MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Allt som rör MX-5 Club i allmänhet.
User avatar
Matte P
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 235
Joined: Mon 07 Oct 2013, 08:36
Location: Falkenberg

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Matte P »

Själv så tror jag att Kent åtminstone hade ett sett regndäck också, kan ju bli lite glatt att åka slicks i regn...
Mattias Pålsson Kinnekulle 1:06.174 Falkenberg 0:55.433
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
Anders Träff
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 304
Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Anders Träff »

Regn däck!
Det har nog alla topp 10 bilar. Har du ingen ABS så är det inte kul att åka på Kumho medium.

Anders nr 82
User avatar
blixten
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4
Joined: Tue 14 Dec 2010, 17:14

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by blixten »

Matte P wrote: Varför ska vi tvinga dom snabbaste ekipagen att behöva lägga massa pengar på dom bästa däcken för stunden bara för att dom ska kunna fortsätta vara snabbast.
Det räcker med ett sorts däck för alla!
Kör inte 99% av alla redan på Kumho?
Matte P wrote: Och eftersom det ändå är väldigt få bilar kör på speciella regndäck så tycker jag att man ska slopa regndäcken med, dom ökar ju bara hastigheten mellan snabba ekipage och långsamma ekipage när det är som farligast.
utveckla.. på vilket sätt ökar det säkerheten att halka runt på ett torrdäck? personligen behåller jag nog förmågan att bromsa och styra tack :bang2: ser hellre att vi får dispens att köra på ett riktigt våtdäck så vi slipper vattenplana så fort det blir lite stående vatten.
Erik Blixt #89
User avatar
Matte P
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 235
Joined: Mon 07 Oct 2013, 08:36
Location: Falkenberg

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Matte P »

Jag låter kanske lite kaxig nu, men ABS gör bara tiondelar på inbromsningarna.
Det är så mycket annat som som också spelar in under ett regnlopp.
Jag tycker det är lite magstarkt att gå ut och säga att man måste ha ABS för att kunna vara med och köra!
Är det bara första platser som gäller för alla som vill tävla, så är det bra mycket fler saker än ABS som måste till för dom allra flesta!
Mattias Pålsson Kinnekulle 1:06.174 Falkenberg 0:55.433
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Josen »

Tar mig friheten att tycka igen :)

- Modsport 4 är vägen ( Träffs förslag ? )
- Rör inte nuvarande C ( stora fält idag )

Mod 4
+ Folk kan dubbla ( mellan C och denna )
+ Öppnar så rena ND-räsers kan komma in ( NC ) -> 6.5 kg / hk
+ Öppnar för andra biltyper också ( Wankels, Lotus Elise, CRX, Honda Civic ?) med bygg-glädje - samlar sportvagnar :)
+ Tycker det skall vara en en Modsport R-däcks klass med öppning för med bättre regn-däck
+ Kanske behövs inte kravet på E-märkning R-däcken ?
+ Kör den med Mod3 som start


Ang ABS
- De flesta som lärt sig kör snabbare utan ABS i torrt...
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
blixten
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4
Joined: Tue 14 Dec 2010, 17:14

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by blixten »

Matte P wrote: Jag tycker det är lite magstarkt att gå ut och säga att man måste ha ABS för att kunna vara med och köra!
Är det bara första platser som gäller för alla som vill tävla, så är det bra mycket fler saker än ABS som måste till för dom allra flesta!
"nån" tiondel det är väl ungefär 3 meter det, det kommer du långt på i en inbromsning och det är ju sällan bara en inbromsning mer än på kinnekulle. men nu ska ju bilarna bli tyngre däcken ska va lika skit som vanligt när det regnar och ABS ska inte straffas lika hårt då får dom tiondelarna lite fötter ska du se.
Erik Blixt #89
Anders Träff
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 304
Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Anders Träff »

I torrt så ger ABS ingen större fördel, men i regn vi bor trots allt i Sverige.

Anders nr82
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Alexander Mullaart »

Matte P wrote:Jag låter kanske lite kaxig nu, men ABS gör bara tiondelar på inbromsningarna.
Har man andra ambitioner än att bara delta så vill man plocka alla tiondelar som finns. Det är ju trots allt en tävling :mrgreen:. Vi får se ifall de ABS-lösa ekipagen "tvingas" till att göra investeringar i framtiden.

Åter till ämnet, vi kanske ska slänga upp en omröstning ang. en eventuellt ny klass för att kolla intresset hos folk? Om tillräckligt många är intresserade kanske det kan vara värt att driva vidare.

