Videokamera för onboard - tips önskas

Allt som rör MX-5 Club i allmänhet.
Post Reply
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Videokamera för onboard - tips önskas

Post by Andreas E »

Tänkte köpa en billig videokamera för att filma onboard på våra banträffar samt MX-5 Cupen.
Har förstått att det är Ok att köpa en av de billigare varianterna (typ 1000 kr). Frågan är bara om det är något speciellt man ska tänka på innan man slår till? Typ: vad ska man välja för minnesstorlek (räcker 2 GB), ska de vara separat mikrofon för att fungera när man kör med taket nere, bör den väga max xx gram, klarar alla program som följer med videokameror att vända bilden (om man monterar kameran upp och ned) ...

Tacksam för svar och förslag på lämpliga videokameror.

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Per Hammarsjö
Posts: 1561
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:24
Location: Huddinge
Contact:

Re: Videokamera för onboard - tips önskas

Post by Per Hammarsjö »

GoPro är billig och har bra bild och superb vidvinkel men ljudet är helt kasst. Eller snarare helt obefintligt.
Det bästa är nog att titta på vad hojåkarna använder. Kolla sporthoj.com där lär det finnas många diskussioner kring detta. En vanlig liten videokamera som spelar in på kort och en vidvinkel adapter är nog det bästa om man vill ha bra ljud. Niklas får bra ljud på sin men jag skulle önska mer vidvinkel. Kanske går att köpa vidvinkellins till den?
Martin Wahlberg
Posts: 154
Joined: Sat 01 Mar 2008, 22:24

Re: Videokamera för onboard - tips önskas

Post by Martin Wahlberg »

Aiptek dv6800 på MediaMarkt. VGA-upplösning, tar max 2GB SD-kort, fjärrkontroll, Kort sagt, väldigt basic.
Kostar FEMHUNDRASJUTTIO spänn i Göteborg, Bäckebol :shock: :shock:
Minneskort kostar 89:- och ett HAMA sugproppsfäste 99:-
Så nu har jag 2 in-cams! Hmm.. Man kanske skulle köpa 2 till :roll:
jliljeha
Posts: 32
Joined: Thu 28 Feb 2008, 07:47
Location: Landfjärden

Re: Videokamera för onboard - tips önskas

Post by jliljeha »

Jag är "lite" inblandad i en sajt där vi testat ett gäng kameror, kanske är intressant läsning:

http://happymtb.org/2009/07/10/gopro-hero-hjaltekamera/
http://happymtb.org/2008/12/19/kameratest-vio-pov1/
http://happymtb.org/2008/12/12/kameratest-vholdr/

VIO POV.1 är klart bäst, överlägsen på alla sätt och vis, av dessa. Men så kostar den ett gäng sköna slantar.

GoPro är OK men man måste köra den på NiMH eller Litium-batterier, med vanliga alkaliska får man typ 20 minuters batteritid.

vHoldR-kamreran finns i en HD-variant också som är under test just nu..

Skippa Oregon Scientifics så kallade kameror. Vi gav bort några sådana på siten tidigare men de är tämligen oanvändbara, så risig bild är det.
Mazda Miata 1990
User avatar
Mattias Stahre
Posts: 186
Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45

Re: Videokamera för onboard - tips önskas

Post by Mattias Stahre »

Har en Vhold HD beställd som borde komma den här veckan!

full HD i 30fps eller halv hd i 60fps :) riktigt nice, och kvalitén verkar riktigt bra för 3000spänn från staterna.
---------------------
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK :)
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
User avatar
Mattias Stahre
Posts: 186
Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45

Re: Videokamera för onboard - tips önskas

Post by Mattias Stahre »

Nu har kameran kommit (Contour HD) och jag har lagt upp en klipp på youtube för beskådning.

135 graders vidvinkel är det så man ser väldigt bra ut genom bilen samt upplösningen som är så hög e naaajs =)

http://www.youtube.com/watch?v=4OxZHHMrbWc
---------------------
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK :)
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Videokamera för onboard - tips önskas

Post by Niklas Falk »

Mattias Stahre wrote:Nu har kameran kommit (Contour HD) och jag har lagt upp en klipp på youtube för beskådning.

135 graders vidvinkel är det så man ser väldigt bra ut genom bilen samt upplösningen som är så hög e naaajs =)

http://www.youtube.com/watch?v=4OxZHHMrbWc
Titta, en förorstligist :D

Väldigt trevlig vinkel, kanske 110 grader är lämpligast (lite mindre kan man ha men det ser ju inte puckat ut som med GoPro Wide), men upplösningen är ju fin :up:
Knastret i ljudet, är det distning i micen eller vibrationer pga stum montering?

