Andreas Eckemark- MX-5 Cup SSM/Knutstorp 2012-07-08 race 2

Filmer från race, banträffar och annat miatarelaterat
Forum rules
• En film i varje tråd. Undantag gäller filmer från tävlingar/banträffar där samtliga filmer från samma förare får länkas från tråden.
• Trådens rubrik skall beskriva filmen.
• Förarens namn ska anges först i rubriken.
Post Reply
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Andreas Eckemark- MX-5 Cup SSM/Knutstorp 2012-07-08 race 2

Post by Andreas E »

Efter att ha kommit på 14:e plats i tidskvalet (andra plats i standardklassen precis efter Eric A) gjorde jag en väldigt dålig insats i race 1 i regnet att halkade (bokstavligt talat..) ner till startruta 23 i race 2 (tredje plats i standardklassen) och startade därmed i nerförsbacken. :oops: :oops: :oops:

Jag fick till en riktigt bra start med fri linje längs med depåmuren på insidan. Lyckade passera både Lars F., Björn N. och Bertil T. innan första kurvan :banana: .
Dock lyckades jag inte ta Håkan J. som låg på yttern genom hela såghuskurvan och för att undvika att stöta ihop med honom fick jag köra helt över curbsen på väg ner mot svackan innan NGK-krönet. Sedan jagade jag efter Håkan J under resten av först varvet. På andra varvet har vi en rolig fight där vi ligger helt side-by-side från vänstern innan Idioten, genom idioten, genom vänstern efter idioten och kvällspostkurvan innan jag kommer förbi i Lito-kurvan. Eftersom det är dålig vidvinkel på min kamera syns inte Håkans bil men det syns ganska tydligt på mig då blicken hela tiden går åt höger för att se var Håkans bil är.
Varv 3 (som blev mitt enda fria varv) jagade jag ifatt Anders T och på NKG-krönet på varv 4 släppte Kent H snällt förbi flera bilar inklusive mig. I detta läge hade jag plockat 5 placeringar och självförtroendet, som var ordentligt sargat efter regnracet dagen innan, är lite bättre.
Jag gjorde sedan vad jag kunde för att ta mig förbi Anders T. men eftersom Anders var bra på att köra defensivt (men helt schyst), jag inte har mycket erfarenhet av att köra om och Anders har bättre speed rakt fram än jag kom jag inte förbi. Istället kunde först Anders A. i Alfa Romeon gasa sig förbi och 2 varv senare smet Bertil T. förbi (jäklar vad din bil går fort rakt fram Bertil :shock: ). Jag är i detta skedet lite lätt frustrerade :bang2: , vilket syns ca 8:30 in i filmen, av att dessa båda bilar kommer förbi trots att jag är dryga halvsekunden snabbare än dem om jag fått fritt spår. Hade jag bara lyckats smita förbi Anders T. (som jag är mer än sekunden snabbare än) innan Alfan och Bertil gasade förbi är jag säker på att jag kunnat ta mig i mål på en 17 plats. Istället fick jag fortsätta jaga Anders T. (vilket iofs var riktigt kul :D ) samtidigt som jag fick hålla lite defensiva spår själv för att inte Alexander S. som kommit ifatt skulle smita förbi mig.
Med några varv kvar kommer safety car ut efter att Daniel Ö fått sladd ut på startrakan och gått i räcket på vänstersidan – surt för dig Daniel :cry: , tur att det inte blev värre än att du kunde ta dig hem för egen maskin med bilen.
När säkerhetsbilen sedan släpper fältet med ett varv kvar så är fältet inte alls samlat då Leif J i Renault Alpinen inte kört ifatt täten :down: . Det fick till följd att ledarna mer eller mindre hamnade sist i fältet när omstarten gick med en hel del blåflaggor och onödigt strul som följd.
Ledarna kommer ifatt mig i backen ner mot Lito och där håller jag undan för Ronnie H. (som vann – grattis :win: ). Genom Bäcken gör jag samma sak för Andreas H och jag får en dålig utgång på rakan på grund av att jag höll undan för ledarna kunde Alexander S. smita förbi strax innan målflagg :( .

Överlag ett super-kul race där jag tog mig från plats 23 till plats 18 innan jag trillade ner några platser igen (I standardklassen slutade jag 2:a efter Eric A). Hade jag bara tagit mig förbi Anders T eller i alla fall lyckats hålla min 18:de plats hela racet hade det helt klart varit det roligaste racet jag kört hittills.
Kanske är det dags för mig att lära mig köra med taket uppfällt så jag får lite bättre fart rakt fram och ökar på mina chanser att hålla undan för de bilar med högre fart på rakorna :think2:



/Andreas E

PS. Film från race 1 kommer när jag byggt upp tillräckligt med självförtroende för att visa hur usel jag är på att ratta i regn...
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Andreas Eckemark- MX-5 Cup SSM/Knutstorp 2012-07-08 race

Post by gokarting.nu »

Tänk att det ska krångla till det så, när du blir varvad av en namne Andreas :bang2:



Sorry att jag inte kunde gå om utan att sabba för dig....igen :oops:
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Post Reply