Mattias Stahre - 1:35,1 runt Mantorp

Filmer från race, banträffar och annat miatarelaterat
Forum rules
• En film i varje tråd. Undantag gäller filmer från tävlingar/banträffar där samtliga filmer från samma förare får länkas från tråden.
• Trådens rubrik skall beskriva filmen.
• Förarens namn ska anges först i rubriken.
Post Reply
User avatar
Mattias Stahre
Posts: 186
Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45

Mattias Stahre - 1:35,1 runt Mantorp

Post by Mattias Stahre »

Mimer SoftRadio Racing körde i helgen den första deltävlingen i MSLS. Helgen slutade med en andraplats i klassen och totalt 6a av 37 startande!


Film från snabbaste varvet
---------------------
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK :)
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Mattias Stahre - 1:35,1 runt Mantorp

Post by Fredrik Henriksson »

Grattis till 2:a platsen! :)

Jag jämförde tiden mot Roadsport C i somras och ni kör någon sekund snabbare. Gissar att ni tappar en del i den jämförelsen pga av däcken. Har ni provat r-däck eller slicks med gummiblandning för sprint? Skulle vara kul att se skillnaden då bilen verkar vara genomtänkt.

Jag har aldrig kört långlopp men har funderat en del på skillnaden i körstil mellan sprint och endurance. Går man väldigt sällan på full attack i långlopp? Att man måste ha snällare hjulvinklar är givet men det betyder ju inte sämre varvtider per automatik. Jag har har själv mkt lite camber och kan därmed bromsa långt mkt senare än mina kombatanter med tipi-influerade hjulvinklar. Så länge hastigheten i kurva och på raka är låg, pga effektsvag motor och att slicks ej är tillåtet, så inbillar jag mig att det på många banor inte finns något att tjäna på kraftig camber. Tempen avgör vinkeln för fart i kurvan men jag tror många skulle tjäna på mindre camber beroende på körstil.
Varvar ni hela tiden ur var växel till max eller sparar ni motorn genom att inte varva det absolut sista? (effektkurvorna dippar ju oftast det sista ändå)
Bromsar ni medvetet tidigare för att spara belägg eller är det så sent man kan/klarar (med bibehållen god utgång)?

/F
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Mattias Stahre
Posts: 186
Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45

Re: Mattias Stahre - 1:35,1 runt Mantorp

Post by Mattias Stahre »

Tack!

Vi har inte provat med R-däck men det skulle vara väldigt intressant att se varvtiderna på det. Skulle tippa på 1,5-2 sek snabbare.

Det beror lite på hur välbyggd bil man har! Allt är väldigt gediget gjort på den här bilen så det är inge problem alls att mata på med kvalvarv under alla timmarna. Varva fullt, bromsa stenhårt och pressa bilen i kurvorna.

Alltså både jag och nej med camber. Den stora skillnaden med gatdäcken är att de är så hårda att de räcker väldigt väldigt länge men samtidigt inte genererar mycket grepp! Har man inte tillräckligt med camber kommer man bara åka runt på däcksidan i kurvorna vilket känns stabilt men som inte ger varken grepp eller jämt slitage.

STCC-bilar kör 4-8 grader camber så visst finns det anledning till att ha det! Att minska greppet genom att ha fel camber kommer ju inte göra att bilen går fortare rakt fram. Dessutom vill man ju ha bra utgångshastighet ut ur kurvor! =)
Fredrik Henriksson wrote:Grattis till 2:a platsen! :)

Jag jämförde tiden mot Roadsport C i somras och ni kör någon sekund snabbare. Gissar att ni tappar en del i den jämförelsen pga av däcken. Har ni provat r-däck eller slicks med gummiblandning för sprint? Skulle vara kul att se skillnaden då bilen verkar vara genomtänkt.

