Banträff söderut 2011?

Allt som rör MX-5 Club i allmänhet.
Post Reply
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Banträff söderut 2011?

Post by Måns Wilke »

Jag förstår att Kullen är billigare att hyra än Knutstorp, men skulle det vara praktiskt (ekonomiskt) genomförbart med en banträff på Knutstorp, motsvarande den som Vi har på Kullen varje sommar? Nån som vet prisskillnad och breakeven/bilantal med motsvarande avgift? Smärtgräns och intresse? Bjuda in andra klubbar?

Eller Sturup om den nu finns kvar i livet? :think2: (eller A/M-torp) nåt annat än Kullen och konbana vore kul, tycker jag.


Är det nåt att fundera på eller kan man avfärda tanken direkt? Det finns ju trots allt verksamhet på iaf Knutstorp under i stort sett alla årets varma dagar och vår klubb växer ju hela tiden.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
fischlein
Posts: 52
Joined: Thu 16 Jul 2009, 11:08
Location: Bunkeflostrand

Re: Banträff söderut 2011?

Post by fischlein »

Måns Wilke wrote:Jag förstår att Kullen är billigare att hyra än Knutstorp, men skulle det vara praktiskt (ekonomiskt) genomförbart med en banträff på Knutstorp, motsvarande den som Vi har på Kullen varje sommar? Nån som vet prisskillnad och breakeven/bilantal med motsvarande avgift? Smärtgräns och intresse? Bjuda in andra klubbar?

Eller Sturup om den nu finns kvar i livet? :think2: (eller A/M-torp) nåt annat än Kullen och konbana vore kul, tycker jag.


Är det nåt att fundera på eller kan man avfärda tanken direkt? Det finns ju trots allt verksamhet på iaf Knutstorp under i stort sett alla årets varma dagar och vår klubb växer ju hela tiden.
Sturup finns absolut kvar i livet! Kontakta Flemming på info@sturupraceway.com för offert.
Jens Fischlein
Bunkeflostrand, Sweden
Miata - 94
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Banträff söderut 2011?

Post by Niklas Falk »

Måns Wilke wrote:Eller Sturup om den nu finns kvar i livet? :think2: (eller A/M-torp) nåt annat än Kullen och konbana vore kul, tycker jag.


Är det nåt att fundera på eller kan man avfärda tanken direkt? Det finns ju trots allt verksamhet på iaf Knutstorp under i stort sett alla årets varma dagar och vår klubb växer ju hela tiden.
Kulen är väldigt enkel att arra på, inte bara pga väl inkörda hjulspår :)
De 2 posteringar som behövs kan man gå till utan att korsa banan.
Kostnad 25-27kkr med Ambulans.
Jag har för mig att Knutan och Sturup ligger på 50+ för asfalten och som du nämner så måste man knö sig in bland de andra arrangemangen (boka för 2012 redan nu?).
Gelleråsen har varit på tapeten (ca 50% dyrare än Kullen) men där är det trångt. att komma till.

Men det skulle ju kunna gå att göra fokuserade träningskvällar (3 timmars), det går att få till mycket körning för ca 45 bilar med lite diciplin. För att göra det till en större grej kan man tänka sig andra aktiviteter på eftermiddagen innan (skruvtips, spårvalsvideos etc ect) för att sen köra skiten ur skallen under tre timmar.

Jag vet inte vad Knutan kostar att hyra komplett (Ambulans/räddningmen ingen tidtagning, flakbärgning?) för en kvällsträning (17-20).
User avatar
Marcus Svensson
Posts: 45
Joined: Tue 18 May 2010, 13:23
Location: Varberg

Re: Banträff söderut 2011?

Post by Marcus Svensson »

Superstage i Emmaboda med MX-5 Racing Club 2011 röstar jag för. Jag ställer gärna upp och hjälper klubben med arrangemanget. En kompis och jag har hyrt banan 8-9 gånger nu och vi börjar få in en skaplig rutin. :)
Mazda RX-7 -95
Subaru Outback -17
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Banträff söderut 2011?

Post by ephas »

Marcus Svensson wrote:Superstage i Emmaboda med MX-5 Racing Club 2011 röstar jag för. Jag ställer gärna upp och hjälper klubben med arrangemanget. En kompis och jag har hyrt banan 8-9 gånger nu och vi börjar få in en skaplig rutin. :)
Låter som en bra idé :-)

Mer Superstage åt folket! :mrgreen:

Hur många bör man vara som mest för att få rimligt med körtid och väntetid?
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
Marcus Svensson
Posts: 45
Joined: Tue 18 May 2010, 13:23
Location: Varberg

Re: Banträff söderut 2011?

Post by Marcus Svensson »

Banan kostar 8500kr att hyra för en dag. Har dock för mig att det är billigare om man hyr en vardag.

