Page 3 of 3
Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?
Posted: Thu 18 Jul 2013, 19:59
by Nille
Andreas E wrote:Nu har styrelsen fattat beslut om hur klassningen av r-däck och gatdäck i MX-5 Sprint Cupen ska ske från och med säsongen 2014:
- R-däck klassen: Treadwear mindre än 200
- Gat-däck klassen: Treadwear större än eller lika med 200.
Huvudskälen till denna förändring är att:
- skillnaden mellan r-däck och så kallade "semi" r-däck visat sig väldigt liten i MX-5 Sprint Cup tävlingarna pga att man inte hinner få upp optimal temp i r-däcken
- tanken med gatdäcksklassen är att man ska kunna placera sig högt upp i resultatlistan även om man har en i det närmaste standard-miata med vanliga däck - som det varit senaste 1-2 säsongerna har det inte varit möjligt
För resten av 2013 gäller så klart de gamla "gamla" reglerna (bestämdes redan innan nuvarande säsongen):
- R-däck klassen: Treadwear mindre än eller lika med 100
- Gat-däck klassen: Treadwear större än 100. Dock är det fritt fram för de som kör med "semi r-däck" (Treadwear typiskt 140-180) att köra i r-däck klassen om de hellre vill det.
/Andreas E
Bra att det är beslutat nu iaf!
Det viktigaste är ju att ha kul på körningarna
Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?
Posted: Thu 18 Jul 2013, 20:23
by wrider
Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?
Posted: Thu 18 Jul 2013, 20:33
by Nille
Jag vad kul Roffe nu kan du själv tuffa runt i GATdäcksklassen så du är säker på att vinna
Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?
Posted: Thu 18 Jul 2013, 20:48
by wrider
Vinna?? Inte alls,lika villkor va det och det gör att man kanske kan ha det ännu roligare på träffarna!! Förresten,ska du vara med? Du har ju sålt din...
Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?
Posted: Fri 19 Jul 2013, 09:35
by MrMagu
Jag som har investerat i "Nilledäck" med tillhörande Miata för att slippa komma sist i standardklassen
Å så hamnar man i Raceklassen
// Mats
Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?
Posted: Fri 19 Jul 2013, 23:22
by Nille
MrMagu wrote:
Jag som har investerat i "Nilledäck" med tillhörande Miata för att slippa komma sist i standardklassen
Å så hamnar man i Raceklassen
// Mats
Jag kan hjälpa dig att bli en vass chaufför OM du lånar ut bilen till mig så jag kan piska upp Bergman-Bengtsson nästa år!
Jag tycker det iaf är bra att det är beslutat. Nu kan man/ni besluta vilken inriktning man/ni vill göra med bilen.
Hoppas att den härliga stämningen fortsätter även nästa år!
Ha det bra
Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?
Posted: Sat 20 Jul 2013, 00:26
by wrider
Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?
Posted: Sat 20 Jul 2013, 10:48
by Conny Lundell
Ja nu kanske vi slipper denna diskutionen om semi R-däck. Tills någon kommer på någon annan anledning som ska ändras
Håller med Nille att det viktigaste är väl att vi har skoj på våra träffar. Alla behöver ju inte älska tävlingsmomentet.
Conny
Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?
Posted: Sat 20 Jul 2013, 17:44
by Miatamannen
Conny Lundell wrote:Ja nu kanske vi slipper denna diskutionen om semi R-däck. Tills någon kommer på någon annan anledning som ska ändras
Håller med Nille att det viktigaste är väl att vi har skoj på våra träffar. Alla behöver ju inte älska tävlingsmomentet.
Conny
Samtidigt har diskussion lett fram till ett beslut som gör att inga tveksamheter behöver finnas längre när det gäller däck i alla fall.7
Det är klart att vi har skoj men när det kommer till "tävlingsmoment" är det lätt att det växer ut små horn (ibland stora
)
Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?
Posted: Sun 21 Jul 2013, 09:31
by Nille
Miatamannen wrote:Conny Lundell wrote:Ja nu kanske vi slipper denna diskutionen om semi R-däck. Tills någon kommer på någon annan anledning som ska ändras
Håller med Nille att det viktigaste är väl att vi har skoj på våra träffar. Alla behöver ju inte älska tävlingsmomentet.
Conny
Samtidigt har diskussion lett fram till ett beslut som gör att inga tveksamheter behöver finnas längre när det gäller däck i alla fall.7
Det är klart att vi har skoj men när det kommer till "tävlingsmoment" är det lätt att det växer ut små horn (ibland stora
)
Nästa steg är att förbjuda kompressor!! Det vore ju roligare om alla körde på samma villkor
Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?
Posted: Sat 17 Aug 2013, 14:00
by MrMagu
Miatamannen wrote:
Samtidigt har diskussion lett fram till ett beslut som gör att inga tveksamheter behöver finnas längre när det gäller däck i alla fall.7
Å jag som trodde att vi har haft ett reglemente i år också som entydigt bestämt vad som gäller för däcken
//Mats
Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?
Posted: Sat 17 Aug 2013, 23:13
by chriss
Nille wrote:Miatamannen wrote:Conny Lundell wrote:Ja nu kanske vi slipper denna diskutionen om semi R-däck. Tills någon kommer på någon annan anledning som ska ändras
Håller med Nille att det viktigaste är väl att vi har skoj på våra träffar. Alla behöver ju inte älska tävlingsmomentet.
