MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Allt som rör MX-5 Club i allmänhet.
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by chriss »

Jag tycker standard klassen är väldigt bra ur racing/kostnads/insteg perspektiv.
Men en standard bil idag tex NA 1,8 skall väga 1100kg, det är 8,4 kg/hk jämfört med Roadsport C 7kg/hk. Att ändra till 6,5kg eller liknande för mordernare bilar som NC, ND m.m kommer att göra gapet ännu större. Och självklart skall vi ha in fler och nya bilar.
Roadsport B har ont om bilar och det finns säkert fler som vill köra i C men är över dominerade av MX5or kanske (tråkigt som det låter) ändra vikterna så att B får fler bilar och större startfält och C blir lite långsamare för att locka mer förare.

Alt kvala in Roadsport B och C. Detta på sikt att vi ska bli ännu fler i alla klasser :banana:
Chriss Rice
Göteborg
Anders Träff
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 304
Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Anders Träff »

På Kinnekulle så var vågen felaktig åt rätt hål, den visade 20kg för mycket alla bilar vägde mer en dom skulle
så du är inte så långt i från din vikt som du tror :D

Anders nr82
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by TPR »

chriss wrote:Men en standard bil idag tex NA 1,8 skall väga 1100kg, det är 8,4 kg/hk jämfört med Roadsport C 7kg/hk. Att ändra till 6,5kg eller liknande för mordernare bilar som NC, ND m.m kommer att göra gapet ännu större. Och självklart skall vi ha in fler och nya bilar.
Kanske missförstår dig, men Roadsport ska inte ändra till 6.5 kg/hk, det är den föreslagna MX-5 Cup klassen.
Och där finns ingen Standard klass.
Roadsport ska tvärtom ändra till 7.3 kg/hk vilket i teorin betyder mindre gap till Standardklassen.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
hclund
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 207
Joined: Sun 09 May 2010, 15:02
Location: Örebro

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by hclund »

TPR wrote:Roadsport ska tvärtom ändra till 7.3 kg/hk vilket i teorin betyder mindre gap till Standardklassen.
:up: Det tror jag är jättebra för framtiden, ju mer vi kan jämna ut startfälten ju bättre!
Christian Lund
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Alexander Mullaart »

Skulle då vikten sänkas ännu mer, vad ska alla 1,6 åkarna göra? har svårt att se hur dom ska kunna bli något lättare än vad dom redan är (speciellt om bur måste in) då är de i princip meningslöst för dom att ställa upp när 140 hk bilarna börjar lätta ännu mer än vad dom idag redan får göra!
1.6orna hänger inte med vid 7kg/hk heller, och den enda som försökt är Kullman (som dessutom överpresterar och kör skitfort :mrgreen: :up:)
För tanken är väll inte att alla ska börja köpa NC för 100 000+ och bygga om? Anledningen till att jag valde mx-5 var enkelheten och prislappen! Är ganska säker på att mer racing för pengarna än vad vi idag får är omöjligt att hitta! Är inte det något vi borde värna om då?
Självfallet inte, vi behöver inte ta ut saker i förskott. Det var bara ett förslag om man vill ha tillväxt på längre sikt och ännu snabbare bilar (och en större skillnad mellan den föreslagna klassen och C, om man nu vill befoga det på så sätt). Varför skulle kostnaden öka dramatiskt med ett reglemente baserat på C med fler begränsningar? Varför skulle det bli mindre enkelt? Bara att slippa besiktning och kostnaden/tiden det innebär är ju guld. Tror egentligen att vi vill samma sak. Jag gillar dagens C och vill inte sabba det vi har, men en egen klass låter samtidigt väldigt lockande.
Alexander Mullaart
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by TPR »

Den stora skillnaden mellan en egen klass, Miata Cup, och att ingå i Roadsport blir att man i den förstnämnda kommer vara tvungen att uppfylla hela SBF:s tekniska reglemente, bla krav på helbur.
I övrigt blir det precis som vi bestämmer: Slicks, kg/hk, OEM delar, mm. Det är helt upp till oss/er.

En bra erfarenhet från när vi startade ERCup var att vi startade en teamförening och att alla var delaktiga att besluta reglementet. Vid ändringar görs en omröstning, varje team har en röst, majoriteten vinner. Enkelt och bra!

