Andreas Karlsson- MX-5 Cup/SSM Knutstorp 2011-07-10 race 2

Filmer från race, banträffar och annat miatarelaterat
Forum rules
• En film i varje tråd. Undantag gäller filmer från tävlingar/banträffar där samtliga filmer från samma förare får länkas från tråden.
• Trådens rubrik skall beskriva filmen.
• Förarens namn ska anges först i rubriken.
Post Reply
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Andreas Karlsson- MX-5 Cup/SSM Knutstorp 2011-07-10 race 2

Post by Andreas E »

Race 2 blev riktigt roligt det med (även om race 1 var roligare).
Kortfattat:
Fick en mycket bättre start än i race 1 och väljer innerspår när Jesper F passerat. Det visade sig dock inte vara innespår då en raket i form av Per O flyger förbi på innern strax innan kurvan (kändes som ett möte när jag såg honom i backspegeln). Var för en kort stund förbi Tobias men säg den lycka som varar och inom några sekunder är han om mig igen. Vid 01:55 dyker Jörgen Jönsson i Jimmys Miata förbi efter rakan och jag är ytterst nära att köra in i hans kofångare då jag missbedömmer hur mycket fart han fick med sig.
Vid 03:15 bromsar sig Björn K förbi mig efter rakan (har inte mycket att sätta till i speed rakt fram) och de efterföljande varven försöker jag jaga ifatt Björn K som i sin tur jagar Jesper F.
Med några varv kvar ser jag att motortempmätaren rör sig lite uppåt och jag ger upp försöken att komma förbi Björn och fokuserar på att hålla min placering istället (växlar tidigare och kör på högre växlar på ett par ställe vilet får ner tempen igen).
Med tur (för mig och otur för Björn) lyckas jag trots det ta mig förbi honom då han snurrar i utgången av Idioten vid 11:20.
Resten av racet såg jag till att hålla tillräckligt hög fart för att Daniel J som var bakom mig inte skulle hinna ifatt (tur att rejset inte var 2-3 längre för han satt väldigt bra tider med sin 1.6a och hade troligen kunnat passera mig i så fall) samtidigt som jag sparade motorn.
Det mest spännade som hände sista varven var när ledarduon varvade mig 13:30 över NGK-krönet (lite läskigt var det att gå utanför racelinjen bland all skit och gummirester)

http://www.youtube.com/watch?v=_ot3WtctnCA

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Post Reply