Conny
Samtidigt har diskussion lett fram till ett beslut som gör att inga tveksamheter behöver finnas längre när det gäller däck i alla fall.7
Det är klart att vi har skoj men när det kommer till "tävlingsmoment" är det lätt att det växer ut små horn (ibland stora
)
Nästa steg är att förbjuda kompressor!! Det vore ju roligare om alla körde på samma villkor
Inte förbjuda men jag hadde förstått att man skiljer mer på de som har dubbla effekten än de som har lite extra grepp i däcken.
Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?
Posted: Sun 18 Aug 2013, 15:55
by Miatamannen
MrMagu wrote:Miatamannen wrote:
Samtidigt har diskussion lett fram till ett beslut som gör att inga tveksamheter behöver finnas längre när det gäller däck i alla fall.7
Å jag som trodde att vi har haft ett reglemente i år också som entydigt bestämt vad som gäller för däcken
//Mats
Det fanns ett reglemente även i år men det har förändrats. ....
Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?
Posted: Sun 18 Aug 2013, 21:32
by Nille
chriss wrote:Nille wrote:Miatamannen wrote:Conny Lundell wrote:Ja nu kanske vi slipper denna diskutionen om semi R-däck. Tills någon kommer på någon annan anledning som ska ändras
Håller med Nille att det viktigaste är väl att vi har skoj på våra träffar. Alla behöver ju inte älska tävlingsmomentet.
Conny
Samtidigt har diskussion lett fram till ett beslut som gör att inga tveksamheter behöver finnas längre när det gäller däck i alla fall.7
Det är klart att vi har skoj men när det kommer till "tävlingsmoment" är det lätt att det växer ut små horn (ibland stora
)
Nästa steg är att förbjuda kompressor!! Det vore ju roligare om alla körde på samma villkor
Inte förbjuda men jag hadde förstått att man skiljer mer på de som har dubbla effekten än de som har lite extra grepp i däcken.
Ja nu måste vi stävja FUSKET med kompressor!!!
Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?
Posted: Mon 19 Aug 2013, 17:35
by Miatamannen
Nille wrote:
Ja nu måste vi stävja FUSKET med kompressor!!!
Ha Ha Ha , vem skulle skaffa kompressor till sin eventuella NC ???
Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?
Posted: Mon 19 Aug 2013, 19:23
by Nille
Miatamannen wrote:Nille wrote:
Ja nu måste vi stävja FUSKET med kompressor!!!
Ha Ha Ha , vem skulle skaffa kompressor till sin eventuella NC ???
Då vill jag givetvis köra i en egen "fusk" klass
. Det vore lite pinsamt att tävla med kompressor mot folk som kör med helt orginal motor
Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?
Posted: Mon 19 Aug 2013, 19:40
by Miatamannen
Nille wrote:Miatamannen wrote:Nille wrote:
Ja nu måste vi stävja FUSKET med kompressor!!!
Ha Ha Ha , vem skulle skaffa kompressor till sin eventuella NC ???
Då vill jag givetvis köra i en egen "fusk" klass
. Det vore lite pinsamt att tävla med kompressor mot folk som kör med helt orginal motor
Ja Nille, du är ju redan van att köra i "fusk klass".
Måste ha varit pinsamt att köra med R däck i gatdäcksklassen...
Skaffa en ny Miata, utrusta den med kompressor och vi startar en egen klass.
Vilka däck kör vi på?
Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?
Posted: Mon 19 Aug 2013, 19:47
by wrider
Jag tycker att Nille och Janne B.B kan få en egen klass som vi kan kalla Clownklassen
där folk med bredare trut än öppningen på skuffluckan får vara med,hahaha
Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?
Posted: Mon 19 Aug 2013, 20:15
by Nille
wrider wrote:Jag tycker att Nille och Janne B.B kan få en egen klass som vi kan kalla Clownklassen
där folk med bredare trut än öppningen på skuffluckan får vara med,hahaha
Janne är på! Bara han vinner en buckla
Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?
Posted: Tue 20 Aug 2013, 08:44
by Miatamannen
Nille wrote:wrider wrote:Jag tycker att Nille och Janne B.B kan få en egen klass som vi kan kalla Clownklassen
där folk med bredare trut än öppningen på skuffluckan får vara med,hahaha
Janne är på! Bara han vinner en buckla
Absolut !!
Jag vinner ju hellre mina bucklor än köper dom (via material) som andra gör....
Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?
Posted: Tue 20 Aug 2013, 19:55
by FWH
Miatamannen wrote:
Absolut !!
Jag vinner ju hellre mina bucklor än köper dom (via material) som andra gör....
Hellre än buckla i handen än två på bilen, eller hur var nu ordspråket?
Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?
Posted: Sat 21 Jan 2017, 22:41
by Nille
Är fortfarande TW200 gatdäcksklassen?
Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?
Posted: Sun 22 Jan 2017, 10:06
by Andreas E
Nille wrote:Är fortfarande TW200 gatdäcksklassen?
Japp - samma regler 2017 som det var senaste 2 åren.
/Andreas E