Årsredovisning: Ett års Miata-ägande

Allt som rör MX-5 Club i allmänhet.
Post Reply
User avatar
xtimmyx
Posts: 185
Joined: Thu 11 Nov 2010, 13:06
Location: Adelaide (AUS)

Årsredovisning: Ett års Miata-ägande

Post by xtimmyx »

Det har nu gått ganska så exakt ett år sen jag köpte min Miata, så jag tänkte jag skulle våga mig på ett försök att räkna ut vad kalaset kostat. Så här följer en redovisning över slantarna jag spenderat på min bil senaste året. Nedan finns en summering medans hela "rapportern" finns som en bifogad PDF.

Självfallet har jag inte lyckats få med allt, frakt för vissa grejer saknas samt vissa "smågrejer" man köper på Biltema/Mekonomen osv, men 95% av utgifterna törs jag nog lova finns med.

Av intresse kan vara att jag lånade hela beloppet till bilen och betalar ca 1.500kr/mån på billånet och har en relativt normal inkomst, men lägger definitivt mer pengar på bilen än jag kanske borde och har således stundvis fått köra bröd/vatten-dieten.
Samt att jag inte haft några arbetskostnader att tänka på tack vare hjälpsamma vänner och föräldrar. Även parkeringen på 500kr/mån kan man ju kanske bortse från om man inte bor i Sthlm eller någon annan stad med dyr parkering.

Under årets lopp har jag hunnit med ganska precis 1.000mil, ett lagerras och dessa banträffar med följande varvtider:
05/09 -10
Locost Sweden: Gröndal
10/10 -10 Locost Sweden: Gröndal
07/04 -11 MK5100: Mantorp 1:44.60
17/04 -11 SBF Licenskurs: Sviestad 1:17.52
07/05 -11 Club Alfa Romeo: Gelleråsen 1:23.44
15/05 -11 Lotus CLub Sweden: Knutstorp 1:14.04
23/05 -11 MX-5 Racing Club: Gröndal
27/05 -11 Autolife: Mantorp 1:42.88
01/07 -11 JDM Faceoff: Kinnekulle 1:07.44
23/07 -11 MX-5 Racing Club: Gröndal

Och här är föresten lite info om bilen i fråga:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=69695

Gällande kategorierna har jag tänkt som följer:
Bil:
Oundvikliga kostnader som är helt orelaterade till själva bankörningen
Underhåll: Nödvändiga utgifter för att hålla bilen rullande
Bensin: Gissa?!
Säkerhet: Säkerhetsutrusning tillhörande bilen
Personlig Utrustning: Säkerhetsutrusning tillhörande mig
Prestanda: "Frivillig" uppgradering av bilens prestanda
Medlemskap/Licenser: Nödvändiga utgifter för att få delta/dra ner priserna på trackdays
Anmälningsavgifter: Anmälningsavgifter till trackdays kort och gott
Trivsel: Lull-lull

Långa versionen:
Arsredovisning Mazda Miata 99.pdf
Långa versionen
(84.8 KiB) Downloaded 121 times
Korta versionen:
Korta versionen
Korta versionen
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Årsredovisning: Ett års Miata-ägande

Post by Torkel k »

Mycket intressesant, tack för den. Känns som att Miatan står sig mycket väl på den ekonomiska fronten om man jämför med andra sportbilar som gör liknande varvtider. Att vara ung, tvingas låna till bilen, bo i stan och betala för parkering osv måste ju vara bland det svåraste omständigheter man kan vara i då man skaffar sportbil. :wink:

Sunt att se att säkerhetsutgifterna är högre än prestandautgifterna! :up: Rätt tänkt.

Men, anal som jag är kan jag inte låta bli att påpeka: Man bör skilja på utgifter och kostnader. Utgifterna för bensin, service och anmälningsavgifter är ju rena kostnader, dvs du får aldrig tillbaka dem. Men priset på bilen är inte en kostnad (så länge du inte totalförstör bilen), eftersom du kan sälja bilen och få tillbaka pengar. Kostnaden för själva bilen är alltid vad du köpte den för, minus vad du kan sälja den för idag, dvs värdeminskningen. Utgiften för bilen är vad du betalar banken varje månad.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Post Reply