Det går säkert att diskutera eller rösta om så de flesta blir nöjda.
Men den stora frågan är: Finns det tillräckligt många intresserade för att starta den nya klassen 2016? :think2:
Personligen tror jag det är smartare att ta lite tid på sig för att diskutera fram ett reglemente samt marknadsföra detta för att hitta fler förare.
För baserat på årets säsong så var det bara 7 förare som körde hela säsongen, inget jättestort underlag att starta en ny serie på.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by chriss »

TPR wrote:
chriss wrote:Men en standard bil idag tex NA 1,8 skall väga 1100kg, det är 8,4 kg/hk jämfört med Roadsport C 7kg/hk. Att ändra till 6,5kg eller liknande för mordernare bilar som NC, ND m.m kommer att göra gapet ännu större. Och självklart skall vi ha in fler och nya bilar.
Kanske missförstår dig, men Roadsport ska inte ändra till 6.5 kg/hk, det är den föreslagna MX-5 Cup klassen.
Och där finns ingen Standard klass.
Roadsport ska tvärtom ändra till 7.3 kg/hk vilket i teorin betyder mindre gap till Standardklassen.
Det är ett plus för fältet så som det ser ut idag. Ännu tajtare racing!
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by chriss »

Anders Träff wrote:På Kinnekulle så var vågen felaktig åt rätt hål, den visade 20kg för mycket alla bilar vägde mer en dom skulle
så du är inte så långt i från din vikt som du tror :D

Anders nr82

1156 på knutstorp förra året. Jag är en tungviktare :mrgreen:
Jag har all bekvämlighet kvar, kan köra till och från tävlingar och tom åka på smester med bilen och frugan.
Detta ser jag som en klar fördel med standard klassen då bilen används hela sommaren.

Ett förslag till en deltävling i roadsport, 100 mil på allmän väg, inget race då utan mer som ett rally med checkpoints med respektive i bilen, då kan man verkligen testa om bilen är en gatbil ;)
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Seglan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 68
Joined: Wed 27 May 2015, 10:11
Location: Frillesås

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Seglan »

chriss wrote: Ett förslag till en deltävling i roadsport, 100 mil på allmän väg, inget race då utan mer som ett rally med checkpoints med respektive i bilen, då kan man verkligen testa om bilen är en gatbil ;)
+1 haha på med peltor lurarna och boka tid till massage i förväg! Frågan är om man blir godkänd om man får en böter påvägen för trafik farlig bil? :banana:
#87 Philip Carlson

Racer: 1,8 Mazda MX-5 -96
Trackday: Mini JCW GP -06
Daily driver: 1,6 Mazda MX-5 -01
Weekend warrior: Porsche 993 Techart -95
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Conny Lundell »

hclund wrote:
TPR wrote:Roadsport ska tvärtom ändra till 7.3 kg/hk vilket i teorin betyder mindre gap till Standardklassen.
:up: Det tror jag är jättebra för framtiden, ju mer vi kan jämna ut startfälten ju bättre!
Borde inte standardklassen bli mer standard i så fall? :think2:
Inga lätta svänghjul, extraktorgrenrör, offsetbussningar utrivna inredningar osv. Kanske inte hör hemma i denna tråden men det var bara en tanke.
Vet ej vem som ska svara på om man vill köra i den eventuella nya klassen, men jag svarar ändå. Jag är inte intresserad pga är alldeles för ny i gamet och för långsam. Förmodligen pga ekonomiska hinder också. Tycker Roadsport C är bra och förmodligen ännu bättre med det nya reglementet.
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
hclund
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 207
Joined: Sun 09 May 2010, 15:02
Location: Örebro

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by hclund »

Conny Lundell wrote:
hclund wrote:
TPR wrote:Roadsport ska tvärtom ändra till 7.3 kg/hk vilket i teorin betyder mindre gap till Standardklassen.
:up: Det tror jag är jättebra för framtiden, ju mer vi kan jämna ut startfälten ju bättre!
Borde inte standardklassen bli mer standard i så fall? :think2:
Inga lätta svänghjul, extraktorgrenrör, offsetbussningar utrivna inredningar osv.
Det tycker jag och är förhoppningsvis på g.
Christian Lund
User avatar
Kraniel
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 122
Joined: Tue 10 Aug 2010, 14:23
Location: Värmdö, Stockholm
Contact:

