banträffar

Allt som rör MX-5 Club i allmänhet.
Post Reply
Peter i småland
Posts: 1
Joined: Tue 08 Jul 2008, 23:47

banträffar

Post by Peter i småland »

Tjena ny på forumet men har en fundering vad det gäller banåka
vad krävs för att man skall få vara med där forutom medlemskap fast det är ju inget stort problem :D ...har inga tävlingsambitioner... tiden finns inte... men om man vill åka banträffar... duger tex en Hard Dog Duce båge ?..får man ha MC hjälm ?....i MC racing måste oljepluggar vara låsta.... är det race besiktning vid varje tillfälle ?... har åkte en del classic racing på båge
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

En Duece är bättre än inget.

På alla våra träffar vi planerat hittils kan man komma utan att ha båge. Men man blir då placerad i den långsamma gruppen.

Vi delar in våra banträffar i två kategorier.
1. Banträffar på flygfält - Konbana
2. Banträffar på racebanor

På konbaneträffarna behöver man ingen extra säkerhetsutrustning förutom hjälm och heltäckande klädsel. Man kan med andra ord komma i sin orginalbil.

På banträffarna (racebana) så delas bil/förare in i olika grupper beroende på utrustning och typ av bil.

Lugna, Medel och racegruppen.

I Lugna gruppen behöver man inte ha båge. Bilen kan vara orginal. Hjälm och heltäckande klädsel. Har man inte Racinglicens kan man teckna en sk. Prova på licens.
I Medelgruppen krävs racinglicens och båge i bilen. Annars samma regler som i lugna gruppen.
I Racegruppen är det bilar som har vagnbok eller är vagnboksliknande utrustade. Dvs dessa bilar följer Svenska Bilsportförbundets reglemente i exempel Roadsport C klassen. Givetvis krävs licens.

Bilen besiktigas vid varje banträff. Vi tittar så att allt sitter fast och att däck och bromsar är i bra skick. Man får heller inte ha några lösa föremål i bilen under körning.

Hoppas du fick svar på dina frågor.

mvh,
Per Hammarsjö
Peter
Posts: 9
Joined: Tue 08 Jul 2008, 23:12

Post by Peter »

Nja jo det antar jag....jag tolkar det som även "medelgruppen" måste ha en SBF godkänd båge mao inte en Hard Dog båge eller i alla fall inte en Duce ?.......Tack för det snabba svaret !
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Peter wrote:Nja jo det antar jag....jag tolkar det som även "medelgruppen" måste ha en SBF godkänd båge mao inte en Hard Dog båge eller i alla fall inte en Duce ?.......Tack för det snabba svaret !
Nädå, det går bra med en annan båge i lagompasset.
Ska du däremot köra som "vagnboksliknande" (för Racegruoppen eller tävling) så blir det lite annat.
Peter
Posts: 9
Joined: Tue 08 Jul 2008, 23:12

Post by Peter »

Ahaa det var en annan femma.... ok...nää racing finns nog desvärre ingen tid till fast jag var och kollade i Söndags och visst sliter det i tarmen....
Post Reply