Data från Knutstorp?

Allt som rör MX-5 Club i allmänhet.
Post Reply
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Data från Knutstorp?

Post by Måns Wilke »

Någon som vill dela med sig av lite data från Knutstorp? Det Jag tänker på (bortsett från P-boxfil tex) är Vmin i kurvor och Vmax på rakor.

Lite grann för att kolla var Jag såsar och var Jag evt tar igen :D Med tanke på att min bil är lite motorstarkare än de flesta andra, men samtidigt mjukare och tyngre så borde det resultera i lite olika hastighetsprofil.

Tack på förhand :D
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Data från Knutstorp?

Post by Måns Wilke »

Kom igen någon!!! :D

Ingen som ens vet vad de har för V-max på rakan tex?
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Data från Knutstorp?

Post by Niklas Falk »

Jag skaffade puck och Racechrono efter SSM förra året...
Ska bli intressant att se om GPSmottagningen är bra nog längs rakan :)
Men mer än 160 GPSmässigt har det aldrig varit på rakan (varvstoppet på fyran ligger där)
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Data från Knutstorp?

Post by Fredrik Henriksson »

Konkurensen hårdnar och i takt med det minskar informationsflödet kring en viss typ av info. Även om det är amatörracing så är folk inom racing tävlingsmänniskor i grunden... :mrgreen:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Data från Knutstorp?

Post by Måns Wilke »

Hmm, intressant. Jag har Vmax på 171 där (med gatdäck/XP10/AX6), 164 på mitt snabbaste varv och ca 164-165 i snitt. Det beror nog delvis på att jag vet att jag har bra fart genom sista knorren ut på rakan.
Undrar hur pass viktig toppfarten på rakan är för varvtiden? Finns säkert en massa teorier där.

Vad jag även vet är att jag är väldigt, väldigt långsam genom vänstern upp mot idioten, samt genom Liton.
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Data från Knutstorp?

Post by Måns Wilke »

Fredrik Henriksson wrote:Konkurensen hårdnar och i takt med det minskar informationsflödet kring en viss typ av info. Även om det är amatörracing så är folk inom racing tävlingsmänniskor i grunden... :mrgreen:
:D Mjo jag vet. Jag måste bara klura ut var jag ska finna de 1.7+ sekunder som krävs för att jag ska ner under 1.10. För ner dit SKA jag innan året är slut (även om tiden är utom tävlan) :wink:
Jag tror iofs att receptet är klart: Senare broms på rakan, RP rätt, 100graders vä rätt och Liton rätt, så sitter en 1.09 tid direkt :D Sen ska det ju bara hända på samma varv och alla andra kurvor ska också sitta :think2:
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Data från Knutstorp?

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Konkurensen hårdnar och i takt med det minskar informationsflödet kring en viss typ av info. Även om det är amatörracing så är folk inom racing tävlingsmänniskor i grunden... :mrgreen:
Äh, det är bara du som fått för dig att en tajt ringmuskel gör dig snabbare ;)
Möjligen gör det att du gör om andras misstag några gånger... Ska man lära själv på egen hand så kostar det (tid framför allt).
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Data från Knutstorp?

Post by Niklas Falk »

Måns Wilke wrote:Undrar hur pass viktig toppfarten på rakan är för varvtiden? Finns säkert en massa teorier där.
Toppfarten i sig, precis innnan bromsningen är bara ett problem, men den är en indikation på att du har haft högre medelhastighet på hela rakan (och därmed spenderat mindre tid där).
Vmin är roligare att maximera (och beror mer på föraren). :)
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Data från Knutstorp?

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote:Äh, det är bara du som fått för dig att en tajt ringmuskel gör dig snabbare ;)
Jag har ju den mest läckande muskeln av oss alla! :bang2: :mrgreen:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Data från Knutstorp?

Post by Per Hammarsjö »

Hur många kör med loggningsutrustning egentligen? Jag har inte gjort det sista året.
Och mina gamla loggfiler vette fan om du får ut så mycket av.
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Data från Knutstorp?

Post by Måns Wilke »

Nä, det behövs inga loggfiler. Det jag mest undrar över är tex:

Vmin genom RP
Vmax i svackan
Vmin på krönet
Vmax innan 100 vänstern
Vmin I 100 vänstern
Vmin i Idioten
Vmin genom vänstern e idioten
Vmin i KVP
Vmax innan Liton
Vmin genom Liton
Vmin i skruven/bäcken
Vmax på rakan


Utifrån detta så kan man ju ganska enkelt dra slutsater hur jag tillsammans med min NC står mig på olika ställen på banan, vs er andra. Det kan ju vara så att min, relativt sett bra, tid enbart är en effekt av motorstyrka på rakor, bra diff och bra grepp ur kurvorna, etc. Jag kanske är urslö genom kurvorna/tar dem helt fel/bromsar för mycket etc jämfört med flera andra. Who Knows? :shock:

Jag förstår dock att det inte är lätt att veta V om man inte loggar, utan bara kör med Laptimer. Det jag nu har att jämföra med är ju helt andra bilar. Därför vet jag ju inte var det går snabbt och var det går långsamt, mer än vad jag känner och vad jag har jämfört med de andra bilarna. Men att Jag håller 165 på rakan och en M3 håller 185 ger ju inte mig så mycket. Inte heller att en Seven håller 52 i Idioten när Jag håller 47. Nåt som ger nåt är ju när jag är snabbare än dessa på vissa partier, tex KVp och Bäcken, då vet jag att det är iaf inte där Jag behöver lägga det mesta krutet nästa gång:) Jag söker alltså data från likvärdiga bilar helt enkelt. :up:
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
Post Reply