Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?

Allt som rör MX-5 Club i allmänhet.
User avatar
Nille
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 319
Joined: Thu 28 Feb 2008, 08:02
Location: Västerås

Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?

Post by Nille »

xtimmyx wrote:
Nille wrote:Är det ok att köra med Hankook RS3 i gatdäcksklassen? Däcket är tydligen inte E-märkt heller.....
Det var ju ett bra billigt däck :bang2: 104 dollar.
Sitter på mobilen så kan inte dubbelkolla men vill minnas att R1-R kostar 695kr på TWS nu, E-märkta, i Sverige.
Hankook RS3 är 225/45-15. Jag funderar på 6UL 15x9 fälgar.
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
User avatar
xtimmyx
Posts: 185
Joined: Thu 11 Nov 2010, 13:06
Location: Adelaide (AUS)

Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?

Post by xtimmyx »

Ahh, ja då är det ju en annan femma. :)
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
User avatar
Nille
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 319
Joined: Thu 28 Feb 2008, 08:02
Location: Västerås

Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?

Post by Nille »

Jag lyfter denna tråd för det här verkar vara en het potatis på varje sprintcup :boohoo:
Kanske är det dax att besluta inför NÄSTA säsong vad gränsen mellan gatdäck och r-däck går.
Jag tycker oxå att vi i god tid ska bestämma hur vi ska ha det med tanke på alla som är på gång att köpa nya däck och inte kanske vill hamna i r-däcksklassen.
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?

Post by Niklas Falk »

Nille wrote:Jag lyfter denna tråd för det här verkar vara en het potatis på varje sprintcup :boohoo:
TW200 är en enkel regel och det är väldans få däck där TW (UTQG) inte finns på däckssidan.
RS3 verkar komma till EU under året, och har 140...

Men det underlättar som sagt om regelval för nästa år görs i god tid innan december.
User avatar
FWH
Posts: 74
Joined: Wed 01 Aug 2012, 14:32
Location: Kgl Hufudstaden
Contact:

Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?

Post by FWH »

Om jag ställer frågan så här, vad är problemet med nuvarande definition?
// Fredrik Hesse

Svart NBFL 1,8 Sport för banåka
Svart NA och svart ND för gatåka.

Vad är det för motorevenemang som händer i Stockholmsområdet?
http://www.fredrikhesse.com
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 184
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?

Post by Anders S »

Skillnaden i tid på en sprint är ju inte speciellt stor om man tittar på resultaten från Gröndal. Jag roade mig med att räkna ut snittiden för de som tog poäng (dvs de 7 bästa) i resp klass. Det blev för 95.49 för R-däcksklassen och 96.20 för gatdäcken. Alltså en skillnad på 0.72 sekunder totalt för två race, eller 0.36 s per race.
Nu är jag inte alls emot R-däck på banträffar, tvärtom tycker jag det är det rätta att köra på. Men på en kort sprint verkar de inte betyda så mycket, kanske för att de inte hinner bli varma på så kort tid. Är det över huvud taget värt att dela upp i två klasser? Det finns ju en hel del andra skillnader också mellan bilarna som kanske betyder lika mycket?
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?

Post by Conny Lundell »

Som Anders S skriver så skiljer det inte så mycket på R däcks klassen och gatdäcksklassen och jag håller med han också i att det är så mycket mer än däcken som skiljer.
Jag vill ha ett däck som funkar bra för inspirerad körning på bana och då är ett semi R- däck perfekt. Jag kommer förmodligen köpa R-däck när mina Yokohama 08 neova avdan TW 180 är slut. Men man blir förvånad hur bra dessa däck håller.
Men för att få slut på snacket så kunde vi som Niklas skriver ha en gräns vid 200 TW och då hamnar alla med semi R- däck i R-däcksklassen, inga problem för min del.
Sen är det ju så att säsongen har ju börjat och dom reglerna som är bestämda gäller väl tills säsongen är slut. Låt oss ta upp frågan i höst och acceptera dom reglerna som vi har tills dess.

Conny L
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
Nille
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 319
Joined: Thu 28 Feb 2008, 08:02
Location: Västerås

Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?

Post by Nille »

Jag tycker att vi ska besluta (omröstning?) hur vi ska ha det nästa säsong så fort som möjligt så att man inte köper ett set däck som kommer hamna i en klass där man inte tycker sig höra hemma i.
För min egen del spelar inte utgången av beslutet en så stor roll. Ett TW 200 funkar för mig som gräns.
Jag tycker man kan prata om orättvisa hur mycket som helst. Hur mycket bilen väger, hur mycket som är trimmat&modifierat, att bilen är högerstyrd :oops:
Jag kör i första hand mot mig själv och för att det är kul. Kommer det beslutas att det bara kommer bli en klass så gör det inte mig något heller....Bara VI i klubben tar ett beslut tillsammans.
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
User avatar
FWH
Posts: 74
Joined: Wed 01 Aug 2012, 14:32
Location: Kgl Hufudstaden
Contact:

Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?

