Äntligen har jag blivit med Miata!

Allt som rör MX-5 Club i allmänhet.
Post Reply
User avatar
Niclas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 16
Joined: Sat 09 Jan 2016, 14:20
Location: Arboga

Äntligen har jag blivit med Miata!

Post by Niclas »

Efter att en tid tillbaka, då jag har sneglat på er, varit starstrucked :bow: och drömt mig bort på racerbanor. Har jag tänkt att någon gång vill jag också vara med att leka, har jag nu tagit tag i min 40årskris och införskaffat mig en -03 1,8l.

Jag har blivit inspirerad av er som har er Miata som helgglidare och racer, att både äta kakan men samtidigt har den kvar. Så min tanke är att ställa upp i standardklassen och medverka vid olika träffar, sprintcup osv till en början. Sedan får framtiden visa om jag vill modifiera och bygga vidare till en mer i huvudsak racer för Roadsport C (och B)

Till min fråga (som kommer garanterat bli fler i framtiden :) ), är jag naiv som tror att jag kan hinna modifiera min Miata för vagnsboken samt förbättra främst chassi och bromsar, därefter träna och köra in mig och sedan ställa upp i MX cup? Eller ska jag modifiera bilen, medverka på banträffar och träna på bana i lugn och ro sedan köra cupen för 2017? Min tidigare erfarenhet på racerbana är måttlig med sporadiska prova på körningar.
Kul att vara med i klubben!

Hälsningar // Niclas
Niclas Larsson
Mx-5 1,8l -03 NB
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Äntligen har jag blivit med Miata!

Post by Andreas E »

Hej Niclas och varmt välkommen till MX-5 Racing Club!

Extra roligt att du siktar på standardklassen tycker jag (som också har en NB som går i standardklassen).

När det gäller din fråga om att satsa på standardklassen redan i år eller fokusera på banträffar och börja köra i cupen 2017 fungerar både och. Som part i målet tycker jag du ska sikta på att köra race redan i år - skulle det bli svårt att hinna med allt till premiären i maj kommer du definitivt få flera chanser då det är racehelger både i juli, augusti och september.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Äntligen har jag blivit med Miata!

Post by chriss »

Bilen är snabb som den är, det är oftast (alltid) föraren som har bäst förbättrings potential :wink:
Håller du dig till att förbereda bilen med vagnbok + klossar + däck och träning kommer du få ut maximalt av denna säsong utan att fastna i byggandet.

Körde standard för 2 år sen blir det nu och det är skit roligt :banana:
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Niclas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 16
Joined: Sat 09 Jan 2016, 14:20
Location: Arboga

Re: Äntligen har jag blivit med Miata!

Post by Niclas »

Tack för svaren, jag börjar att beställa hem grejer så får vi se vart det slutar, hur som helst ser jag fram emot säsongen :)
Niclas Larsson
Mx-5 1,8l -03 NB
Post Reply