Hur känns grejerna, seriöst eller leksak?
Slide-on fästet, följer det med nåt vettigt man kan bygga burfäste av (jättebra om kameran kan klickas dit och sen plockas bort men ändå sitta som berget och likadant varje gång)?

Vill man handla hemma ha Dustin Home den för 3å6.
User avatar
Mattias Stahre
Posts: 186
Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45

Re: Videokamera för onboard - tips önskas

Post by Mattias Stahre »

Niklas Falk wrote:
Mattias Stahre wrote:Nu har kameran kommit (Contour HD) och jag har lagt upp en klipp på youtube för beskådning.

135 graders vidvinkel är det så man ser väldigt bra ut genom bilen samt upplösningen som är så hög e naaajs =)

http://www.youtube.com/watch?v=4OxZHHMrbWc
Titta, en förorstligist :D

Väldigt trevlig vinkel, kanske 110 grader är lämpligast (lite mindre kan man ha men det ser ju inte puckat ut som med GoPro Wide), men upplösningen är ju fin :up:
Knastret i ljudet, är det distning i micen eller vibrationer pga stum montering?

Hur känns grejerna, seriöst eller leksak?
Slide-on fästet, följer det med nåt vettigt man kan bygga burfäste av (jättebra om kameran kan klickas dit och sen plockas bort men ändå sitta som berget och likadant varje gång)?

Vill man handla hemma ha Dustin Home den för 3å6.
Ungdommar som busar med bilar du vet :P

Vidvinkeln tycker jag är rätt lagom 135 grader. Funkar ju dessutom bra med sån upplösning som den har.
Jag vet inte vad det ljudet kom ifrån men det låter ju som nått slår och har sig, ska kolla imorron om det kanske är min montering som gör det.

Tyvärr sitter det inget skruvfäste på den utan bara VholRs egna "rails".
Man får med två fästen. Ett som har en självhäftande yta på ca 5cm diameter samt ett fäste som är tänkt att sätta mellan hjälmen och ett par skidglasögon.
Man trär alltså in bandet i fästen och sen sitter den. Man borde även kunna använda det här fästet på samma vis fast med typ en slangklämma runt en av rören till båge eller bur.

Kvalitén och förpackningen är väldigt seriöst och GoPro´s kamera känns i jämförelse som en engångskamera på Statoil jämfört med en halvsystemkamera. Alltså inte mkt plast utan istället gummi och aluminium vilket ju är aningens trevligare.
Sitter även två laserpekare inbyggda i fall man har en katt som vill busa, eller om man vill rikta in kameran åt det håller man åker och inte ner i instrumentpanelen eller mot himlen.

Filformatet är Quicktimes *.mov med H264 komprimering som i princip är standard när det gäller HD film från digitalkameror.

// Mattias
---------------------
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK :)
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Videokamera för onboard - tips önskas

Post by Cyberoid »

Hittade ett ganska utförligt test av GoPro kameran som kanske kunde vara intressant om någon vill köpa en sådan?

http://happymtb.org/2009/07/10/gopro-hero-hjaltekamera/
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2636
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Videokamera för onboard - tips önskas

Post by Andreas E »

Har nu köpt videokamera (som vanligt när det gäller mig blev det en kompromiss - Sony DCR-SX30 = minneskort, ingen HD och ska förhoppningvis fungera även till inspelning av annat än i bilen). Håller på att fixa ett fäste till bilen som ska klara SBF-regler.
Testade dock i veckan när jag var ute och åkte lite båt och har ett par några frågor till er som är vana vid filmer och youtube:
- Finns det något vettigt filmredigeringsprogram som är gratis (eller inte kostar skjortan)? Det som följde med kameran var inte mycket att ha.
- Hur gör man för att få hyfsad kvalitet på filmen på youtube? Kvaliten blev visserligen inte så bra när jag filmade i en hoppande båt (med HQ inställning) men kollar jag på filmen som ligger på datorn blir det klart mycket bättre än den pissiga kvaliten efter att filmen laddats upp:
http://www.youtube.com/watch?v=1cCbguxZbz8
- Hur gör ni andra med musik när ni laddar på tuben? Håller er till de godkända filerna som finns eller kör på med det ni vill?

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Post Reply