Andreas Eckemark - MX-5 Cup Gelleråsen 2020

Filmer från race, banträffar och annat miatarelaterat
Forum rules
• En film i varje tråd. Undantag gäller filmer från tävlingar/banträffar där samtliga filmer från samma förare får länkas från tråden.
• Trådens rubrik skall beskriva filmen.
• Förarens namn ska anges först i rubriken.
Post Reply
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Andreas Eckemark - MX-5 Cup Gelleråsen 2020

Post by Andreas E »

Pga Corona-pandemin blev det en väldigt sen start av MX-5 Cup säsongen 2020 och premiärhelgen blev på Gelleråsen 8-9 augusti.
Trots pandemin var det hela 25 bilar som kom till start (och detta trots några sena avhopp) under denna helg i riktig högsommarvärme.

Jag hoppade över tillfället att träna på fredagen (pga snickrande på stugan och gäster på fredag em) och istället blev det tidig start på lördagsmorgonen.
Hade tur i kvalet och lyckades få förbättra mig ett av de sista varven med 0,28 sekunder vilket då det är så jämnt flyttade upp mig 6 placeringar :!: Detta resulterade i att jag startade på plats 2 i standardklassen och plats 12 av 25 totalt.

I race 1 lyckades jag ta en placering i starten och då Tommy Finell hade problem med ABS var han inte mycket snabbare än mig (vilket han var i kvalet och när hans bil funkar som den ska). Hade sedan rolig racing med framförallt Ulf Andersson och Anders Stomberg. Slutade på andra plats i standardklassen tre sukunder bakom Tommy och 12 totalt. Film från race 1:
https://youtu.be/TYub7r4H-lM

I race 2 startade jag först i standardklassen (11 av 23 bilar total då Benny S och Anders T tyvärr inte kom till start) då startordningen för race 2 baseras på snabbast varvtid i race 1 och inte längre på placering.
Fick en dålig start och blev omkörd av 5 bilar de första 2 kurvorna. Lyckades få tillbaka en placering då Roger A var av banan under första varvet. Efter 2-3 varv lossnade ena snäppfästet på suffletten vilket fick mig att helt tappa fokus och resultatet blev att jag blev omkörd av 2 bilar till :cry:
Lyckades till slut ta tillbaka en plats (då Lars H missade en växling) och slutade fyra in standardklassen (15de plats totalt). Inte alls nöjd med det resultatet men trots allt roliga figher emellanåt.
Film från race 2:
https://youtu.be/BV3qrbtUw6s

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Post Reply