Post by FWH »

Jag (som n00b) tycker inte heller det spelar så stor roll hur däcken klassas, jag är sugen på R1R däck eller liknande efter att ha åkt i en bil med sådana och upplevt skillnaden i grepp. Sedan vilken grupp jag skulle hamna i nästa år med sådana däck spelar mindre roll.

Om man tittar på de som gör i gatdäcksklassen kör väl långt över hälften på semi-R däck?
Kanske vore kul om man kunde lägga till däckmodell i en kopia på resultat tabellen från Gröndal?

Jag tror som alla andra att det viktiga är att beslut tas i god tid så att ingen behöver ångra sina däcksval.

Men om jag skulle rösta på något så skulle det vara att ha kvar 2 klasser och låta det vara som det är nu, dvs att semi-R däck får vara med i gatdäcksklassen.
Nille wrote:att bilen är högerstyrd :oops:
Högerstyrda bilar borde absolut få en egen klass. :lol:
// Fredrik Hesse

Svart NBFL 1,8 Sport för banåka
Svart NA och svart ND för gatåka.

Vad är det för motorevenemang som händer i Stockholmsområdet?
http://www.fredrikhesse.com
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?

Post by Miatamannen »

Nille wrote:Jag tycker att vi ska besluta (omröstning?) hur vi ska ha det nästa säsong så fort som möjligt så att man inte köper ett set däck som kommer hamna i en klass där man inte tycker sig höra hemma i.
För min egen del spelar inte utgången av beslutet en så stor roll. Ett TW 200 funkar för mig som gräns.
Jag tycker man kan prata om orättvisa hur mycket som helst. Hur mycket bilen väger, hur mycket som är trimmat&modifierat, att bilen är högerstyrd :oops:
Jag kör i första hand mot mig själv och för att det är kul. Kommer det beslutas att det bara kommer bli en klass så gör det inte mig något heller....Bara VI i klubben tar ett beslut tillsammans.
Jag kan hålla med till stora delar.
Sprintcupen har utvecklats men "reglementet" har kanske stått still.
Fortfarande ska det vara ett kul sätt att lära känna sin bil och det officiella arrangemanget heter faktiskt "Förarövning".
För några tror jag det gått mycket prestige i det hela och drivit på utvecklingen bland annat på vilka däck som kan/får användas.
Jag har hela tiden hävdat att det finns bara 2 klasser som det är nu och det är gatdäck och R däck, ingen klass finns idag för varken trimmat eller andra modifieringar vilket gör det helt fritt fram för vem som helst att göra dessa modifieringar.
Var man sedan sätter TW kan jag inte svara på just nu men ser att fler och fler i sprintcupen väljer att gå närmare R däck än vanliga gatdäck.
Vad orsaken till detta är kan man naturligtvis spekulera i men visst handlar det om att "tjäna" några hundradelar, säger någon någonting annat så är det nog bara för att skydda sig själv. :nono:
Vi skulle kunna ha hur många klasser som helst som Nille nämner men vad skulle det gagna själva sprintcupen?
Tror att det behövs ett beslut i frågan om var gränsen går för ett gatdäck respektive R däck.

Själv tyckte jag att utvecklingen gick åt fel håll och köpte R däck för att inte befinna mig i någon "gråzon".
Nu har dessa inte ännu provats på bana men ser fram mot första gången för att kunna göra en jämförelse.

Och visst ska högerstyrda och gröna bilar ha tidstillägg :roll:
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?

Post by Lejban »

Jag tycker bara detta är löjligt. Köp dom däcken som passar er bäst. Sprintcuppen är ett kul sätt att jämnföra sig med dom andra, men om ni köper däck efter sprintcuppen så gör ni imho fel.

Jag tycker om R1R, för det är den närsta R-däck jag vågar åka på motorväg i regn med. Skulle jag inte göra på ett riktigt R-däck. Dessutom MYCKET billiare.

Byt TW begränsingen på gatdäckklassen om det är så viktigt eller inför en "semi-r-däcksklass" så vi har tre klasser (borde ju funka när vi är så många).
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?

Post by TPR »

Har inte kört sprintcupen men på de slalom jag har varit på så är nog stommens uppbyggnad viktigare än TW.
Man hinner oftast inte bygga upp tillräcklig däckstemp för att R-däck ska börja greppa ordentligt eller, vilket nog påverkar mer, gatdäck hinner inte bli överhettade, framför allt om semi R-däck (TW 100-200) räknas in här.

