Årsplaneringsdag 24 nov. var med och påverka!

Allt som rör MX-5 Club i allmänhet.
Post Reply
User avatar
CG Leijonhufvud
Posts: 1197
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Laxne

Årsplaneringsdag 24 nov. var med och påverka!

Post by CG Leijonhufvud »

På lördag den 24 november har styrelsen sin årlig planeringsdag, i år är vi i Stockholm.

Var med och påverka upplägget för 2013!

-lägg ett inlägg här på forumet
-maila
-ring
-kom förbi

cg@x5racingclub.se
073-914 23 30
CG Leijonhufvud
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Årsplaneringsdag 24 nov. var med och påverka!

Post by gokarting.nu »

En tanke:

Skulle vilja att klass standard ska vara tydligare.
Och att "någon..." kanske i styrgruppen eller från Spvm kollar upp att standardreglementet efterföljs på rejshelgerna.


Citat:
Standard/ej modifierad kaross. Bilens kaross och originalpaneler skall finnas kvar och vara intakta, d.v.s. ingen lättning genom sågning/kapning av plåt är tillåten. Med originalpaneler menas att de är tillverkade av Mazda och därmed får inga karosspaneler bytas ut från original till glasfiber/kolfiber.

... detta var det väl lite si o så med.


Och (som jag skrivit tidigare) anser jag att offsetbussningar inte hör hemma i standardklassen.


Skriver inte detta för att leka polis och vill inte stöta mig med mina rejskollegor.
Standardklassen, är viktig för mx-5 cupen. 6-7 bilar iår :up:
Den ska inte spåra ur, iår var det gränsfall, tycker jag.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
aviacons
Posts: 34
Joined: Sat 29 Oct 2011, 14:30
Location: Sigtuna

Re: Årsplaneringsdag 24 nov. var med och påverka!

Post by aviacons »

REGLEMENTEN OCH MX5 CUP FRAMTID
(Grafer och tabeller är bifogade som fil)

Jag delar uppfattningen att vi bör sträva efter så rättvisa tävlingsförutsättningar som möjligt. Men varför snäva till ramarna så att bilar som inte till fullo uppfylller kraven i Klass Standard blir tvingade att tävla i Klass Modifierad. Istället kan vi skapa likvärdiga prestandavillkor genom vikttillägg så att samtliga MX5, som så önskar kan tävla i samma klass. Risken finns annars att helbilsgodkännande hos SBP, SBF Roadsport reglemente och MX5 Racing Klass Standardreglemente kolliderar.


Vad vill då de flesta förare ha?
● Jag tror att nummer ett på önskelistan står täta och justa fighter på banan.
● I Roadsportklassen lär inte extremt höga och kittlande hastigheter vara särskilt prioriterat.
● För de allra flesta är det önskvärt med låga kostnader, vilket alltid är relativt.
● Att kunna använda bilarna till annat än tävling är viktigt för många.
● För en del förare är det viktigt att få modifiera och utveckla bilarna.

Modifieringar inom rimliga gränser i enlighet med nuvarande Roadsportreglemente tjänar tre syften.
1. Det tillfredställer till viss del intresset för att utveckla bilen.
2. Det gör så att bilen blir roligare och säkrare att köra på banan.
3. Sist men inte minst det medför att olika bilmärken kan delta på mer jämbördiga villkor. Jag tänker då främst på chassi, bromsar och differentialer som kan skilja sig avsevärt på olika bilmodeller. Det kan leda till att den som har råd köper sig en bil som redan har allt i originalutförande, vilket ger odiskutabla fördelar.


MX5 CUP
Det vi bör arbeta för är att skapa ett bredare och fortsatt spännande reglemente för MX5.
Det vill säga, göra det möjligt för de som så önskar att kunna tävla med samtliga versioner av MX5 under samma tak, allt från motorsvaga NA 1,6 till motorstarka NC 2,0 oberoende om de är modifierade eller standard och även få med nya och kommande versioner av MX5.
Vikt per effekt i kombination med vissa modifieringsbegränsningar i enlighet med Roadsportreglementets principer är bra men bör anpassas.

