15" fälgar + NB facelife med sportbromsar = vad fungerar?

Allt som rör MX-5 Club i allmänhet.
Post Reply
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

15" fälgar + NB facelife med sportbromsar = vad fungerar?

Post by Andreas E »

Är det någon som har koll på om det finns någon sammanställning på vilka 15" fälgar som fungerar/inte fungerar på NB med sportbromsar?
Var idag och kollade på en uppsättning billiga 15" fälgar (som suttit på en Golf) att ha till vinterdäck. Innan jag genomförde köpet tog jag det säkra före det osäkra och provade en av fälgarna vilket var tur då fälg-ekrarna tog i bromsoket. Så nu blir det till att leta vidare. Förutom fälg till vinterdäck ska jag köpa fälgar för racing (det lutar åt att köpa 6UL (15x8) eller OZ Ultraleggera (15x7) för detta).
Vill inte hamna i en sits där jag har fälgar som sedan visar sig inte passa så info mottages tacksamt.

/Andreas E (fd Andreas K)
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: 15" fälgar + NB facelife med sportbromsar = vad fungerar

Post by Niklas Falk »

Det är jättefå 15" som inte fungerar om du letar bland prestandafälgar och inte bland 10kg billigastejunketsomfinns.

15x7 Superleggera och 15x6 orignalare är de enda jag testat med egna händer, men 6UL passar garanterat (949 vet vad de gör).
Den finns en urgammal tråd på Miata.net som listar en hel massa fälgar som passar, det var ingen som nappade på mitt tips att lista det som inte fungerar (den listan är mycket kortare).
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: 15" fälgar + NB facelife med sportbromsar = vad fungerar

Post by Andreas E »

Niklas Falk wrote:Det är jättefå 15" som inte fungerar om du letar bland prestandafälgar och inte bland 10kg billigastejunketsomfinns.

15x7 Superleggera och 15x6 orignalare är de enda jag testat med egna händer, men 6UL passar garanterat (949 vet vad de gör).
Den finns en urgammal tråd på Miata.net som listar en hel massa fälgar som passar, det var ingen som nappade på mitt tips att lista det som inte fungerar (den listan är mycket kortare).
Tack för snabbt svar Niklas.
OK, så då är det ingen risk för problem med de lättare fälgarna som ska vara till rejs-däcken. Och för fälgarna till vinterdäcken där jag snålar får jag helt enkelt prova mig fram till jag hittar fälgar som rymmer bromsarna.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: 15" fälgar + NB facelife med sportbromsar = vad fungerar

Post by Niklas Falk »

Andreas E wrote:Och för fälgarna till vinterdäcken där jag snålar får jag helt enkelt prova mig fram till jag hittar fälgar som rymmer bromsarna.
Du kan väl snygga till det lite med NB original 15x6"are och 185/55-15.
Med det finns många plåtfälgar som borde fungera också. Titta efter allt 4x100 du kan hitta med lämpligt ET (VW, BMW, Opel,...)
Åk till en skrot, låna en lös fälg och testa (bak är det störst diameter, men fram är det nog tjockast ok så du måste nog testa bägge ställena).
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: 15" fälgar + NB facelife med sportbromsar = vad fungerar

Post by Andreas E »

Niklas Falk wrote:...
Du kan väl snygga till det lite med NB original 15x6"are och 185/55-15.
Med det finns många plåtfälgar som borde fungera också. Titta efter allt 4x100 du kan hitta med lämpligt ET (VW, BMW, Opel,...)
Har kollat runt på blocket och några forum men det är inte helt lätt att hitta 15" med bultdelning 4x100 fälgar nära Västerås (orkar inte köra långt). NB orignal skulle vara helt OK (du har inga liggande som du kan avvara...).
Niklas Falk wrote:... testa (bak är det störst diameter, men fram är det nog tjockast ok så du måste nog testa bägge ställena).
Tack för tipset att testa både fram och bak, var övertygad om att det bara vara fram det fanns risk att det tog i (brukar vara fetast skivor och ok fram hade jag fått för mig).

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: 15" fälgar + NB facelife med sportbromsar = vad fungerar

Post by Niklas Falk »

Finns det ingen bildemonteringsfirma alls i Västeråstrakten? Går inte bilar sönder där???
Tanken var att åka dit med Miatan, ta med domkraft, låna fälgar och stå i ett hörn och testa dig fram (garagedomkraft med mellanlägg rakt under backspegeln lyfter både fram och bak så testandet går fort). Sen köper du fyra plåtisar som passar. Borde inte ta så mycket mer än en timme.

Bak är skivan av lite större diameter (276mm mot 270mm fram) men fram är den ju ventilerad och har fetare belägg.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: 15" fälgar + NB facelife med sportbromsar = vad fungerar

Post by Lejban »

Nu blir jag lite orolig. Köpt vinterdäck, men inte testat att dom passar. Dom kom ifrån en miata 14" men 1.6an har ju mindre bromsar, kan jag ha problem?
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: 15" fälgar + NB facelife med sportbromsar = vad fungerar

Post by Niklas Falk »

Lejban wrote:Nu blir jag lite orolig. Köpt vinterdäck, men inte testat att dom passar. Dom kom ifrån en miata 14" men 1.6an har ju mindre bromsar, kan jag ha problem?
1.6ans bromsar fungerar med ett flertal 13" så du kan vara lugn.
14" fungerar över normala "1.8-bromsar" (det var ju 14" som gällde original på NA 1.8).
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Re: 15" fälgar + NB facelife med sportbromsar = vad fungerar

Post by Magnus Pettson »

Större bromsar bak än fram :shock: Usch en sån bil vill jag inte ha och kommer aldrig köpa :lol: :lol: :wink:
De e mycke nu...
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: 15" fälgar + NB facelife med sportbromsar = vad fungerar

Post by Andreas E »

Niklas Falk wrote:Finns det ingen bildemonteringsfirma alls i Västeråstrakten? Går inte bilar sönder där???
Tanken var att åka dit med Miatan, ta med domkraft, låna fälgar och stå i ett hörn och testa dig fram (garagedomkraft med mellanlägg rakt under backspegeln lyfter både fram och bak så testandet går fort). Sen köper du fyra plåtisar som passar. Borde inte ta så mycket mer än en timme.

Bak är skivan av lite större diameter (276mm mot 270mm fram) men fram är den ju ventilerad och har fetare belägg.
Jag är både snål och fåfäng och tittar därför just nu bara efter billiga alu-fälgar. Men om jag inte hittar något snart blir det att lyda ditt råd och åka till en bildemonteringsfirma (snart kommer halka och snö även till Västerås :cry: ).

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: 15" fälgar + NB facelife med sportbromsar = vad fungerar

Post by Lejban »

Mina rostiga 14" plåtisar med vinterdäck passade fint iaf.

(nu ska jag sluta kapa dina trådar Andreas :lol: )
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Post Reply