Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?

Allt som rör MX-5 Club i allmänhet.
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?

Post by Victor »

Eftersom sprintcupen är uppdelad i gatdäck och r-däck undrar jag hur "vi" definierar detta?

Funderar nämligen på att köra på Hankook RS2 när mina nuvarande gatdäck är slut (och det kommer de vara innan säsongen är slut), vilket verkar vara ett "halv-R-däck" som verkar vara ett populärt budgetalternativ i autocross-sammanhang.
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?

Post by Andreas E »

Victor wrote:Eftersom sprintcupen är uppdelad i gatdäck och r-däck undrar jag hur "vi" definierar detta?

Funderar nämligen på att köra på Hankook RS2 när mina nuvarande gatdäck är slut (och det kommer de vara innan säsongen är slut), vilket verkar vara ett "halv-R-däck" som verkar vara ett populärt budgetalternativ i autocross-sammanhang.
Det är långt ifrån svart och vitt vad som är vanliga gat-däck och vad som är r-däck. Generellt gäller för MX-5 Sprint Cup att r-däck är de däck som är designade för att hålla en längre stint på bana (exempel: Toyo R888, Yokohama A048).
Hankook RS2 är inget utpräglat r-däck och räknas därmed som gat-däck i MX-5 Sprint Cup (du får dock om du vill köra i r-däck klassen även med gat-däck).

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?

Post by Niklas Falk »

Börjar det hetta till lite kan man alltid använda TW200 som absolut gräns, och skylla på en hela massa andra :)
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?

Post by Lejban »

Hej,

som alldeles färsk nybörjare (inte ens ägt min miata i en vecka), frågar jag mig runt för att lära mig, och har en fråga om däck:

Generellt är det jag hör att gatdäck inte funkar på bana, dock finns det en gatdäcksklass. Detta gör mig lite förvirrad :shock: hur ligger det till?

Jag har ekonomi för att köpa Toyo R888 däck (vilket både däckfirman jag pratat med, samt även en person härifrån rek) och tanken är att jag ska ha bilen till racing (konbana först). Men även turåkning på krokiga småvägar. Dock är det ju trevligt med fäste då med.

Har fått ett prisförslag på R888 GG 195/50R15 på fälgar 6,5x15 ET37 (låter bra?)

Däcken som sitter på bilen är gamla, på originalfälgar. Även om jag är ovan så känns det inte bra när jag pressar dom, förståeligt nog.

Ska jag köpa r-däck eller kommer jag inte kunna leva med bilen på gatan på dessa?

MVH
Tobias Nyström
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?

Post by Niklas Falk »

Lejban wrote:Generellt är det jag hör att gatdäck inte funkar på bana, dock finns det en gatdäcksklass. Detta gör mig lite förvirrad :shock: hur ligger det till?
"Fungerar" är relativt.
Jag körde mitt första år på ER30, leveransdäck som inte är bra alls, men det fungerade och jag lärde mig en hel del (och de "levde" 2000mil som gatdäck efter det).
Andra året blev det Toyo RA-1 men endast 500mil på gatan (och 10 banträffar). Underbara i rondeller men blästrade skärmkanterna lite mycket. De låter en del också. R888 blir nåt liknande som vardagsdäck.

Stora skillnaden är förmågan att vara konsekventa i beteendet varv efter varv. Gatdäck blir överhettade vid lägre temp och det blir bara ett fåtal varv innan de kvider i plågor. Rdäck trivs vid högre temp och kan ge konsekvent beteende i många varv.

Om du vill forska vidare om "gatdäck" för banbruk så är långlopporna i MSLS en bra källa, där många klasser gör i många timmar på däck med TW200 (Rdäck har oftast 50-150).

R888 i 195/50-15 är ett billigt aternativ, de är inte snabbast (205or blir inte lika varma) men bör vara prisvärda över tid. 15x7" skulle jag valt som fälg.
195/50-15 T1R på NB-originalare-15" är ett billigt vardagskomfortalternativ (byta hjul gör man ju i sömnen :)).
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?