I MX5 Cup Standardreglemente ges NA 1,6 en minimivikt på 1010 kg. 18% över idealvikt* och NB 1.8 en minimivikt på 1100 kg. 9% över idealvikt*. En NC 2,0 får inte vara med i standardklassen.
Som synes i grafen 1 ligger NC 2,0 närmast den önskade kurvan, 7 kg/Hk medan NA 1,6 ligger långt över, 8,3 kg/Hk.
* Idealvikt = 7kg/Hk

Se bifogad fil för graf 1.

Förslag Klass Standard - Viktkorrigering
Jag föreslår följande för att uppnå jämna och spännande fighter på banan genom att jämna ut vikt-effektförhållandena utan att för den delen behöva lätta de motorsvaga bilar in absurdum alternativt trimma för höga kostnader i Klass Modifierad. Vi kan dessutom bredda Klass Standard, den sanna Roadsportklassen med nyare MX5, t.ex. NC 2,0 och kanske finns det intresse från de som idag kör Klass Modifierad att komma tillbaka till en mer standardbetonad klass utan att behöva gör alltför stora förändringar av bilen. Helt enkelt återgå till ursprunget.
Här följer en tabell över de korrigeringar som behövs för att göra bilar som modifierats i någon avseende likvärdiga med övriga bilar i Klass Standard.
Om en bil inte till fullo uppfyller kraven i Klass Standard borde en korrigering med ökad vikt kunna skapa rättvisa och spännande tävlingsförhållanden.
Antingen 100% standard eller en viktkorrigering så att villkoren på banan blir lika.

I grunden bör ju Roadsportreglementets paragraf 6.2 fortsatt gälla.
6.2 Tillåtna modifieringar och övriga regler
Bilen ska vid tävlingstillfället vara i sådant skick att den kan gå igenom en kontrollbesiktning hos Svensk Bilprovning utan anmärkning. Undantaget från detta gäller motoreffekt och ljud som inte behöver uppfylla kravet att vara besiktningsbart hos SBP. Detsamma gäller punkt 2.1 (Bälten och förarstol), 2.5 (Huvudströmbrytare), 2.6 (Bogseröglor), 2.8 (Skyddsbåge/Bur) i Gemensamma säkerhetsbestämmelser samt 6.7 (demontering av passagerarsäte).

Följande korrigering med vikter om bilen inte till fullo uppfyller kraven för Klass Standard för att uppnå en likvärdigt effekt/viktförhållande mellan bilarna i Klass Standard.

Standard/ej modifierad kaross. Bilens kaross och originalpaneler skall finnas kvar och vara intakta, d.v.s. ingen lättning genom sågning/kapning av plåt är tillåten. Med originalpaneler menas att de är tillverkade av Mazda och därmed får inga karosspaneler bytas ut från original till glasfiber/kolfiber.
Korrigering
Tävlingsvikt enligt Klass Standard

NA 1,6 1010 kg
NB 1,8 1100 kg
NC 1,8 1140 kg
NC 2,0 1230 kg

* Standard/ej modifierad styrbox. med "Standard" avses styrbox (ECU, EMS)tillverkad av Mazda och av sort ursprungligen avsedd för bilens motor. Originalbox får ej ommappas och inga delar inne i boxen får tas bort, bytas ut eller monteras in i boxen.
Korrigering
Tävlingsvikt baserad på SBF Roadsportformel för modifierade motorer. Se bifogad fil för graf 1 och tabell 1

NA 1,6 1100 kg
NB 1,8 NC 1,8 1230 kg
NC 2,0 Ej aktuellt

* Standard/ej modifierad växellåda. Med "Standard" avses originalväxellåda från någon MX-5 modell. Växelspaken får modifieras, dvs. så kallade "short shifts" är tillåtna.
Ingen korrektion. Samma text som Klass Modifierad
* Standard/ej modifierade bromsok. Med "Standard" avses originalbromsok från någon MX-5 modell. Belägg och skivor fritt är fritt.
Ingen korrektion. Samma text som Klass Modifierad

* Standard/ej modifierat chassi/hjulupphängning. Byte till alternativa bussningar, krängnings-hämmare, fjädrar och dämpare är ok. Man får ex-vis inte bredda bärarmar, flytta infästningspunkter, montera customiserade delar annat än just bussningar, krängare,fjädrar och dämpare. Spacers som kräver ingrepp på pinnbultar ej ok.
Korrigering
Max hjulvinklar motsvarande standard.
Spacers i förekommande fall tillåten för bromsok enligt Standard/ej modifierade bromsok utan korrektion.