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Kraniel »

chriss wrote:Ett förslag till en deltävling i roadsport, 100 mil på allmän väg, inget race då utan mer som ett rally med checkpoints med respektive i bilen, då kan man verkligen testa om bilen är en gatbil ;)
Det är väl uppnått i och med att man kör Stockholm-Knutstorp tur och retur? :D

Nåväl, tanken med en Modsport 4-klass ligger nära till hands när man kommer till depån och ser "Roadsport"-bilarna som står där. Vägvänligt är inte riktigt ett ord som dyker upp i huvudet bland alla fullburar och framskjutna splitters. Hur många gatmil rullar en genomsnittlig Roadsportbil per säsong? Och hur väl rimmar det med seriens ursprungstanke, eller vision, som någon så insiktsfullt benämnde det?

Själv är jag själaglad att det finns en klass där jag kan ta andrabilen direkt från Konsumparkeringen till racerbanan, men väl där inser jag att jag är något begränsad av det faktum att just funktionaliteten i kön från snabbköpet står i bjärt kontrast mot varvtidsjakt och oräddhet för plåtkontakt. (Sedan att de andra kör ifrån både mig och min talangnivå, så att jag kan undvika alla risker för plåtskador där längst bak i fältet, det må väl vara hänt.)

Så jag tycker nog att det är en åtminstone tänkvärd idé att låta trailrade (är det ett ord?) burbilar få leka i en egen klass tillsammans. Sedan kan man diskutera vilket regelverk som är lämpligt, men oavsett vilket kommer det sannolikt att sortera ut sig ganska snabbt hur man ska förhålla sig till det.
Daniel Östlund #92
www.sunksinglar.se
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Josen »

Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Niklas Falk »

$53k är lite mycket pengar, men det är inte riktigt amatörnivå på grejerna heller..
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Josen »

Smakar det så .... Kommer nog gå ner med tiden men lite tråkigt att Mazda drar åt det dyrare hållet, kan bli tufft att hålla gräsrots-nivån levande. Men jämfört med andra entyps-sportvagnar-klasser är det billigt...
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Andreas E »

Conny Lundell wrote:
hclund wrote:
TPR wrote:Roadsport ska tvärtom ändra till 7.3 kg/hk vilket i teorin betyder mindre gap till Standardklassen.
:up: Det tror jag är jättebra för framtiden, ju mer vi kan jämna ut startfälten ju bättre!
Borde inte standardklassen bli mer standard i så fall? :think2:
Inga lätta svänghjul, extraktorgrenrör, offsetbussningar utrivna inredningar osv. Kanske inte hör hemma i denna tråden men det var bara en tanke.
Vet ej vem som ska svara på om man vill köra i den eventuella nya klassen, men jag svarar ändå. Jag är inte intresserad pga är alldeles för ny i gamet och för långsam. Förmodligen pga ekonomiska hinder också. Tycker Roadsport C är bra och förmodligen ännu bättre med det nya reglementet.
Som av en händelse så har vi arbetat med förändringar inom Standardklassen inom MX-5 Cup ett tag nu och jag kommer inom kort lägga upp förslagen på förändringar på forumet så alla har möjlighet att läsa och kommentera. Förändringarna är inte superomfattande och syftet har varit att:
- få ännu tightare racing i standardklassen
- få bilarna att ser mer standard ut (så man som publik ser skillnad mot Modifierad-klassen samt att man mer ska identifiera Standardklassen med helt vanliga gatbilar)
- minska på möjliga ändringar som tar bort vardagsbrukligheten på bilen

Vi har dock valt att ha kvar t.ex. lättat svänghjul mot ett vikttillägg. Anledningen till detta är dels möjliggöra fler bilar som idag är gatbilar att börja köra i standardklassen och dels ge större möjlighet för bilar med 1,6 liters motorn att bli konkurrenskraftiga (då det är svårare för dessa bilar att nå miniminivån för vikten i standardklassen). Offset-bussningar diskuterade vi också men beslutade att låta detta var tillåtet då det faktiskt är en kostnadsbesparing (offset bussningar är inte dyra i inköp och när man väl har en bil och kör i Standardklassen i MX-5 Cup är däckskontot den största utgiften tillsammans med startavgifterna. Med hjälp av rätt cambervinklar går det att köra med samma set däck 1-2 tävlingshelger mer än om man är begränsad till originalinställningarna - framförallt på NB där det i vissa fall inte går att få mycket mer än -1 grader camber).

