Andreas Eckemark- MX-5 Cup Kinnekulle 2012-05-27 race 1 & 2

Filmer från race, banträffar och annat miatarelaterat
Forum rules
• En film i varje tråd. Undantag gäller filmer från tävlingar/banträffar där samtliga filmer från samma förare får länkas från tråden.
• Trådens rubrik skall beskriva filmen.
• Förarens namn ska anges först i rubriken.
Post Reply
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Andreas Eckemark- MX-5 Cup Kinnekulle 2012-05-27 race 1 & 2

Post by Andreas E »

Race 1 på Kinnekulle 2012
Startade 9:a (2:a i klass standard). Fick en mindre bra start och blev direkt omkörd av Christian L (som även körde om Erik B). På första varvet gjorde Lars F en snygg omkörning av mig över TV-krönet. Turligt, för mig, så missade han en växel ut på rakan och jag kunde smita förbi honom igen. Sedan följde ett antal varv där jag först jagade Erik B och sedan Christian L efter att Erik B tagit sig förbi honom i kvarnkurvan.
Hela tiden låg Lars F bakom mig (på hela baksidan väldigt nära eftersom jag körde som en kratta där och han körde riktigt bra) och efter ungefär halva loppet tog Lars sig förbi mig - återigen över TV-krönet. Därefter följde ett flertal varv där jag jagade Lars F utan att komma till något riktigt bra läge pga att jag inte kom överens med nya bilen på baksidan av banan. Med 2 varv kvar använde Lars F sin patenterade omkörning över TV-krönet och passerade även Christian L så de sista varven fick jag återigen lyssna på Christians nya avgassystem innan målflaggan föll.
I mål hade jag tappat från 9:de till 11:e plats (från andra till tredje plats i standard-klassen) men vad gjorde det när jag fick rolig rejsning med någon att jaga hela loppet :up:


/Andreas E
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
hclund
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 207
Joined: Sun 09 May 2010, 15:02
Location: Örebro

Re: Andreas Eckemark- MX-5 Cup Kinnekulle 2012-05-27 race 1

Post by hclund »

Andreas E wrote:Race 1 på Kinnekulle 2012


:up: :up: :up: Tre av tre möjliga från mig!

Det ska bli värre, har beställt grenrör också :mrgreen:
Christian Lund
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Andreas Eckemark- MX-5 Cup Kinnekulle 2012-05-27 race 1

Post by gokarting.nu »

Det är så kul att titta på dessa Miatafilmer.


Är ingen expert, men som jag ser det, här är tre förare med rätt olika "attack" på banan.

Din motor hörs ju inte Andreas, Tack för det Herr Lund :banana:
Satt och kollade på varvräknaren ist:)



Tänkte bara skriva en rad om en sak jag tyckte mig se.

Över Tv-krönet, där man ser tre helt olika spår, nu har Andreas en rätt ordentligt tyngre bil än de två herrarna framför, så lite cred får man ge Andreas att han inte tappar mer där ändå.

Christian o Andreas blev omkörda där på ett vinnande sätt av Lars där, men kollar man varven där han inte går om så händer inget speciellt på kortrakan efter.
Så hur olika de kör över Tv de tre räserpiloterna, verkar det inte spela roll utgångsmässigt....? på kortrakan innan start/mål svängen.

Eller?


Flera experter och kunniga har berättat vinnande koncept över både Tv och Molins knäpp.

Vi var några miataräsers som stod och tittade på modsport vid Tv-krönet.
De flesta av dessa modsportförare är rejält erfarna inom banåka. Och därmed Tv-krönproffs :idea: .
Enligt min uppfattning har det nog mer med bilen att göra än "hur kör man över Tv-krönet"
Det var många olika spår, om det var fight eller de låg själva spelade ingen roll.


Ville inget mer med detta inlägg än att tänka högt :mrgreen: om "hur man ska köra :D "
Tror varje förare finner sitt egna koncept: brett :D , tight, wide and tight, smooth, aggressive osv..


Bra film Namne!

Ursäkta dravlet.
Attachments
Dum eller levande......?
Dum eller levande......?
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Mats Lundin
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 518
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Nynäshamn

Re: Andreas Eckemark- MX-5 Cup Kinnekulle 2012-05-27 race 1

Post by Mats Lundin »

Cool film, Andreas :banana: . Gav mycket att sitta och titta på racespår när ni tävlar. Ska försöka lära mig Lars omkörningsspår över tv-krönet.
2016 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2013 - 2'a plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
2012 - 3'e plats MX-5 Sprint Cup - R-däck
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Eckemark- MX-5 Cup Kinnekulle 2012-05-27 race 1

Post by Andreas E »

Då var filmen från race 2 uppladdad (ber om ursäkt för ljudet som är helkasst).
Jag startade 11:a (3:a i standardklassen) med Christian L och Lars F framför mig och Marcus Fabricius till vänster. Fick lite bättre start och tänkte försöka gå på innern av Lars under bron men på min inner kom Marcus så jag fick släppa av och "fastnade” bakom Lars. Efter bron och genom hela kvarnkurvan hade jag sedan Marcus på yttern innan jag drog det längsta strået nerför backen efter kvarnkurvan. Sedan följde 12-13 varv där Christian, Lars och jag körde väldigt jämnt (inte så underhållande på film). Trots försök lyckades jag inte komma riktigt nära Lars för en attack. Med några få varv kvar fick Lars tyvärr problem med överhettad motor och fick bryta. Och på samma varv satsade Christian väl frisk för att komma ifatt Erik Blixt och snurrade över TV-krönet (syns tyvärr inte mycket av snurren på filmen). Därmed hade jag på endast ett varv helt plötsligt gått från plats 11:a till plats 9:a totalt (och från plats 3 till 2 i standardklassen) helt utan egen förtjänst. De sista varven körde jag med stort avstånd till både framförvarande och bakomvarande vilket påminde mig hur mycket roligare det är när man har någon att fajtas med.



/Andreas E

PS. Hur var det Torkel och Magnus - hade ni kontakt i utgången efter bron i starten i race 1 eller var det bara som det såg ut på min film?
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Post Reply