Andreas Eckemark- MX-5 Cup SSM/Knutstorp 2012-07-07 race 1

Filmer från race, banträffar och annat miatarelaterat
Forum rules
• En film i varje tråd. Undantag gäller filmer från tävlingar/banträffar där samtliga filmer från samma förare får länkas från tråden.
• Trådens rubrik skall beskriva filmen.
• Förarens namn ska anges först i rubriken.
Post Reply
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Andreas Eckemark- MX-5 Cup SSM/Knutstorp 2012-07-07 race 1

Post by Andreas E »

Startade som bil 14 (av 29) efter kvalet som var på torr bana. Var lite smånervös att köra mitt första race på blöt asfalt (speciellt som det var första gången på blöt bana över huvud taget med nya bilen). Nervositeten minskade inte av att två :shock: bilar snurrade under formationsvarvet innan starten.

Började racet illa (precis som fortsättningen) med en tjuvstart – inte snyggt :oops: :oops: :oops:
Hade inte koll på lampsekvensen och fick ett hjärnsläpp :bang2: . Men jag tjänade i alla fall inte något speciellt på det eftersom jag lyfte på gasen när jag upptäckte mitt misstag precis när alla andra gasade iväg – Thomas P har jag som synes ingen chans att hänga med trots att jag tjuvade.

Racet blir inte speciellt roligt för min del. Jag har väldigt svårt att hitta fäste – för det mesta kasar bilen på framhjulen för att sedan släppa bak emellanåt. Efter några varv har jag tappat såväl självförtroendet som förtroendet för bilen och jag kör ännu fegare/långsammare än innan :oops: .
Skulle kunna komma på mer än en handfull undanflykter till att det inte gick bra (har bara kört Toyo tidigare, hade fel däckstryck och fick inte upp temp i däcken, inte van vid nya bilen…) men sanningen är helt enkelt att jag inte är någon talang när det gäller att köra (vilket blir mer tydligt i regn) utan är bara med för att det är kul att rejsa.
Totalt tappade jag 9 positioner och kom i mål på 23:e plats (varav 2 tappade platser i Standardklassen) :oops: :oops:



Även om det var långt från något toppenrace för mig är här några ”höjdpunkter”:
- I samband med starten ser man längre fram Magnus Os alternativa spår till vänster i gräset…
- Vid 1:05 blir jag omkörd (första av många…) efter NGK-krönet av Eric A. som har klart bättre fäste och bilkontroll. Strax därefter dyker Daniel J. på innern i vänsterkurvan innan idioten. Tyvärr för honom sladdar han av (syns inte på min film men det hörs och jag håller ut över curbsen för att inte riskera att köra ihop med honom. På Erik Blixt kamera syns det bättre vad som händer: http://www.youtube.com/watch?v=3316B_vfaI8).
- Vid 1:55 ser man Thomas P lite längre fram med snyggt ställ ut på startrakan.
- Vid 7:30 misslyckas jag kapitalt att hantera bilen i Kvällspostkurvan när det skiftar från att släppa fram och bak – tappar bilen och Erik B + Björn N till kan smita förbi
- Vid 9:45 håller jag på att tappa bilen igen i samband med att Anders T försöker passera mig på insidan inför såghuskurvan. Jag och Anders ligger sida vid sida upp mot NGK-krönet innan jag får ge mig och då det går långsamt i samband med detta smiter även Anders A (Alfa Romeon) förbi.

/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Andreas Eckemark- MX-5 Cup SSM/Knutstorp 2012-07-07 race

Post by Torkel k »

Kul med film från racet, Andreas! Tycker du är väl hård mot dig själv - ibland stämmer saker och ting bara inte. Det är bara att komma igen.

Det syns att du slåss mot understyrningen i hela racet. Jag har själv upplevt att en bil med mer Camber bak än fram lätt vill ploga en del, vilket såklart är grymt frustrerande :bang2: . Jag hade nog satsat på lite mindre camber, om det var enda sättet att få mer fram än bak. Bara en tanke.

Hihi... Man kan se mitt samhall-sponsrade segervevande genom bakrutan i slutet. Oooh den värdigheten... :oops:
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Post Reply