NC, bankörningar och andra nybörjarfrågor

Allt som rör MX-5 Club i allmänhet.
Post Reply
T Wilen
Posts: 4
Joined: Tue 31 Mar 2015, 08:57
Location: Västerås

NC, bankörningar och andra nybörjarfrågor

Post by T Wilen »

Hej.

Jag har hållit på med bankörningar med sporthoj på bana i en 15år ca, men börjar nu bli sugen på att göra detsamma med bil, av olika orsaker.

Har parallellt kört massor med timmar bilsimuleringar på PC, och blev via iRacing himla sugen på en MX-5.

Mitt huvudsakliga intresse kommer inte att vara tävling i t.ex MX5 Cup, utan snarare bankörningar och möjligen Sprint Cupen.

Jag skulle kunna köpa en NB, men eftersom frugan och jag kommer att ha bilen som "roadtripper" också så ville vi ha en nyare och siktar då in oss på en NC.

Jag har letat igenom forumet här och samlat litet information angående detta och skulle bara vilja ha verifiering på följande punkter angående detta.

1) Det är OK att köra på alla bankörningar med NC modellens inbyggda rullskydd (i de fall burkrav finns på öppna bilar)?
2) Det verkar i princip vara omöjligt att montera en "halvbur" i en NC som funkar med Cab, passagerare och besiktning? Jag har inget mot att sätta in en bur med bakåtsträvor för egen säkerhet, men vad jag har lyckats lista ut finns det ingen färdig lösning till NC för detta?

Tack på förhand för svar.
Thomas Wilén, Västerås, NC 2.0 -09
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: NC, bankörningar och andra nybörjarfrågor

Post by Andreas E »

När det gäller fråga 1 som så gäller följande: På alla våra träffar är det OK att vara med och köra med NC utan modifieringar - dvs det rullskydd som finns är godkänt.

När det gäller fråga 2 har jag inte koll och har inte sett någon lösning med båge på NC "in real life" - någon av er med NC som har koll?

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
T Wilen
Posts: 4
Joined: Tue 31 Mar 2015, 08:57
Location: Västerås

Re: NC, bankörningar och andra nybörjarfrågor

Post by T Wilen »

Tack för det svaret Andreas, då skall jag planera in litet bankörningar/övningar för sommaren :D

Jag har forskat vidare litet och tror att en Hard Dog M3 Sport rollbar skall funka (http://trackdogracing.com/hd-m3sport-bp.aspx).

Är i alla fall bättre än original om det värsta skulle hända. Jag vet inte om den är godkänd för MX-5 Cup däremot med endast extra petty-bar (forward brace), men det är inte aktuellt i mitt fall.
Thomas Wilén, Västerås, NC 2.0 -09
Post Reply