MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Allt som rör MX-5 Club i allmänhet.
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Torkel k »

Edit i titeln: Niklas Falk

Hej Racingvänner, bröder i bensin (systrar är det ont om här), riddare av ratten. Hör upp! Hör upp!

SPVMs styrelse vänder och vrider på många förslag inför nästa reglementesperiod 2016-2018. Många timmars diskussion blir det... Som ni vet finns det en del nya uppdateringar i det nya förslaget för Roadsport. Men vi har också en ide som vi skulle vilja fråga er om.

Om vi skapar en helt egen klass för Miatorna, med ett reglemente som passar de mer modifierade bilarna i Roadsport C, skulle ni vara intresserade i att köra i den klassen? Den nya klassen skulle ha samma utgångspunkt som alla andra klasser i SPVM, dvs: Om ni blir fler än 15bilar får ni ett eget heat. Blir ni färre än så kör klassen ihop med Modsport 3.

Den nya klassen skulle vi kalla t ex "MX-5 Cup" och det skulle vara en riktig, egen racingklass, utan krav på besiktning, skatt, försäkring etc. Klassen skulle inte vara kopplad till Roadsport C och bilarna skulle vagnboksbesiktigas för MX-5 Cup varje år. Reglementet skulle utgå från Modsports reglemente, men med ett antal tillägg ungefär såhär:
- Man måste köra en Mazda Miata/MX5 av valfri årgång (inga problem så långt, hoppas jag?)
- 6,5kg/hk.
- Måste köra Kumho V70A i torrt. I regn är däcken fritt.
- H-mönstrad växellåda (inga sek-lådor, med andra ord)
- Ett antal övriga begränsningar på vad man får och inte få göra med Miatan, som kommer passa de bilar som kör i den snabbare delen av Roadsport C idag.

Notera att Roadsport C skulle finnas kvar. För er som kör Standard-bilar är det förmodligen mer intressant att fortsätta följa det reglementet (antar jag?). Precis som för andra klasser gäller fortfarande att C kör i ett eget heat om ni blir fler än 15.

Vad säger ni? Låter denna "skiss" på ny klass intressant?

Det är tyvärr ganska bråttom, så vi vill gärna ha många medlemmars ögon på denna tråd så fort som möjligt.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
seved
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 167
Joined: Sun 28 Aug 2011, 10:46
Location: Linköping

Re: Ny klass i SPVM? Är ni intresserade?

Post by seved »

Torkel k wrote:

... Reglementet skulle utgå från Modsports reglemente, ...
... Ett antal övriga begränsningar på vad man får och inte få göra med Miatan, som kommer passa de bilar som kör i den snabbare delen av Roadsport C idag.

Vad säger ni? Låter denna "skiss" på ny klass intressant?


Intressant ide!

Hoppa över skatt, försäkring och besikting låter bra.

Å andra sidan är jag för egen del inte intresserad av "Modsport med Miatan" som en bil kördes för ett par år sedan. I slutändan beror det på vad "Ett antal övriga begränsningar" innebär. Jag har inte järnkoll på Modsport-reglementet men tänker att vinge, riktig diffusor, bromsvåg och stötdämpare justerbara från förarplats, etc skulle vara kostnadsdrivande och kanske inte tilltalar mig som mer gillar att köra än att bygga bil.
Johan Hedström, inte ägare till någon MX-5 (just nu iallafall)
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Ny klass i SPVM? Är ni intresserade?

Post by Torkel k »

seved wrote:
Torkel k wrote:

... Reglementet skulle utgå från Modsports reglemente, ...
... Ett antal övriga begränsningar på vad man får och inte få göra med Miatan, som kommer passa de bilar som kör i den snabbare delen av Roadsport C idag.

Vad säger ni? Låter denna "skiss" på ny klass intressant?


Intressant ide!

Hoppa över skatt, försäkring och besikting låter bra.

