för passagerarsätet
Innebär detta att man inte får barlasta på andra platser än just på platsen för passagerarsätet?

Hils TT

Re: Angående reglement om vikt / barlastning

Posted: Sat 20 Feb 2016, 12:27
by Niklas Falk
Nu är det tekniker med ansvar som ska stå för tolkning...
Men det har inte hindrat mig från att svamla förr :)

Barlast är vikter man plockar i/ur alltefter behov, mindre lätta konstruktionselement (som 25kg batterilåda, bogserögla, burfäste, ...) är nåt annat.

Max 25kg/enhet tror jag har lite att göra med max vikt lämpad för de fastsättningselement man tänkt sig (Har för mig att det är 4st M8 8.8 som är minimum för FIA/SBF).

Använd original svetsmuttrar (M10x1,25) för att fästa en låda på passagerarstolens plats (sänkt så den står på golvet), i denna låda bultar du dina viktplattor.
Möjligen kan du utöka fastsättningen med genomgående bult genom golvet om nån vill det (tänk på bränsleledningarna om du borrar i golvet på höger sida).

Du ska ju kunna plocka bort det och få till en fungerande passagerarplats också.
"Passagerarplats inkl. med möjlighet till standard stolsinfästning skall finnas och vara ändamålsenlig, passagerarsäte får tillfälligt demonteras."

Re: Angående reglement om vikt / barlastning

Posted: Sat 20 Feb 2016, 16:35
by Thomas Thorén
Ja det var så jag tolkade det också gällande vad en enhet är.
Jag har ingen låda tyvärr utan skivor som jag bultar genom golvet. Under golvet har jag också en skiva som agerar jättestor bricka :)
Sitter med tre M12 av någon väldig hög DIN-kvalité.

Det innebär ju att jag inte kan addera på mer skivor än totalt 25 kg i passagerarbrunnen. Mina skivor täcker i princip hela sittbrunnen.

Japp, tack för infon angående passagerarstol och allt det där.

Vad säger vi om barlast på andra ställen än just sittbrunn? Bagageutrymmet tex.

Re: Angående reglement om vikt / barlastning

Posted: Sat 20 Feb 2016, 20:57
by seved
Thomas Thorén wrote:
Vad säger vi om barlast på andra ställen än just sittbrunn? Bagageutrymmet tex.
'Naturlig' barlast som reservhjul modell större och stort batteri har sett användas.

Re: Angående reglement om vikt / barlastning

Posted: Sun 21 Feb 2016, 12:02
by Thomas Thorén
seved wrote:
Thomas Thorén wrote:
Vad säger vi om barlast på andra ställen än just sittbrunn? Bagageutrymmet tex.
'Naturlig' barlast som reservhjul modell större och stort batteri har sett användas.
Japp, bra tips! :up:
Stort batteri får det nog bli men att hänga i reservhjul :shock: Där går nog min gräns.

Re: Angående reglement om vikt / barlastning

Posted: Sun 21 Feb 2016, 12:40
by Niklas Falk
En ljuddämpare på tvären lägger vikten lägre ner...

Re: Angående reglement om vikt / barlastning

Posted: Sun 21 Feb 2016, 17:52
by Thomas Thorén
Niklas Falk wrote:En ljuddämpare på tvären lägger vikten lägre ner...
Redan check på den! :)

Re: Angående reglement om vikt / barlastning

Posted: Sun 21 Feb 2016, 19:22
by Niklas Falk
Thomas Thorén wrote:
Niklas Falk wrote:En ljuddämpare på tvären lägger vikten lägre ner...
Redan check på den! :)
De finns i lite olika vikter (tjockplåtade ljuddämpare lever längre), och det kan behövas skyddsplåt.

Men se till att det inte lossnar en 5kg värmeskyddsplåt i nåt gupp. Det bli rätt fula skador på funktionärerna när sånt flyger över räcket.

Re: Angående reglement om vikt / barlastning

Posted: Sun 21 Feb 2016, 22:44
by Thomas Thorén
:up: Det är klart! Bra tips!m :burnout: