Tjänstevikter
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Tjänstevikter
Jag letar efter tjänstevikterna på de olika MX-5 modellerna med det finns många bud när man googlar. Vad har ni för tjänstevikter på era bilar?
NA 1.6 1080kg årsm 92 samt NB 1140kg årsm 99 har jag googlat fram men jag hoppas ni kan hjälpa mig med fler bud...
NA 1.6 1080kg årsm 92 samt NB 1140kg årsm 99 har jag googlat fram men jag hoppas ni kan hjälpa mig med fler bud...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- gokarting.nu
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 1248
- Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36
Re: Tjänstevikter
Mattafaran: Tjänstevikt 1180.
NB -98 - 1,8 -140 Hk.
---------------------------------------------
Kollat Blocket o vägverket:
1,6 -NA -90 HK -Tjänstevikt 1120.
1,6 NB -00 -110Hk -Tjänstevikt 1120.
1,8 NC -10 -126 hk Tjänstevikt 1150.
2,0 NC -07 -160 hk Tjänstevikt 1170. (sport, soft top.)
NB -98 - 1,8 -140 Hk.
---------------------------------------------
Kollat Blocket o vägverket:
1,6 -NA -90 HK -Tjänstevikt 1120.
1,6 NB -00 -110Hk -Tjänstevikt 1120.
1,8 NC -10 -126 hk Tjänstevikt 1150.
2,0 NC -07 -160 hk Tjänstevikt 1170. (sport, soft top.)
Last edited by gokarting.nu on Thu 08 Apr 2010, 23:26, edited 5 times in total.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Re: Tjänstevikter
Eunos Roadster 1,8 NA -94
Tjänstevikt: 1100kg
Jag vet inte riktigt hur dom kom fram till den vikten. Dom vägde den iaf på regbesiktningen, men om dom använde den vikten eller något annat till papprena har jag ingen koll på. På regbesiktningen visade vågen 1000kg jämnt.
Tjänstevikt: 1100kg
Jag vet inte riktigt hur dom kom fram till den vikten. Dom vägde den iaf på regbesiktningen, men om dom använde den vikten eller något annat till papprena har jag ingen koll på. På regbesiktningen visade vågen 1000kg jämnt.
Jimmy Visshed
#97
#97
Re: Tjänstevikter
I mina papper står det 1050kg, för det var vad bilen vägde vid regbesiktning efter import från USA.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Re: Tjänstevikter
I Teknikens Världs kataloger anges NB 98-00 till 1110 kg tjänstevikt och det har de flesta svensksålda jag har kollat i bilregistret också. Min direktimporterade 99:a har 1120 kg tjänstevikt i registreringsbeviset (vägs ju vid regbesiktning). NBFL väger något mer.
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Tjänstevikter
Tack för hjälpen gubbar!! Forumet är fantastiskt!!
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Tjänstevikter
Tjänst eller inte... Mina bägge vägde in på 1000kg jämt, med full tank. Ehh...inte tillsammans utan var för sig
Se-mod. NA 1.6 -91, 116hk & US-mod. NA 1.6 -91, 116hk. Röda
Kan olla i papper för mer tjänstliga vikter.
3min senare...
Yes yes, den svenska 1080 enl. reg.beviset. På US bilen (import från tyskland) står det : Leergewicht 1000kg.
Se-mod. NA 1.6 -91, 116hk & US-mod. NA 1.6 -91, 116hk. Röda
Kan olla i papper för mer tjänstliga vikter.
3min senare...
Yes yes, den svenska 1080 enl. reg.beviset. På US bilen (import från tyskland) står det : Leergewicht 1000kg.
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Tjänstevikter
Tack igen för hjälpen, men förutsättningarna ändrades så jag behöver inte tjänstevikterna längre.
Skulle däremot bli tacksam om ni vet någon mer "miatamotorstyrka" än de jag kommit på i tråden "Motorstyrkor i MX-5"...
Skulle däremot bli tacksam om ni vet någon mer "miatamotorstyrka" än de jag kommit på i tråden "Motorstyrkor i MX-5"...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Tjänstevikter
Du får bättre hjälp om du beskriver grundproblemet, annars finns de ju kurser i Googlande...Fredrik Henriksson wrote:Tack igen för hjälpen, men förutsättningarna ändrades så jag behöver inte tjänstevikterna längre.
Skulle däremot bli tacksam om ni vet någon mer "miatamotorstyrka" än de jag kommit på i tråden "Motorstyrkor i MX-5"...
Vikten på ett papper är ju rätt ointressant, vad vågen visar spelar större roll. Och ett ton stål väger ett ton oavsett vilken årsmodell det sitter på.
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Tjänstevikter
Googlande behöver nödvändigtvis inte innebära att man får fram fakta. I motorstyrketråden har googlefakta jag fått fram på NC redan ifrågasatts...Niklas Falk wrote:Du får bättre hjälp om du beskriver grundproblemet, annars finns de ju kurser i Googlande...Fredrik Henriksson wrote:Tack igen för hjälpen, men förutsättningarna ändrades så jag behöver inte tjänstevikterna längre.
Skulle däremot bli tacksam om ni vet någon mer "miatamotorstyrka" än de jag kommit på i tråden "Motorstyrkor i MX-5"...
Vikten på ett papper är ju rätt ointressant, vad vågen visar spelar större roll. Och ett ton stål väger ett ton oavsett vilken årsmodell det sitter på.