Förslag till vision:

Rättvis racing
"Begränsad" budget ska kunna räcka till vinst (inte mer än genomsnittet för dagens topp-10, mindre blir nog svårt)
Modifieringsnivå enligt dagens topp-10 bilar
Kul och tight racing (utan kontakt) i renodlade racebilar

Förslag till klassregler:
Reglementet baserat på dagens C med vissa begränsningar
Inget besiktningskrav
Helbur
6,5kg/hk (det är roligare när det går snabbare :mrgreen:), vilka NC och ND hade passat in (Niklas?)
Enhetsslicks
Enhetsregndäck
5- eller 6-växlad OEM H-låda
OEM Torsen (ej eftermarknadsdiffar)
OEM slutväxel
Tillägg för ABS (duger NC och ND ABS på bana?)
OEM bärarmar och infästningar
OEM uprights
OEM bromsar
OEM ABS
98 oktan eller sämre
Ej blueprintad motor, planing inom verkstadsspec.
Splitter och mindre bakspoiler tillåtna

Dela heat med Modsport och vagnbok för den nya klassen (alltså inte bara en poängsammanställning, utan en egen klass) för att få möjlighet till egna heat ala Spec Miata deluxe (eller snarare Roadsport C på SSM :mrgreen:). Att få slippa vagnbok och besiktning hade ju varit drömmen, men då får man väl tänka i SMA-banor och allt det innebär...

Lite förslag bara, detta är ju i sin linda och kräver att någon/några tar tag i det. Egentligen är jag nöjd med C så som det är...
Alexander Mullaart
User avatar
Matte P
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 235
Joined: Mon 07 Oct 2013, 08:36
Location: Falkenberg

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Matte P »

ABS är jättebra.
Men om jag mot förmodan bygger om min bil till ABS så kommer jag göra det när jag får tag på delarna billigt eller så byter jag upp mig till en nyare bil med ABS.

Man kan ju fortfarande ha riktigt kul utan att behöva gå "all in" med en gång.
Och vill man gå "all in" så kanske man får lägga lite mer pengar med engång.
Alla kommer nog inte bygga om till ABS.

Hur många procent av deltagarna har regndäck igentligen, om det inte är större delen av startfältet som åker på regndäck så känner jag i alla fall att det är farligare med fartskillnade mellan regndäck och torrdäck, än vad det är om alla åker på torrdäck.
Jag har inte koll på vad alla åker på för däck, men hur många bilar som inte åkte på regndäck åkte av på kinnekulle under regnet?
På samma sätt som alla måste bygga om till ABS så måste alla åka på regndäck när det regnar!

Mer kostnadseffektivt om alla åker lite långsammare i samma tempo och lägger pengarna på ett extra sett med torrdäck som man kan ha vid regn eller ifall man sabbar sitt första sett.

Jag tycker att Jättemodifierat låter kanon, men vi bör vara rädda om roadsport C som det är nu.
Jag skulle ha riktigt svårt att välja mellan roadsport C som det är nu eller Jättemodifierat om jag blev tvungen att välja.
Mattias Pålsson Kinnekulle 1:06.174 Falkenberg 0:55.433
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
User avatar
blixten
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4
Joined: Tue 14 Dec 2010, 17:14

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by blixten »

men det är ju ingen som tvingar dig att köra på regndäck?? men varför ska dom som känner ett behov av ett bättre regndäck av rena säkerhetsskäl behöva hänga på det glada tåget som tycker det är kul att bara få gasa lite. dom däcken vi åker i regn idag duger inte när det börjar gå fort varken kumho medium eller soft. så är det i mina ögon iallafall och då trivs jag ändå rätt bra i vätan.
Erik Blixt #89
Anders Träff
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 304
Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Anders Träff »

Det ser ut som om det finns ett intresse att starta ett (modsport 4)
vi måste få ett snabbt beslut om det ska bli något. lika mycket som att jag tycker att regel ändringarna i
roadsport skulle varit klara för ett år sedan. antingen håller vi på med att tycka o tänka i en evighet. Ett beslut måste fattas och snabbt

vilka är intresserade ?
lägg upp en intresse anmälan så att vi ser vilka som kan tänka sig att åka ( nya Modsport4)
har man inte svarat har man inte tagit del av informationen då får vi hjälpas åt att ringa runt så att alla svarar
antingen. intresserad eller inte intresserad
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by TPR »

