Fungerar ett billigt tält för övernattning i depå?

Allt som rör MX-5 Club i allmänhet.
Post Reply
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Fungerar ett billigt tält för övernattning i depå?

Post by Andreas E »

Funderar på att leva depå-liv "Niklas style" och köpa ett tält och sova i depån på SSM. Kikade snabbt i sportaffärerna idag och såg ett par 3-personers tält som kostade 500 kr på rea.

Ni som har erfarenhet: fungerar ett så billigt tält några gånger för enstaka nätter i depå eller får man vad man betalar för och är det dumsnålt att inte köpa ett tält för 1500 kr?

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Fungerar ett billigt tält för övernattning i depå?

Post by Niklas Falk »

Nu är det mina erfarenheter (så ta det med en säck saneringsmedel) men det viktigaste för enkelt tältliv på asfalten är:
* Självstående kupoltält (enkelt att få upp och behöver bara fästas för att inte blåsa bort), gärna med lite marginal på innemåtten så du slipper ligga mot tältduken hela tiden.
* Skippa liggunderlag och satsa på en flossad luftmadrass och fotpump (med lagom lite luft så får du lite vattensängskänsla).
* Barlasta tältet med lite diverse så flyttar det inte på sig i första taget
* Ett tält med adsid (förgård) ger stora möjligheter att ställa saker lite regnskyddat och du slipper få regn in i tältet.
* Tvålagers (inner+ytterlager) gör det mycket bättre vid regn, inte så skoj med regn inne i tältet pga genomvätning.
* Vår och höst behövs det tresänongerssovsäck, och ibland får man ta på Nomexpyjamas för att få upp värmen
* Även ett dyrare tält har begränsad livslängd, så ett billigare blir billigare per tävling
* Tälta en bit ifrån de som snarkar, ett tält ljudisolerar dåligt (har jag hört)

Everest Classic4 var ett jättetrevligt tält (ståhöjd är trevligt när man byter om), men med stort vindfång (mindre bra rivmotstånd och tjocka glasfiberpinnar som kan tappa gummisnodden).
User avatar
hclund
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 207
Joined: Sun 09 May 2010, 15:02
Location: Örebro

Re: Fungerar ett billigt tält för övernattning i depå?

Post by hclund »

Håller med Nicklas han är lika genomtänkt som alltid! Familjen och jag har tältat i ett rea tält från coop i 5 år nu så att sattsa på flashiga vildmarks märken ser jag inte någon som helst nytta med! Det man kan kolla efter är vattenpelare, det brukar anges hur mycket tältet klarar. Julas tält ska till ex klara 2000mm medans andra ligger på 1500 osv. Själv skulle jag sattsa på ett sånnt här tält som nästan fäller upp sig självt http://www.rusta.se/talt_pop_up_2_p_gra ... 51064.html nu vet jag inte om just det här från Rusta e nått att ha men man blir riktigt avundsjuk på campingplatser när folk fäller upp och ner på bara nåra minuter.
Christian Lund
User avatar
Dennis Kullman
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 840
Joined: Fri 29 Feb 2008, 12:26

Re: Fungerar ett billigt tält för övernattning i depå?

Post by Dennis Kullman »

Jag som bara tältar en gång om året (SSM) har precis som Niklas en uppblåsbar madrass; dessutom tar jag med vanliga sängkläder (täcke, kudde, m m) istället för sovsäck; det är betydligt hemtrevligare. :D
Jag håller mig dock på gräset. Nu ser det ut att bli regn på fredag...

Tältet är av billigare modell (kommer inte ihåg var jag köpte det), men har separat yttertält med hyfsat stor absid.
Post Reply