* Standard/ej modifierad utväxling.
Man får ej förändra utväxling från original-utförande. Med originalutförande menas utväxling din bil hade som nytillverkad.
Ändring Bör tillåtas för att underlätta byte till Torsen diff på bilar med viscodiff och för att underlätta byte av bakaxel/diff från begagnatmarknaden vid ras.

* Standard motor, ej optimerad, d.v.s. ej byggd avsiktligt för racing (så kallad blueprintad motor). Avsikten med denna punkt är att ingen motor skall "fräschas upp" om det inte är absolut nödvändigt p.g.a. exempelvis motorhaveri, och då är endast renovering av berörd motordel tillåten där renoveringsspec ur Mazdas verkstadshandbok sätter gränserna för vad som är tillåtet. Man får ej lätta svänghjulet eller montera svänghjul som ej satt på motor i originalutförande (med originalutförande menas svänghjul av exakt samma sort/utseende/vikt som din bil hade som nytillverkad). Avgassystemet är fritt så länge Roadsportreglementet och bilprovningen godkänner det.
Korrigering

Tävlingsvikt baserad på SBF Roadsportformel för modifierade motorer. Se bifogad fil för graf 1 och tabell 1

NA 1,6 1100 kg
NB 1,8 NC 1,8 1230 kg
NC 2,0 Ej aktuellt

Slutsats
För det första kan en bil i Klass Standard som väger mer än den stipulerade tävlingsvikten tillåtas göra vissa lättningar. T.ex. för att kompensera vikten av en burbåge eller lätta en NA 1,6 till lägsta tillåtna vikt.
För det andra kan vi tillåta NC 2,0 att tävla i Klass Standard med hänsyn till den högre lägstavikten vilken även överrensstämmer med bilens tjänstevikt.
För det tredje kan t.ex. en bil i Klass Modifierad som har originalbox och ABS men som lättat karossen till lägsta tillåtna vikt NB 1,8 1008 kg öka sin vikt till 1100 kg. och en NC 1,8 kan öka sin vikt från 1078 kg till 1140 och därmed tävla i Klass Standard.
För det fjärde kan en bil som modifierat box eller ”blue printat” motorn anpassa vikten för att hedra principen minst 7 kg per hästkraft och därmed tävla i Klass Standard.
T.ex. en NB/NC 1,8 1230 kg. en NA 1,6 1100 kg.
Slutsatsen blir alltså att fler bilar kan tävla i Klass Standard och risken för brott mot klassens regler minskar
Dessutom slipper vi problemen med misstankar om att bilarna inte till fullo uppfyller kraven i Klass Standard. Lösningen är: Antingen 100% standard eller en viktkorrigering så att villkoren på banan blir lika.

Lars Fredriksson
Attachments
Graf och Tabell MX5.doc
(32 KiB) Downloaded 103 times
Lars Fredriksson
User avatar
chriss
Posts: 694
Joined: Fri 15 Jul 2011, 02:13

Re: Årsplaneringsdag 24 nov. var med och påverka!

Post by chriss »

Kanon text! Men jag saknar NA 1,8 för oss icke insatta men sugen på köra bana :)
Chriss Rice
Göteborg
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Årsplaneringsdag 24 nov. var med och påverka!

Post by Conny Lundell »

gokarting.nu wrote:En tanke:

Skulle vilja att klass standard ska vara tydligare.
Och att "någon..." kanske i styrgruppen eller från Spvm kollar upp att standardreglementet efterföljs på rejshelgerna.


Citat:
Standard/ej modifierad kaross. Bilens kaross och originalpaneler skall finnas kvar och vara intakta, d.v.s. ingen lättning genom sågning/kapning av plåt är tillåten. Med originalpaneler menas att de är tillverkade av Mazda och därmed får inga karosspaneler bytas ut från original till glasfiber/kolfiber.

... detta var det väl lite si o så med.


Och (som jag skrivit tidigare) anser jag att offsetbussningar inte hör hemma i standardklassen.


