MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Allt som rör MX-5 Club i allmänhet.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Niklas Falk »

Det var ju risk för stort manuell pga dörrar och lampor.
Sen gapar det högt om besiktning och skatt.

Inget är ändrat eller skrivet, det är en möjlighet.

Vi har lättat B, om än lite, för de med ABS. Förmodligen inte tillräckligt.
3,5 för A och 5,0 för B hade kanske skapat lite andra möjligheter.Men nu fegade vi ur sas.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Ny klass i SPVM? Är ni intresserade?

Post by Andreas E »

Niklas Falk wrote:
Andreas E wrote:Finns det nya Roadpsort reglementet som det ser ut i nuvarande form (vet att det inte är slutliga versionen) tillgänglig i ett format som kan spridas?
Som det är nu upplever jag att bristen på information om status gör att det blir rykten och oro att förändringarna är mycket omfattande och påverkar många av de nuvarande bilarna som kör i Roadsport C.
Det spikades i lördags och förutom de punkter som jag listade oav är det lite ändringar för Dogbox-lådor, justeringar för trimmade motorer, tillägg för 98+ oktan RON och kanske nåt annat som inte påverkar så jättemånga i MX5 CUP.
Jo just det, speglarna för sjuttan, minst 60cm2 per sida (men SBF har 90cm2...)
Vi behöver lite tid för textpussel och sen skickas det till SBF i novemebr ungefär (när Jan satt sin stämpel på det).
DÅ kommer det förslaget att finnas tillgängligt på SPVM's hemsida, som SPVMs förslag (som ju SBF kan ha åsikter om).

Ska jag vara mycket stygg så spelar det ingen större roll vad som sprids och när, man kopierar grannen efter "bästa" förmåga i alla fall.

Men för MX5cup standard kan det bli lite räkneövning med 7,3 kg/hk och möjligheten till motor Katergori 1. Vad/hur/när vill man.

Men jag kan väl sprida rykten om nånstans mellan 6,7 och 7,9 kg/hk, värdet lottas ut vid serieanmälan (jag ska bara skriva scriptet först) :P (citera gärna löst och Twittra ut det)

Vi i regelgruppen har väl lagt nåt hundratal timmar i telefon med förare som tvärsäkert lobbat för att de blivit förfördelade av både det ena och andra de tror sig har (miss)förstått. Det har inte varit jämnt fördelat...
Antingen så involverar man massan och får en hel del jobb och alla känner sig kränkta, eller så håller man tyst och dukar fram det beslutade förslaget och alla (förmodligen färre) känner sig kränkta.
Det andra alternativet är betydligt lugnare (tredje reglementetsperioden jag är inblandad i, skillnaden märks).
Hej Niklas

När du beskriver att ändringarna inte är så omfattande låter det mer betryggande men samtidigt skulle iallafall jag tycka det vore smutt att få se texten så man i lugn och ro kan läsa vad som (med stor sannolikhet) kommer. För att nämna en osäkerhet är lysena där den text som tidigare distribuerades var mer av typen att det skulle vara original (vilket krånglar till det för de med NA miator som har bytt ut sina pop-up lyse) och så som jag tolkar dig att det som kommer en skrivning liknande nuvarande reglement där det handlar om att man ska ha lyse som har fullgod ljusbild.

Att det på vissa håll (vet inte hur mycket) är lite av principen att man gör som grannen istället för att läsa reglementet är förståss ett problem vilket inte försvinner/minskar/ökar om reglementet ändras eller inte. Gissar att nuvarande situation det snarare hänger ihop med att det skulle krävas en omfattande apparat (som vi varken har pengar eller ork med) för att kontrollera och bestraffa de som eventuellt bryter mot reglementet.

När det gäller MX-5 Cup standardklassen och motor katergori 1 tror jag dessvärre det fallet på att våra bilar är för effektsvaga. En av tankarna med standardklassen är att inte modifiera bilen mycket. Med motor kategori 1 skulle det krävas omfattande lättning för de skulle hamna rätt i vikt och då skulle bilarna inte längre vara standard. Men för en NC med 2,0 motor helt utan lättning ser det ju trevligt ut för Roadsport C nu om jag räknar rätt.

Slutligen vill jag rikta stort tack till er som jobbar med reglementet - inser att ni lägger ner stort jobb på detta och att den feedback ni mest får är negativ. Jag är mycket tacksam att ni jobbar på med detta!