Post by Andreas E »

Lejban wrote: ...
och tanken är att jag ska ha bilen till racing (konbana först). Men även turåkning på krokiga småvägar. Dock är det ju trevligt med fäste då med.
...
Om du ska bilen för att köra framförallt på gatan + konbana räcker det med vanliga bra gatdäck (Toyo har en modell som jag tror heter T-1R som flera miataägare är nöjda med).
Det som märks mest med gatdäck när du kör aktivt är att de har sämre grepp och framförallt att de överhettar snabbare. Men överhettning är inget problem i konbana och på racebana gäller det bara att man inte kör för många varv åt gången utan låter däcken svala av (4-6 varv kunde jag köra med gatdäck på en bana typ Kinnekulle innan de överhettade - men jag kör i och för sig inte lika hårt som en del andra).

Nackdelarna med r-däck på vanlig väg är att de bullrar mera, inte fungerar så bra när de är kalla och i regn samt att de drar upp skräp och blästrar skärmkanterna.

Jag skulle nog köra på vanliga bra gatdäck först (bra med lite mindre grepp när man ska lära sig utforska gränserna) innan jag köpte r-däck.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?

Post by Lejban »

Tack för era svar.

Ja det låter ju som jag bör klara mig på gatudäck isåfall.

Så jag bör köpa 15x7 fälgar. Om jag vill ha på 205x50 15 bör inte vara några problem att det inte får plats?

Rek gärna en handlare som säljer fälg och däck i sthlmtrakten som jag kan åka till.

Kul om fler vill dela sin åsikt med :D
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?

Post by Niklas Falk »

Lejban wrote:Så jag bör köpa 15x7 fälgar. Om jag vill ha på 205x50 15 bör inte vara några problem att det inte får plats?
15x7" får plats med allt från ET45 till ET25 (då helt utan problem). 15x8" och även 15x9" med ET36 fungerar finfint men med 225or blir det lite trång bak på en NA (men då är det lite bredare än du tänkt nu).

Men för att styra tillbaka till Topic, så röstar jag fortfarande för att sätta en brytgräns vid TW200, det verkar de flesta andra göra (och det är få "sportdäck" med TW precis under 200, tillverkarna verkar ha anpassat sig till den definitionen).
User avatar
Nille
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 319
Joined: Thu 28 Feb 2008, 08:02
Location: Västerås

Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?

Post by Nille »

Är Hankooks RS3 ok att köra med i gatdäcksklassen?
http://www.tirerack.com/tires/tires.jsp ... mpare1=yes
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?

Post by Andreas E »

Nille wrote:Är Hankooks RS3 ok att köra med i gatdäcksklassen?
http://www.tirerack.com/tires/tires.jsp ... mpare1=yes
140 i treadware börjar komma riktigt nära R-däck, men bedömning är att det fortfarande kan räknas om ett gatdäck. Dock får den som kör med detta själv välja om han/hon vill köra i gatdäcksklassen eller R-däcksklassen då det är i gråzonen.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
xtimmyx
Posts: 185
Joined: Thu 11 Nov 2010, 13:06
Location: Adelaide (AUS)

Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?

Post by xtimmyx »

Förra året körde jag med Toyo R1-R med en treadwear på 140 i R-däcksklassen, och det räckte till en delad andraplats. :banana:

Det är mer ära i att prestera bra med sämre däck än övrigt motstånd än att vinna busenkelt med bättre. :)

Plus att man alltid har en bra ursäkt till den där sista tiondelen. :mrgreen:
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?

Post by Victor »

Nille wrote:Är Hankooks RS3 ok att köra med i gatdäcksklassen?
http://www.tirerack.com/tires/tires.jsp ... mpare1=yes
Ska man vara paragrafryttare så är de däcken inte gatlegala i Europa (de är endast DOT-märkta, inte e-märkta), jag har dock för mig att det finns/fanns något undantag för bilar före någon årsmodell (typ 80-tal).
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Miatamannen
Spanjoren
Posts: 556
Joined: Wed 05 Mar 2008, 18:59
Location: Sjöbo

Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?