Skriver inte detta för att leka polis och vill inte stöta mig med mina rejskollegor.
Standardklassen, är viktig för mx-5 cupen. 6-7 bilar iår :up:
Den ska inte spåra ur, iår var det gränsfall, tycker jag.
Detta som Andreas skriver kan jag hålla med om fullt ut. Jag som är intresserad av Miata racing men är en nybörjare och amatör och kanske skulle vilja ta steget att börja tävla skulle uppskatta om standard klassen verkligen var standard också. Vill man modifiera så finns det ju en klass för detta om man vill gå vidare.
Roadsport C Modifierad bilarna börjar bli mer och mer extrema race bilar.
Sen vill jag tacka styrelsen och dom som driver denna klubben för ett kul 2012 (särskilt Ljungbyhed). Hoppas och tror att jag ska kunna köra ännu mer 2013.

mvh: Conny L
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
ulf w
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 61
Joined: Sun 10 Oct 2010, 13:07
Location: Nossebro

Re: Årsplaneringsdag 24 nov. var med och påverka!

Post by ulf w »

några fler input till en bättre och attraktivare klass Standard

(min bakgrund, jag började bygga bil 2011 för klass Standard men fick den inte tillräckligt klar förrän till årets säsong och då blev det klass Modified eftersom vikten redan var så låg)

- det behöver bli enklare och billigare att göra i ordning en konkurrenskraftig bil
och den bör även gå bra att använda som vanlig bil
- reglementet bör ge förutsättningar för att bilen ska kunna köras till och från
tävlingen

- nu tillåts nästan lika mycket modifiering i Standard som i Modified
- riktiga R-däck typ Toyo R888 ger en mycket positivare körupplevelse än bra gatdäck
har kört bandagar med Alfaklubben sedan 2005 och i stort sett alla bilar
använder typ Toyo R888 (räknar inte in Car Challange i jämförelsen)
många av bilarna körs till och från på dessa däck, har själv kört bilen till och
från alla bandagar
mina Toyo däck höll utan vidare en säsong

- NC i klass Standard bör få en racingvikt så att den blir lite vassare än dagens NA
och NB så att Standard blir en attraktiv klass för NC ägare


förslag på begränsningar jfr nuvarande reglemente
- STD insugningssystem
- STD avgasgrenrör
- STD främre krängningshämmare, detta minskar kraftigt möjligheten att förbättra
bilens väghållning
- max 205 breda däck
- tillåt inte Kumho V700
de fördyrar racingen eftersom de slits fort och bör enbart tillåtas i Modified
- krav på högre markfrigång än 75 mm är en enkel åtgård som även minskar
möjligheten till att förbättra vägegenskaperna samt gör att bilen blir bra att
använda som vanlig bil
- fria = bra bromsbelägg bör tillåtas
- bra om det går att begränsa möjligheten till att byta till coilover

- viktigt att begränsningarna inte innebär investering i specialdelar som sedan inte
är tillräckligt bra om föraren vill köra Modified efter något/några år
Miata NB #65
Ulf Wärnberg
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Årsplaneringsdag 24 nov. var med och påverka!

Post by Victor »

Lägger in lite kommentarer i blått:
ulf w wrote:några fler input till en bättre och attraktivare klass Standard

(min bakgrund, jag började bygga bil 2011 för klass Standard men fick den inte tillräckligt klar förrän till årets säsong och då blev det klass Modified eftersom vikten redan var så låg)

- det behöver bli enklare och billigare att göra i ordning en konkurrenskraftig bil
och den bör även gå bra att använda som vanlig bil
- reglementet bör ge förutsättningar för att bilen ska kunna köras till och från
tävlingen

- nu tillåts nästan lika mycket modifiering i Standard som i Modified
- riktiga R-däck typ Toyo R888 ger en mycket positivare körupplevelse än bra gatdäck
har kört bandagar med Alfaklubben sedan 2005 och i stort sett alla bilar
använder typ Toyo R888 (räknar inte in Car Challange i jämförelsen)
många av bilarna körs till och från på dessa däck, har själv kört bilen till och
från alla bandagar
mina Toyo däck höll utan vidare en säsong

- NC i klass Standard bör få en racingvikt så att den blir lite vassare än dagens NA
och NB så att Standard blir en attraktiv klass för NC ägare

förslag på begränsningar jfr nuvarande reglemente
- STD insugningssystem
Jag ser ingen större anledning att begränsa detta. Det är ingen större kostnad i sammanhanget med öppet filter och inte självklart att det ger någon extra effekt. Många gatbilar har annat insugssystem för ljudets skull så det skulle nog kunna bli en hel del som hade fått bygga tillbaka till original, och har man inte originaldelarna kvar kan det bli ganska kostsamt.