Kör man tre varv per omgång så tar det ungefär sex minuter totalt, vilket blir 10 bilar per timme. Körningen är mellan 09:00 och 17:00 med tvång på lunchuppehåll mellan 12:00 och 13:00. Sen kan du få räkna på resten själv. :)
Mazda RX-7 -95
Subaru Outback -17
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Banträff söderut 2011?

Post by ephas »

Marcus Svensson wrote:Banan kostar 8500kr att hyra för en dag. Har dock för mig att det är billigare om man hyr en vardag.

Kör man tre varv per omgång så tar det ungefär sex minuter totalt, vilket blir 10 bilar per timme. Körningen är mellan 09:00 och 17:00 med tvång på lunchuppehåll mellan 12:00 och 13:00. Sen kan du få räkna på resten själv. :)
Tre varv?'
Är tanken då att man kör ett uppvärmningsvarv (för av värma däck och förare) och sedan två "attackvarv"?

Hm, om man mao är 10 bilar som kör till en kostnad av 850:- per bil så med lite felmarginal och strul så får alla köra 6 gånger á 3 varv var. Det är ganska lagom tycker jag. Det blir juh dock lite svårt att få plats med alla i klubben på 10 platser lite iofs hur pass stort intresset är också...

Med mängden körning i åtanke så känns 13 bilar (som vi kör på söndag) som ett maximalt antal, man vill ju gärna köra så mycket som möjligt :-)

Har ni någon gång testat att köra 1 uppvärmningsvarv och 3 "attackvarv"?
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
Marcus Svensson
Posts: 45
Joined: Tue 18 May 2010, 13:23
Location: Varberg

Re: Banträff söderut 2011?

Post by Marcus Svensson »

Ja, det blir ett uppvärmningsvarv och två attackvarv.
Jag har tidigare sett att flera klubbar köra runt, runt och värmer däck i väntan på sin tur. Detta tillåter inte vi på våra träffar.

Väntan blir nog lite för lång om man ska köra ett extra varv.

Alternativet om man vill ha med fler på träffarna är att hyra både lördag och söndag.

En tanke har slagit oss att man teoretiskt skulle kunna köra två jämnsnabba bilar samtidigt med 5-10 sekunders mellanrum. Om det fungerar i praktiken vore kul att prova. :)
Mazda RX-7 -95
Subaru Outback -17
User avatar
Bodin
Posts: 6
Joined: Sun 11 Jul 2010, 22:57

Re: Banträff söderut 2011?

Post by Bodin »

En annan variant för att få mer ekonomi och därmed kunna satsa på en dyrare bana skulle ju annars vara att göra ett samarrangemang t.ex. med övriga Mazda-klubbar!?! :wink:
Vem vet, man kanske till och med skulle kunna få med Mazda Sverige på ett hörn...

//
Fredrik Bodin
Aneby
Mazda RX-7 1984 "Black Edition"
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Banträff söderut 2011?

Post by Victor »

Marcus Svensson wrote:En tanke har slagit oss att man teoretiskt skulle kunna köra två jämnsnabba bilar samtidigt med 5-10 sekunders mellanrum. Om det fungerar i praktiken vore kul att prova. :)
Låter spontant lite farligt eftersom man kör samma väg tillbaka. Med det mellanrummet (5-10 s) kommer man ju möta varandra på väg till/från vändkonen och där går det ganska fort. Dessutom måste man ju mötas här eftersom man inte kan mötas inne i konpartiet vilket ytterligare skärper kraven på uppmärksamhet och att inget går fel.

En annan tanke: Skulle den som kör först snurra kommer det ju "förstöra" den andras runda också och då har hela tidsbesparingen gått åt skogen.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Marcus Svensson
Posts: 45
Joined: Tue 18 May 2010, 13:23
Location: Varberg

Re: Banträff söderut 2011?

Post by Marcus Svensson »

Javisst kan det vara farligt. Det är nog ingen jättebra idé, men det skulle kunna gå. :) 5-10 sekunder är kanske lite mycket. Man vill ju ligga så pass nära att man slipper möta den andra bilen när man har vänt och är på väg tillbaka.

Nä, bäst är nog att köra en och en trots allt. Det får ta den tid det tar. :)
Mazda RX-7 -95
Subaru Outback -17
Pingen
Posts: 152
Joined: Mon 27 Jul 2009, 16:36

Re: Banträff söderut 2011?

Post by Pingen »

Bodin wrote:En annan variant för att få mer ekonomi och därmed kunna satsa på en dyrare bana skulle ju annars vara att göra ett samarrangemang t.ex. med övriga Mazda-klubbar!?! :wink:
Vem vet, man kanske till och med skulle kunna få med Mazda Sverige på ett hörn...