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Anders Träff
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 304
Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Anders Träff »

Jag kan hålla med vad för ändra i ett vinnande konsept?
Ingen av oss förare vill fuska! Vi håller oss till reglerna.
Att vi har bra förare i klassen är det fel? Att en corvett ska bli konkurans kraftig i A ska B och C bli lidande för det
Nä mötet på Falkenberg var ett spel för galleriet.
Dörrar i plåt på en gat bil ja krockbalk ska finnas kvar ok.
Vi har bilar i dag som stoppar i 50kg vikt för att få åka i C
Sen vet jag inte om ni tittat på vankel motorns effekt beräkning
Men Niva åker fort trots att han inte fuskar!
Vi har två förare i C som har varit autstanding i år sen har vi varit 4-5 förare som kämpade om 3 platsen
Nä vad för ändra på ett vinnande konsept

Anders nr82
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Niklas Falk »

Detta är den senaste arbetstexten om Belysning
"Huvudstrålkastare får modifieras, men skall klara besiktningskrav enligt 6.2. Blinkers och bromsljus skall vara enligt bilmodellens typnings-/registreringsdokumentation. Dimbakljus/regnljus skall finnas och vara enligt typgodkänd modell eller enligt FIA."
En kontrollprocedur kan vara: E-märkta glas, hel/halvljus och fungerande ljusbild vid enkelt test. Men vad tekniker kommer att göra i praktiken vet inte jag här och nu.

Nackdelen att sprida arbetskopior är att det blir ännu mer förvirrande. Vilken ordförflyttning får vilken effekt för vem, just nu, eller i morgon????

Jag kommer att jobba för strikt kontroll av nummerskyltsbelysningen (den står inte nämnd som möjlig att ändra, ska alltså vara perfekt), på varje tävling. Det enkla kan trigga tankar om att det finns ett reglemente att följa. Den som påstår att nummerskyltsbelysning är krångligt eller kostnadsdrivande kan stanna hemma ;)

Men det är ingen som vill lämna detta bakom sig och börja på nytt med lite lättare bil?
6,5 kg/hk skulle med Modsports kommande 5% för standardmotor ge 140*1,05*6,5=956kg med 140hkmotor.
Eller 1092kg med NC alt ND 2,0
User avatar
Mblixt
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 108
Joined: Mon 19 Mar 2012, 22:59
Location: Kumla

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Mblixt »

Har bara hunnit läsa Torkels inledning, men helt klart jätte, jätte, jätteintressant.
Michael Blixt
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by TPR »

Josen wrote:Jag tycker det är skitkul att Niva kör tillsamman med MX-5:or, skall ni ta bort det nu ?
Jag tycker det är skitkul att Niva kör ifrån alla i B! :D :up:
Men det kanske inte hör hit...?
Tror även Niva uppskattar det lite hårdare motståndet i B.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by TPR »

Anders Träff wrote:Dörrar i plåt på en gat bil ja krockbalk ska finnas kvar ok.
Vi har bilar i dag som stoppar i 50kg vikt för att få åka i C
Alla bilar i Roadsport är gatbilar, eller SKA vara gatbilar iaf. :think2:
Om du berättar för besiktningsmannen att du har tagit bort krockbalkar eller satt dit plastdörrar utan krockbalkar, kommer han godkänna bilen då?
Sedan kan man säkert tillåta undantag om man har helbur, delvis för att kompensera vikten av buren, det ska inte vara en nackdel att ha ökad säkerhet.

Angående uppviktning av MIator i Roadsport C idag:
Isf har man lättat onödigt mycket, bilen väger mer än så från början.
Dvs argumentet väger väldigt lätt...
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by TPR »

Niklas Falk wrote:Kom på att jag kanske skulle nämna att Magnus Bengtson som hållit ihop reglementesskrivadet denna gången har gjort ett rejält grabbatag och vänt på många formuleringar i reglmentet, så det nu ska stå vad du får modifiera, dvs allt annat (det som inte nämns) skall vara som det var från typningstillfället.
Nån gummiparagraf finns väl kvar tyvärr.

