Racingkurs licens - Linköping

Allt som rör MX-5 Club i allmänhet.
User avatar
Svederud
Posts: 88
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:34
Location: Stockholm

Racingkurs licens - Linköping

Post by Svederud »

Visste inte vart denna fråga passade,
så jag la den här :D

Måste hjälmen var godkänd eller duger crosshjälmen (integral) på licenskursen i Lindköping?

(Ska köpa en riktig men kanske inte behöver stressa till dess.)
Röd Mazda MX-5 -91
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Uhh...

Jag ska genast kolla upp detta.

Kan hända att det finns hjälmar att låna från Drivingevent.
User avatar
Svederud
Posts: 88
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:34
Location: Stockholm

Post by Svederud »

Pratade med Sandberg och man behöver inte ha godkänd hjälm,
dock integral hjälm i öppenbil.

PS.
Man måste ha störtbåg monterad om man tänkt köra öppenbil.
Någon hade varit där med pekpinnen.
DS
Röd Mazda MX-5 -91
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Post by Andreas E »

Någon som hört om lån av hjälm (känns surt att skaffa en integralhjälm bara för licenskursen...)?

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Eric
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 74
Joined: Mon 03 Mar 2008, 18:57

Post by Eric »

Vilka krav ställer dom på bågen? Hard dog deucebågen sitter monterad men en SBF-godkänd båge är påväg. Vet inte om jag hinner montera den.
Så här se bågen ut:
Image
Rördimensionen är samma som SBF-bågarna. Ø45mm samt 3mm gods.

Det är ju inte SPVM som vi ska köra.

MVH Eric
Svederud wrote:PS.
Man måste ha störtbåg monterad om man tänkt köra öppenbil.
Någon hade varit där med pekpinnen.
DS
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

2004 gick det finfint med en Harddog Sport :)

Det går alldeles utmärkt att ta sin vinterbil/standardbil till licenskursen. Det handlar om att lära sig teorin och de praktiken runt körningen, inte att bli så snabb som möjligt i sin tävlingsbil.
En tyst och lugn standardbil med tydlig feedback (iofs ont om feedback i dagens standardbilar) är bättre än en brötande oförlåtande tävlingsbil.

Körpassen är korta så ta vara på dem.
Undvik pyssel med bilarna, fokus skall vara på kursmaterialet och körutbildningen (dvs "köra" , inte meka eller diskutera mods)

Men en standard Miata är ju bland det bästa man kan lära sig i. Uppcabbat kan man ju faktiskt höra vad instruktören gastar till en.
User avatar
Eric
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 74
Joined: Mon 03 Mar 2008, 18:57

Post by Eric »

Då blir det Hard dog Deuce Båge och Hardtop med andra ord.
Man vill inte bli nekad för att man kommer i "fel" bil.

Hard dog Sport är väl Ø38,1mm om jag inte kollat fel.
Niklas Falk wrote:2004 gick det finfint med en Harddog Sport :)

Det går alldeles utmärkt att ta sin vinterbil/standardbil till licenskursen. Det handlar om att lära sig teorin och de praktiken runt körningen, inte att bli så snabb som möjligt i sin tävlingsbil.
En tyst och lugn standardbil med tydlig feedback (iofs ont om feedback i dagens standardbilar) är bättre än en brötande oförlåtande tävlingsbil.

Körpassen är korta så ta vara på dem.
Undvik pyssel med bilarna, fokus skall vara på kursmaterialet och körutbildningen (dvs "köra" , inte meka eller diskutera mods)

Men en standard Miata är ju bland det bästa man kan lära sig i. Uppcabbat kan man ju faktiskt höra vad instruktören gastar till en.
User avatar
Stefan Hemström
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 113
Joined: Sat 01 Mar 2008, 18:48
Location: Ekerö

Post by Stefan Hemström »

Svederud wrote:Pratade med Sandberg och man behöver inte ha godkänd hjälm,
dock integral hjälm i öppenbil.

PS.
Man måste ha störtbåg monterad om man tänkt köra öppenbil.
Någon hade varit där med pekpinnen.
DS
:shock:
Ooops, om man kommer i sin Miata räcker det då med att köra uppcabbat eller måste man ha hardtop?

Någon som vet :?:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Andreas K wrote:Någon som hört om lån av hjälm (känns surt att skaffa en integralhjälm bara för licenskursen...)?

