OT: To add speed, add lightness gäller inte alltid

Allt som rör MX-5 Club i allmänhet.
Post Reply
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

OT: To add speed, add lightness gäller inte alltid

Post by Andreas E »

Colin Chapmans motto "To add speed, add lightness" gäller inte alla fordon. Efter att jobbat i smyg några månader blev kontraktet för fordonsprojektet offentligt på jobbet. Vad sägs om drygt 28500 hk, en marchfart på 380 km/h (vi ska testa upp till 420 km/h) och en vikt på 1000 ton med full last (Veyron känns lite mesig tycker jag...).
Att tågskrället kommer ta ett antal minuter att komma upp i 380 km/h och flera kilometer att stanna tycker jag är mindre intressant - det kommer trots allt ta kurvorna som på räls :wink:

Om en sportbil fungerar som en penisförlängare vad är då detta :think2: :
http://www.zefiro.bombardier.com/en/por ... ro380.html

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: OT: To add speed, add lightness gäller inte alltid

Post by Fredrik Henriksson »

Andreas K wrote: Om en sportbil fungerar som en penisförlängare vad är då detta :think2: :
http://www.zefiro.bombardier.com/en/por ... ro380.html
Pläpklubbens fiende No.1 !!!!!! :war:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: OT: To add speed, add lightness gäller inte alltid

Post by Torkel k »

Andreas K wrote:Om en sportbil fungerar som en penisförlängare vad är då detta :think2: :
http://www.zefiro.bombardier.com/en/por ... ro380.html
Mycket imponerande prestanda, men kanske ändå lite hämmat när det gäller att plocka upp brudar, eller? :cowboy: Fast det är klart, men Miatan blir det mest Nancyboys man attraherar ändå, så det kan väl kvitta.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Crazy Ivan
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 218
Joined: Thu 28 Feb 2008, 18:38
Location: Västerås/Skallberget

Re: OT: To add speed, add lightness gäller inte alltid

Post by Crazy Ivan »

Andreas K wrote: Att tågskrället kommer ta ett antal minuter att komma upp i 380 km/h och flera kilometer att stanna tycker jag är mindre intressant - det kommer trots allt ta kurvorna som på räls :wink:
/Andreas K
Hur skall ett TÅG annars ta kurvor??? Eller nåt annat överhuvudtaget?? :shock: :shock:
Alltid idealSPÅR eller?? :D

Medtävlarna antingen bakom eller framför? ALDRIG bredvid!! :shock:

Oh gosh - what a boring life. . . . . :burnout:
Ib Gyllinger
Medl. nr: 8
Porsche Boxster S 2002 med Tiptronic.
(260 hk och lika många km per timme..)
User avatar
CG Leijonhufvud
Posts: 1197
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Laxne

Re: OT: To add speed, add lightness gäller inte alltid

Post by CG Leijonhufvud »

Tyvärr Andreas, spelar ingen roll hur häftiga tågen är om det inte finns folk som kan se till att de
kommer fram i tid, men en bra exportprodukt kan det nog bli, :wink:
SJ :down:

(en luttrad SJ-pendlare..)
CG Leijonhufvud
Krullert
Posts: 36
Joined: Sat 16 Aug 2008, 20:03

Re: OT: To add speed, add lightness gäller inte alltid

Post by Krullert »

Jasså regina 250 räcker inte helt plötsligt :lol:
Nicklas Jäderlund
Röd -94
Svart -99
User avatar
CG Leijonhufvud
Posts: 1197
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Laxne

Re: OT: To add speed, add lightness gäller inte alltid

Post by CG Leijonhufvud »

modern tåg i all ära, men glömmer aldrig en em i juni för några år sedan, strul med tågen på centralen i Stockholm, 1000 pers som svor över att inget tåg gick, hörde plötsligt ett visslande från norr, sedan ett muller och helt plötsligt kom ett ånglok med vagnar och allt och blåste förbi perrongerna. Mäktigt att se 1000 personer samtidigt virda på skallen och säga åhhhh.
När moder teknik inte funkar verkar gammal beprövad (analog) teknik hålla :wink:
CG Leijonhufvud
Post Reply