Å andra sidan är jag för egen del inte intresserad av "Modsport med Miatan" som en bil kördes för ett par år sedan. I slutändan beror det på vad "Ett antal övriga begränsningar" innebär. Jag har inte järnkoll på Modsport-reglementet men tänker att vinge, riktig diffusor, bromsvåg och stötdämpare justerbara från förarplats, etc skulle vara kostnadsdrivande och kanske inte tilltalar mig som mer gillar att köra än att bygga bil.
Vad skulle du vilja se som "Ett antal övriga begränsningar"? Vi har ett förslag (ligger på datorn hemma), men skulle uppskatta om ni tilltänkta förare kom med förslag och idéer först. Avsikten är att få till ett reglemente som bevarar allt det kul ni har just nu i Roadsport C, men skippar det tråkiga (besiktning, skatt, etc). Ös på med förslag bara!
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
seved
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 167
Joined: Sun 28 Aug 2011, 10:46
Location: Linköping

Re: Ny klass i SPVM? Är ni intresserade?

Post by seved »

Torkel k wrote:Vad skulle du vilja se som "Ett antal övriga begränsningar"?
Gärna samma aerodynamiska begränsningar som i dagens Roadsport-reglemente.
Johan Hedström, inte ägare till någon MX-5 (just nu iallafall)
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Ny klass i SPVM? Är ni intresserade?

Post by TPR »

Torkel k wrote:Avsikten är att få till ett reglemente som bevarar allt det kul ni har just nu i Roadsport C, men skippar det tråkiga (besiktning, skatt, etc)
Problemet på kort sikt är att det roliga med just Roadsport C, enligt min mening, är att det finns så stora startfält och man har alltid någon att köra mot.
Om man delar startfältet i två delar, som för det mesta inte får köra egna heat, så försvinner mycket av detta. :think2:
Det är ca hälften av bilarna som har helbur idag, så såvida inte fler monterar in detta så skulle det bli en ganska exakt delning i mitten.

Om man däremot ser på längre sikt så tror jag att denna "Modsport 4" klass skulle kunna bli populärt och få eget heat.
Fast om man tänker efter, varför slog inte tex Ginetta G20 klassen isf?
Hade liknande förutsättningar, billiga bilar med liknande enhetlig spec.
Så det är förrenat med en relativt stor risk för SPVM att besluta detta, dvs inget som bör göras utan rejäla diskussioner med berörda parter.
Tror inte ni kommer få beslutsunderlag baserat på svar enbart på detta forum.

Ska man tolka detta förslag som att SPVM anser att just Roadsport C har skenat iväg i utvecklingen? :think2:
Kommer man justera reglementet så att inte liknande kan hända igen?
För det måste ju finnas en anledning till att så många har valt just Roadsport C och inte tex Modsport 3...?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Ny klass i SPVM? Är ni intresserade?

Post by Torkel k »

TPR wrote:Så det är förrenat med en relativt stor risk för SPVM att besluta detta, dvs inget som bör göras utan rejäla diskussioner med berörda parter.
Tror inte ni kommer få beslutsunderlag baserat på svar enbart på detta forum.
Självklart inte! Tro mig, vi anstränger oss lite mer än så om vi ska starta en ny klass i SPVM.
TPR wrote:Ska man tolka detta förslag som att SPVM anser att just Roadsport C har skenat iväg i utvecklingen? :think2:
Nej. Men man KAN tolka det till att Torkel läste förslaget på nytt Roadsport-reglemente och tänkte "Hmmm... Det kanske funkar bättre om vi lyfter ut den snabbare halvan av Miatorna helt ur Roadsport, skippar besiktning och gör en riktig SBF-klass av dem? Undrar om killarna skulle gilla det?"
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Ny klass i SPVM? Är ni intresserade?

Post by TPR »

Torkel k wrote:
TPR wrote:Så det är förrenat med en relativt stor risk för SPVM att besluta detta, dvs inget som bör göras utan rejäla diskussioner med berörda parter.
Tror inte ni kommer få beslutsunderlag baserat på svar enbart på detta forum.
Självklart inte! Tro mig, vi anstränger oss lite mer än så om vi ska starta en ny klass i SPVM.
:up:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Ny klass i SPVM? Är ni intresserade?

Post by chriss »

Finns spec miata i USA och MX5 racing klass i England som är stora och väletablerade.
Skulle vara klokt att titta på deras reglemente för att slippa uppfinna hjulet då de har jobbat på reglementet i några år.

Kanske öppnar upp för att tävla England/Sverige och möjlighet att köpa färdiga race bilar, delar m.m

http://www.max5racing.com/wp-content/up ... s-2015.pdf

Är det klokt att dela på standard miator och modifierat? Är vi 15 stycken för att ha en "ny" roadsport C då? Jämfört med fulla start fält?
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Ny klass i SPVM? Är ni intresserade?