/Andreas K
vad har du för storlek på knoppen? Jag kör ju MC så jag har ju några hjälmar...:)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Svederud
Posts: 88
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:34
Location: Stockholm

Post by Svederud »

Stefan Hemström wrote: :shock:
Ooops, om man kommer i sin Miata räcker det då med att köra uppcabbat eller måste man ha hardtop?

Någon som vet :?:
Hur de bedömer hardtop (krav på båge eller inte) är nog bäst att stämma av med Östergötlands BF.
http://www.ostergotlandsbf.se/Kurser/fo_ra_080405.pdf


Han sa att det går lika bra med vardagsbilen på körpassen,
även om det inte låter så lockande. :)
Röd Mazda MX-5 -91
http://kattpensionatupplandsvasby.se - Kattpensionat Upplands Väsby
User avatar
hdzon
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1284
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:47
Location: Rättvik

Post by hdzon »

Stefan Hemström wrote:
Svederud wrote:Pratade med Sandberg och man behöver inte ha godkänd hjälm,
dock integral hjälm i öppenbil.

PS.
Man måste ha störtbåg monterad om man tänkt köra öppenbil.
Någon hade varit där med pekpinnen.
DS
:shock:
Ooops, om man kommer i sin Miata räcker det då med att köra uppcabbat eller måste man ha hardtop?

Någon som vet :?:
Detta bör kollas upp... vill ju helst ha miata på kursen, benzen är det för mycket "bly" i.
Image
Hans Danielsson, Kassör, MX-5 Racing Club
Röd -91
User avatar
Anders Ohlsson
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 118
Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26

Post by Anders Ohlsson »

hdzon wrote:
Stefan Hemström wrote:
Svederud wrote:Pratade med Sandberg och man behöver inte ha godkänd hjälm,
dock integral hjälm i öppenbil.

PS.
Man måste ha störtbåg monterad om man tänkt köra öppenbil.
Någon hade varit där med pekpinnen.
DS
:shock:
Ooops, om man kommer i sin Miata räcker det då med att köra uppcabbat eller måste man ha hardtop?

Någon som vet :?:
Detta bör kollas upp... vill ju helst ha miata på kursen, benzen är det för mycket "bly" i.
Enklast är väl att kolla upp det med arrangören.
Har de bestämt att det är integralhjälm och båge som gäller för öppen bil, är en normal tolkning att det då gäller för biltypen (Miata i detta fallet).
Det har då ingen betydelse om man kör öppet (nedcabbat), cab uppe eller hardtop. På vissa banträffar har de t.ex krävt att man endast kör med cabben uppe. Det lär nog inte vara krav på Hard top i varje fall.

Som sagt enklast är att kolla med arrangören hur de vill ha det.
User avatar
Stefan Hemström
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 113
Joined: Sat 01 Mar 2008, 18:48
Location: Ekerö

Post by Stefan Hemström »

hdzon wrote:
Stefan Hemström wrote:
Svederud wrote:Pratade med Sandberg och man behöver inte ha godkänd hjälm,
dock integral hjälm i öppenbil.

PS.
Man måste ha störtbåg monterad om man tänkt köra öppenbil.
Någon hade varit där med pekpinnen.
DS
:shock:
Ooops, om man kommer i sin Miata räcker det då med att köra uppcabbat eller måste man ha hardtop?

Någon som vet :?:
Detta bör kollas upp... vill ju helst ha miata på kursen, benzen är det för mycket "bly" i.
:)
En passat med "amerikafjädring" kan ju bli ett intressant alternativ för mig :?

Men man får ju hoppas att det är tillåtet med båglös Miata.

/Stefan
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Post by Andreas E »

Fredrik Henriksson wrote:
Andreas K wrote:Någon som hört om lån av hjälm (känns surt att skaffa en integralhjälm bara för licenskursen...)?

/Andreas K
vad har du för storlek på knoppen? Jag kör ju MC så jag har ju några hjälmar...:)
Har har normalstort huvud = M.

/Andreas K

PS: Vi ska kolla upp med arrangören vad som gäller och informera alla som anmält sig om vad de har för regler. Info kommer till er inom kort.
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Andreas K wrote:
Fredrik Henriksson wrote:
Andreas K wrote:Någon som hört om lån av hjälm (känns surt att skaffa en integralhjälm bara för licenskursen...)?

/Andreas K
vad har du för storlek på knoppen? Jag kör ju MC så jag har ju några hjälmar...:)
Har har normalstort huvud = M.
Om du har nära till en MC-butik kan du gå in och prova en hjälm med storlek 56. Passar den storleken har jag hjälm du kan låna.
Sitter den alldeles för trångt e d inte läge med tanke på din bekvämlighet och att jag inte vill ha en uttänjd hjälm, men det kanske säger sig själv. :lol:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Eric
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 74
Joined: Mon 03 Mar 2008, 18:57

Post by Eric »

Jag har eventuellt en integralhjälm att låna ut, storlek 56.