Tror att andra modifieringar ger större skillnad, vikt, chassi, spårbunden, mm.
Standard/modifierad skulle kanske vara en bättre klassindelning?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?

Post by Niklas Falk »

TPR wrote:Standard/modifierad skulle kanske vara en bättre klassindelning?
Jag tror Snabb/Långsam är en bättre klassindelning :P


Däck är den enda lätt utbytbara delen som enkelt kan klassas in beroende på vad som står på däcksidorna.
Det finns ungefär tre olika brytpunkter som man kan välja att ligga på olika sidor om (Alla E behöver inte vara DOT, men är det oftast):
* DOT
* E
* TWxxx (200 är vanlig nivå, och tillverkarna optimerar mot denna "gräns")

Visst går det att hitta på nåt eget, men det är alltid enklare att hänvisa vidare när själva gränsen skall motiveras.

Hur många planerar att köra med 13" slicks?
Image
User avatar
hclund
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 207
Joined: Sun 09 May 2010, 15:02
Location: Örebro

Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?

Post by hclund »

Att göra Sprint Cuppen "rättvis" med regler går nog inte. Ska det bli nära rättvist så får klubben köpa in 3 set däck och sedan välja ut 3 bilar utav de som kommer, som alla sedan får åka varsitt rejs i. Fast då kommer förståss siste man på däcken tycka att det är en nackdel och förste man osv...
Christian Lund
User avatar
Anders S
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 184
Joined: Sun 05 Jun 2011, 00:01
Location: Täby

Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?

Post by Anders S »

Jag tycker att om vi över huvud taget ska ha två klasser så ska det uppfylla två krav:
1) Det ska vara en tydlig skillnad i prestanda mellan klasserna (annars kan vi lika gärna köra alla i samma klass)
2) Det ska var lätt att avgöra vilken klass man tillhör, genom någon märkning eller om man har någon pryl monterad eller inte

Tittar man tillbaks på tiderna från Gröndal och även från sprintcupen från 2012 så är det rätt liten skillnad i tider mellan klasserna. Ibland finns det några snabba resultat från R-däcksklassen som sticker ut men då känner man också igen några erkänt snabba förare (Tobias och Andreas!) som alltid presterar bra tider, antagligen oberoende av vilka däck de åker på. Punkt 1 ovan är alltså inte uppfyllt. Varför ser vi då inte större skillnad mellan klasserna på sprintracen? Jag kan tänka mig två skäl, antingen är det fler och fler som åker på semi-r-däck (som är nästan lika bra som r-däck), eller så kommer inte fördelarna med r-däck fram på ett kort sprintrace. Jag har inga siffror över hur många som åker med semi-r-däck så det är svårt att säkert säga vad det beror på.

Jag håller också med Tobias om att självklart ska man använda de däck man trivs med och tycker är kul att åka på. Om semi-r-däcken har blivit populära kanske det är just därför, och inte för att de kvalar in i någon viss klass? Jag har inte själv kört på semi-r-däck men det låter ju som att det är det perfekta däcket för en banträff med sprintcup. Nästan samma känsla och grepp som ett riktigt r-däck, användbara på vägen till banan och hem igen (och kanske hela säsongen beroende på hur ofta man åker på banträffar och hur mycket man kör med bilen i övrigt). Antagligen i längden också bättre ekonomi än att mala sönder de vanliga däcken på banan. Jag har tänkt mig att köpa semi-r-däck när mina R888 är slut, men kommer nog även att köra med vanliga gatdäck till vardags. Helt enkelt för att jag tycker det är kul att köra på r-däck, eller något som liknar r-däck! Vilken klass jag hamnar i spelar ingen roll (fast jag tillhör förstås inte de som slåss om topplaceringarna ändå!).

Min röst blir nog på att slå ihop klasserna till nästa år för jag tycker inte den nuvarande uppdelningen är så relevant längre. Ska vi ändå ha två klasser så röstar jag för en rätt snäv definition på gatdäcken så att de verkligen blir en viss skillnad i prestanda mellan klasserna.
Anders Söderlund
NB 1.8 -00, Twilight Blue Mica, Track Day Edition
wrider
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 99
Joined: Wed 15 Sep 2010, 19:38
Location: Julita

Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?

Post by wrider »

Tycker att Niklas Falks förslag på TW200 är utmärkt.Det skulle sudda ut "gråzonen" och det skulle vara slutsnackat om vad som är vad!
Rolf Löbu
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?

Post by Andreas E »

Jättebra att det sker en diskussionen om de två klasserna i MX-5 Sprint Cupen. :up:
Vi i styrelsen kommer baserat på era synpunkter ta fram ett förslag vad som ska gälla 2014 som ni medlemmar får tycka till om (i god tid innan nästa år).