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Torkel k »

Hej igen gänget. Riktigt kul att se denna diskussion! (Jag har lurat i kulisserna och läst tråden varje dag...) Det är bra att så många engagerar sig och har åsikter angående reglementet.

Det har skett en del uppdateringar/finjusteringar på Roadsports reglementesförslag nu. Det kommer vara lite mindre besvärligt för även de mer modifierade Miatorna att passa in. Därmed sjunker såklart behovet för en ytterligare klass i SPVM med obesiktigade Miator ganska avsevärt.

Personligen tycker jag att vi ska fundera vidare på detta till framtida reglementen. Det låter kanske avlägset, men det är inte fel att ha en vision (eller ambition?) för det reglemente som kommer gälla 2019-2022.

Vi ses i sommar! :bananahead:
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Bertil Thorsson
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 16
Joined: Thu 23 Apr 2009, 23:35

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Bertil Thorsson »

HEJ
Jag vill inte ha fler klasser för Mazda bilarna,det är bra med flera bilar i varje heat ur publiksynpunkt.
Däremot vill jag att Mx-5 racíng club inköper förslagsvis 3 performanscebox av lämligt fabrikat för att mäta den verkliga drivhjulseffekten. Boxarna skall under race monteras tillfäligt i de tre bilar som under kvalet har de tre bästa kvaltiderna.De bilar som har hög motoreffekt och understiger 7kg/ hk skall viktas upp.Detta för att undvika diskutioner om ev otillåten trimning av motorerna
För övrigt vill jag att 5% tillägsvikt pga ABS tages bort, de flesta av ledarbilarna är utan ABS.
Bertil Thorsson
User avatar
tstevg
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 142
Joined: Thu 05 Jun 2014, 08:16
Location: Göteborg

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by tstevg »

Hej på er!!!

Jag läser som dom flesta andra denna tråd med intresse och kan konstatera att det blir mycket fokus på lite ( i mitt tycke) små och orelevanta frågor.
För när allt kommer omkring så handlar det till sist om vikt och hk, och inget annat, därför så håller jag med Bertil och en del andra om att det skulle vara väldigt bra för våran klass om vi kunde så gott det går känna oss säkra på att alla kör på lika villkor.
Hur detta skall gå till rent praktiskt är inte jag man att svara på men för att hindra att kostaderna skall öka och att vi skall kunna fortsätta att öka intresset för klassen så måste vi nog titta på detta ordentligt.

Jag är som de flesta vet ny i gänget och har nu under säsongen lärt känna de flesta ganska väl, och det har varit oerhört kul på alla sätt, jag har även träffat en del som har slutat köra i serien, en sak som jag ofta får höra från väldigt många är att man inte tror att alla kör med schyssta motorer.
Detta är ju lite av motorsportens dilemma och kanske omöjligt att komma tillrätta med.
Trevlig Söndag !!!
Thomas Sörquist
Göteborg
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Alexander Mullaart »

Att hävda att det till syvende och sist enbart handlar om kg/hk är nog lite för enkelt. Det kanske är den viktigaste parametern, men knappast den enda. Jag tror inte att någon är oärlig hos oss. Optimerar man fullt ut enligt reglementet (bättre än alla andra) och stoppar i en bra förare (!) så går det fort. Det må vara ruskigt kostnadsdrivande, men fusk är det inte.

Att stoppa i en performancebox för att uppskatta hk blir väl också lite klurigt iom att reglementet har sin grund i beräkningseffekt. Vad ska man sätta som baslinje? Gör man detta leder det kanske även till att man hamnar ännu längre bakom en viss gammal wankelbil :mrgreen:...
Alexander Mullaart
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Torkel k »

Som påpekats ska man komma ihåg att Roadsports reglemente är ett tekniskt reglemente som begränsar de fysiska komponenterna i motorerna, inte hur mycket effekt man tar ut ur motorn. Kontrollen av kg/hk utgår alltså enbart från den beräknade effekten, inte den faktiska effekten. Att man kramat ur fler hk än beräkningseffekten ur motorn är alltså inte fusk.

