Modsport med Miatan

Allt som rör MX-5 Club i allmänhet.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Modsport med Miatan

Post by TPR »

Hmmm, nu gav du mig dåliga idéer... :think2:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Modsport med Miatan

Post by Niklas Falk »

B230 på 2,3L med dubbla Webrar ger 980kg minvikt i ModIII :think2:
Var det inte Henrik som jagade billiga hästar?
Även om det kräver trimning så är ju en rödmotor på 100 litershästar nåt som kan fungera i 100+ racetimmar.
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Modsport med Miatan

Post by Myran »

Niklas Falk wrote:B230 på 2,3L med dubbla Webrar ger 980kg minvikt i ModIII :think2:
Var det inte Henrik som jagade billiga hästar?
Även om det kräver trimning så är ju en rödmotor på 100 litershästar nåt som kan fungera i 100+ racetimmar.

Måste finnas bättre alternativ än stenålders motorer från volvos. Nu ska jag inte lyfta BP motorn till himlen för det finns bättre maskiner. Men vad är begränsningarna på motorvolym och effekt i modsport?
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Modsport med Miatan

Post by Niklas Falk »

Myran wrote:Måste finnas bättre alternativ än stenålders motorer från volvos. Nu ska jag inte lyfta BP motorn till himlen för det finns bättre maskiner. Men vad är begränsningarna på motorvolym och effekt i modsport?
Med 16Vtoppen är de inte så illa, så länge du inte ska varva mer än 8500 eller så (samma praktiska gräns som för BP).
Motor Design har ju lyckats krama ur en del genom åren.

För Modpsort
http://www.spvm.se/index.php?page=vagnd ... n-modsport

Min motor ger minvikt på 1035kg i Modsport, och att nå samma effekt som 2,3L rödmotor med 8 ventiler och dubbla webrar är kämpigt (och dyrare, pga ren tillgång på material och kunnande), dessutom ska man släpa på 55kg extra.

Modsport premierar lite "hedenhösteknik" när det gäller motorerna.
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Modsport med Miatan

Post by Myran »

Niklas Falk wrote:
Myran wrote:Måste finnas bättre alternativ än stenålders motorer från volvos. Nu ska jag inte lyfta BP motorn till himlen för det finns bättre maskiner. Men vad är begränsningarna på motorvolym och effekt i modsport?
Med 16Vtoppen är de inte så illa, så länge du inte ska varva mer än 8500 eller så (samma praktiska gräns som för BP).
Motor Design har ju lyckats krama ur en del genom åren.

För Modpsort
http://www.spvm.se/index.php?page=vagnd ... n-modsport

Min motor ger minvikt på 1035kg i Modsport, och att nå samma effekt som 2,3L rödmotor med 8 ventiler och dubbla webrar är kämpigt (och dyrare, pga ren tillgång på material och kunnande), dessutom ska man släpa på 55kg extra.

Modsport premierar lite "hedenhösteknik" när det gäller motorerna.
8500rpm i en bp så kommer den skaka sönder.

Men jag känner att det måste finnas mordärnare produktions motorer än gammla volvo gjutjärns prylar som det går få en 200-230 sughästar i till en rimlig kostnad. Även utan överladd. (överladd ger ju gärna lite väl mycket värme).

Att folk väljer volvo motorn är mest för att det finns färdiga koncept och det har gjorts förut. Men men.. ska fundera ett par dagar om man kommer på nått kul i stället.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Modsport med Miatan

Post by TPR »

Min rödmotor är på knappt 2.5 liter och gav 218 hk vid 6500 rpm med dubbla Dellorto 48.
Inga problem att varva 1000 rpm till vid sprintrace, går nog att få ut 20 hk till med samma spec.