Post by Josen »

Inte aktiv Miata åkare men tror det är rätt

Lite spontana åsikter

- Bra att preppa för nya MX-5:an ( titta på effekt-span ) / Fixa så NC kan vara med ( vad är vettig kg/hk här ) ?
- Inte fria regn-däck
- Begränsa diff/bakre till Mazda OEM
- Begränsa att inte tillåta vingar > areo som Roadsport
- Hjulupphängningar OEM
- Tillåt modifierad motor som klarar uppsatt effekt ( dvs ok att trimma en 1.6..)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Ny klass i SPVM? Är ni intresserade?

Post by Torkel k »

chriss wrote:Är det klokt att dela på standard miator och modifierat?
De nuvarande klasserna ”Standard” och ”Modifierad” har ingenting med detta att göra. Det är absolut inte så att alla i "Modifierad" flyttas över. Den indelningen är ju något som MRC satt ihop och det är ni naturligtvis varmt välkomna att fortsätta med. Men det är inte SBF-godkända regler, utan i SPVMs ögon och framför allt i SBFs ögon kör ni alla Roadsport. Era bilar har ju vagnbok för att köra i Roadsport. Vad jag föreslår är en ny klass och de som vill (och uppfyller reglementet) är välkomna att köra i den.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Anders Träff
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 304
Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28

Re: Ny klass i SPVM? Är ni intresserade?

Post by Anders Träff »

Svårt att bestämma sig på en gång, men iden är bra!
R däck? Varför inte slicks (Kent har åkt alla modsport3 på ett set slicks = lägre kostnad, en gummi blandning ( begränsning av antal per säsong? 6 st )
Använd roadsportC reglemente på karossen ej bräddad(hjulhus) inga vingar med luftspalt, splitter ok enligt road C reglementet, chassi original, bärarmar original, inga uni-balls, motor original, utbytt motorstyrning ok, h-växellåda ej dogbox, vikt o effekt samma som idag.
Tillåt bättre bromsar, flera förare har gjort av med 3 set klossar o skivor = dyrt bromsar är väl ok att byta i roadsport men inte i MX-5 Cup (kan ha fel)

Flera har skruvad bur tillåtet? :think2:

I stort så innebär det samma regler som roadsport C belysning fram bort och ingen besiktning o skatt positiva saker JA
Anders nr82
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Ny klass i SPVM? Är ni intresserade?

Post by Torkel k »

Tack för förslaget Anders! Nu händer det saker.

Motiveringen till att köra vidare på R-däcken är just att minimera arbetet/utgifterna ni behöver lägga på era bilar för att göra övergången. Ni behöver inte optimera om dem för andra däck och ni behöver inte experimentera er fram till vilka slicks som fungerar med vilka fjädrar och vilka inställningar på dämpare. Men det är såklart inte ett måste om det finns andra bra alternativ.

Kanske ett utvalt racingslicks som enhetsdäck är rätta vägen?
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Seglan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 68
Joined: Wed 27 May 2015, 10:11
Location: Frillesås

Re: Ny klass i SPVM? Är ni intresserade?

Post by Seglan »

Jag tycker själv detta är intressant! Däremot inte allt för bra...

Då jag själv lever och jobbar som professionell seglare, är också med och driver en av världens största segling tävlingar runt hela världen. (Segling en sport som är ganska lik bil racingen på många sätt) Så träffar jag på klasser som gör just det här på olika ställen runt jorden relativt ofta. Men tyvärr alltid med samma resultat, att båda de "nya" klasserna dör ut..

Det delar inte bara ett startfält utan det tar bort den sporren som finns hos den "glada amatören". Dvs, Han som är nöjd över att få vara med och köra mot de bättre killarna med drömmen om att någon gång kanske kunna slå någon av dom i ett race. men gråter inte floder om han heller skulle råka komma sist i ett race. Utan trivs med att spenderar sina lediga timmar och extra sparpengar på att komma ett litet steg närmare dom snabbare och bättre förarna längst fram. (rättigheter att skryta för sina kompisar) Men försvinner de snabbare förarna så försvinner också mycket av drivkraften hos dom... Det blir inte lika coolt/kul att köra i den klassen längre.