På samma sätt är (om man deklarerar "Standardmotor" i vagndeklarationen) t ex en vevstake som inte följer Mazdas spec fortfarande fusk, oavsett om motorn ger fler eller färre hk än beräkningseffekten.

Med andra ord: Om man är intresserad i att kolla om förare följer reglementet måste man öppna motorerna och titta/mäta/kontrollera. Att göra så är inget konstigt, utan snarare rutin i lite större tävlingsserier.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Matte P
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 235
Joined: Mon 07 Oct 2013, 08:36
Location: Falkenberg

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Matte P »

Är serien beredd att betala för ihopsättning av en öppnad motor som visar sig följa reglementet?
Mattias Pålsson Kinnekulle 1:06.174 Falkenberg 0:55.433
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Torkel k »

Matte P wrote:Är serien beredd att betala för ihopsättning av en öppnad motor som visar sig följa reglementet?
Jag tror aldrig det hänt (i SPVM) att man plockat isär en motor mer än att totalkostnaden blir högre än ett par packningar och kanske lite olja.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by TPR »

Torkel k wrote:Som påpekats ska man komma ihåg att Roadsports reglemente är ett tekniskt reglemente som begränsar de fysiska komponenterna i motorerna, inte hur mycket effekt man tar ut ur motorn. Kontrollen av kg/hk utgår alltså enbart från den beräknade effekten, inte den faktiska effekten. Att man kramat ur fler hk än beräkningseffekten ur motorn är alltså inte fusk.

På samma sätt är (om man deklarerar "Standardmotor" i vagndeklarationen) t ex en vevstake som inte följer Mazdas spec fortfarande fusk, oavsett om motorn ger fler eller färre hk än beräkningseffekten.

Med andra ord: Om man är intresserad i att kolla om förare följer reglementet måste man öppna motorerna och titta/mäta/kontrollera. Att göra så är inget konstigt, utan snarare rutin i lite större tävlingsserier.
Helt sant.
Men då anser jag att vikttillägget man får för tillåtna modifieringar även bör spegla den prestandaförbättring man kan förväntas få, eller hur?
Idag är det 5% vikttillägg för ABS (på väg bort), programerbart sprut, vinge, diffusor, antispinn, kanske finns någon till som jag missat?

Fram till i år har ju "alla" fått 5% tillägg för sprut, dvs det har varit en "no brainer" att mappa om motorn, det ger mer effekt men utan nackdelar, förutom att det driver kost och ökar avståndet mellan insteg och toppen.
Till nästa år kan man slippa dessa 5% men då krävs det att man kör helt original motor inkl åtminstone styrsystem och grenrör (tror fortfarande det är fritt innan spjäll?).
Dvs då blir vikttillägget för programerbart sprut mer relevant, innan har det varit ett nästan orimligt billigt sätt att förbättra prestandan, dvs ett måste för att hänga med. :think2:

MEN, jag har tidigare slängt ut frågan: Är 5% en rimlig nivå på vikttillägg sett till prestandafördel?
Tror ni någon tänker: "Det kanske är smartare att sätta på en vinge eller diffusor och få samma vikttillägg, det kanske gör mer på varvtiderna?" :?
Om man kan räkna med att åtminstone plocka ut 15% mer effekt, då borde väl vikttillägget ligga på en liknande nivå?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Torkel k »

TPR wrote:MEN, jag har tidigare slängt ut frågan: Är 5% en rimlig nivå på vikttillägg sett till prestandafördel?
Tror ni någon tänker: "Det kanske är smartare att sätta på en vinge eller diffusor och få samma vikttillägg, det kanske gör mer på varvtiderna?" :?
Om man kan räkna med att åtminstone plocka ut 15% mer effekt, då borde väl vikttillägget ligga på en liknande nivå?
Nu är vi en bra bit från ursprungsämnet i denna tråd. Din fråga är absolut relevant, men den bör riktas till reglementesgruppen för Roadsport.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Post Reply