Miata 89

Allt som rör MX-5 Club i allmänhet.
Post Reply
SimonJ
Posts: 102
Joined: Fri 06 Jul 2012, 23:19

Miata 89

Post by SimonJ »

Tjenare! Tänkte köpa mig en miata inom en snar framtid och undrar hur det är med årsmodell 89. Vad jag förstått så finns det inga svensksålda av denna årsmodell, men skiljer den något mot en 90a? Normalt sett så brukar det ju finnas lite fel på de första modellerna men det kanske bara var kamremsbytena som strulade i början? Angående detta så behöver man väl inte vara rädd om bytet görs på mazda?

Tacksam för svar.
Simon Jonson
Göteborg
Anders R
Posts: 226
Joined: Thu 27 Jan 2011, 19:28

Re: Miata 89

Post by Anders R »

hej

Finns dom som kan ge dig spec bättre än jag på miata första årsm.
Däremot du behöver inte åka till mazda för att byta kamrem inget komplecerat jobb.
jag rivit det upp o ner själv 2 gånger på min,vilket jag tror många kan i detta forum.
anlita mazda låter bara dyrare för ingenting.

sen om du skulle köpa en 89 a -90 så är den 22 år gammal typ o ev barnsjukdomar borde vara tillrättade.
Levande uppslagsboken niklas falk borde kunna ge dig råd här.

Mvh Anders Roos
SimonJ
Posts: 102
Joined: Fri 06 Jul 2012, 23:19

Re: Miata 89

Post by SimonJ »

Ett kamremsbyte klarar jag nog av, men om detta innebär att man behöver demontera drivhjulet så vill jag helst veta att detta görs rätt. Finns ac förresten inte på de svensksålda? och tycker ni att man behöver ac om den ska användas året om?
Simon Jonson
Göteborg
Anders R
Posts: 226
Joined: Thu 27 Jan 2011, 19:28

Re: Miata 89

Post by Anders R »

på vevaxeln sitter en remskiva ( för genaratorrem) med tror det var tre skruv enkelt att ta bort då ser du märkning för nollläge etc
remskivorna på kamaxlar behöver du inte ta bort
du behöver alltså inte lossa remskivan till kamaxelremmen från vevaxeln,( iof inget svårt gjorde jag första gången)
men stalltips är ju att byta vattenpump samtidigt , tror den kostade 1400 kr på mekonomen.
jag gjorde inte det o fick göra om allt direkt igen .
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Miata 89

Post by Myran »

Anders R wrote:på vevaxeln sitter en remskiva ( för genaratorrem) med tror det var tre skruv enkelt att ta bort då ser du märkning för nollläge etc
remskivorna på kamaxlar behöver du inte ta bort
du behöver alltså inte lossa remskivan till kamaxelremmen från vevaxeln,( iof inget svårt gjorde jag första gången)
men stalltips är ju att byta vattenpump samtidigt , tror den kostade 1400 kr på mekonomen.
jag gjorde inte det o fick göra om allt direkt igen .

Eftersom miatans motor är en "non-interfering" motor så är det ingen större fara om du råkar hänga på remen fel heller. Enda som händer är att bilen går skit. Bara göra om hänga dit den rätt och ingen skada själv.

Detta innebär även att motorn i 95% av fallen även överlever ett kamremsbrott. Så inte akut att byta remen heller.

sen är det ju aldrig kul att bli stående längs vägen heller men kan vara skönt o veta.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
SimonJ
Posts: 102
Joined: Fri 06 Jul 2012, 23:19

Re: Miata 89

Post by SimonJ »

Isf borde den väl överleva 100% av fallen? men 89an har väl inga elhissar till skillnad från 90-93?
Simon Jonson
Göteborg
Post Reply