Jag kommer inte uppdatera min bil för att köra "Modsport 4" (döp den till Miata Cup om den blir av).
Skulle krävas investering på ca 25-30 000 bara för att komma till start (med samma status på bil som idag).
- Släp
- Helbur
- Ny vagnsbok
Mer troligt att jag bygger tillbaka min bil till Standard, om den klassen skulle finnas kvar. :think2:

Angående ABS:
Jag kan nog hålla med om att ABS kan vara en fördel i vissa förhållanden, så ett litet tillägg i vikt kanske kan vara relevant.
Dock om man tittar i resultatlistorna de senaste åren så är det väldigt ont om ABS bilar på pallen (trots omvänd startordning), med ett stort undantag = Halbig.
Tyder på att 50 kg mindre vikt är värt mer än ABS? Och isf bör tillägget vara mindre än 5%...
Om vi istället tittar på tillägget för programerbart styrsystem, är det tillägget på 5% relevant till fördelen man får? :roll:
Även detta är ju en investering som måste göras för att hänga med i toppen...

Angående regndäck:
Mattias: De regndäck som används är inte riktiga regndäck med skuret monster. Det är samma däck som vid torrt men med mjukare gummiblandning, dessutom har de naturligtvis bra mönsterdjup vilket är den stora skillnaden mot just vattenplaning.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Josen »

Så inriktningen blir

C -> Bilar mera mot std ( straffa mods hårt ink eftermarknads-sprut )
Mod4 -> mera fritt.. till rimlig nivå ( R-däcks-baserat )

Godis :) :up:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Matte P
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 235
Joined: Mon 07 Oct 2013, 08:36
Location: Falkenberg

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Matte P »

Jag är inte intresserad.


Inte dom första 2 säsongerna iaf.
Mattias Pålsson Kinnekulle 1:06.174 Falkenberg 0:55.433
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by TPR »

Josen wrote:Så inriktningen blir

C -> Bilar mera mot std ( straffa mods hårt ink eftermarknads-sprut )
Mod4 -> mera fritt.. till rimlig nivå ( R-däcks-baserat )

Godis :) :up:
Roadsport C finns kvar fast med uppdaterade regler, så gott som samtliga bilar kan köra kvar där utan modifiering, dvs ingen ändring.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Alexander Mullaart »

Vi är intresserade. Men gör det till en Miataklass.

Josen, varför r-däck?
Alexander Mullaart
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Niklas Falk »

Alexander Mullaart wrote:Josen, varför r-däck?
Den som inte försökt förstå skillnaden på att gå all-in på Rdäck jämfört med all-in på Slicks kanske har lite svårt att överblicka skillnaden.
Om det inte är nån fajt om att komma först och man bara ska lalla runt så kan man skaffa hårda slicks från nån entypsserie som kör 40min stints. De kommer att vara obra ganska länge.

Vill du köra på fungerande slicks så blir det att ställa in sig på nya däck varannan helg, till en kostnad på ca 50% mer än du betalar för Kumho idag. Så ett set Kumho med rimligt jämn prestanda över fyra helger eller två set slicks med varierande prestanda för tre gånger totalkostnaden?
Att Kent körde på ett set hårdare slicks hela säsongen kan väl kommenteras med att de var lika långsamma som rdäck på slutet, vilket inte är några problem när det inte finns nån tät fight.

Rdäck är jättetrevligt att ställa in en bil för, men fungerande slicks är betydligt vassare på många punkter, du kapar inte två sekunder på varvet direkt gratis om man säger så (annat däckskonto, andra vinklar, andra fjädrar, dämpare, bromsar, bussningar, ...).

Men som sagt, utan täta race så kan man lalla runt på blandade begagnade slicks, det var så nästan hela Modsport gjorde förr.
Anders Träff
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 304
Joined: Wed 30 Apr 2008, 12:28

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Anders Träff »

Vad för r-däck!
tror dom är rädda att vi kommer att åka fortare 3 :twisted:

Anders nr82
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Alexander Mullaart »

Att försöka att förstå och fort komma till samma slutsats som du gjort kräver ingen större tankeverksamhet, skillnaden är att din grundar sig i erfarenheter. Bättre att fråga, tack för svar. Att varvtiderna inte kommer gratis är nog alla införstådda med.