Detta är kanske det som skrämmer mest, att det nu kommer bli lättare att avgöra om du ligger innanför eller utanför gråzonen.
:up:
Ser fram emot att läsa det färdiga förslaget.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Conny Lundell »

MX-5 Cup Jättemodifierad hade blivet en häftig klass inget tvivel om det.
Har ingen mer åsikt om det.
Men den nya viktgränsen i Roadsport C har jag åsikt om.
Jag tycker det är jättebra att man ändrar till 7.3/hk helt klart en bättre nivå.
Lättningsivern blir förmodligen på en rimligare nivå.
Jag började lite smått i år i Roadsport C och kan konstatera att det är rolig racing även där bak i fältet.
Inser också att det är ganska stor fartskillnad i startfältet från toppen till botten. Men tittar man tillbaka några år på varvtider så kan man konstatera att klassen har utvecklats och det går betydligt fortare nu.
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Alexander Mullaart »

Mblixt wrote:Har bara hunnit läsa Torkels inledning, men helt klart jätte, jätte, jätteintressant.
+1 :up: Kul med förslag och att någon orkar sätta saker i rullning.

Ska titta närmare på detta när jag hinner. Ifall heat ska delas med Modsport 3 så antar jag att det kommer att ställas krav på helbur?

Självfallet är stora startfält kul och Philip tar upp relevanta frågeställningar, men det tål samtidigt att tänkas på att fartskillnaden i klassen är enorm. Att ha en ärlig chans kan väl också vara en sporre? (men detta förutsätter såklart att det inte tillkommer nya superoptimerade ekipage eller att reglementet justeras för att sänka nivån). För- och nackdelar med allt, som vanligt.
Alexander Mullaart
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Niklas Falk »

Alexander Mullaart wrote:Ska titta närmare på detta när jag hinner. Ifall heat ska delas med Modsport 3 så antar jag att det kommer att ställas krav på helbur?
Självklart samma krav som för Modsport 3 (tanken är en delmängd av Mod3, precis som MX-5 CUP Mod/Std är en delmängd av Roadsport C). Helbur och SBF-godkänd katalysator för att ta två saker.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by TPR »

Alexander Mullaart wrote:Självfallet är stora startfält kul och Philip tar upp relevanta frågeställningar, men det tål samtidigt att tänkas på att fartskillnaden i klassen är enorm. Att ha en ärlig chans kan väl också vara en sporre? (men detta förutsätter såklart att det inte tillkommer nya superoptimerade ekipage eller att reglementet justeras för att sänka nivån).
Det kommer ju fortfarande att krävas minst samma investering i tid och pengar för att vara en i toppen, är inte helt med på varför man skulle ha mer "ärlig chans" än i Roadsport?
Enda skillnaden jag kan komma på är att reglementet är mer specat vilket betyder att vad som är tillåtet eller inte är mer svart eller vitt, kanske är det du tänker på?
Mina förhoppningar är att det uppdaterade Roadsport reglementet också ska kunna nå en bit på vägen åt detta håll. :up:
Däremot kommer naturligtvis fartskillnaderna att minska, dels för att man skulle splitta toppen och botten (med några undantag) samt att specen på bilarna troligen skulle vara jämnare.

Jag hoppas att de nya ändringarna i Roadsport också ska jämna ut startfältet något, frågan är bara om det blir märkbart:
- Max 98 oktan
- Ökad vikt för bilar utan ABS (ca 41-44 kg)
- Möjlighet till standard motor kategori 1
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Mblixt
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 108
Joined: Mon 19 Mar 2012, 22:59
Location: Kumla

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Mblixt »

Jag hade tänkt mig ungefär samma regler som idag.
Det jag såg som intressant med en enbilsklass var möjligheten att precisera reglerna för att förhindra att det bär iväg ytterligare med ännu fler modifieringar. Och att få jämnare bilar när regler och inte bilprovningens besiktningsmän avgör vad som är tillåtet i klassen.
Michael Blixt
User avatar
ulf w
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 61
Joined: Sun 10 Oct 2010, 13:07
Location: Nossebro

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by ulf w »

Det känns som om Ni gjort ett bra jobb med de justerade reglerna för Roadsport C.
Vi har ett vinnande koncept med MX-5 Cup Modified och STD inom Rodsport C som vi nte bör ändra på
Tycker det är en fördel att MX-5 Cup begränsat vissa Roadsport-godkända modifieringar även för klass Modified
Philips synpunkter på riskerna med att inrätta en ny Miata/modified klass är klockrena
Om vi blir fler bilar i Roadsport C än vad som får plats i ett heat kan vi väl göra som brukligt i sportsammanhang,dela träning och kval i 2 heat och sedan köra A- och B-final
Miata NB #65
Ulf Wärnberg
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Alexander Mullaart »