Är det någon som planerat boende? Hade varit trevligt om man bodde på samma vandrarhem/hotell, alltid kul att träffa medlemmar från klubben.


MVH Eric
daniel.pero
Posts: 11
Joined: Thu 06 Mar 2008, 10:25
Location: Stockholm/Tyresö/Trollbäcken
Contact:

Post by daniel.pero »

NU finns det billiga hjälmar att köpa på Biltema
som faktiskt jag tror är godkända för denna verksamhet.
Rätta mig om jag har fel


Integralhjälm
Aerodynamisk. Ytterskal av glasfiber. Tillverkad i två olika skalstorlekar (S-M och L-XL) för bästa säkerhet, passform och komfort. Stötupptagande innerskal av EPS. Coolmax® antiallergisk inredning som är urtagbar och tvättbar. Hakband med dubbla D-ringar. Reptåligt, klart visir med tätningslist och snabbfäste. Flerfunktionsventilation. Vikt: ca. 1400 g (±50 g). Godkänd enligt ECE 22:05.

http://www.biltema.se/products/product. ... mId=137009
Medlem
Image
Röd Mazda MX-5 -91
http://www.mx5-racing.se/
User avatar
Anders Ohlsson
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 118
Joined: Sat 01 Mar 2008, 12:26

Post by Anders Ohlsson »

daniel.pero wrote:NU finns det billiga hjälmar att köpa på Biltema
som faktiskt jag tror är godkända för denna verksamhet.
Rätta mig om jag har fel


Integralhjälm
Vikt: ca. 1400 g (±50 g). Godkänd enligt ECE 22:05.

http://www.biltema.se/products/product. ... mId=137009
Biltema hjälmen är en motorcykel hjälm. ECE 22:05 är en standard för motorcykelhjälmar. Den är inte godkänd för biltävling enligt någon av SBFS:s olika standards:

Godkänd enligt: FIA, BSI, SNELL, SFI eller SIS.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Men godkänd på våra sprintträffar antar jag?
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Post by Niklas Falk »

Per Hammarsjö wrote:Men godkänd på våra sprintträffar antar jag?
Om TF skall användas och inget SBF-reglemente så sätter man vilka krav man känner för (dvs samma som färd på annat ställe där TF används).
För TF behövs ju inte ens säkerhetsbälte om man tänker efter (dvs man får sätta den standard man anser lämplig).
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Det här var ju lite kasst...
______
Hej Per!
När det gäller öppna bilar så mäste man ha godkänd båge eller en plåtcab att sätta på bilen under körning.
När det gäller hjälmar så har vi några stycken (5 st) men vi kan nog ordna fram flera om det behövs.

Mvh Sven-Olof Sandberg
ÖBF:s utbildning
____

Men som sagt.. Går ju att köra med vardagsbilen också!
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Lite tillägg...

Jag ringde upp Sven för att kolla läget.

Bågen behöver inte vara godkänd enligt reglemente utan ska klara att bilen hamnar på taket. Dvs, den båge från Harddog Erik lagt upp bild på funkar och är godkänd för licenskursen. Stylebars går inte!

Om ni är osäkra så lägg gärna upp en bild på det ni har här så kan vi hjälpas åt och kolla om det går att åka med. Samma regler kommer ju gälla på träffarna på Kinnekulle, Anderstorp, etc..

Sprintdagarna på flygfält kan man komma med orginalbil!

// Per
User avatar
Eric
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 74
Joined: Mon 03 Mar 2008, 18:57

Post by Eric »

När kommer den en agenda med mötesplats och tider?

MVH Eric
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Post by Per Hammarsjö »

Se PDF:

http://www.ostergotlandsbf.se/Kurser/fo_ra_080405.pdf

Ska maila ut infon också.. Många som inte betalat ännu..

// Per
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Post by Fredrik Henriksson »

Per Hammarsjö wrote:Se PDF:

http://www.ostergotlandsbf.se/Kurser/fo_ra_080405.pdf

Ska maila ut infon också.. Många som inte betalat ännu..

// Per
Jag skickade ett mail för några dagar sedan då jag är osäker på om jag betalat, har inte fått svar än. Min bankspec går bara någon månad bakåt. :(
Kan du kolla d Per? Jag har medlemsnr 7... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Post Reply