Tjänstevikter

Allt som rör MX-5 Club i allmänhet.
Post Reply
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Tjänstevikter

Post by Fredrik Henriksson »

Jag letar efter tjänstevikterna på de olika MX-5 modellerna med det finns många bud när man googlar. Vad har ni för tjänstevikter på era bilar?
NA 1.6 1080kg årsm 92 samt NB 1140kg årsm 99 har jag googlat fram men jag hoppas ni kan hjälpa mig med fler bud... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Tjänstevikter

Post by gokarting.nu »

Mattafaran: Tjänstevikt 1180.

NB -98 - 1,8 -140 Hk.

---------------------------------------------
Kollat Blocket o vägverket:

1,6 -NA -90 HK -Tjänstevikt 1120.

1,6 NB -00 -110Hk -Tjänstevikt 1120.

1,8 NC -10 -126 hk Tjänstevikt 1150.

2,0 NC -07 -160 hk Tjänstevikt 1170. (sport, soft top.)
Last edited by gokarting.nu on Thu 08 Apr 2010, 23:26, edited 5 times in total.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Jimmy
Posts: 215
Joined: Sat 31 Jan 2009, 19:48
Location: Göteborg

Re: Tjänstevikter

Post by Jimmy »

Eunos Roadster 1,8 NA -94
Tjänstevikt: 1100kg

Jag vet inte riktigt hur dom kom fram till den vikten. Dom vägde den iaf på regbesiktningen, men om dom använde den vikten eller något annat till papprena har jag ingen koll på. På regbesiktningen visade vågen 1000kg jämnt.
Jimmy Visshed
#97
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Tjänstevikter

Post by Torkel k »

I mina papper står det 1050kg, för det var vad bilen vägde vid regbesiktning efter import från USA.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Tjänstevikter

Post by Victor »

I Teknikens Världs kataloger anges NB 98-00 till 1110 kg tjänstevikt och det har de flesta svensksålda jag har kollat i bilregistret också. Min direktimporterade 99:a har 1120 kg tjänstevikt i registreringsbeviset (vägs ju vid regbesiktning). NBFL väger något mer.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Tjänstevikter

Post by Fredrik Henriksson »

Tack för hjälpen gubbar!! Forumet är fantastiskt!! :up: 8)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Re: Tjänstevikter

Post by JOnas »

Tjänst eller inte... Mina bägge vägde in på 1000kg jämt, med full tank. Ehh...inte tillsammans utan var för sig :-?
Se-mod. NA 1.6 -91, 116hk & US-mod. NA 1.6 -91, 116hk. Röda :wink:
Kan olla i papper för mer tjänstliga vikter.

3min senare...
Yes yes, den svenska 1080 enl. reg.beviset. På US bilen (import från tyskland) står det : Leergewicht 1000kg.
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Tjänstevikter

Post by Fredrik Henriksson »

Tack igen för hjälpen, men förutsättningarna ändrades så jag behöver inte tjänstevikterna längre. :oops:
Skulle däremot bli tacksam om ni vet någon mer "miatamotorstyrka" än de jag kommit på i tråden "Motorstyrkor i MX-5"... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Tjänstevikter

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Tack igen för hjälpen, men förutsättningarna ändrades så jag behöver inte tjänstevikterna längre. :oops:
Skulle däremot bli tacksam om ni vet någon mer "miatamotorstyrka" än de jag kommit på i tråden "Motorstyrkor i MX-5"... :)
Du får bättre hjälp om du beskriver grundproblemet, annars finns de ju kurser i Googlande... ;)

Vikten på ett papper är ju rätt ointressant, vad vågen visar spelar större roll. Och ett ton stål väger ett ton oavsett vilken årsmodell det sitter på.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Tjänstevikter

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Tack igen för hjälpen, men förutsättningarna ändrades så jag behöver inte tjänstevikterna längre. :oops:
Skulle däremot bli tacksam om ni vet någon mer "miatamotorstyrka" än de jag kommit på i tråden "Motorstyrkor i MX-5"... :)
Du får bättre hjälp om du beskriver grundproblemet, annars finns de ju kurser i Googlande... ;)

Vikten på ett papper är ju rätt ointressant, vad vågen visar spelar större roll. Och ett ton stål väger ett ton oavsett vilken årsmodell det sitter på.
Googlande behöver nödvändigtvis inte innebära att man får fram fakta. :think2: I motorstyrketråden har googlefakta jag fått fram på NC redan ifrågasatts... :up:

Jo, "grundproblemet" är att jag söker fakta då jag skissar på ett förslag till instegsklass där miator med ytterst få modifieringar från orginal tävlar. :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Tjänstevikter

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Googlande behöver nödvändigtvis inte innebära att man får fram fakta. :think2: I motorstyrketråden har googlefakta jag fått fram på NC redan ifrågasatts... :up
Om man är källkristisk som en tioåring så blir det lite problem, visst.

