Tobias Nyström - Testing Mantorp 7/4 2011

Filmer från race, banträffar och annat miatarelaterat
Forum rules
• En film i varje tråd. Undantag gäller filmer från tävlingar/banträffar där samtliga filmer från samma förare får länkas från tråden.
• Trådens rubrik skall beskriva filmen.
• Förarens namn ska anges först i rubriken.
Post Reply
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Tobias Nyström - Testing Mantorp 7/4 2011

Post by Lejban »

Min första dag på bana med nya bilen "Pulia Paola" #91

Image

Vi byggde klart det sista i depån :!: , så det fann ingen tid att ställa in nått, så dämparna är aldeles för mjuka, bilen understyr en hel del, och jag va fruktansvärt trött efter att jobba heltid och jobba en heltid till i garaget för att få ihop bilen. Dämparna kom 18.30 på tisdagskvällen tex...

Så oinställd bil, oskärpt förare och fullt med standardbilar och en läskig draracingbil på banan samtidigt blev det lite spännande. :shock:

Men bilen höll och vi hade riktigt jävla kul! Belöningen efter allt slit i vinter och jag har fortfarande ett leende på läpparna nu två dagar efteråt!
Att köra på r däck för första gången och ha racebromsar va mäktigt. Flickvännen hade kul med, så nu har jag permanent pitcrew :) :up:



Eventet kördes med 5100.se som har 11 körningar till på Mantorp i år. Mest gatubilar, men bra organiserat och trevligt folk!
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Tobias Nyström - Testing Mantorp 7/4 2011

Post by Niklas Falk »

Lejban wrote:Vi byggde klart det sista i depån :!: , så det fann ingen tid att ställa in nått, så dämparna är aldeles för mjuka, bilen understyr en hel del, och jag va fruktansvärt trött efter att jobba heltid och jobba en heltid till i garaget för att få ihop bilen. Dämparna kom 18.30 på tisdagskvällen tex...
Med de fjäderkonstanter du valt så är jag inte förvånad att den understyr i grundläget. Du behöver nog brottas emot det med kränagre (grövre bak och original fram tex) och dämparna (mjukare fram jämförelsevis).

Det finns inget som är "rätt" när det gäller balansmixen med fjädrar, krängare och dämpare, men det kan bli olika bra när man väl pillat till den balans man vill ha (och vad man vill ha beror mycket på föraren och målsättningarna).
Det kan faktiskt vara fall där man väljer att gå lite "snett" med en parameter för att uppnå vissa specifika effekter. Men min högst personliga åsikt är att 700/400 F/B är lite väl tiltat åt hårda framfjädrar.
Mina dämpare är ju inte rätt på nåt vis (så ta detta med en nypa salt), men jag har grundunderstyrt med ca 750/500 (men i år blir det nog 650/450 istället).
Hade det varit min bil hade jag förbrett mig på ett fjäderbyte (fördelen med racefjädrar är att det finns en stor andrahandsmarknad, så det är inget pengar i sjön och man lär sig saker).
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Testing Mantorp 7/4 2011

Post by Lejban »

Tack för kommentaren Niklas. Hade inte förväntat mig så mycket understyr, utan mer år det neutrala hållet. I förhandsberäkningarna räknade jag att bilen skulle bli överstyrd, dock mindre överstyrd än andra racebilar, men fel hade jag.

På Söndag nästa vecka blir det en hel dag på kinnekulle, då har jag tid att pilla på dämpare och höjd, däckstryck och camber. Lite understyr är något jag föredrar (inte många som gör) så det är inte hela världen :P

Läst lite om setup igår och kom fram till att höja bilen något bak kan vara nått som gör den mindre understyrd med. Jag har nån vecka på mig att plugga nu iaf :)

Sen just nu är det köpstopp i budgeten :) Att det skulle vara så kul att handla bildelar va inte den beredd på hehe. Anmälningsavgifter, vagnbok och bensin går före just nu.

Det jag undrar är:
* om jag ställer dämparna mycket hårdare (runt om) hur det kommer påverka balansen?
* Passagerare i bilen gör den mer under eller överstyrd?

Många verkar ha möjligheter och testa sånt här hemma (genom att sladda runt i rondeller) men jag är aldeles för ansvarsfull (stel, tråkig) för att våga göra nått sånt, mycket handlar det också om att jag är rädd om körkortet med. Så då blir det inte så mycket ändra,testa,ändra,test osv. Cyklerna blir långa.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Tobias Nyström - Testing Mantorp 7/4 2011

Post by Niklas Falk »

Extremt grovt men en bra tumregel: Mjukare alt lägre i den ände/hörn du vill flytta greppet till.

Passagerere poverkar inte balansen så mycket (men vikten hjälper ju till att belasta chassit mer så effekterna bör bli tydligare, alt mer abrupta), den vikten är ganska balanserad mellan axlarna.
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Tobias Nyström - Testing Mantorp 7/4 2011

Post by TPR »

Tänk på att det är mycket annat som kan påverka balansen på bilen och innan inställningarna är optimerade är svårt att veta vad som ska ändras.
Det finns flera i cupen som kör på den hårdheten så det kan absolut funka, men det hänger på övriga inställningar.