Samtidigt som de få förarna som är relativt nära de absolut snabbaste bilar men inte har tiden eller pengarna som behövs för att hämta de sista 5% som du behöver för att vinna, tröttnar. Då dom över en natt kommer gå från att tillhöra toppen till att slås om att inte komma sist.. (ingen vinnarskalle accepterar att komma sist) Ska dom nu ha en möjlighet till att avancera där ifrån från tvingas de också spendera tiden och pengarna (som dom förmodligen inte har) till att göra sin bil snabbare och mer konkurrens kraftig. Men oftast efter ett halvtaskigt försöksår tröttnat och lägger av.

Sen står ni där med två relativt små klasser och ingen är riktigt nöjd...

Jag tror man måste värna om det man idag har!
Vi har ett jätte stort startfält där de bilar som slås om att inte komma sist har lika tajt och kul racing som de i mitten och längst fram.
Varför ändra ett fungerande koncept?
Har SPVM haft mer bilar i en klass som kontinuerligt dyker upp? (detta mycket tack vare MX-5 cup)
Vad är anledningen till att alla dessa bilar dyker upp? Jo för reglerna som idag finns är enkla, simpla och tillräckligt öppna för att folk som tycker det är kul att spendera sina timmar i garaget kan göra så utan att det kostar en massa pengar.

Jag säger starta en MX-5 cup klass i SPVM med bara mx-5or. Behåll de regler vi idag har och låt folk ha kul! Hur ni än vrider och vänder på regler kommer det alltid finnas de få som hittar små hål här och där. Där dom kan kasta in pengar för att bli lite snabbare än alla andra.. Detta är något ni aldrig kommer komma ifrån!

Man behöver inte fixa något som inte är trasigt!
#87 Philip Carlson

Racer: 1,8 Mazda MX-5 -96
Trackday: Mini JCW GP -06
Daily driver: 1,6 Mazda MX-5 -01
Weekend warrior: Porsche 993 Techart -95
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Ny klass i SPVM? Är ni intresserade?

Post by TPR »

Seglan wrote:Det delar inte bara ett startfält utan det tar bort den sporren som finns hos den "glada amatören". Dvs, Han som är nöjd över att få vara med och köra mot de bättre killarna med drömmen om att någon gång kanske kunna slå någon av dom i ett race. men gråter inte floder om han heller skulle råka komma sist i ett race. Utan trivs med att spenderar sina lediga timmar och extra sparpengar på att komma ett litet steg närmare dom snabbare och bättre förarna längst fram. (rättigheter att skryta för sina kompisar) Men försvinner de snabbare förarna så försvinner också mycket av drivkraften hos dom... Det blir inte lika coolt/kul att köra i den klassen längre.

Samtidigt som de få förarna som är relativt nära de absolut snabbaste bilar men inte har tiden eller pengarna som behövs för att hämta de sista 5% som du behöver för att vinna, tröttnar. Då dom över en natt kommer gå från att tillhöra toppen till att slås om att inte komma sist.. (ingen vinnarskalle accepterar att komma sist) Ska dom nu ha en möjlighet till att avancera där ifrån från tvingas de också spendera tiden och pengarna (som dom förmodligen inte har) till att göra sin bil snabbare och mer konkurrens kraftig. Men oftast efter ett halvtaskigt försöksår tröttnat och lägger av.

Sen står ni där med två relativt små klasser och ingen är riktigt nöjd...
Mycket bra skrivet Philip, vilken talang! :D
Texten ovan beskriver bra hur mina tankar gick tidigare idag, men jag lyckades/orkade inte omvandla dem till ord/text vilket du lyckades väldigt bra med. :bow:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Ny klass i SPVM? Är ni intresserade?

Post by Torkel k »

Seglan wrote:...
Så rent konkret kokar jag ned ditt förslag till följande…
- Du vill ha en egen MX-5 klass.
- Du vill att den klassen ska köra enligt nuvarande reglemente, alltså Roadsport Cs reglemente som det är idag, utan de ändringar för 2016-2018 som lades fram på Falkenberg.

Stämmer det?
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Ny klass i SPVM? Är ni intresserade?

Post by Niklas Falk »

Torkel, Torkel,.... :D


Får väl skriva ett kryptiskt inslägg som kommer att tolkas åt alla håll på en gång.

