Andreas Eckemark - Falkenberg Classic 2018-09-15/16

Filmer från race, banträffar och annat miatarelaterat
Forum rules
• En film i varje tråd. Undantag gäller filmer från tävlingar/banträffar där samtliga filmer från samma förare får länkas från tråden.
• Trådens rubrik skall beskriva filmen.
• Förarens namn ska anges först i rubriken.
Post Reply
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Andreas Eckemark - Falkenberg Classic 2018-09-15/16

Post by Andreas E »

Film från min bil från race 2:
https://www.youtube.com/watch?v=r2QwOBvPhMQ

Startade som 6:a in standardklassen (12:a totalt) efter mindre lyckat resultat i race 1 (fortfarande väldigt kul i första racet).
Fick till en hyfsad start och 2 led framför gjorde Anders Stomberg ett klassiskt misstag när han bytte från Toyo till Kumho = för högt varvtal på motorn i starten -> spinnande hjul. Efter några ögonblicks tvekan bestämmer jag mig att gå på utsidan och tack vare att Anders håller linjen stadigt finns det plats för oss båda. Tack före detta lyckas jag passera Fredrik N i starten.
Kommande varv försöker jag hänga på bilarna framför men flera missar att gå från tredje till fjärde växel i Esset ställer till det. Sedan blir det Safety Car då Lars O och Petter S tyvärr hade kontakt med resultatet att Petter åker av och hans bil måste forslas bort. När Safety Car går i depå sitter jag och sover vilket gör att luckan till bilarna framför blir för stor. Rullar i mål som 4:a i klassen och 9:a totalt.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark - Falkenberg Classic 2018-09-15/16

Post by Andreas E »

Och så film från race 1:
https://youtu.be/Ju0L14O0kck

Startade 5:a i Standardklassen (13:de totalt) efter kval i blött. Får vara nöjd med det med tanke på mina duktigt slitna medium-Kumho. Ska lobba för regel att man måste köra på samma uppsättning däck hela säsongen i standardklassen för att stävja de som kommer med flera uppsättningar :wink:

Hade ett roligt race trots att jag tappade en placering i klassen. Hade en situation väldigt lika det som ledde till min kamikaze-manöver på Gelleråsen men denna gång undvek jag totalt hjärnsläpp. Nästa gång ska jag prova på höger sida om Tommy F och se om man syns bättre då :P

Sammanfattningsvis var det en riktigt kul racehelg från mitt perspektiv - det är ett skönt gäng i depån och jag nådde mitt mål att (förutom att ha en hel bil hem) slå personbästa (bidde förbättring fyra 10-delar till 53,858 s) på Falkenberg.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Post Reply