- STD avgasgrenrör
Kan vara vettigt eftersom det är en del meck med att byta grenrör. Dock gynnas mest NB och NBFL av detta då de har väldigt fina grenrör original.

- STD främre krängningshämmare, detta minskar kraftigt möjligheten att förbättra
bilens väghållning
Här är jag lite kluven. Det innebär visserligen en kostnad, men samtidigt är det en lättillgänglig uppgradering (bolt-on utan modifieringar på bilen) som bidrar till mindre krängning utan att man behöver ha lika hårda fjädrar = bättre bruksvärde.

- max 205 breda däck
Vettigt, över denna bredd börjar det blir knepigare att få plats i hjulhusen och priset drar iväg rätt snabbt. Men å andra sidan har Modifierat-folket redan testat 225:or och det har inte gått fortare än 205:or med original motoreffekt. Vad jag vet körde ingen Miata i Roadsport på 225:or under 2012.

- tillåt inte Kumho V700
de fördyrar racingen eftersom de slits fort och bör enbart tillåtas i Modified
Också vettigt.

- krav på högre markfrigång än 75 mm är en enkel åtgård som även minskar
möjligheten till att förbättra vägegenskaperna samt gör att bilen blir bra att
använda som vanlig bil
Höjd på bil är ganska individuellt. Det som en tycker är helt oanvändbart tycker någon annan funkar fint även på bruksbilen. Sedan får man tänka på att om man sätter upp mycket regler så bör man kolla att de efterföljs också vilket ger en ganska stor administration. Bättre då med saker som är lätt att kontrollera. Så mycket bättre väghållning får man inte av sänkning, i alla fall inte om man har begränsad fjäderhårdhet (se nedan).

- fria = bra bromsbelägg bör tillåtas

- bra om det går att begränsa möjligheten till att byta till coilover
Då begränsar man antalet alternativ till uppdatering av chassit kraftigt (och det ser jag inte som en enbart bra sak, ens i standard). De enda fjädrar jag kan komma på direkt ur huvudet som närmar sig en hårdhet som är användbar på bana och passar i original fjäderben är Flyin' Miatas. Jag har kört R-däck ihop med helt original chassi (och även med original fjädrar/stötdämpare och H&R krängingshämmare runt om) och det var inte kul. Kränger som ett skepp vilket ger mycket slitage på däckens ytterkanter (särskilt om man samtidigt begränsar max camber i reglementet) och mycket lastförflyttning framåt vid broms vilket ger mer slitage och värmeutveckling i frambromsarna.

Det finns en uppsjö av billiga coilovers där man kan få valfri fjäderhårdhet på marknaden så jag ser inte ekonomin som en anledning till att begränsa på den punkten. I så fall tycker jag det är bättre att begränsa max fjäderhårdhet om syftet är att hålla bilen bruksvänlig. Men detta är också individuellt vad man anser som acceptabel fjädringskomfort.


- viktigt att begränsningarna inte innebär investering i specialdelar som sedan inte
är tillräckligt bra om föraren vill köra Modified efter något/några år
Här har vi Flyin' Miatas fjädrar (och kanske Bilstein eller andra dämpare med originalutförande på fjäderskålar) som ett bra exempel om man inte får ha coilovers i standard (som ju kan fortsätta användas i modifierad).
Om jag ska sammanfatta min egna tankar kring klass standard så blir det nog ungefär så här:

