Racingsimulator?

Allt som rör MX-5 Club i allmänhet.
Post Reply
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 184
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Racingsimulator?

Post by Anders S »

Funderar på att dämpa den värsta abstinensen så här års med att köpa/bygga någon form av racingsimulator på nybörjarnivå. Det finns säkert många i klubben som redan har något sådant där hemma. Utgångspunkten är ett budgetalternativ, t ex att börja med något från Blocket för att se om det här är något att spinna vidare på. Ev bygga en ställning med stol/ratt/pedaler. Min fråga nu är vad ni använder där hemma och vad ni kan rekommendera? Är det någon skillnad på Playstation och xBox? Vilken generation bör man ha? Eller är det en stationär dator man ska ha? Vilka spel ska man satsa på (gärna med svenska banor)? Ratt/pedaler?
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Racingsimulator?

Post by Conny Lundell »

Anders S wrote:Funderar på att dämpa den värsta abstinensen så här års med att köpa/bygga någon form av racingsimulator på nybörjarnivå. Det finns säkert många i klubben som redan har något sådant där hemma. Utgångspunkten är ett budgetalternativ, t ex att börja med något från Blocket för att se om det här är något att spinna vidare på. Ev bygga en ställning med stol/ratt/pedaler. Min fråga nu är vad ni använder där hemma och vad ni kan rekommendera? Är det någon skillnad på Playstation och xBox? Vilken generation bör man ha? Eller är det en stationär dator man ska ha? Vilka spel ska man satsa på (gärna med svenska banor)? Ratt/pedaler?
Hej Anders!

Jag snickrade ihop en enkel ställning till en simulator. Använder en gammal PC och Logitech G27 ratt och pedaler.
Kör med ett spel som heter race 07 och stcc adon för svenska banorna och ett adon med MX-5 cup för våra bilar.
Var lite bökigt att få in adon men det löste sig med hjälp av sonen.
Finns kanske andra spel också som passar till våra behov.
Det är både kul och lärorikt att köra i simulatorn och varför inte träna lite på vintern. Sen gäller det bara att göra lika dant i verkligheten vilket inte alltid är lika lätt. Men det är kul. Dom ska dra in fiber i området snart och då kanske man kan börja köra mot andra på nätet. Man blir aldrig för gammal för att leka. :banana:
Attachments
Hade kanske behövt en bättre skärm men den får duga ett tag till.
Hade kanske behövt en bättre skärm men den får duga ett tag till.
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 184
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Re: Racingsimulator?

Post by Anders S »

Ser ju proffsigt ut Conny. Växelspaken till vänster och pedalerna i höjd med stolssitsen, precis som på racern :up: .
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Re: Racingsimulator?

Post by JOnas »

Å katten i knät på tävlingarna? :mrgreen:
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Racingsimulator?

Post by Conny Lundell »

Anders S wrote:Ser ju proffsigt ut Conny. Växelspaken till vänster och pedalerna i höjd med stolssitsen, precis som på racern :up: .

Tack Anders!

Det funkar bra och jag har måttat efter min mx-5 racer. Jag byggde så det går att flytta växelspaken till vilken sida man vill. Det gör gott att träna på att växla med vänstern, hoppas jag ska slippa så många felväxlingar IRL.
Högerstyrd bil kör man ju aldrig annars än på banan. Bra sätt alla lära sig banorna på också.
Det är säkert fler än jag som leker racing på fritiden, vet att Lejban kört mycket simulator och Oscar J i cupen mm.
Det kunde vara kul och höra vad andra kör med för grejer och vilka spel man kan använda.


Jonas katten får inte vara med och leka. :D
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
Post Reply