Tobias Nyström - Testing Kinnekulle 17/4 2011

Filmer från race, banträffar och annat miatarelaterat
Forum rules
• En film i varje tråd. Undantag gäller filmer från tävlingar/banträffar där samtliga filmer från samma förare får länkas från tråden.
• Trådens rubrik skall beskriva filmen.
• Förarens namn ska anges först i rubriken.
Post Reply
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Tobias Nyström - Testing Kinnekulle 17/4 2011

Post by Lejban »

jag håller inget hemligt, här är mitt snabbaste (vildaste?) varv ifrån träningen idag:



Konstruktiv kritik mottages tacksamt!
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Testing Kinnekulle 17/4 2011

Post by Lejban »

Ovant med trafik på banan för mig, bra träning dock...



Man ser ju tydligt att mattafaran är snabbare ialla fall :)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Ronnie
Posts: 131
Joined: Wed 24 Jun 2009, 13:34
Location: Heby
Contact:

Re: Tobias Nyström - Testing Kinnekulle 17/4 2011

Post by Ronnie »

Lejban wrote: Man ser ju tydligt att mattafaran är snabbare ialla fall :)
Ja den är snabb, vad jag kan dra mig till minnes så har jag bara blivit ifrån åkt så det visslar om det två gånger på den rakan och den ena var en kompressor matad miata och den andra mattafaran, nu mera den blanka 99:an.
Ronnie Hofberg
http://www.mpunkten.se
Bernie
Posts: 70
Joined: Sat 06 Mar 2010, 00:09

Re: Tobias Nyström - Testing Kinnekulle 17/4 2011

Post by Bernie »

Snygg körning, först och främst! :up: Kontrollerat och städat. En bra förutsättning för att varvtiderna kommer fortsätta neråt.

Rykten i göteborgstrakten säger att det faktiskt sitter en kompressor i den glänsande röda bilen. Lyssnar man noga kan man höra den vina på videon. Dessutom ett KERS-system, variabel aerodynamik, fyra extra cylindrar i v-formation och lustgas. För hastighet över rakor har väldigt lite med utgångshastigheten att göra. Eller? :lol:
Jonas Bernhardt
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Tobias Nyström - Testing Kinnekulle 17/4 2011

Post by Niklas Falk »

Bernie wrote:För hastighet över rakor har väldigt lite med utgångshastigheten att göra. Eller? :lol:
Det hade väldigt lite med balans/utgångshastighet och väldigt mycket med motoreffekt att göra när den Matte var lite ny i gamet... ;)
På Falkenberg 2009 skruvades det väldigt friskt för att fixa den dåliga effekten, som sen fixades med en bakre krängare :think2:
Anders R
Posts: 226
Joined: Thu 27 Jan 2011, 19:28

Re: Tobias Nyström - Testing Kinnekulle 17/4 2011

Post by Anders R »

Niklas Falk wrote:
Bernie wrote:För hastighet över rakor har väldigt lite med utgångshastigheten att göra. Eller? :lol:
Det hade väldigt lite med balans/utgångshastighet och väldigt mycket med motoreffekt att göra när den Matte var lite ny i gamet... ;)
På Falkenberg 2009 skruvades det väldigt friskt för att fixa den dåliga effekten, som sen fixades med en bakre krängare :think2:
klart din utgångshastighet på rakan påverkar din ev pontiella fart i slutet, förutsatt du har bil
som orkar pinna på .
kurvan på en miata ,kan säker nån här ge en dyster / Ja positiv bild på .
Just min miata är otroligt stark ut o sen bara fortsätter den, hmm = lika med otroligt snabb
in i nästa böj på ett grymmt behagligt sätt, o vips där var chekers flag, höll på o missa den phuu.

har ni nån annan bil än jag så säg till så jag vet .

mvh AR :evil:
User avatar
Torkel k
Posts: 1063
Joined: Thu 12 Feb 2009, 13:03

Re: Tobias Nyström - Testing Kinnekulle 17/4 2011

Post by Torkel k »

Med min 5vxl låda tycker jag sista kurvan på Kinnekulle känns lite trög på 3an och alltför hystrisk på 2an. Kanske 3an på den 6vxl lådan passar perfekt? Kombinera det med en bra förare, en pigg motor, en stabil bil, lite slipp stream av en blå vaddetnuvarförnågot och vips så har man ganska stora skillnader en bit längre ned på rakan.
/Torkel Kristensson
Nu konverterad till den sanna läran. Kör Westfield i Modsport II.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Testing Kinnekulle 17/4 2011

Post by Lejban »