Jag har aldrig kört långlopp men har funderat en del på skillnaden i körstil mellan sprint och endurance. Går man väldigt sällan på full attack i långlopp? Att man måste ha snällare hjulvinklar är givet men det betyder ju inte sämre varvtider per automatik. Jag har har själv mkt lite camber och kan därmed bromsa långt mkt senare än mina kombatanter med tipi-influerade hjulvinklar. Så länge hastigheten i kurva och på raka är låg, pga effektsvag motor och att slicks ej är tillåtet, så inbillar jag mig att det på många banor inte finns något att tjäna på kraftig camber. Tempen avgör vinkeln för fart i kurvan men jag tror många skulle tjäna på mindre camber beroende på körstil.
Varvar ni hela tiden ur var växel till max eller sparar ni motorn genom att inte varva det absolut sista? (effektkurvorna dippar ju oftast det sista ändå)
Bromsar ni medvetet tidigare för att spara belägg eller är det så sent man kan/klarar (med bibehållen god utgång)?

/F
---------------------
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK :)
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Mattias Stahre - 1:35,1 runt Mantorp

Post by Fredrik Henriksson »

Kul att höra att det går att pressa hela rejset! :)

Visste inte att gatdäcken hade så grym slitstyrka. Vet ju att de håller länge på gata men r-däck håller rätt bra vid gatåka också. trodde gatdäck skulle slitas mer då de blir sliriga tidigare... :think2: :)

Jo, självklart tjänar en STCC-bil på mkt camber då hög kurvhastighetet med slicks och mer motor gör att man verkligen kan dra nytta av mkt camber och tjäna in mer i kurvorna och på rakorna än vad man tappar på tidig inbromsning. :) Är bara inte övertygad att det gäller med Miatan... ;)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Mattias Stahre
Posts: 186
Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45

Re: Mattias Stahre - 1:35,1 runt Mantorp

Post by Mattias Stahre »

Fredrik Henriksson wrote:Kul att höra att det går att pressa hela rejset! :)

Visste inte att gatdäcken hade så grym slitstyrka. Vet ju att de håller länge på gata men r-däck håller rätt bra vid gatåka också. trodde gatdäck skulle slitas mer då de blir sliriga tidigare... :think2: :)

Jo, självklart tjänar en STCC-bil på mkt camber då hög kurvhastighetet med slicks och mer motor gör att man verkligen kan dra nytta av mkt camber och tjäna in mer i kurvorna och på rakorna än vad man tappar på tidig inbromsning. :) Är bara inte övertygad att det gäller med Miatan... ;)
Mm fast har man mer grepp så du kan åka snabbare i kurvan så behöver du ju inte bromsa lika mkt!

Tänk 180-70 km/h mot 180-80km/h då man inte behöver bromsa lika länge =P

Går å vända å vrida på allt men får du ut mer grepp av att ha camber så kör med det! Ska du iväg på någon bankörning i år? Kan visa dig vad jag menar då.
---------------------
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK :)
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Mattias Stahre - 1:35,1 runt Mantorp

Post by Josen »

Snyggt kört Mathias - är motorn i skick i år och lämnar ~200 hk ?

Min uppfattning om Camber för olika bilar...
Hur mycket Camber bilen kräver för att däcket skall jobba optimalt beror på bil-konstruktion och hur hårt fjädrar sätts.

En STCC bil med McPherson kräver massa statisk camber ~ -8 grader för att motverka minskad camber när bilen sätter sig.

En miata/sjua/elise el likande med traditionell A-armar som ger camber-gain i fjädring ( mera camber under kompression) behöver sällan mera än - 3 i statisk camber , ju hårdare fjädrar ( bilen sätter sig mindre ) > mera statisk-camber behövs....
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Mattias Stahre
Posts: 186
Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45

Re: Mattias Stahre - 1:35,1 runt Mantorp

Post by Mattias Stahre »

Josen wrote:Snyggt kört Mathias - är motorn i skick i år och lämnar ~200 hk ?

Min uppfattning om Camber för olika bilar...
Hur mycket Camber bilen kräver för att däcket skall jobba optimalt beror på bil-konstruktion och hur hårt fjädrar sätts.

En STCC bil med McPherson kräver massa statisk camber ~ -8 grader för att motverka minskad camber när bilen sätter sig.