"Lite" bakgrund:
Förändringarna för Roadsport 2016-1019 är spikade, ev redationella tillsnyggningar kan ske (kommer bara märkas av de som läser reglementet ;))
  1. Inget tillägg för ABS
  2. Nya jämföresletal

    Code: Select all

    3,2->3,3 kg/kh (+3,12% för de utan ABS -1,79% för de med ABS)
    5,2->5,3       (+1,92% för de utan ABS -2,93% för de med ABS)
    7,0->7,3       (+4,29% för de utan ABS -0,68% för de med ABS)
    Lite lättare B och lite tyngre C mot mittvärdet.
  3. Krav på fabriskmässiga dörrar (förutom rutmeknaiskmer). Obs inre dörrsidor och instrumentbräda har alltid krävts, inget att gråta över.
  4. Krav på funktionella huvudstrålkastare (jösses!)
  5. Motor Kategori 1 (men det rör väldigt få, och ingen av de som är tilltänkta för det nedan) inget tillägg för omprogrammerbart (eftersom det signeras på heder och samvete att det inte gjorts)
Eftersom små små gruskorn kan välta stora lass, mao att korrigera dumheter vill få göra så kom tanken på vad som skulle kunna få igång en boll i rullning litegrand som vi gjorde 2007.

Dessutom finns det funderingar på rejäl justering av Modsport inför 2019 så varför inte testa på några.

Förslag designat med motorsåg och yxa:
MX-5 CUP Jättemodifierad, Modsport 3 med följande begränsningar:
  • "MX-5" av nån sort
  • 75mm markfrigång
  • Aerodynamik inom karossens profil ovanifrån (Begränsningslinje +50mm kanske för att ge lite Mod)
  • Däck Kumho V70A K61 vid torrt. Vid av Tävlingsledningen beslutat Wet Race Fritt. Kanske 225 som breddgräns (tänk NC, ND).
  • 6,5 kg/hk
Detta är en mycket kort lista, den kan göras mycket mycket längre, men tanken här är att någon ska ta upp stafettpinnen och göra nåt av det. Entypsdäck möjliggör diverse avtal som kanske kan garantera (iaf öka sannolikheten enormt) tillgång i april osv (billigare blir det inte).

Modsport3 med egna heat är en jättebra plantskola för en entypsklass, men det kräver att någon tekniskt intresserad vill ta i det. De fyra punkterna ovan är ganska lätta att kontrollera, men krångligare begränsningar blir just krångliga. Bara för att jag kan halkla ur mig ett reglementespunkter på kort varsel betyder det inte att jag kommer köra där eller hålla i det.

Frågeställningar (lite ska jag väl djävlas):
* Kolfiberskal och röram (monocoque är bara tillåten i Mod1)?
* Mazdamotor?
* Maxbredd?
* Max fälgdiameter för stora bromsar och lång anläggningsyta? (18" kan man nog bygga om så det blir bra funktion)
* Släta golv mot diffusor
... :D

Men jag skulle hålla listan kort och låta de begränsningarna styra vinsten av andra modifieringar (däck, markfrigång och utstick på aero betyder mycket.

Vad detta betyder för friheter tänker jag inte tala om alltför ingående, bilbyggande är ju ett av tävlingsmomenten... Det är lika lite hinder att bygga ful bil i Roadsport som i Modsport, just saying.

Nån som är beredd att ta upp stafettpinnen, det är iaf krattat ganska ordentligt?
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Ny klass i SPVM? Är ni intresserade?

Post by Andreas E »

Finns det nya Roadpsort reglementet som det ser ut i nuvarande form (vet att det inte är slutliga versionen) tillgänglig i ett format som kan spridas?
Som det är nu upplever jag att bristen på information om status gör att det blir rykten och oro att förändringarna är mycket omfattande och påverkar många av de nuvarande bilarna som kör i Roadsport C.