//
MPS-klubben skulle ju vara med på bankörningarna, men jag har inte sett en enda av dom hittills tyvärr. Sen är vi några som började i Mazdaklubben, och hittade hit.
Christian Olsson
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Banträff söderut 2011?

Post by Måns Wilke »

Visst kan man tycka att konbana är trevligt, men det är inget jag är så sugen på. Min tanke gällde riktiga banor, tex Knutstorp och Sturup i södra Sverige.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Banträff söderut 2011?

Post by TPR »

Fan Måns, släpp sargen nu och våga dig utanför länsgränsen! :D
Det finns andra banor än Knutstorp... :wink:

Missförstå mig rätt, jag älskar både Knutan och Sturup och skulle gärna se en träff där.
Men Kinnekulle är billigare och ligger bättre geografiskt om man ser till hela Sverige.
Peronligen tycker jag att en enda banträff för klubben per år är lite i minsta laget och hoppas att det kan bli ytterligare en i framtiden, gärna i Skåne. :up: :D
Men det måste ju gå ihop ekonomiskt oxå.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Banträff söderut 2011?

Post by Måns Wilke »

Visst Tomas. :D Men Kullen känns så..... ...öststat och konbana känns så....... ....BILSPORT... :!:
En mer deprimerande anläggning än Kinnekulle Ring har Jag svårt att föreställa mig. Möjligtvis Barsebäcks Kärnkraftverk som nu varit stängt i fem år...

Falkenberg, Mantorp, Anderstorp, Jyllandsringen, Hockenheim :D ... Vi måste kunna dra ihop mer än en dag på kullen + en hel del konbana.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
speedymiata
Posts: 4
Joined: Tue 17 Aug 2010, 21:04

Re: Banträff söderut 2011?

Post by speedymiata »

Knutstorp eller sturup hade varit perfekt för min del också men kan man inte
hyra in sig på ljungbyhed för en billig peng? :D
Bernie
Posts: 70
Joined: Sat 06 Mar 2010, 00:09

Re: Banträff söderut 2011?

Post by Bernie »

Måns Wilke wrote:Falkenberg, Mantorp, Anderstorp, Jyllandsringen, Hockenheim :D
Tände på Tysklandsidén! :banana: Oschersleben skulle varit kul att prova med miata. Något närmare jämfört med Hockenheim. Men en anläggning av den kalibern kan nog ta betalt också...
Jonas Bernhardt
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Banträff söderut 2011?

Post by Niklas Falk »

Bernie wrote:
Måns Wilke wrote:Falkenberg, Mantorp, Anderstorp, Jyllandsringen, Hockenheim :D
Tände på Tysklandsidén! :banana: Oschersleben skulle varit kul att prova med miata. Något närmare jämfört med Hockenheim. Men en anläggning av den kalibern kan nog ta betalt också...
Åk ner och kör med Holländarna när de är där med sin serie, utom tävland går ju alltid (men du får fixa bur först).
Man måste ju inte vara lika mycket grupperemiter som BMW och Porsche...
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Banträff söderut 2011?

Post by Måns Wilke »

Holländarna kör ju även på Spa och en fetare bana tror jag är svårt att uppbringa :banana:
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Banträff söderut 2011?

Post by Niklas Falk »

Måns Wilke wrote:Holländarna kör ju även på Spa och en fetare bana tror jag är svårt att uppbringa :banana:
Men man får ju växla ner för att orka upp för Eue Rouge :D

Grundtipset för att vara med och leka i deras tävlingsheat (nu är ju det inte samma sak som en trackday) är samma enhetsdäck som de och fullbur. Sen ville de inte att vi fipplat alltför mycket med motorerna (ska de säga som tillåter topplaning utanför spec :)). Kör man med vikter efter Roadsport C så bör det bli ganska lika (deras 1,6or ligger på under 950 med förare).

Deras höstfinal borde väl kunna besökas nåt år? 1-2 minibussar så kan vi göra samlad turistsatsning?
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Banträff söderut 2011?

Post by Måns Wilke »

Eau Rouge plockade ca 30km/h på min bil vid (bitvis) fullgas på 4an :D
180 strax innan turn in, 150-155 vid turn in och ca 130 på toppen av Raidillon. Och som jag skrivit i nån annan tråd så accar jag bara från ca 130-180 på 1000m+ Kemmelraka, men det har ju liiiiiite att göra med höjddiffen på 48m Raidillon-Le Combes :D

I just Eau Rouge tror jag att jag varit väldigt betjänt av R-däck, det är ganska feta sidokrafter från botten av Eau Rouge upp till toppen på Raidillon. :bow:

För övrigt så är hela banan MAGISK. Nästan varenda kurva går utanpå det mesta andra Jag kört. :up:


BTW så rullar jag ner dit på lördag morgon. Tyvärr inte för att köra, men för att titta på lite F1 :banana:
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
Lasse H
Posts: 30
Joined: Tue 10 Feb 2009, 17:26
Location: Hörby

Re: Banträff söderut 2011?