En miata/sjua/elise el likande med traditionell A-armar som ger camber-gain i fjädring ( mera camber under kompression) behöver sällan mera än - 3 i statisk camber , ju hårdare fjädrar ( bilen sätter sig mindre ) > mera statsik-camber behövs....
Japp, samma motor som kördes förra året =)

Instämmer! Sen även vad för däck man har och hur mkt det viker sig eller inte beroende på styvhet =)
---------------------
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK :)
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Mattias Stahre - 1:35,1 runt Mantorp

Post by Fredrik Henriksson »

Mattias Stahre wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Kul att höra att det går att pressa hela rejset! :)

Visste inte att gatdäcken hade så grym slitstyrka. Vet ju att de håller länge på gata men r-däck håller rätt bra vid gatåka också. trodde gatdäck skulle slitas mer då de blir sliriga tidigare... :think2: :)

Jo, självklart tjänar en STCC-bil på mkt camber då hög kurvhastighetet med slicks och mer motor gör att man verkligen kan dra nytta av mkt camber och tjäna in mer i kurvorna och på rakorna än vad man tappar på tidig inbromsning. :) Är bara inte övertygad att det gäller med Miatan... ;)
Mm fast har man mer grepp så du kan åka snabbare i kurvan så behöver du ju inte bromsa lika mkt!

Tänk 180-70 km/h mot 180-80km/h då man inte behöver bromsa lika länge =P

Går å vända å vrida på allt men får du ut mer grepp av att ha camber så kör med det! Ska du iväg på någon bankörning i år? Kan visa dig vad jag menar då.
Intressant detta. Det är ofta så( tror jag ) att man tittar på de stora pojkarna och översätter sanningar där till sanningar här. Jag ska prova både max och lite camber vid samma träningstillfälle i sommar för att se skillnaden.

Men i rejs bromsar jag hellre 30-40 meter senare (för det är skillnaden tro det eller ej) än att tjäna lite i snabba kurvor där det oftast är svårare att komma om... :)
Vi lär ses om du är ute på banorna i sommar... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Mattias Stahre
Posts: 186
Joined: Mon 03 Mar 2008, 16:45

Re: Mattias Stahre - 1:35,1 runt Mantorp

Post by Mattias Stahre »

Fredrik Henriksson wrote:
Mattias Stahre wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Kul att höra att det går att pressa hela rejset! :)

Visste inte att gatdäcken hade så grym slitstyrka. Vet ju att de håller länge på gata men r-däck håller rätt bra vid gatåka också. trodde gatdäck skulle slitas mer då de blir sliriga tidigare... :think2: :)

Jo, självklart tjänar en STCC-bil på mkt camber då hög kurvhastighetet med slicks och mer motor gör att man verkligen kan dra nytta av mkt camber och tjäna in mer i kurvorna och på rakorna än vad man tappar på tidig inbromsning. :) Är bara inte övertygad att det gäller med Miatan... ;)
Mm fast har man mer grepp så du kan åka snabbare i kurvan så behöver du ju inte bromsa lika mkt!

Tänk 180-70 km/h mot 180-80km/h då man inte behöver bromsa lika länge =P

Går å vända å vrida på allt men får du ut mer grepp av att ha camber så kör med det! Ska du iväg på någon bankörning i år? Kan visa dig vad jag menar då.
Intressant detta. Det är ofta så( tror jag ) att man tittar på de stora pojkarna och översätter sanningar där till sanningar här. Jag ska prova både max och lite camber vid samma träningstillfälle i sommar för att se skillnaden.

Vi lär ses om du är ute på banorna i sommar... :)
Tänkte mest som jämförelse att det kan vara både och!

Ett riktigt jämförelsetest låter som en bra idé!
---------------------
Mimer Softradio Långloppsteam 2009
2:a MX5 Sprint Cup 2009
52,61 i A-sprinten med standard miata och GATDÄCK :)
50,70? i A-sprinten med samma miata som ovan och R-däck
1,05.6 runt Kinnekulle med samma miata
5:a VGP 2007
1:a ExpressenCup 2007
RBC, vinnare för bra prestation
Post Reply