Andreas Eckemark- MX-5 Cup SSM/Knutstorp 2014-07-06 race 2

Filmer från race, banträffar och annat miatarelaterat
Forum rules
• En film i varje tråd. Undantag gäller filmer från tävlingar/banträffar där samtliga filmer från samma förare får länkas från tråden.
• Trådens rubrik skall beskriva filmen.
• Förarens namn ska anges först i rubriken.
Post Reply
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Andreas Eckemark- MX-5 Cup SSM/Knutstorp 2014-07-06 race 2

Post by Andreas E »

Tack alla som var med på SSM och gjorde det till en av årets höjdpunkter (i år igen) :up:

Här är on-board film från min bil från race 2:
https://www.youtube.com/watch?v=VHndnmt ... 4w&index=1

Mer utförlig racerapport samt film från race 1 (ambition är att få med bakåtkameran också eftersom det var mer intressant än framåt i race 1) kommer så småningom.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Andreas Eckemark- MX-5 Cup SSM/Knutstorp 2014-07-06 race

Post by gokarting.nu »

Det är tur för oss i Modifierad att du inte gått "all in".
Shit vad du kör över NGK, kollade din Rpm mätare,du verkar inte släppa gasen alls namne?
Kul att se med den vikten du släpar runt :up: :burnout:

O vaddå: -dåliga utgångar på rakan…du kör ju uppenbarligen fortare än de flesta innan det blir att sträcka ut benen på rakan.

Syns på Jan-Erik att han kört en del, 126 hk & inte många missar direkt :shock:


Thomas & Hans hade ju rejäl lekstuga med varandra :shock: :D

Tycker det var mycket smart av dig att inte "utnyttja" Fiero situationen.
Det kan hända mycket med en bil som varit utanför banan när bilen har gräs eller sand på däcken.
Du har en hel bil att åka hem i och Fieron/Ncén är oskadda dom med.


Din film är ytterliggare bevis på vad roligt det är att köra Miataracing.
Vilka fighter du visar upp, oavsett var i ledet man leker, finns det en kul fight runt hörnet.


Bra film Namne :bow: :banana:
Attachments
IMG_7430.JPG
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Andreas Eckemark- MX-5 Cup SSM/Knutstorp 2014-07-06 race

Post by TPR »

Tack för den filmen, denna gång kan jag inte klaga på att jag inte kom med på film i alla fall. :D
Hade en grymt rolig fight med Hans där det var riktigt tight några gånger, men det fanns alltid tillräckligt med plats. :up:
NC:n går mycket fort på rakan med tanke på ditt effektövertag, 30 kg vikt borde inte ge den fartskillnaden.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Andreas Eckemark- MX-5 Cup SSM/Knutstorp 2014-07-06 race

Post by TPR »

Insåg precis att det typ bara är min bil som hörs på filmen... :shock:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark- MX-5 Cup SSM/Knutstorp 2014-07-06 race

Post by Andreas E »

gokarting.nu wrote:Det är tur för oss i Modifierad att du inte gått "all in".
Shit vad du kör över NGK, kollade din Rpm mätare,du verkar inte släppa gasen alls namne?
Kul att se med den vikten du släpar runt :up: :burnout:

O vaddå: -dåliga utgångar på rakan…du kör ju uppenbarligen fortare än de flesta innan det blir att sträcka ut benen på rakan.

Syns på Jan-Erik att han kört en del, 126 hk & inte många missar direkt :shock:


Thomas & Hans hade ju rejäl lekstuga med varandra :shock: :D

Tycker det var mycket smart av dig att inte "utnyttja" Fiero situationen.
Det kan hända mycket med en bil som varit utanför banan när bilen har gräs eller sand på däcken.
Du har en hel bil att åka hem i och Fieron/Ncén är oskadda dom med.


Din film är ytterliggare bevis på vad roligt det är att köra Miataracing.
Vilka fighter du visar upp, oavsett var i ledet man leker, finns det en kul fight runt hörnet.


Bra film Namne :bow: :banana:
Tack för komplimangerna Namne även om jag har väldigt långt kvar till nivån ni har i toppen (oberoende av materialet). Men det spelar ingen roll var i fältet jag ligger så länge det är tight vilket det alltid varit för min del på SSM :up:

Noterade att jag ofta tog in på bilarna framför över NGK - och jag som normalt brukar vara försiktig i de snabbare partierna. Tydligen är jag lite modigare med min 1150 kg än jag tror emellanåt :wink:

Håller med om att inte utnyttja Fiero-situationen med onödigt risktagande men trodde det skulle ta lite längre tid för honom att få upp farten på banan och att Jan-Eric skulle sinkas av det (därför tog jag ett vidare spår).

Hade inte tänkt köra Roadsport C tävlingen på Gelleråsen i augusti men nu känns det som man är dum om man inte anmäler sig :think2:

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark- MX-5 Cup SSM/Knutstorp 2014-07-06 race

Post by Andreas E »

TPR wrote:...NC:n går mycket fort på rakan med tanke på ditt effektövertag, 30 kg vikt borde inte ge den fartskillnaden.
Vid vägning reagerade de som rullade upp bilarna att min rullade tungt medans Jan-Erics NC rullade lätt. Kanske läge att göra en hjulinställning igen?
Sedan funderar jag på om det är dax att byta ut original katalysatorn som gått över 13000 mil mot en racekatt samt göra rent luftfiltret så motorn kan andas lite friare och återfår några av hästarna som förirrat sig under åren.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Andreas Eckemark- MX-5 Cup SSM/Knutstorp 2014-07-06 race

Post by gokarting.nu »

På kinnekulle var det samma för mig.
4 st behövdes för att rulla upp mattafaran.

Höger bakhjul satt löst i hjulupphängningarna...

Nu på Ssm, rullade jag o Kjell upp bilen själva utan större ansträngning.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
hclund
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 207
Joined: Sun 09 May 2010, 15:02
Location: Örebro

Re: Andreas Eckemark- MX-5 Cup SSM/Knutstorp 2014-07-06 race

Post by hclund »

Bra att du inte försökte att köra om Jan-Erik, jag har dåliga erfarenheter av det... Det är rätt tänkt att se till att bilen rullar lätt i vår klass. Rejskatt gör skillnad! Om inte annat så psykologiskt med rappare gasrespons.
Christian Lund
Post Reply