Jag föreslår att först och främst utvärdera camber så greppet i däcken optimeras.
Sedan justera dämpare och krängare, vet inte vilka krängare du har och om de kan justeras.
Om bilen fortfarande understyr för mycket så kan man fundera på annan fjäderbalans.
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Anders R
Posts: 226
Joined: Thu 27 Jan 2011, 19:28

Re: Tobias Nyström - Testing Mantorp 7/4 2011

Post by Anders R »

kanske gick för fort in ,hej o hå sladd,feltajmad apex etc. behöver ju inte bero på bilen.

mvh AR :twisted:
.
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Testing Mantorp 7/4 2011

Post by Lejban »

TPR wrote:Jag föreslår att först och främst utvärdera camber så greppet i däcken optimeras..
Jag var under uppfattningen att camber max på miatan fortfarande inte är optimalt, utan att ännu mer än möjligt bör vara det som ger max grepp, så max camber fram är det bästa att ha. Är detta en feluppfattning?

MVH
Tobias som är otroligt tacksam för all hjälp :)
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Tobias Nyström - Testing Mantorp 7/4 2011

Post by TPR »

Lejban wrote:
TPR wrote:Jag föreslår att först och främst utvärdera camber så greppet i däcken optimeras..
Jag var under uppfattningen att camber max på miatan fortfarande inte är optimalt, utan att ännu mer än möjligt bör vara det som ger max grepp, så max camber fram är det bästa att ha. Är detta en feluppfattning?

MVH
Tobias som är otroligt tacksam för all hjälp :)
Det finns vissa som har den uppfattningen medans andra är övertygade om annat. :D
Det beror ju väldigt mycket på vilka däck man kör och specen på bilen, om den kränger mycket krävs mer camber och krängning beror på fler saker än bara fjäderhårdhet.
Jag ska nog egentligen inte uttala mig om Miatan specifikt då min ännu inte har kommit ut på banan än... :bang2:
Men för att veta vad som är bäst för just din bil kräver det analys av däckslitage, värmefördelning, mm.

Fick du bra koll på däcktrycken under dagen?
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Testing Mantorp 7/4 2011

Post by Lejban »

TPR wrote:Fick du bra koll på däcktrycken under dagen?
Hade 1.8 i kalltryck i garaget innan, och sen släppte jag ut lite innan körning, men bra koll skulle jag inte kalla det... allt var så brottom och min pumps mätare visar bara psi... :oops: Kan mäta när jag kommer till garaget nästa gång...
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
TPR
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1293
Joined: Mon 06 Jul 2009, 14:57
Location: Göteborg

Re: Tobias Nyström - Testing Mantorp 7/4 2011

Post by TPR »

Aha, det är bra att ha koll på däcktrycket innan man börjar dra några slutsatser om hur bilen uppför sig... :wink:
Förstår att det känns lite stressat första gången man är på bana med många nya intryck.
Men till nästa gång så se till att kolla/justera trycket varje gång du kommer in, tar bara några minuter. :up:
Då vet du iaf att det inte beror på det (fast man kan naturligtvis justera balansen med däcktryck också).
Thomas Pihl
Ej Miatalös längre!!! Grön -99 inhandlad!
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Testing Mantorp 7/4 2011

Post by Lejban »

TPR wrote:Aha, det är bra att ha koll på däcktrycket innan man börjar dra några slutsatser om hur bilen uppför sig... :wink:
Förstår att det känns lite stressat första gången man är på bana med många nya intryck.
Men till nästa gång så se till att kolla/justera trycket varje gång du kommer in, tar bara några minuter. :up:
Då vet du iaf att det inte beror på det (fast man kan naturligtvis justera balansen med däcktryck också).
Stressat var i underkant den gången hehe, så ska det ju inte vara helst, men du vet ju vad det berodde på :)

Som jag förstått är målet att få 1.8 i varmtryck, vilket är 26psi.

Kanske förvärrades understyrningen av att jag styr för mycket och värmde upp framdäcken mer?

Inte det lättaste att sätta sig in i chassisetup om man är nybörjare, tråkigt, jag vill ju bara köra :P
Får väl pilla tills den är som jag vill och ha det så sedan.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Testing Mantorp 7/4 2011

Post by Lejban »

Nu har jag testat däcktrycket i mina däck med tre olika mätare. Den jag använde på Mantorp (sitter på min pump) är trasig och visade fel med 0.35 bar

så jag hade för lite i däcken, åkte ut med 1.1-1.2 bar i kalltryck.

Spontanköpte ett däcktrycksövervakningsystem ifrån rejsa som nu sitter på bilen så ska det inte kunna bli fel längre.
Image

Bara testat i garaget men verkar fungera mycket bra.
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
Post Reply