Plugga bil

Allt som rör MX-5 Club i allmänhet.
Post Reply
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Plugga bil

Post by Lejban »

Hej,

jag läser det som skrivs i forumet, och förstår ungefär hälften ;) Visst jag kan kolla upp vad allt betyder, men lättare om jag har hittar nån bra guide till hur en racingbil fungerar. Ex: Vad är en krängningshämmare? vad betyder 6 eller 4 kolv broms? coilover? Eftersom jag inte har någon jag känner som kan lära mig, så vänder jag mig till er. Köra kan jag, förstår hur healtoe fungerar för att hålla bilen i balans osv, men själva bilen är ett mysterium =P

Tips?
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Plugga bil

Post by Niklas Falk »

Tänk om körkunnandet rinner ut när fikonspråket fyller på... :)

Dahlgren erkänner villigt att han inte vet vart man fyller på olja, men han kan förklara hur bilen känns, så mekanikerna kan göra det de är bäst på.

Göran Malmbergs "Väghållningsboken" är ju en sak att plöja. Annars kan man spendera några år på forum (ganska ineffektiv väg).
Go Fast (eller är det "to Win"?) serien är ju också rätt bra läsning.
Fysiken runt racing ändrar sig inte så mycket efter 1975-80 ungefär, när radialdäcken slagit igenom på bred front (däcken är det som utvecklats mest, därefter stötdämpare).
User avatar
hclund
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 207
Joined: Sun 09 May 2010, 15:02
Location: Örebro

Re: Plugga bil

Post by hclund »

ska man plugga bil på forum är rejsa.nu stället! kolla i början på ämnen där finns alltid "sticky" trådar med mycke bra info!
Christian Lund
Pingen
Posts: 152
Joined: Mon 27 Jul 2009, 16:36

Re: Plugga bil

Post by Pingen »

Var inte rädd för att skruva själv. Är lättare att lära sig vad saker är när man grejar med det själv.
Christian Olsson
Post Reply