Torkel k wrote:Med min 5vxl låda tycker jag sista kurvan på Kinnekulle känns lite trög på 3an och alltför hystrisk på 2an. Kanske 3an på den 6vxl lådan passar perfekt? Kombinera det med en bra förare, en pigg motor, en stabil bil, lite slipp stream av en blå vaddetnuvarförnågot och vips så har man ganska stora skillnader en bit längre ned på rakan.
Ja, eller så var det pga jag fick bromsa på rakan för att inte den blå skulle preja mig i staketet :mrgreen:
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Anders R
Posts: 226
Joined: Thu 27 Jan 2011, 19:28

Re: Tobias Nyström - Testing Kinnekulle 17/4 2011

Post by Anders R »

ja lite skit får man ju räkna med om man ska åka racerbil !
o vem faan den blå är blir ju kul att ta reda på.
tror först in o först ut är det som gäller även här.
AR :evil:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Tobias Nyström - Testing Kinnekulle 17/4 2011

Post by Fredrik Henriksson »

Anders R wrote:
Niklas Falk wrote:
Bernie wrote:För hastighet över rakor har väldigt lite med utgångshastigheten att göra. Eller? :lol:
Det hade väldigt lite med balans/utgångshastighet och väldigt mycket med motoreffekt att göra när den Matte var lite ny i gamet... ;)
På Falkenberg 2009 skruvades det väldigt friskt för att fixa den dåliga effekten, som sen fixades med en bakre krängare :think2:
klart din utgångshastighet på rakan påverkar din ev pontiella fart i slutet, förutsatt du har bil
som orkar pinna på .
kurvan på en miata ,kan säker nån här ge en dyster / Ja positiv bild på .
Just min miata är otroligt stark ut o sen bara fortsätter den, hmm = lika med otroligt snabb
in i nästa böj på ett grymmt behagligt sätt, o vips där var chekers flag, höll på o missa den phuu.

har ni nån annan bil än jag så säg till så jag vet .

mvh AR :evil:
Ett ironiskt svar på ett ironiskt inlägg som ironiserar kring ett annat ironiskt inlägg om en i mina ögon ironisk företeelse... :think2: :mrgreen:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Tobias Nyström - Testing Kinnekulle 17/4 2011

Post by Fredrik Henriksson »

Ronnie wrote:
Lejban wrote: Man ser ju tydligt att mattafaran är snabbare ialla fall :)
Ja den är snabb, vad jag kan dra mig till minnes så har jag bara blivit ifrån åkt så det visslar om det två gånger på den rakan och den ena var en kompressor matad miata och den andra mattafaran, nu mera den blanka 99:an.
Som någon uttryckte det på Rejsa "De är nya tider nu." Har ingen berättat för dig att glasfiber är sååå 2009!? :wink: :mrgreen: :mrgreen:
Skämt å sido. Hört att du fått till en fräck kärra! Blir spännande att se på Kullen. :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Tobias Nyström - Testing Kinnekulle 17/4 2011

Post by Josen »

Är du nervös/kisse-nödig nu Fredrik - botar du lätt genom att klistra bilen full med "Vem fan är Andreas ?" istället för "Vem fan är Josen" :)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Tobias Nyström - Testing Kinnekulle 17/4 2011

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote:Är du nervös/kisse-nödig nu Fredrik - botar du lätt genom att klistra bilen full med "Vem fan är Andreas ?" istället för "Vem fan är Josen" :)
Dekalen är tyvärr borta då jag bytt lucka. Men vem vet, min anonyma dekalskärare kanske lurar mig i år igen, men då är det nog någon i modsport som får gratisreklam på bilen... :mrgreen:
Fattar inte kissnödigkommentaren så jag släpper den då jag gissar att det är i 2010 års anda... :think2:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Tobias Nyström - Testing Kinnekulle 17/4 2011

Post by Fredrik Henriksson »

Du har inte mer film Lejban? :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Testing Kinnekulle 17/4 2011

Post by Lejban »

Fredrik Henriksson wrote:Du har inte mer film Lejban? :)
Jag har massa film, men det tar tid att processa vilket jag inte har just nu :/
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Tobias Nyström - Testing Kinnekulle 17/4 2011

Post by Fredrik Henriksson »

Lejban wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Du har inte mer film Lejban? :)
Jag har massa film, men det tar tid att processa vilket jag inte har just nu :/
Full respekt för det. Har det rätt tight själv... :bang2:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Testing Kinnekulle 17/4 2011

Post by Lejban »

Hela sista passet :)

Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Post Reply