Post by Miatamannen »

Victor wrote:
Nille wrote:Är Hankooks RS3 ok att köra med i gatdäcksklassen?
http://www.tirerack.com/tires/tires.jsp ... mpare1=yes
Ska man vara paragrafryttare så är de däcken inte gatlegala i Europa (de är endast DOT-märkta, inte e-märkta), jag har dock för mig att det finns/fanns något undantag för bilar före någon årsmodell (typ 80-tal).
Bra Victor!
Nille har någon idé :think2: om att försöka ta hem Sprintcupen (trots att han inte ens äger en Miata :doh: ) med alla medel.
Senast i raden är att utnyttja någon form av "gråzon" vad det gäller däck :nono:
Janne Bergman-Bengtsson - Sjöbo
FD Sekreterare MX-5 Racing Club

1:a plats Sprint Cup 2011 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2012 gatdäck
3:e plats Sprint Cup 2014 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2015 gatdäck, (Priade Spanien)
2:a plats Sprint Cup 2016 gatdäck :win:
4:e plats Sprint Cup 2017 gatdäck
12:e plats Sprint Cup 2018 gatdäck, körde 1 race
5:e plats Sprint Cup 2019 gatdäck
4:e plats Sprint Cup 2020 gatdäck
6:e plats Sprint Cup 2021 gatdäck
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?

Post by Lejban »

The Ventus R-S3 is Hankook's Extreme Performance Summer tire developed for serious sports car, sports coupe and performance sedan enthusiasts looking for a race-minded street tire that can also meet the demands of autocross, drifting and track events.
Jag tycker detta är fel, om man är sugen på att tävla kan man snöra på R-däck på bilen. låt gatdäckklassen bara för gatdäck, detta är ett special purpose made däck för att funka i konbana, vilket är tydligt att det itne längre ett vanligt gatdäck.

Som jämnförelse så är detta texten för ett R-däck (toyo r888):
Ideal for road racing, track days and high performance driving schools, the Proxes R888 is the next-generation, street legal competition tire* from Toyo Tires.
Tycker det är på samma nivå.

just imho :)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
xtimmyx
Posts: 185
Joined: Thu 11 Nov 2010, 13:06
Location: Adelaide (AUS)

Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?

Post by xtimmyx »

Det ar ju inte svart eller vitt helt klart. Jag skulle nog likstalla RS3 med Toyo R1-R, de har samma treadwear och har av beskrivningen att domma samma anvandningsomrade.

Sa for mig ar det varken ett uppenbart traditionellt gatdack eller R-dack, utan nagonstans mittimellan helt enkelt.
Sa fragan ar bara hur vi i klubben ska ranka den har kategorin av "semi R-dack". :think2:

Med tanke pa vilken uppenbar fordel dessa dackmodeller skulle innebara i gatdacks-klassen anser jag personligen att dessa hor hemma R-dacksklassen.

Jag har kort "sportiga sommardack" (Okant Goodyear), semi R-dack (Toyo R1-R) och R-dack (Toyo R888) pa min Miata och upplevde R1-R som betydligt narmare R888 i prestanda an mina Goodyear. Men det ar knappast statiskt godkant underlagt. :mrgreen:
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
User avatar
Victor
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 425
Joined: Mon 06 Jul 2009, 20:19
Location: Lund

Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?

Post by Victor »

xtimmyx wrote:Sa for mig ar det varken ett uppenbart traditionellt gatdack eller R-dack, utan nagonstans mittimellan helt enkelt.
Sa fragan ar bara hur vi i klubben ska ranka den har kategorin av "semi R-dack". :think2:
...Och detta är exakt varför jag startade den här tråden för två år sedan :D

Det är väl egentligen ingen fråga än eftersom resultaten i Sprintcupen varierar rätt kraftigt. I Eksjö brukar ju Anders Manley köra snabbare än R-däcksklassen på gatdäck ("riktiga" gatdäck, inget gränsfall).