Jo, "grundproblemet" är att jag söker fakta då jag skissar på ett förslag till instegsklass där miator med ytterst få modifieringar från orginal tävlar.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Tjänstevikter
Om man är källkristisk som en tioåring så blir det lite problem, visst.Fredrik Henriksson wrote:Googlande behöver nödvändigtvis inte innebära att man får fram fakta. I motorstyrketråden har googlefakta jag fått fram på NC redan ifrågasatts... :up
Motoreffekterna och trimgrad på Mazdas motorer på olika marknader sklijer ju lite. Men går man på fabrikspec i Kw (och inte diverse olika hp, bhp ps etc som dessutom ofta har avrudningsfel) så minskar felen (och varianterna är ju inga hemligheter).
"Tjänstevikt" på pappret för importerade Miator (mer än hälften i Sverige är inte svensksålda om jag mins rätt) sätts ju av bilprovningens våg vid reggning. Den kan därmed vara lite vad som helst. Tjänstevikt och verkligt vikt diffar ju dessutom en hel del.
Det finns ju redan väl utrarbetade metoder för att få allt från 89-2005 att gå jämnt på bana, dessutom inte teoretiskt utan empiriskt över flera år. Kolla på vikter och restriktorplattor som används i Spec Miata, då kan du dessutom skylla på nån annan. Men nyuppfunna hjul kanske rullar lite roligare (nödvändigtvis inte bättre)
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Tjänstevikter
Genialt och självklart!Niklas Falk wrote: Det finns ju redan väl utrarbetade metoder för att få allt från 89-2005 att gå jämnt på bana, dessutom inte teoretiskt utan empiriskt över flera år. Kolla på vikter och restriktorplattor som används i Spec Miata, då kan du dessutom skylla på nån annan.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Niklas Falk
- Medlem MX-5 Racing Club
- Posts: 4049
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
- Location: Fixhult
Re: Tjänstevikter
Säg inte att du inte visste att det fanns nåt som heter Spec Miata på andra sidan Atlanten och att de kör blandade?Fredrik Henriksson wrote:Genialt och självklart!
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Tjänstevikter
Rubb it in...Niklas Falk wrote:Säg inte att du inte visste att det fanns nåt som heter Spec Miata på andra sidan Atlanten och att de kör blandade?Fredrik Henriksson wrote:Genialt och självklart!
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Tjänstevikter
Ny viktfråga...
Vad väger en orginal MX-5 90-93 1.6:a med båge utan mattor samt ev utan cabb, reservhjul, domkraft och passagerarstol? I övrigt får inget vara lättat. Om ni har eller har haft en 1.6:a i detta skick blir jag jätteglad om ni kunde säga vikten!
Dett är vikt utan förare jag letar efter så räkna bort er själva samt tala om vilka av ovan nämnda prylar ni plockat bort. Kommer ni ihåg mängd bensin i tanken är det jättebra! Ju fler referenser desto bättre är det!
Vad väger en orginal MX-5 90-93 1.6:a med båge utan mattor samt ev utan cabb, reservhjul, domkraft och passagerarstol? I övrigt får inget vara lättat. Om ni har eller har haft en 1.6:a i detta skick blir jag jätteglad om ni kunde säga vikten!
Dett är vikt utan förare jag letar efter så räkna bort er själva samt tala om vilka av ovan nämnda prylar ni plockat bort. Kommer ni ihåg mängd bensin i tanken är det jättebra! Ju fler referenser desto bättre är det!
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
- Per Hammarsjö
- Posts: 1561
- Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
- Location: Huddinge
- Contact:
Re: Tjänstevikter
Kan man inte ladda ner vagndeklarationer på SPVM? Eller är det Niklas som sitter på dessa?
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Tjänstevikter
Men vagndeklarationen säger inte vad som är borttaget ur bilen, hur mkt föraren väger eller mängd soppa...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Re: Tjänstevikter
1.000kgVad väger en orginal MX-5 90-93 1.6:a med båge utan mattor samt ev utan cabb, reservhjul, domkraft och passagerarstol? I övrigt får inget vara lättat. Om ni har eller har haft en 1.6:a i detta skick blir jag jätteglad om ni kunde säga vikten!
Jag vägde före "club-race" kostymen & efter. Same same.
Orginal -91:a 1.6 m.full tank : 1.000kg
Light lättad (inga mattor, INGEN cab-ställning, isolertjafs, rensat bagage men med Hard-Dog Hardcore båge, Sparco stol + org. pass.stol & full tank resulterade i (hör&häpna) 1.000kg.
Hm, vad vägde nu en orginal stol?? 15-17kg nåt va...
EDIT 2: Fulla dörrar JA
EDIT 3: Nej, ingen som helst isolering.
Last edited by JOnas on Sun 25 Apr 2010, 21:54, edited 2 times in total.
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
- Fredrik Henriksson
- Posts: 2412
- Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
- Location: Bollebygd
Re: Tjänstevikter
Dörrar var fulla? Du menar att Cabben var i och att att du inte rört isoleringen? Alltid lurigt att tolka meningar där man blandar finns och inte finns...JOnas wrote:1.000kgVad väger en orginal MX-5 90-93 1.6:a med båge utan mattor samt ev utan cabb, reservhjul, domkraft och passagerarstol? I övrigt får inget vara lättat. Om ni har eller har haft en 1.6:a i detta skick blir jag jätteglad om ni kunde säga vikten!
Jag vägde före "club-race" kostymen & efter. Same same.
Orginal -91:a 1.6 m.full tank : 1.000kg
Light lättad (inga mattor, cab-ställning, isolertjafs, rensat bagage men med Hard-Dog Hardcore båge, Sparco stol + org. pass.stol & full tank resulterade i (hör&häpna) 1.000kg.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5