Inköp från USA - några tips?

Allt som rör MX-5 Club i allmänhet.
Post Reply
aviacons
Posts: 34
Joined: Sat 29 Oct 2011, 14:30
Location: Sigtuna

Inköp från USA - några tips?

Post by aviacons »

Hej.

Är det någon som har erfarenhet av att handla Miatadelar från USA.

Jag har för avsikt att köpa en M-Tune cooling re-route och 2 stycken ”motorhuvsgälar” för bättre kylning.

Då jag kontaktade Flying Miata för att beställa fick jag följande svar:

1. Flying Miata accepterar inte kreditkort eller Pay Pal vid betalning från Sverige utan kräver betalning, bank till bank. Vad jag erfar kostar det mig 340 kr. i avgift hos avsändar- och mottagarbank.

2. Flying Miata debiterar cirka 800 kr. för frakt med UPS för sagda produkter. Till detta kan en så kallad Bond fee tas ut av UPS för att de lägger ut tull och momspengar.

3. Flying Miata varnar för att skicka paket med US Postal Services med hänvisning till, i vissa fall en månads leveranstid, sämre uppföljningsrutiner och problem om paket kommer bort.

Jag förutsätter att det tillkommer tullhanteringsavgifter och moms som baseras på den totala kostnaden för varorna.

Totalt blir delarna 50% dyrare.

Tacksam för förslag som kan göra det hela billigare och enklare.

Med vänliga hälsningar

Lars Fredriksson
Lars Fredriksson
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Inköp från USA - några tips?

Post by Niklas Falk »

Det finns massor med andra firmor än FM.
Oavsett så tillkommer tull+moms på totalvärdet (inklusive frakt), så räkna grovt med en tia per dollar.

Billiga fraktlösningar får man fixa själv, firmorna köper helst "flatrate" lådor för internationell skeppning, så det kan lätt bli $50 för ganska små saker. En kompis container är alltid billigast (men att försöka gömma saker från tullarna lönar sig sällan).

Ibland kan det löna sig att använda en firma som har lite högre priser men som kan plocka ihop all man behöver. Miataroadster är en sån (som dessutom kan skeppa allt från Mazda Motorsport).
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Inköp från USA - några tips?

Post by gokarting.nu »

Detta med anti Paypal verkar udda.

Jag har bara betalat med det, när jag handlat av just Flyinmiata.
Dom brukar återkomma efter beställning med en paypallänk i mejl, efter att dom kollat upp fraktkostnaden.



Ring dom, tror det är 6 h tidsskillnad.
Dom har bra service.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
aviacons
Posts: 34
Joined: Sat 29 Oct 2011, 14:30
Location: Sigtuna

Re: Inköp från USA - några tips?

Post by aviacons »

Hej igen.

Det här är delar av mejl jag fått från Flying Miata.

"Our bank does not allow us to accept credit card/PayPal payments from Sweden."

Det här är exempel på deras fraktkostnadsförslagen:

UPS Express: $132.09 USD (about 2 business days transit time by 12 pm).
Post Office Express Mail: $89.10 USD.
Post Office Express packages usually take about four to ten days to deliver, but may take up to a month.

UPS will usually pay the duties and taxes upfront, and then collect these from the recipient at the time of delivery, along with a bond fee. The amount of the bond fee varies by country.

UPS is more reliable than the post office when tracking packages.
UPS is also able to find a lost package quicker than the post office.
We cannot issue refunds to our customers until we ourselves have been issued a refund.



Att komma runt tull och moms har inte förespeglat mig men däremot har jag vid andra köp i och från USA inte mött några hinder eller motsvarande höga fraktkostnader.

Tack för tips om andra leverantörer som jag ska kontakta och få prisuppgift från.

MVH

Lars Fredriksson
Lars Fredriksson
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Inköp från USA - några tips?

Post by gokarting.nu »

"Gälarna" kan du nog finna på Tools/Jula/Hornbach eller dylikt. :mrgreen:


Paypal är inte världens minsta firma direkt, så varför deras bank skulle krångla?....förmodligen tycker Flyingmiata att Paypals avgifter är för höga, dom tjänar på direktöverföring. inte du:(



http://949racing.com/miata-coolant-reroute-system.aspx


949 funkar de med, de har både Paypal & Kort betalning på sidan.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
rcm
Posts: 84
Joined: Sun 06 Jan 2013, 17:48
Location: Forshaga

Re: Inköp från USA - några tips?

Post by rcm »

Någon som skall beställa i från USA snart ? jag skulle vilja ha med en framkrängare betalar givetvis för mer kostnaden. Jag har kollat i england och i Tyskland men dom har bara satser.
Per 0709 44 37 04
Per Fogelberg
aviacons
Posts: 34
Joined: Sat 29 Oct 2011, 14:30
Location: Sigtuna

Re: Inköp från USA - några tips?

Post by aviacons »

Hej.
Jag har redan beställt cooling re-route från 949 Racing. Frakten blev dyr även från dem, 83 USD med Fed Ex.
949 Racing nyttjar Pay Pal - får se om och när leveransen kommer.

MVH

Lars Fredriksson
Lars Fredriksson
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Inköp från USA - några tips?

Post by Niklas Falk »

Jag hade en gång en fundering om att summera hur mycket jag lagt i frakt från USA genom åren, men det tog inte många sekunder innan jag insåg att det skulle bli skrämmande mycket, så huvét åkte ner i sanden igen. :)

Att shoppa allteftersom blir helt klart dyrare, men det blir enklare att gömma totalsumman från medvetandet.
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Inköp från USA - några tips?

Post by gokarting.nu »

rcm wrote:Någon som skall beställa i från USA snart ? jag skulle vilja ha med en framkrängare betalar givetvis för mer kostnaden. Jag har kollat i england och i Tyskland men dom har bara satser.
Per 0709 44 37 04


Köp härifrån istället, skulle tro dom säljer lösa.

Streetperformance 031-51 66 60

Eller:

MH 031-405522
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
rcm
Posts: 84
Joined: Sun 06 Jan 2013, 17:48
Location: Forshaga

Re: Inköp från USA - några tips?

Post by rcm »

Tackar för tipsen ! kontaktar dom
Per Fogelberg
Post Reply