Men fler och fler i klubben har upptäckt fördelen med dessa däck (bullrar mindre, drar upp mindre grus, klarar vattenplaning bättre, håller längre vid kombinerad gat- och bankörning och är billigare än "riktiga" R-däck) så det börjar bli några bilar som har dem (jag har Federal 595 RS-R med 140 i treadwear, Conny Lundell har Yokohama AD08 med 180 i treadwear, flera har tidigare kört med Hankook RS-2 med 200 i treadwear osv.).
Image
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Rennen Touring Edition
Tidigare: Mazda MX-5 1,8 -99 Autocross Edition
Grocery getter: Subaru Legacy 2,5i Station -09 Rally/Utility/Touring Edition
User avatar
Nille
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 319
Joined: Thu 28 Feb 2008, 08:02
Location: Västerås

Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?

Post by Nille »

Miatamannen wrote:
Victor wrote:
Nille wrote:Är Hankooks RS3 ok att köra med i gatdäcksklassen?
http://www.tirerack.com/tires/tires.jsp ... mpare1=yes
Ska man vara paragrafryttare så är de däcken inte gatlegala i Europa (de är endast DOT-märkta, inte e-märkta), jag har dock för mig att det finns/fanns något undantag för bilar före någon årsmodell (typ 80-tal).
Bra Victor!
Nille har någon idé :think2: om att försöka ta hem Sprintcupen (trots att han inte ens äger en Miata :doh: ) med alla medel.
Senast i raden är att utnyttja någon form av "gråzon" vad det gäller däck :nono:
Säger han som har hängt på en kompressor för att det ska gå fortare :roll:

Det stämmer att jag har ingen miata ÄNNU:).
Problemet är att det finns inte så många däck att köpa i USA i 225/45-15 till 15x9 6UL.Vill jag ha ett r-däck köper jag R888 men det drar upp mycket grus och bullrar mycket.
Och jag vill inte hålla på och kladda och byta däck till varje träff.

Kanske ska det bara finns två klassar, orginal och modifierat. I orginal klassen är det inget trim,orginaldämpare och fjädrar +krängare och ett par Linglong däck :bananahead:
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?

Post by Lejban »

Nille wrote:I orginal klassen är det inget trim,orginaldämpare och fjädrar +krängare och ett par Linglong däck :bananahead:
Finns det ens några sånna bilar i klubben? :mrgreen:
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Myran
Posts: 409
Joined: Wed 20 Jan 2010, 22:58
Location: örebro

Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?

Post by Myran »

Lejban wrote:
Nille wrote:I orginal klassen är det inget trim,orginaldämpare och fjädrar +krängare och ett par Linglong däck :bananahead:
Finns det ens några sånna bilar i klubben? :mrgreen:
Min! *fnizz*

Eller inte.. skämt o sido.

Vad gäller reglerna för sprint cupen när det kommer till trimmade bilar i form av kompressor turbo.. banpreppade?

Känns som nivån på bilarna skiljer sig så mycket att vara stenhård på vilka däck man kör gör endå ingen jätteskillnad.

Eller varför inte sätta en gräns gräns på TW på runt 140-160? Med tanke på skillnaden på bilar i övrigt så känns det som en sådan gräns skulle räcka.
Henrik Myhrberg, Turbo-tok. Saknar du delar till din miata? höra av dig, har mycket liggandes.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?

Post by Andreas E »

Tillsvidare gäller följande små-luddiga regel:
R-däck = däck av sådan nivå (eller mer rejsiga) som används idag används i MX-5 Cup (t.ex Toyo R888, Yokohama A048).
Gat-däck = Alla gatgodkända däck som inte är r-däck enligt ovan. De som kör med "semi r-däck" med lågt treadwear får med fördel göra som Timmy och köra i r-däck klassen om de så önskar (på köpet får de då extra respekt...)