TPR wrote:
Alexander Mullaart wrote:Självfallet är stora startfält kul och Philip tar upp relevanta frågeställningar, men det tål samtidigt att tänkas på att fartskillnaden i klassen är enorm. Att ha en ärlig chans kan väl också vara en sporre? (men detta förutsätter såklart att det inte tillkommer nya superoptimerade ekipage eller att reglementet justeras för att sänka nivån).
Det kommer ju fortfarande att krävas minst samma investering i tid och pengar för att vara en i toppen, är inte helt med på varför man skulle ha mer "ärlig chans" än i Roadsport?
Tvärtom, menade på att resten av fältet i C skulle slippa konkurrera med toppekipagen (läs: dyraste) och kanske kunna slippa att jaga den nivån med ett justerat reglemente. Det var bara en snabb tanke, inget mer.
Mblixt wrote:Jag hade tänkt mig ungefär samma regler som idag.
Det jag såg som intressant med en enbilsklass var möjligheten att precisera reglerna för att förhindra att det bär iväg ytterligare med ännu fler modifieringar. Och att få jämnare bilar när regler och inte bilprovningens besiktningsmän avgör vad som är tillåtet i klassen.
+1 :up:
Alexander Mullaart
User avatar
Mblixt
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 108
Joined: Mon 19 Mar 2012, 22:59
Location: Kumla

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Mblixt »

Niklas Falk wrote: Jag kommer att jobba för strikt kontroll av nummerskyltsbelysningen (den står inte nämnd som möjlig att ändra, ska alltså vara perfekt), på varje tävling. Det enkla kan trigga tankar om att det finns ett reglemente att följa. Den som påstår att nummerskyltsbelysning är krångligt eller kostnadsdrivande kan stanna hemma ;)
Nope. 2013 och 2014 gick vi igenom besiktningen UTAN skyltbelysning. Så bilar utan den finessen KAN genomgå besiktning av SBP (eller motsvarande organ) utan anmärkning och är tillåtna i Roadsport oavsett dina protester :D
Last edited by Mblixt on Fri 02 Oct 2015, 21:34, edited 2 times in total.
Michael Blixt
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by TPR »

Alexander: Då är jag med. :up:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by TPR »

Mblixt wrote:
Niklas Falk wrote: Jag kommer att jobba för strikt kontroll av nummerskyltsbelysningen (den står inte nämnd som möjlig att ändra, ska alltså vara perfekt), på varje tävling. Det enkla kan trigga tankar om att det finns ett reglemente att följa. Den som påstår att nummerskyltsbelysning är krångligt eller kostnadsdrivande kan stanna hemma ;)
Nope. 2013 och 2014 gick vi igenom besiktningen UTAN skyltbelysning. Så bilar utan den finessen KAN genomgå besiktning av SBP (eller motsvarande organ) utan anmärkning och är tillåtna i Roadsport oavsett dina protester :D
Inte enligt det nya reglementet.

Och detta är nog ett bevis på hur olika vi tolkar kravet på besiktning... :think2: :D
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
ulfen
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 59
Joined: Sun 22 Dec 2013, 11:07
Location: Ugglarp

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by ulfen »

Efter endast två säsonger känner jag mig fortfarande som en nybörjare i gänget.
Dock vill jag föra fram några tankar kring det som debatteras nu, och till och med komma med ett förslag på slutet.
Kärnvärdena för oss i Roadsport C är som jag ser det att
Det ska va kul. ( och det är det nu )
Det ska va rimligt billigt.
Det ska va rättvist.
Jag tycker inte att vi skall splittra de stora startfälten. Stora startfält är roligt och publikfriande i de fall vi har publik och om vi nu bryr oss om det. Philip har rätt, det riskerar att smula sönder ett fungerande koncept.
Jag tycker inte att vi skall uppmuntra till att lätta bilarna utan snarare att vi går mot 7,3 Kg/hk. ABS t.ex. är ju en säkerhetsdetalj och bör inte bestraffas, att ta bort krockbalkar är ju inte heller så bra ibland.
Konsten att bygga eller modifiera en bil till en vinnarbil är självklart en del av sporten som jag ser det och
Konsten att köra den är den andra halvan av vinnarkonceptet.
Racing är visserligen en materialsport, men det är sport, och jag vill aldrig tvingas tänka att dom som är snabbare än jag är, dom måste fuska på nåt vis.
Jag skulle därför uppskatta ( och vara beredd att betala en slant för ) om vi i början på säsongen kan köra bilarna i en och samma bromsbänk och på så sätt få bekräftat att vi alla ligger lika vad gäller vikt/hk.
Det kanske kan göra våra heat ännu mer spännande, få fler att tycka det är kul och höja Sporten ytterligare en nivå.
Hälsningar från #81.
/ ulfen
Ulf Andersson
User avatar
Matte P
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 235
Joined: Mon 07 Oct 2013, 08:36
Location: Falkenberg