Personligen håller jag med det Philip skrev. Vi har i och med MX-5 Cup för närvarande ett vinnande koncept med stora startfält samtidigt som vi inte utestänger andra bilar i Roadsport C (förespåkar därför inte en separat MX-5 Cup klass eftersom den riskerar att göra det riktigt tråkigt för de bilar som skulle bli kvar i Roadsport C = väldigt tunna startfält).
Låter vi MX-5 Cup som den är idag vara statiskt alltför länge kommer det troligen (baserat på historien) att utarmas men jag bedömmer inte att det kommer ske än på några år och vi borde titta med lite längre tidshorisont på vad vi vill förändra och vad vi vill uppnå (få in NC/ND på ett bra sätt till exempel). Just nu känner jag att det ska fattas beslut väldigt fort och det brukar sällan bli optimalt för några parter.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Seglan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 68
Joined: Wed 27 May 2015, 10:11
Location: Frillesås

Re: Ny klass i SPVM? Är ni intresserade?

Post by Seglan »

Torkel k wrote:
Seglan wrote:...
Så rent konkret kokar jag ned ditt förslag till följande…
- Du vill ha en egen MX5-klass.
- Du vill att den klassen ska köra enligt nuvarande reglemente, alltså Roadsport Cs reglemente som det är idag, utan de ändringar för 2016-2018 som lades fram på Falkenberg.

Stämmer det?

Ja det är i princip vad jag anser utan att vara för insatt i ämnet. Min punkt är mera, Varför ändra på ett fungerande concept?

Det är omöjligt att göra alla nöjda. Men gnäll hörnan brukar vara bättre på att göra väsen av sig än de som är nöjda. (för varför klaga när man är nöjd?)

Så om vi nu har fulla start fält i de flesta tävlingar. Då borde väll majoriteten vara nöjda med det vi har idag?

Sen tycker jag själv att frågor som entypliga däck och inga krav på besiktigad bil kan vara mer relevanta en många andra delar.. Mest för att göra det enkelt och hålla nere kostnaderna så mycket som möjligt.

En note, I den professionella seglings världen har nästan alla klasser gått över till köp gräns, Dvs, Man får bara inhandla en viss mängd segel per säsong för att på så sätt hålla nere kostnaderna och göra det så jämnt som möjligt!
#87 Philip Carlson

Racer: 1,8 Mazda MX-5 -96
Trackday: Mini JCW GP -06
Daily driver: 1,6 Mazda MX-5 -01
Weekend warrior: Porsche 993 Techart -95
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Ny klass i SPVM? Är ni intresserade?

Post by Niklas Falk »

Andreas E wrote:Finns det nya Roadpsort reglementet som det ser ut i nuvarande form (vet att det inte är slutliga versionen) tillgänglig i ett format som kan spridas?
Som det är nu upplever jag att bristen på information om status gör att det blir rykten och oro att förändringarna är mycket omfattande och påverkar många av de nuvarande bilarna som kör i Roadsport C.
Det spikades i lördags och förutom de punkter som jag listade oav är det lite ändringar för Dogbox-lådor, justeringar för trimmade motorer, tillägg för 98+ oktan RON och kanske nåt annat som inte påverkar så jättemånga i MX5 CUP.
Jo just det, speglarna för sjuttan, minst 60cm2 per sida (men SBF har 90cm2...)
Vi behöver lite tid för textpussel och sen skickas det till SBF i novemebr ungefär (när Jan satt sin stämpel på det).
DÅ kommer det förslaget att finnas tillgängligt på SPVM's hemsida, som SPVMs förslag (som ju SBF kan ha åsikter om).

Ska jag vara mycket stygg så spelar det ingen större roll vad som sprids och när, man kopierar grannen efter "bästa" förmåga i alla fall.

Men för MX5cup standard kan det bli lite räkneövning med 7,3 kg/hk och möjligheten till motor Katergori 1. Vad/hur/när vill man.

Men jag kan väl sprida rykten om nånstans mellan 6,7 och 7,9 kg/hk, värdet lottas ut vid serieanmälan (jag ska bara skriva scriptet först) :P (citera gärna löst och Twittra ut det)

Vi i regelgruppen har väl lagt nåt hundratal timmar i telefon med förare som tvärsäkert lobbat för att de blivit förfördelade av både det ena och andra de tror sig har (miss)förstått. Det har inte varit jämnt fördelat...
Antingen så involverar man massan och får en hel del jobb och alla känner sig kränkta, eller så håller man tyst och dukar fram det beslutade förslaget och alla (förmodligen färre) känner sig kränkta.
Det andra alternativet är betydligt lugnare (tredje reglementetsperioden jag är inblandad i, skillnaden märks).
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Ny klass i SPVM? Är ni intresserade?