Vilka slicks i rimlig dimension finns det att få tag på? Finns det någon bra kompromiss vad gäller prestanda/kostnad/hållbarhet? Nytt varannan helg låter ju tråkigt (och Kumhosarna funkar ju bra).
Alexander Mullaart
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Josen »

Det blir ett svårt steg som Niklas förklarat med slicks, kan tilläggas också
- Sliter mycket på bilen, bussningar, olje-problem kommer, sprickor i sub-frames/kaross kommer
- Säkerhetsaspekt, man bör inte blanda R-däck och slicks-bilar då broms och kruvförmågor skiljer rejält

Sen finns ju Mod3 om man vill gå all in med slicks som Henrik Phil gjorde, tror han jobbade länge med setup för slicks för att hitta sina 2-3 sekunder.

Jag hoppas inte Mod4 blir en renodlad MX-5 klass ( även om de säkert kommer dominera ) så är ju styrkan mångfalden i SPVM. Tror säkert det finns Lotus, 944:or, CRX, RX-7:or, sevens, med bygg-glädje som skulle passa bra. Stora startfält ger tyngd i förhandlingar om banor, startavgifter, röst mot/med SBF/SMA osv...
Till det kan man också snegla på time-attack reglemente som har en liknade klass även om effekten är mycket högre i TA ( PRO STREET (TA-PS)) - "Modsport" på R-däck
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Seglan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 68
Joined: Wed 27 May 2015, 10:11
Location: Frillesås

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Seglan »

Jag är inte intresserad i att åka en Modsport 4 med de regler som föreslås... Kostaderna kommer öka dramatiskt och man blir låst till att enbart kunna åka modklasserna om man vill köra mer. Sen splittrar vi ju det roliga vi idag har då vi kommer ha fler klasser och mindre bilar...

Åter igen, Roadsport C är idag den största start gruppen i SPVM:s serier. Men nästan enbart fylld av Mazda MX-5or. Vilket kanske skrämmer i väg många andra biltyper från klassen? Om vi ska vara smarta och kunna göra en startgrupp där klassreglerna är förenklade, tydligare och mer specifika men ändå lätta och roliga (som idag). Starta en riktigt MX-5 cup. Behåll samma grund regler som Roadsport C har idag, (vikt/hk m.m.) Ta bort besiktnings krav, (du kan ju fortfarande besiktiga om du vill) gör restriktioner som är direkt knutna till MX-5an för att göra det jämnare. Straffa eftermarknadssprut mer om det behövs för att bli jämnt? Riktig ljus bild både fram och bak? M.m.

Men på så sätt hålls ändå dörren öppen för de som känner för att dubbla med Roadsport C och vem vet kanske fler biltyper vågar sig in i roadsport C utan Miata hetsen?
#87 Philip Carlson

Racer: 1,8 Mazda MX-5 -96
Trackday: Mini JCW GP -06
Daily driver: 1,6 Mazda MX-5 -01
Weekend warrior: Porsche 993 Techart -95
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Niklas Falk »

Bara för att kasta en annan skiftnyckel i maskineriet, det finns funderingar på att inför 2019 att ändra Mod2 till 4 och Mod3 till 6kg/hk för att sprida det lite.
Att i ett sånt läge begränsa till R-däck på Mod3 och separat heat kan kanske trigga lite tankar. Det är många (alla utom en) i Mod3 idag som inte är ombyggda för slicks.

Just tillgängligheten på bra slicks till MX5or är dålig i Europa (mest entypsserier för framhjulsdrivna med längre stints, dvs alltför hårda). Det tillverkas inte slicks och läggs på hög bara utifall att.
Men Hoosier gör fina i 215 och 245. Men de kallas Purple Crack av en anledning. Tex 215/580-15
User avatar
Alexander Mullaart
Posts: 290
Joined: Wed 10 Aug 2011, 22:43
Location: Malmö

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Alexander Mullaart »

Bra input Josen och Niklas!
Seglan wrote:Jag är inte intresserad i att åka en Modsport 4 med de regler som föreslås... Kostaderna kommer öka dramatiskt och man blir låst till att enbart kunna åka modklasserna om man vill köra mer.
Risken att en biltyp visar sig vara överlägsen (troligen en som är dyrare än Miatan) hade inte plånboken gillat, om man nu har sådana tankar :P...
Seglan wrote: Om vi ska vara smarta och kunna göra en startgrupp där klassreglerna är förenklade, tydligare och mer specifika men ändå lätta och roliga (som idag). Starta en riktigt MX-5 cup. Behåll samma grund regler som Roadsport C har idag, (vikt/hk m.m.) Ta bort besiktnings krav, (du kan ju fortfarande besiktiga om du vill) gör restriktioner som är direkt knutna till MX-5an för att göra det jämnare. Straffa eftermarknadssprut mer om det behövs för att bli jämnt? Riktig ljus bild både fram och bak? M.m.