Detta gör visserligen att de som kör med gatdäck som inte är så prestandainriktade får en nackdel jämfört de som kör med mer track-day inriktade däck. Men samtidigt innebär det att man bara för att man satt på lite vassare däck inte blir tvingad att köra mot preppade MX-5 Cup bilar.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?

Post by Lejban »

Andreas E wrote:Tillsvidare gäller följande små-luddiga regel:
R-däck = däck av sådan nivå (eller mer rejsiga) som används idag används i MX-5 Cup (t.ex Toyo R888, Yokohama A048).
Gat-däck = Alla gatgodkända däck som inte är r-däck enligt ovan. De som kör med "semi r-däck" med lågt treadwear får med fördel göra som Timmy och köra i r-däck klassen om de så önskar (på köpet får de då extra respekt...)

Detta gör visserligen att de som kör med gatdäck som inte är så prestandainriktade får en nackdel jämfört de som kör med mer track-day inriktade däck. Men samtidigt innebär det att man bara för att man satt på lite vassare däck inte blir tvingad att köra mot preppade MX-5 Cup bilar.

/Andreas E
Man dom stackars mx5 cup bilarna som inte får ha kompressor da? :)

Dessutom vet jag en bil som ska köra r1r i mx5 cup, betyder det att det däcket klassas som r-däck? :)

Fö är det inte säkert att man måste kriga med mig i sprintcuppen i år, då jag ev dyker upp med ikke-miata :)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Conny Lundell
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 378
Joined: Fri 08 Oct 2010, 08:24
Location: Falkenberg

Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?

Post by Conny Lundell »

För mig spelar det ingen roll i vilken klass jag kör i. Då pga avståndet från där jag bor inte kan delta i mer än två deltävlingar i sprintcupen. Har alltså ingen chans ändå att hävda mig i slutresultatet då det räknas från dom 3 bästa resultaten.
Men som Victor skriver åker Manley fortast av alla på Eksjö med vanliga gatdäck så skickligheten har nog större betydelse.

Conny L
Conny Lundell
Eunos Roadster 1994
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2634
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?

Post by Andreas E »

Lejban wrote:...
Dessutom vet jag en bil som ska köra r1r i mx5 cup, betyder det att det däcket klassas som r-däck? :)
...
Att definera vad som gäller kan tyckas enkelt tills dess att specialfall dyker upp :think2:
Beslut: r1r är inget "full r-däck" och räknas därmed som gat-däck i MX-5 Sprint Cupen även om någon kör med det i MX-5 Cupen. Som nämnts tidigare är de som kör med denna typ av "semi r-däck" varmt välkomna att mäta sig med övriga bilar i r-däck klasssen.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Nille
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 319
Joined: Thu 28 Feb 2008, 08:02
Location: Västerås

Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?

Post by Nille »

Är det ok att köra med Hankook RS3 i gatdäcksklassen? Däcket är tydligen inte E-märkt heller.....
Det var ju ett bra billigt däck :bang2: 104 dollar.
Nille, Medlem 11 (Magnus Nilsson)
Miata NC 2013 2.0 Sport PRHT
User avatar
xtimmyx
Posts: 185
Joined: Thu 11 Nov 2010, 13:06
Location: Adelaide (AUS)

Re: Hur definieras gatdäck och r-däck i sprintcupen?

Post by xtimmyx »

Nille wrote:Är det ok att köra med Hankook RS3 i gatdäcksklassen? Däcket är tydligen inte E-märkt heller.....
Det var ju ett bra billigt däck :bang2: 104 dollar.
Sitter på mobilen så kan inte dubbelkolla men vill minnas att R1-R kostar 695kr på TWS nu, E-märkta, i Sverige.
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 1988 - Cheap and Nasty Edition
Post Reply