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Matte P »

Jag håller med om att det kan vara farligt att röra för mycket i ett fungerande koncept med stora startfält.

A och B final sporrar ju faktiskt dom som ligger långt bak i fältet till att få köra ett heat till eller få komma upp på listan för seadade förare.

Varför ska vi tvinga dom snabbaste ekipagen att behöva lägga massa pengar på dom bästa däcken för stunden bara för att dom ska kunna fortsätta vara snabbast.
Det räcker med ett sorts däck för alla!
Och eftersom det ändå är väldigt få bilar kör på speciella regndäck så tycker jag att man ska slopa regndäcken med, dom ökar ju bara hastigheten mellan snabba ekipage och långsamma ekipage när det är som farligast.

Att besiktiga och skatta bilen tycker jag själv kunde vara upp till var och en, men då faller kanske tanken med roadsport.

Själv så skulle jag gärna köra i en serie med bara vrålmodifierade miator men är jävligt nöjd med att ha kommit i mål som näst sista bil på falkenbergsbanan och ändå fightats om 3:e platsen i standard!
Mattias Pålsson Kinnekulle 1:06.174 Falkenberg 0:55.433
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
User avatar
Mblixt
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 108
Joined: Mon 19 Mar 2012, 22:59
Location: Kumla

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Mblixt »

TPR wrote:
Mblixt wrote:
Niklas Falk wrote: Jag kommer att jobba för strikt kontroll av nummerskyltsbelysningen (den står inte nämnd som möjlig att ändra, ska alltså vara perfekt), på varje tävling. Det enkla kan trigga tankar om att det finns ett reglemente att följa. Den som påstår att nummerskyltsbelysning är krångligt eller kostnadsdrivande kan stanna hemma ;)
Nope. 2013 och 2014 gick vi igenom besiktningen UTAN skyltbelysning. Så bilar utan den finessen KAN genomgå besiktning av SBP (eller motsvarande organ) utan anmärkning och är tillåtna i Roadsport oavsett dina protester :D
Inte enligt det nya reglementet.

Och detta är nog ett bevis på hur olika vi tolkar kravet på besiktning... :think2: :D
Nja, kravet på besiktning lämnar väl inte mycket över till tolkning. Men resten......
Michael Blixt
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by TPR »

Som jag tidigare nämnt så tycker jag man ska tänka: "Skulle besiktningsmannen godkänna detta om jag uttryckligen pekade ut modifieringen för honom?"
Det är ju inte godkänt bara för att det slinker igenom "det årliga lotteriet", det ska ju vara godkänt enligt de regler som gäller för att köra på gatan. (Med undantag för säkerhetsutrustning).
Ett exempel: Jag är inte helt säker på vad Bilprovningens regler säger om förlängning av bärarmar? :think2:
På helbilsgodkända bilar är det inte OK (vilket lyfter ett annat problem) men vad gäller för övriga?

Men som sagt, hoppas det nya reglementet täpper till många av dessa tolkningshål.
Dock inte specifikt detta med bärarmar, men det är väl inget jätteproblem, bara ett exempel. :D
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Lejban »

Jag tycker det är jättebra att man nu för diskussion både här och på rejsa om vad man vill med framtiden.