Men på så sätt hålls ändå dörren öppen för de som känner för att dubbla med Roadsport C och vem vet kanske fler biltyper vågar sig in i roadsport C utan Miata hetsen?
Det är ungefär detta jag föreslår tidigare i tråden. Kanske var lite otydlig, gav förslag på klassregler till en renodlad MX-5 klass med C som utgångsläge, inte "Modsport 4". Något lägre kg/hk öppnar upp för NC och ND om man nu är intresserad av det (risken finns ju att de också blir överlägsna som Thomas var inne på :P).
Niklas Falk wrote:Bara för att kasta en annan skiftnyckel i maskineriet, det finns funderingar på att inför 2019 att ändra Mod2 till 4 och Mod3 till 6kg/hk för att sprida det lite.
Så länge orkar vi inte vänta :mrgreen:
Alexander Mullaart
User avatar
Seglan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 68
Joined: Wed 27 May 2015, 10:11
Location: Frillesås

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Seglan »

Alexander Mullaart wrote: .
Det är ungefär detta jag föreslår tidigare i tråden. Kanske var lite otydlig, gav förslag på klassregler till en renodlad MX-5 klass med C som utgångsläge, inte "Modsport 4". Något lägre kg/hk öppnar upp för NC och ND om man nu är intresserad av det (risken finns ju att de också blir överlägsna som Thomas var inne på :P).?
Jag tror sänka vikten/hk är livsfarligt för det vi idag har. Mig själv som exempel, Jag kör en 1996 NA med en 133hk 1,8 med orginal sprut och min max vikt är 977kg. Detta är något jag inte ens varit i närheten av i år (vägde in på 1005kg på Kinnekulle i år). Vilket är ända anledningen till att jag fortfarande kör med enbart båge i bilen och inte bur då jag i princip tvingas installera en 140 hk motor för att vara konkurrens kraftig med den extra vikten en bur skulle medföra.

Skulle då vikten sänkas ännu mer, vad ska alla 1,6 åkarna göra? har svårt att se hur dom ska kunna bli något lättare än vad dom redan är (speciellt om bur måste in) då är de i princip meningslöst för dom att ställa upp när 140 hk bilarna börjar lätta ännu mer än vad dom idag redan får göra!

För tanken är väll inte att alla ska börja köpa NC för 100 000+ och bygga om? Anledningen till att jag valde mx-5 var enkelheten och prislappen! Är ganska säker på att mer racing för pengarna än vad vi idag får är omöjligt att hitta! Är inte det något vi borde värna om då?

Jag kan erkänna att jag har haft stora tankar kring att köpa nytt sprut och kanske till och med installera en 140 hk motor i bilen i vinter för att kunna installera bur och få ut det sista för att närma mig top 3 striden. Men som det är nu med kanske ett enklare roadsport C nästa år än vad vi idag har och mindre modifieringar kanske det är bäst att behålla bilen som den är då det lär gå långsammare i roadsport C nästa år och mina 1:02,3 på Kullen och 53,3 på Falkenberg kan bli riktigt konkurrens kraftigt i klassen?
#87 Philip Carlson

Racer: 1,8 Mazda MX-5 -96
Trackday: Mini JCW GP -06
Daily driver: 1,6 Mazda MX-5 -01
Weekend warrior: Porsche 993 Techart -95
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Niklas Falk »

Alexander Mullaart wrote:
Niklas Falk wrote:Bara för att kasta en annan skiftnyckel i maskineriet, det finns funderingar på att inför 2019 att ändra Mod2 till 4 och Mod3 till 6kg/hk för att sprida det lite.
Så länge orkar vi inte vänta :mrgreen:
Just därför; tanken med att MX-5 CUP visar vägen...

En annan sak hoppade ur trollerihatten (det bara blev så): NC med trimmad motor (max 7500rpm) 1090kg (ungefär).
Med tanke på att en byggd Duratec inte bör hamna under 220hk vid sånt maxvarvtal så borde det gå att fajtas fint med oss andra i B.
Numera så blir inte NC 2.0 så mittemellan som förr (1168kg som Kategori 1 i C, vilket också är möjligt).
Post Reply