Motoreffekterna och trimgrad på Mazdas motorer på olika marknader sklijer ju lite. Men går man på fabrikspec i Kw (och inte diverse olika hp, bhp ps etc som dessutom ofta har avrudningsfel) så minskar felen (och varianterna är ju inga hemligheter).

"Tjänstevikt" på pappret för importerade Miator (mer än hälften i Sverige är inte svensksålda om jag mins rätt) sätts ju av bilprovningens våg vid reggning. Den kan därmed vara lite vad som helst. Tjänstevikt och verkligt vikt diffar ju dessutom en hel del.

Det finns ju redan väl utrarbetade metoder för att få allt från 89-2005 att gå jämnt på bana, dessutom inte teoretiskt utan empiriskt över flera år. Kolla på vikter och restriktorplattor som används i Spec Miata, då kan du dessutom skylla på nån annan. Men nyuppfunna hjul kanske rullar lite roligare (nödvändigtvis inte bättre) :)
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Tjänstevikter

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote: Det finns ju redan väl utrarbetade metoder för att få allt från 89-2005 att gå jämnt på bana, dessutom inte teoretiskt utan empiriskt över flera år. Kolla på vikter och restriktorplattor som används i Spec Miata, då kan du dessutom skylla på nån annan.
Genialt och självklart! :bow: :up: :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Tjänstevikter

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Genialt och självklart! :bow: :up: :)
Säg inte att du inte visste att det fanns nåt som heter Spec Miata på andra sidan Atlanten och att de kör blandade?
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Tjänstevikter

Post by Fredrik Henriksson »

Niklas Falk wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Genialt och självklart! :bow: :up: :)
Säg inte att du inte visste att det fanns nåt som heter Spec Miata på andra sidan Atlanten och att de kör blandade?
Rubb it in... :wink: :mrgreen:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Tjänstevikter

Post by Fredrik Henriksson »

Ny viktfråga...

Vad väger en orginal MX-5 90-93 1.6:a med båge utan mattor samt ev utan cabb, reservhjul, domkraft och passagerarstol? I övrigt får inget vara lättat. Om ni har eller har haft en 1.6:a i detta skick blir jag jätteglad om ni kunde säga vikten! :)
Dett är vikt utan förare jag letar efter så räkna bort er själva samt tala om vilka av ovan nämnda prylar ni plockat bort. Kommer ni ihåg mängd bensin i tanken är det jättebra! Ju fler referenser desto bättre är det! :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Tjänstevikter

Post by Per Hammarsjö »

Kan man inte ladda ner vagndeklarationer på SPVM? Eller är det Niklas som sitter på dessa?
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Tjänstevikter

Post by Fredrik Henriksson »

Men vagndeklarationen säger inte vad som är borttaget ur bilen, hur mkt föraren väger eller mängd soppa... :(
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
JOnas
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 776
Joined: Fri 23 May 2008, 11:51
Location: Kungsbacka

Re: Tjänstevikter

Post by JOnas »

Vad väger en orginal MX-5 90-93 1.6:a med båge utan mattor samt ev utan cabb, reservhjul, domkraft och passagerarstol? I övrigt får inget vara lättat. Om ni har eller har haft en 1.6:a i detta skick blir jag jätteglad om ni kunde säga vikten!
1.000kg

Jag vägde före "club-race" kostymen & efter. Same same.
Orginal -91:a 1.6 m.full tank : 1.000kg
Light lättad (inga mattor, INGEN cab-ställning, isolertjafs, rensat bagage men med Hard-Dog Hardcore båge, Sparco stol + org. pass.stol & full tank resulterade i (hör&häpna) 1.000kg.

Hm, vad vägde nu en orginal stol?? 15-17kg nåt va... :think2:

EDIT 2: Fulla dörrar JA :drunk:
EDIT 3: Nej, ingen som helst isolering. :beat:
Last edited by JOnas on Sun 25 Apr 2010, 21:54, edited 2 times in total.
Jonas Christensen (fd #74, fd #49)
07noll9-40nio5nio6
NA NA NA NB NBFL NB NA NA NB
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Tjänstevikter

Post by Fredrik Henriksson »

JOnas wrote:
Vad väger en orginal MX-5 90-93 1.6:a med båge utan mattor samt ev utan cabb, reservhjul, domkraft och passagerarstol? I övrigt får inget vara lättat. Om ni har eller har haft en 1.6:a i detta skick blir jag jätteglad om ni kunde säga vikten!
1.000kg

Jag vägde före "club-race" kostymen & efter. Same same.
Orginal -91:a 1.6 m.full tank : 1.000kg
Light lättad (inga mattor, cab-ställning, isolertjafs, rensat bagage men med Hard-Dog Hardcore båge, Sparco stol + org. pass.stol & full tank resulterade i (hör&häpna) 1.000kg.
Dörrar var fulla? Du menar att Cabben var i och att att du inte rört isoleringen? Alltid lurigt att tolka meningar där man blandar finns och inte finns... :think2: :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Post Reply