När det gäller uppdelningen mellan gat-däck och r-däck klassen så gäller följande för 2013 (bestämdes redan innan nuvarande säsongen) vilket givetvis kommer gälla hela denna säsongen:
- R-däck klassen: TW mindre än eller lika med 100
- Gat-däck klassen: TW större än 100. Dock är det fritt fram för de som kör med "semi r-däck" (TW typiskt 140-180) att köra i r-däck klassen om de hellre vill det.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Nille
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 319
Joined: Thu 28 Feb 2008, 08:02
Location: Västerås

Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?

Post by Nille »

wrider wrote:Tycker att Niklas Falks förslag på TW200 är utmärkt.Det skulle sudda ut "gråzonen" och det skulle vara slutsnackat om vad som är vad!
Är det du Roffe?? :think2: :-D

Jag har funderat på om det inte skulle vara roligare och mera spännande om alla tävlade i samma klass.
Det är ju flera som tävlar om färre antal poäng totalt.
Kanske ska man då se över utdelningen av poängen också. Alltså att ettan får högre poäng och att flera får poäng gentemot idag.
Det är ju tråkigt om man får 1-2 poäng hur sakta man än körde p.g.a att det var för få tävlande i "min" klass som det väl har varit ibland :think2:
Sen är det lite bökigt som det är idag att man ska hålla koll på hur snabbt andra kör OCH vilken klass kör dom i.....
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
wrider
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 99
Joined: Wed 15 Sep 2010, 19:38
Location: Julita

Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?

Post by wrider »

Ja Nille,det är jag... :wave:
Rolf Löbu
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?

Post by Miatamannen »

wrider wrote:Ja Nille,det är jag... :wave:
:banana:
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?

Post by Conny Lundell »

Jag tycker att våra förarövningar skall få vara förarövningar och fokus skall ligga på att man skall bli en bättre bilförare.
Visst är det kul med sprintcupen och att man kan mäta sig med sig själv och andra. Men om prestige och avundsjuka pga olika förutsättningar skall råda så blir det lätt tråkigare. Vissa personer är bättre att hantera sin bil än andra. Jag tänker på mr Manley som var snabbast på eksjö för några år sen fast han körde på gatdäck.
Jag skall köra två sprintcup tävlingar i år och kör på semi R-däck och för att slippa få ett gäng som lusläser på sidan av mina däck så kör jag i R- däcksklassen fast jag inte behöver. :burnout:

Conny L
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?

Post by Miatamannen »

Conny Lundell wrote: Vissa personer är bättre att hantera sin bil än andra. Jag tänker på mr Manley som var snabbast på eksjö för några år sen fast han körde på gatdäck.. :burnout:

Conny L
Jag vet en till som var snabbare på gatdäck än bilar med R däck på Eksjö.... :bow:
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
wrider
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 99
Joined: Wed 15 Sep 2010, 19:38
Location: Julita

Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?

Post by wrider »

Tack Janne...du kan sluta buga nu... :lol:
Rolf Löbu
User avatar
Nille
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 319
Joined: Thu 28 Feb 2008, 08:02
Location: Västerås

Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?

Post by Nille »

Miatamannen wrote:
Conny Lundell wrote: Vissa personer är bättre att hantera sin bil än andra. Jag tänker på mr Manley som var snabbast på eksjö för några år sen fast han körde på gatdäck.. :burnout:

Conny L
Jag vet en till som var snabbare på gatdäck än bilar med R däck på Eksjö.... :bow:
Svårt när man har kompressor.......NOT :doh:
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?

Post by Andreas E »

Nu har styrelsen fattat beslut om hur klassningen av r-däck och gatdäck i MX-5 Sprint Cupen ska ske från och med säsongen 2014:
- R-däck klassen: Treadwear mindre än 200
- Gat-däck klassen: Treadwear större än eller lika med 200.


Huvudskälen till denna förändring är att:
- skillnaden mellan r-däck och så kallade "semi" r-däck visat sig väldigt liten i MX-5 Sprint Cup tävlingarna pga att man inte hinner få upp optimal temp i r-däcken
- tanken med gatdäcksklassen är att man ska kunna placera sig högt upp i resultatlistan även om man har en i det närmaste standard-miata med vanliga däck - som det varit senaste 1-2 säsongerna har det inte varit möjligt

För resten av 2013 gäller så klart de gamla "gamla" reglerna (bestämdes redan innan nuvarande säsongen):
- R-däck klassen: Treadwear mindre än eller lika med 100
- Gat-däck klassen: Treadwear större än 100. Dock är det fritt fram för de som kör med "semi r-däck" (Treadwear typiskt 140-180) att köra i r-däck klassen om de hellre vill det.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Post Reply