Vissa reglemente straffar 4-ventilare och därför kan gammal teknik fortfarande vara bästa valet...
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Modsport med Miatan

Post by Niklas Falk »

Han har kommit lite längre nu
http://www.miataturbo.net/build-threads ... post954930
DSCF7753.JPG
Jag som trodde att en rödblockare var högre, den går ju fritt med marginal mot staget.
User avatar
Kimmen
Posts: 66
Joined: Wed 07 Jul 2010, 10:52

Re: Modsport med Miatan

Post by Kimmen »

Kör med standardmotor i Modsport! Läs mer på http://www.modsport.se :burnout:

Image
Joakim Granfors www.modsport.se
User avatar
Kimmen
Posts: 66
Joined: Wed 07 Jul 2010, 10:52

Re: Modsport med Miatan

Post by Kimmen »

Välkommen till Modsport Mattias Andersson! Läs mer på http://www.modsport.se :banana:

Image
Joakim Granfors www.modsport.se
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Modsport med Miatan

Post by Niklas Falk »

Ännu ett teoretisk koncept för Modsport III med en Miata (en massa andra knasiga karosser i denna tråd :think2: ):

http://www.miataturbo.net/engine-perfor ... swap-71588
Kombinerat med en 190hk K24A3 (tex Accord 03-07) för 12å5 och uppåt på Bildesbasen (£1000-1500 på ebay.co.uk så här är det inga överpriser i Sverige som på BP).

Om man tillåts svetsa om plenumet (flytta trotteln från torped till framåt) och fortfarande bedömas som standardmotor i modsport så har man en standardmotor som ger 950kg tävlingsvikt (det är nog upp till individuell bedömning om jag får gissa, Nån i Modsport får klargöra).
Kapa bort TB och flytta till andra änden av plenum
Kapa bort TB och flytta till andra änden av plenum
image.jpg (15.63 KiB) Viewed 1976 times
Råck 'n roll :!:

Jo, motorn är inte gratis, och subframen måste justeras (eller köpa en custom om de bygger kit).
Men växellådan kan behållas, och styrsystemet kan förmodligen fungera med ett MS3 (om nåt Hondata känns alltför alien).
Styrgeometrin är fortfarande ett frågetecken, men vi får se till sommaren när de ska tracktesta ordentligt.
User avatar
xtimmyx
Posts: 185
Joined: Thu 11 Nov 2010, 13:06
Location: Adelaide (AUS)

Re: Modsport med Miatan

Post by xtimmyx »

Klart intressant swap! Trodde alla Hondas FWD-motorer var snurrade åt fel håll men inte K-motorn tydligen. Hmm.... :P
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Modsport med Miatan

Post by Niklas Falk »

Niklas Falk wrote:Jo, motorn är inte gratis, och subframen måste justeras (eller köpa en custom om de bygger kit).
Men växellådan kan behållas, och styrsystemet kan förmodligen fungera med ett MS3 (om nåt Hondata känns alltför alien).
Styrgeometrin är fortfarande ett frågetecken, men vi får se till sommaren när de ska tracktesta ordentligt.
Uppföljning http://www.kmiata.com/products.html
De gick tillbaka till original styrväxelgeometri och gjorde om oljetråget istället.
Track testat.

Sen har V8Roadster ett swapkit på gång för Nya Camarons V6a (LFX). Som gjort för Modsport 2, eller om man är lagd åt det hållet så kan man regga som ombyggt med 210hk 2,8 versionen (Cadillac CTS, där man även tar manuell växellåda och diff från) och välja Roadsport B eller Roadsport A (om man byter till Camaromotorn efter reggning).

Eller så köper man denna och kör Mod3 direkt
http://racecarsdirect.com/listing/54620 ... b_car.html
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Modsport med Miatan

Post by Victor »

Niklas Falk wrote:Sen har V8Roadster ett swapkit på gång för Nya Camarons V6a (LFX). Som gjort för Modsport 2, eller om man är lagd åt det hållet så kan man regga som ombyggt med 210hk 2,8 versionen (Cadillac CTS, där man även tar manuell växellåda och diff från) och välja Roadsport B eller Roadsport A (om man byter till Camaromotorn efter reggning).
320 driftsäkra sughästar med 85 hk/l i trimningsgrad med mindre viktökning än LSX hade inte varit fel (reggad dessutom, låt vara med 210 hk). Och ljudet från en V6 borde passa karossens utseende bättre än V8-muller.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Post Reply