# Vikter anpassade för att man inte ska behöva lätta speciellt mycket (eller inte alls) och ändå vara hyfsat konkurrenskraftig
# Inga effekthöjande motormodifieringar förutom rördragning/filter före spjället och avgassystem efter grenröret tillåtna. Kylare, termostat, oljekylare, coolant reroute och liknande driftsäkerhets- och livslängdsförhöjande åtgärder dock fritt.
# Standard karossplåtar
# Fria fjädrar/stötdämpare (möjligen en begränsning i max fjäderhårdhet), krängningshämmare, bussningar och hjulvinklar (dock EJ offsetbussningar och modifierade bärarmar)
# Standard svänghjul och växellåda, bakaxel skulle ev. kunna få bytas till en med (Mazda original) diffbroms (annars är det svårt att hävda sig mot NB/NBFL 1,8 som har torsendiff som standard)
# Fri koppling
# Standard bromsar (skivor, ok, huvudbromscylinder osv), belägg och kylanordningar dock fritt
# Däck max 205 breda, fri dimension i övrigt (folk kommer upptäcka att 205/50 R15 är det vettigaste till slut ändå, men om någon har några 205/40 R17 eller 205/45 R16 liggande så är det OK att köra med)
# Fälgar fritt, möjligen en begränsning i spårviddsändring (t.ex. att totalt inpressningsljup oavsett spacers eller inte måste vara 20 mm eller högre)
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Årsplaneringsdag 24 nov. var med och påverka!

Post by Lejban »

Jag tycker det är jättebra att ni kommer med feedback, vill bara räta ut några småsaker, och detta är mina personliga åsikter, inte styrgruppens:

En NA med 1.6L motor kommer aldrig bli snabb nog i klass Standard, den är helt enkelt för undermotoriserad imho. Kullman har visat att med mycket viktlättning och förarträning så går det ändå att göra jävligt fort med lite pulver, men att anpassa reglerna så 1,6orna kan vara med och slåss om prispallen, är inget jag tror på i varken Standrad eller Modifierad.
ulf w wrote: - STD främre krängningshämmare, detta minskar kraftigt möjligheten att förbättra
bilens väghållning
- max 205 breda däck
- tillåt inte Kumho V700
de fördyrar racingen eftersom de slits fort och bör enbart tillåtas i Modified
- krav på högre markfrigång än 75 mm är en enkel åtgård som även minskar
möjligheten till att förbättra vägegenskaperna samt gör att bilen blir bra att
använda som vanlig bil
Min bil gick i år med orginalkrängare, 10cm markfrigång, 205 breda Toyos... så ingen av dessa regler är något som egentligen hindar folk ifrån att bygga en snabbare bil, dom måste bara göra på mitt sätt ;)

Ulf, du är inne på rätt spår, men du missar en viktig sak, om vi ändrar reglerna som du vill så ramlar nog alla i Standard ur idag. Då har vi ett bra reglemente, men dåligt med deltagare. Ingen kommer vilja ta bort sitt eftermarknadsinsug och avgassystem och få sämre ljuduplevelse och prestanda.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
ulf w
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 61
Joined: Sun 10 Oct 2010, 13:07
Location: Nossebro

Re: Årsplaneringsdag 24 nov. var med och påverka!

Post by ulf w »

kul med lite fler som tycker till om klass Standard - då blir resultatet bättre

målet med mina funderingar är att
göra klass Standard attraktivare för nya förare och bilar
göra det lättare och billigare att komma igång
att du som ny förare inte ska behöva fundera på hur mycket en tillåten
modifiering ger i prestanda
du ska kunna köra din bil till och från tävling samt använda den som vanlig bil
göra klassen attraktiv för NC
en NC bör därför få lite bättre prestanda än dagens NA och NC som tävlar i
Standard
de som har tid och vill modifiera bilarna ska köra i Modified

förslag till inskränkningar av modifieringarna avsåg främst nya bilar i klassen

de bilar som tävlar i dag kanske på några punkter ska byggas tillbaka och/eller få högre tävlingsvikt för att balansera prestandan mellan bilarna i klassen

eftersom jag inte har någon erfarenhet av MX-5 Sprint Cup vet jag inte hur modifierade de bilarna är
utgångsläget för godkännda modifieringar för Standard i bör vara att en en bil som körs i Sprint Cup inte ska behöva byggas tillbaka i väsentliga delar för att tävla i MX-5 Cup
Miata NB #65
Ulf Wärnberg
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Årsplaneringsdag 24 nov. var med och påverka!