Post by Niklas Falk »

Seglan wrote:En note, I den professionella seglings världen har nästan alla klasser gått över till köp gräns, Dvs, Man får bara inhandla en viss mängd segel per säsong för att på så sätt hålla nere kostnaderna och göra det så jämnt som möjligt!
Finns gott om typade klasser där det finns begränsing på antal däck, speciellt om man då gör på typat däck så är det ju lätt att märka och räkna.
Men om du ska begränsa så finns det minst två grunder:
Alla förväntas delta i samtliga race
Alla förvöäntas köra på the bleading edge.

Tar vi 205/50-15 V70A K61 så börjar du få problem att klara 15 stints (5 kval och 10 race) på 6 däck.
Men det var bara 7 ekipage som körde 10 race 2015.

Men de tekniker vi kan få tag på (peer2peer kontroll funkar inte) tycker jag vi har större nytta av på annat håll, tex kolla de begränsingar vi redan har.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Niklas Falk »

Kom på att jag kanske skulle nämna att Magnus Bengtson som hållit ihop reglementesskrivadet denna gången har gjort ett rejält grabbatag och vänt på många formuleringar i reglmentet, så det nu ska stå vad du får modifiera, dvs allt annat (det som inte nämns) skall vara som det var från typningstillfället.
Nån gummiparagraf finns väl kvar tyvärr.

Detta är kanske det som skrämmer mest, att det nu kommer bli lättare att avgöra om du ligger innanför eller utanför gråzonen.
User avatar
norlin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 264
Joined: Sun 27 Feb 2011, 22:59
Location: Frändefors
Contact:

Re: Ny klass i SPVM? Är ni intresserade?

Post by norlin »

Jag vet faktiskt inte vad jag tycker om förslaget, men om jag delar med mig av det jag vet, kanske ni kan hjälpa till.

Jag har inte börjat tävla, än är det en dröm, men jag hoppas. Jag valde Miata för att den ar billig, rolig och har utvecklingspotential trots att den är bra från början.
Bilen gick senast i standardcuppen men det är inte där jag siktar, varför? Den är ju klar?
Ja jag vill ha en snygg bil, och en bagagelucka med hål efter en vinge är inte snygg, en sliten nos är det inte, trasiga backspeglar är åxå tråkigt.
För att stanna i Standard förstod jag det som att jag måste ha Mazda original delar, men en eftermarknadsfront var enklare, billigare & snyggare. En glasfiberbaklucka med integrerad spoiler lika så, och samma sak med speglar.
Så då lyftets blicken mot modifierad där detta var OK.
Motorn rök olja och ett byte till en 1.8 är I samma prisklass som att renovera 1,6:an om man blundar för ett nytt motorstyr. Det verkar fortfarande vara en bra ide och ska passa i det nya reglementet.
I övrigt tycks jag drivas bort från Roadsport med kraven på original lampor & blinkers, vad är original på en Locost/amatörbyggt fordon?
Men vad drivs jag mot? Modsport verkar vara alldeles för raska för mig
Vad jag tror jag försöker förklara är att jag vill stoppa det jag hittar till bra pris i bilen, så det nya förslaget driver mig mot Modsport, samtidigt vill jag fortfarande bruka bilen på gata & ta mig igenom besiktning varje år, med en laglig bil som går direkt ut på bana, kanske andra däck & bälten, men i princip.
Så är jag för eller emot förslaget?
:think2:
Martin W. Norlin
Önos MkII
"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Josen »

Jag tycker det är skitkul att Niva kör tillsamman med MX-5:or, skall ni ta bort det nu ?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Jag tycker det är skitkul att Niva kör tillsamman med MX-5:or, skall ni ta bort det nu ?
Niva kör i alla heat han hinner så det blir det ingen skillnad på.

Om 3-5 bilar börjar en ny kula som underreglemente i annat heat så har det ju bara utökat tillväxtpotentialen. Banlicensen ligger nära på Knutan för C.
Har får man annars stabila 30-40 bilar på tävlingshelgerna?
Tillväxtmöjlighet.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Josen »

Niklas jag tror det ligger något i det som nämns här om att det finns ett fungerade koncept med stora startfält i C - man kanske inte skall röra i det då ? A & B har större problem, med negativ tillväxt.... tåls att fundera på...
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
Post Reply