Dock ser jag en brist på vision, både i detta förslaget och i MX-5 Cup (modifierad)/Roadsport diskussionerna, som tyvärr gör att dom lätt spårar ut (i inlägg om skyltbelysning tex :mrgreen: )

Standard har en bra vision:
Klass Standard är en tävlingsklass i MX-5 Cup där man skall kunna köra och vara konkurrenskraftig med sin befintliga bil, utan att behöva modifiera den mycket mer än säkerhetsmässigt. Intentionen med klass Standard är att man, förutom att uppfylla säkerhetsreglerna i form av båge, stol, bälte och brytare, enbart ska behöva göra små modifieringar på sin gatbil för att kunna vara med och slåss om pallplatser.
"små" är ju svårtolkat, men i stort stämmer det. Standard är väl fungerande klass idag. Att ett par återvändare till MX-5 Cup valt att köra här är ett bra bevis på att det funkar. Jag hade nog också valt att köra här om jag skulle återkomma.

Jag eftersöker liknande text för MX-5 Cup modifierat (och/eller Torkels nuvarande förslag). Först efter man har en vision tror jag man kan bygga ett reglemente.

Jag lämnar några idéer som man kan använda för att bygga en vision:
  • Vill vi ha jämn racing eller rättvis? (vikttillägg för vinnare osv kan tex göra det jämnare)
  • Vill vi ha låg eller hög modifieringgrad av bilarna?
  • Vill vi att någon med begränsad budget ska kunna vinna eller bara deltaga?

Sedan när visionen finns så är det lättare att avgöra om man förbättrar regleverket eller inte.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Thomas Thorén
Posts: 328
Joined: Sat 02 Nov 2013, 22:32
Location: Göteborg

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Thomas Thorén »

Spännande läsning om en början på en enhetsklass!
Utan att vara så duktig på det tekniska säger jag att jag i grunden stöder tanken och Anders Träffs inlägg verkar intressant!
Gillar också att möjliggöra att NC kan komma in samtidigt som reglementet bör skapas så att NA, NB och NC fortsatt blir jämförbara. Dvs mindre justeringar i de tekniska begränsingarna per bilmodell. Kanske olika vikt.
Från min korta och plåtkrokiga karriär i Volvo original cup (rally) mins jag att när 740/940 blev tillåtet hade de lite andra krav/begränsningar mot vi som åkte 240. Skiljer iofs nog mer på 240/740 än NA/NB.... MEN bra om det inte blir så att man "måste" köpa NC för att hänga med.

Att slippa strul och kostnad med besiktning och samtidigt ha ganska billig racing med jämna bilar i stora startfält är :bow:

TT #64
Det finns många spår på banan som är lite långsammare än det snabbaste
Anders Träff
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 304
Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Anders Träff »

Det är en väldig fixering på vikt! ja det är det de går ut på att komma så nära sin vikten som möjligt. vi åker motor svaga bilar. jag har full bur inget värmepaket viktar ändå min bil med soppa. jag har ingen abs ska Väga
1029 vid målgång. jag har aldrig varit nära väger ständigt 5-10kg för mycket. Vad vi gör nu är att broms klossar o skivor kommer att slitas betydligt mer, frågan är om 2 omgångar kommer att räcka per säsong?
abs är en fördel. vilket innebär att vi som inte åker med det måste skaffa abs punkt slut. hjullager knutar + abs system tror inte 10000:- stoppar!
så för min del så är alternativ ett (nya) modsport 4, för det kostar ändå mer att bli konkurens kraftig i 3 ca 50hk till.
Gör ett modsport 4 med samma reglemente som roadsport C men tillåt slicks. Kent har åkt hela säsongen på ett set. begränsa fälg 15" och bredd till det vi åker i dag 8" tror jag det är så att vi inte behöver investera en massa.

förslager är att modsport 4
samma regler som Roadsport C vikt/effekt samma med vissa undantag
full bur"
Slicks ej tillåtet att bredda skärmkanter (skärmbreddare) 15" hjul o 8" bred
ej belysning fram endast bak
plåt dörr på förararsida
kolfiber ej tillåtet i karrosen
H-växellåda (tror det är tillåtet i dag att åka dogbox i roadsport)

Anders nr82
tillsaken hör att jag besiktar min bil med Civinko. (inga problem med avgasvärdena ej ändrat utan samma som jag åker på banan med) jag har besiktat bilen utan popup på två olika bilprovningar, lite knorr på den ena men det bländar ingen. där i mot så bråkar dom om buren varje år.
Ja jag åker gärna modsport 4,men vi måste bli åtminstone 10 bilar första året
Post Reply