Post by Conny Lundell »

ulf w wrote:kul med lite fler som tycker till om klass Standard - då blir resultatet bättre

målet med mina funderingar är att
göra klass Standard attraktivare för nya förare och bilar
göra det lättare och billigare att komma igång
att du som ny förare inte ska behöva fundera på hur mycket en tillåten
modifiering ger i prestanda
du ska kunna köra din bil till och från tävling samt använda den som vanlig bil
göra klassen attraktiv för NC
en NC bör därför få lite bättre prestanda än dagens NA och NC som tävlar i
Standard
de som har tid och vill modifiera bilarna ska köra i Modified

förslag till inskränkningar av modifieringarna avsåg främst nya bilar i klassen

de bilar som tävlar i dag kanske på några punkter ska byggas tillbaka och/eller få högre tävlingsvikt för att balansera prestandan mellan bilarna i klassen

eftersom jag inte har någon erfarenhet av MX-5 Sprint Cup vet jag inte hur modifierade de bilarna är
utgångsläget för godkännda modifieringar för Standard i bör vara att en en bil som körs i Sprint Cup inte ska behöva byggas tillbaka i väsentliga delar för att tävla i MX-5 Cup
När det gäller sprintcupen så finns det i prinsip bara två regler. Gatdäck eller R-däck.
Sen ska bilarna vara godkända av SBP och att få köra vara godkända av bisikningsman på banträffen.
Det finns inga restriktioner för överladdning och det är väl bra det då det är en hel del som har överladdat sina motorer som kör sprintcupen.
Jag har själv haft en Turbo konverterad Miata och det är lite pill med att få den bisiktigad på SBP. Plocka av sätta dit.
Så när det gäller många bilar som kör i sprincupen, aldrig hade kunnat köra i MX-5 cupen inte ens i modifierad.
Men banträffarna med konbana är i första hand en förarövning och spetsas till lite med en tidtagning och sprintcup.
Sen att det har blivit mycket prestige i att ta hem sprintcupen är väl både på gott och ont.

Conny L
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
CG Leijonhufvud
Posts: 1197
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Laxne

Re: Årsplaneringsdag 24 nov. var med och påverka!

Post by CG Leijonhufvud »

Tack för all input till vår årsplaneringsdag. När det gäller Standardklassen i MX-5 Cup kommer vi ge MX-5 Cup Styrgruppen (som kommer att kompletteras inom kort) i uppgift att gå igenom era synpunkter och ta fram förslag på ändringar av reglementet inför 2013/2014.
Vi är mycket tacksamma för ytterligare synpunkter.

/Styrelsen
CG Leijonhufvud
aviacons
Posts: 34
Joined: Sat 29 Oct 2011, 14:30
Location: Sigtuna

Re: Årsplaneringsdag 24 nov. var med och påverka!

Post by aviacons »

FÖRTYDLIGANDE

Mitt förslag med viktkorrigering i Klass Standard syftar till följande:

1. Skapa rättvisa tävlingsförhållanden för så många MX5 som möjligt, gamla som nya.
2. Tillåta lättning för de MX5 som hamnar över sin egen viktgräns, t.ex. om någon satsar på säkerhetshöjande burbåge
3. Tillåta motorsvaga bilar att trimma för att överhuvudtaget kunna göra sig gällande. T.ex en NA 1,6.
4. Tillåta NC 2,0 och framtida versioner.
5. Tillåta MX5 under modifiering innan den är fullt ut kan konkurrera i Klass Modifierad.
6. Slippa regeltolkningar med utgångspunkt från att” Bilen ska vid tävlingstillfället vara i sådant skick att den kan gå igenom en kontrollbesiktning hos Svensk Bilprovning utan anmärkning.”
7. Slippa risken för bråk om vad som är standard.

100 % ENLIGT STANDARD REGLEMENTET ELLER VIKTKORRIGERING

Observera att viktkorrigering har fungerat bra i andra klasser i syfte att skapa täta fighter på banan istället för i verkstan och i depån – det billigaste och enklaste sättet att skipa rättvisa.

Med vänlig hälsning

Lars Fredriksson
Lars Fredriksson
Post Reply