MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Allt som rör MX-5 Club i allmänhet.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by TPR »

Torkel k wrote:Nu är vi en bra bit från ursprungsämnet i denna tråd. Din fråga är absolut relevant, men den bör riktas till reglementesgruppen för Roadsport.
Också sant! :D
Men den dök upp som en fortsättning på kommentarer/önskningar om ett kontrollerat kg/hk reglemente.
Helt enkelt ett annat sätt att jämna ut fältet men som är baserat på samma tekniska reglemente med standard motorer som vi använder idag.

Hur som helst, jag har tolkat ditt tidigare inlägg ovan som att det inte kommer bli en separat MX-5 Cup klass till 2016.
Däremot är det ju inte fel att fortsätta diskussionen inför reglementet 2019-2022, både med hänseende till MX-5 Cup samt mer rimliga vikttillägg i Roadsport.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Josen »

Jag håller med Thomas - hur diffusor och vinge kan ha samma tillägg som spurt är obegripligt :roll:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Niklas Falk »

Matte P wrote:Är serien beredd att betala för ihopsättning av en öppnad motor som visar sig följa reglementet?
TR 3.2
"Ingen ersättning utgår för återställande av komponenter vid teknisk kontroll.
Har beslut om teknisk kontroll fattats med anledning av protest från medtävlande och inget tekniskt fel konstaterats betalar den som protesterat ihopmonteringen, dock högst till en kostnad av vad motsvarande standard del kostar att montera hos auktoriserad märkesverkstad."
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Jag håller med Thomas - hur diffusor och vinge kan ha samma tillägg som spurt är obegripligt :roll:
Vissa saker anses fulare än andra. Optimerade fjädrar/dämpare och vältränad förare ger inga tillägg alls. ;)
User avatar
Matte P
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 235
Joined: Mon 07 Oct 2013, 08:36
Location: Falkenberg

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Matte P »

Niklas Falk wrote:
Matte P wrote:Är serien beredd att betala för ihopsättning av en öppnad motor som visar sig följa reglementet?
TR 3.2
"Ingen ersättning utgår för återställande av komponenter vid teknisk kontroll.
Har beslut om teknisk kontroll fattats med anledning av protest från medtävlande och inget tekniskt fel konstaterats betalar den som protesterat ihopmonteringen, dock högst till en kostnad av vad motsvarande standard del kostar att montera hos auktoriserad märkesverkstad."
Jag tänkte mer att det inte var upp till dom tävlande att betala för att reglementet följs, utan att klassens tekniska kontrollant kommer till varje tävling med uppgift att kolla olika punkter på utvalda bilar eller slumpvis valda bilar.
Mattias Pålsson Kinnekulle 1:06.174 Falkenberg 0:55.433
NA 1.6 standard #79
Falkenberg
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Niklas Falk »

Matte P wrote:Jag tänkte mer att det inte var upp till dom tävlande att betala för att reglementet följs, utan att klassens tekniska kontrollant kommer till varje tävling med uppgift att kolla olika punkter på utvalda bilar eller slumpvis valda bilar.
Sker kontrollen på beslut om teknisk efterkontroll av tävlingsledningen så är det den första raden som gäller, oavsett om fel hittas eller ej.
"Ingen ersättning utgår för återställande av komponenter vid teknisk kontroll."

Detta är de enda skrivna regler på området som finns. Det går att skriva andra om man vill det.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by TPR »

Rätta mig om jag har fel men vad jag vet har SPVM bara vid ett enda tillfälle gjort en sådan teknisk kontroll i Roadsport C, SSM typ 2010?
Då kollades kammarna och jag har för mig att SPVM hade med sig nya packningar till kamkåpan?
Kan ju ha fel men det är det enda tillfället jag känner till, samt att det kontrollerades bränsle på Gelleråsen i år.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Torkel k »

TPR wrote:Rätta mig om jag har fel men vad jag vet har SPVM bara vid ett enda tillfälle gjort en sådan teknisk kontroll i Roadsport C, SSM typ 2010?
Då kollades kammarna och jag har för mig att SPVM hade med sig nya packningar till kamkåpan?
Kan ju ha fel men det är det enda tillfället jag känner till, samt att det kontrollerades bränsle på Gelleråsen i år.
Det är det enda tillfälle jag känner till...

Mitt inlägg var inte en uppmaning till att MX-5 Racing club ska börja skruva isär motorer i depån. Jag vill däremot tydliggöra att även om man kramat 200hk ur en helt original och orörd 1,6a med 30 000mil på veven så har man fortfarande inte fuskat. Man är uppenbarligen någon form av mappnings-geni, men inte en fuskare.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Dennis Kullman »

Torkel k wrote:Jag vill däremot tydliggöra att även om man kramat 200hk ur en helt original och orörd 1,6a med 30 000mil på veven så har man fortfarande inte fuskat. Man är uppenbarligen någon form av mappnings-geni, men inte en fuskare.
Du som känner igen dig i beskrivningen ovan - ring mig! :mrgreen:
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by TPR »

Och mitt inlägg var mest för att påvisa att detta sker väldigt sällan såvida ingen lämnar en protest. :wink:
Vilket är helt förståeligt, det är ju trots allt amatörracing, inte STCC eller liknande.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Josen »

Du som känner igen dig i beskrivningen ovan - ring mig! :mrgreen:
Börjar du bli gammal Dennis - behöver du 200 hk för att åka fort :mrgreen: , jobba på chassi och körning nu ;)

- if you can't go fast with 90 hp....
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Dennis Kullman »

Josen wrote:
Du som känner igen dig i beskrivningen ovan - ring mig! :mrgreen:
Börjar du bli gammal Dennis - behöver du 200 hk för att åka fort :mrgreen: , jobba på chassi och körning nu ;)
- if you can't go fast with 90 hp....
- if you CAN go fast with 116 hp - then imagine what you can do with 200 hp (or 160 or so...) :burnout:

Sorry for OT... ska sluta fjanta mig. :oops:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: MX-5 CUP "Jättemodifierad"? Är ni intresserade?

Post by Niklas Falk »

Nu finns det en färdigtuggad variant som SPVMs styrelse känner sig färdig med.
http://www.spvm.se/reglemente.html
Post Reply