Knutstorp SSM Race 2 från kurva 1

Filmer från race, banträffar och annat miatarelaterat
Forum rules
• En film i varje tråd. Undantag gäller filmer från tävlingar/banträffar där samtliga filmer från samma förare får länkas från tråden.
• Trådens rubrik skall beskriva filmen.
• Förarens namn ska anges först i rubriken.
Post Reply
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Knutstorp SSM Race 2 från kurva 1

Post by Fredrik Henriksson »

Jag filmade lite för en grej jag ska göra till hösten, men jag tänkte att jag lägger ut det även om det bara är från en kamera. Nån omkörning fastnade iaf...

http://www.youtube.com/watch?v=aBMVq62e ... e=youtu.be
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Knutstorp SSM Race 2 från kurva 1

Post by TPR »

Intressant film! :up:
Kul att se hur det gick i racet för övriga.
Men jag borde egentligen nästan kommit på pallen med tanke på alla omkörningar under gulflagg som gjordes av topp 6... :wink:
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Knutstorp SSM Race 2 från kurva 1

Post by Torkel k »

Superkul film! Man får verkligen en "oh shit så många bilar"-känsla när man ser den! :D

Ja, mitt totala hjärnsläpp och omkörning av Tobias finns med... liksom att jag tappade ned från 4e till 6e när jag lättade på gasen och gav tillbaka positionen. Inte så nöjd med den avslutningen direkt. :oops: Men jag får väl ta den på lärdomskontot. :bang2:

Någon nämnde att man fick göra varvningar under gulflagg, men inte omkörningar som ändrar din position i racet. Stämmer det? Jag trodde det var alla former av omkörningar... :think2:
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Knutstorp SSM Race 2 från kurva 1

Post by Niklas Falk »

Torkel k wrote:Någon nämnde att man fick göra varvningar under gulflagg, men inte omkörningar som ändrar din position i racet. Stämmer det? Jag trodde det var alla former av omkörningar... :think2:
Är man lite rolig kan man benämna vissa omkörningar som "undvikande av hinder", och det får man ju göra under gulflagg (oftast menat att man får passera hindret som genererat gulflaggen).
Vissa varvningar är tyvärr undvikande av hinder (tex toppen i ModI mot backmarker i ModIII), men inte i Roadsport C.
Ett annat exempel är passering av historisk rullande korvkiosk, som vi fick göra lite då och då på fredagens open-pit.

Att passera krönet två i bredd under gulflagg är lika olämpligt oavsett om den du knör dig om är en varvning eller fight om position. Det blir lika dumt oavsett när det efter krönet står en bil mitt på asfalten med nosen i fel riktning (vem tar den på vilken sida?).
Det hände mig på Modsportkvalet och jag är glad att jag lyfte av lite och inte höll stumt (en dum satsning (som gick bra iofs) under bron på Kinnekulle satt i bakhuvét).
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Knutstorp SSM Race 2 från kurva 1

Post by TPR »

Och den korta versionen av Niklas svar:
Nej, det gäller alla omkörningar.

Det bör ha varit gulflagg vid huvudposteringen innan ni kom ut på rakan, vid SC ska det bli gult runt hela banan samtidigt, men det kanske inte var så?

Kollade lite noggrannare, det var bara 3 omkörningar under gulflagg, räcker inte till pallen ändå... Fan också. :D
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Post Reply