Post by Lasse H »

Beträffande behovet för Miataförare att ha en banträff i
södra Sverige så kan det kanske vara intressant att notera
att det vid Lotusklubbens banträff den 2 maj i år på Knutstorp
så fanns endast fem deltagande Miator ! Med tanke på det
totala antalet Miator i landet så tycker jag att det är ganska
få deltagare. Eller ? Det var mer än dubbelt så många Caterham
från Norge som var med !! Notera att det fanns en inbjudan på detta
forum redan i början av mars.
Ta inte ovanstående som surt gnäll. Jag menar bara att det hade varit
roligt att se fler Miator på banan. Vårt arrangemang saknade inte
intresserade utan vi hade till och med en väntelista efter att anmälnings-
tiden gått ut.
Beträffande kostnaderna för att arrangera ett heldagsevenemang på
Knutstorp, inklusive flaggvakter och Rescue-team, så ligger vår budget
på nära 70.000:-. Banhyran här avser en lördag eller söndag. Vardagar
är banhyran något lägre. Dessutom tillkommer vissa mindre poster som
ex vis hyra av kommunikationsradio åt våra egna funktionärer. Detta
innebär att det med vårt pris, 1.200:- per deltagare och max 60 bilar,
så går vi precis jämnt upp.

Vi är lovade att få komma tillbaka även 2011. Blir då också i maj.
Fast vilken dag det blir får vi inte besked om förrän i februari. De som
deltog i banträffen i år kommer i mars 2011 att via mejl få en personlig
inbjudan att delta. Jag kommer at flagga på detta forum om när det är
möjligt att anmäla sig för den som är intresserad att vara med.

Och Måns ! Håll du kvar greppet i rinken. Varför åka långt när du har
Sveriges roligaste bana precis runt husknuten !!??

hälsn
Lasse H
LCCSs bankommitté
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Banträff söderut 2011?

Post by Victor »

Lasse H wrote:Beträffande behovet för Miataförare att ha en banträff i
södra Sverige så kan det kanske vara intressant att notera
att det vid Lotusklubbens banträff den 2 maj i år på Knutstorp
så fanns endast fem deltagande Miator ! Med tanke på det
totala antalet Miator i landet så tycker jag att det är ganska
få deltagare. Eller ? Det var mer än dubbelt så många Caterham
från Norge som var med !! Notera att det fanns en inbjudan på detta
forum redan i början av mars.
Ta inte ovanstående som surt gnäll. Jag menar bara att det hade varit
roligt att se fler Miator på banan. Vårt arrangemang saknade inte
intresserade utan vi hade till och med en väntelista efter att anmälnings-
tiden gått ut.

hälsn
Lasse H
LCCSs bankommitté
Jag skulle varit med i år men jag missade när anmälan öppnade så när jag anmälde mig två veckor senare var det fullt. Men till 2011 ska jag se till att hänga på låset :D
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
Lasse H
Posts: 30
Joined: Tue 10 Feb 2009, 17:26
Location: Hörby

Re: Banträff söderut 2011?

Post by Lasse H »

Du är välkommen Victor !
Ha ögonen öppna antingen på Lotusklubbens forum
(http://www.lccs.nu) eller på detta forum någon gång i slutet av
februari. Eller så kan du kontakta mig via PM.
Jag tror att vi kommer att fylla platserna ännu snabbare
2011 än vad vi gjorde i år ! Vi har börjat få en del stammisar
som är mycket angelägna att vara med år efter år. Trevligt för
oss, men eftersom vi inte plockar in mer än 60 deltagare (ca 20
i respektive grupp A, B och C) så blir det till att hänga på låset
för att komma med.

hälsn
Lasse H
Lasse H
Posts: 30
Joined: Tue 10 Feb 2009, 17:26
Location: Hörby

Re: Banträff söderut 2011?

Post by Lasse H »

En gammal tråd, men ......

För den som söker banträffar i södra Sverige så vill jag tipsa om att
MS-Racing har platser kvar på sina arrangemang till sommaren 2012.
Man kommer att ha heldagsträffar på Knutstorp söndagen den 13 maj och
måndagen den 3 september i år. Dessutom kvällsmöten på Sturup.
Du kan läsa mer om träffarna på rejsa.nu "Inför träffar" eller på
http://www.ms-racing.dk alternativt kontakta arrangörerna direkt via miriamstilling@hotmail.com
Min egen koppling till MS-Racing är endast att jag kört flera gånger på
deras banträffar (dom har hållit på i ca 10 år) och jag blivit mycket nöjd
med deras arrangemang.

bästa hälsningar

Lasse H
LCCS Bankommitté
Post Reply