Andreas Halbig Falkenberg Mx-5 Cup, Spvm 2010 Race 1 & 2.

Filmer från race, banträffar och annat miatarelaterat
Forum rules
• En film i varje tråd. Undantag gäller filmer från tävlingar/banträffar där samtliga filmer från samma förare får länkas från tråden.
• Trådens rubrik skall beskriva filmen.
• Förarens namn ska anges först i rubriken.
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Andreas Halbig Falkenberg Mx-5 Cup, Spvm 2010 Race 1 & 2.

Post by gokarting.nu »

Här kommer race 1.

Pihl försvann o vann:) (rimmar :D ).

Robert och jag hade en liten fight som jag uppskattar stort. :war:
Nu hade vi båda kul, med rena passeringar.
Klubbracing som den ska funka i min bok.

Extra kul är att vi klantar oss på samma grej nästan samtidigt också :oops: :oops:

Som ni kommer se, är inte Iphone rekommenderbar som laptimer.
Av två anledningar, en av dom är tiderna...tider är ju lite vitsen med laptimer :shock:
Slår upp till 0,5 sek...enligt de officiella tiderna.
Den andra kommer ni att se. :burnout:

Lyssna på däckljudet de sista varven på filmen, däcken gick enligt mätaren upp 0,8 kg från kallt!!!

Och nääää, det berodde inte på...Doughnuten:) även fram gick upp så mycket.
Har aldrig varit med om en sådan ökning tidigare.

Race 1.
http://www.youtube.com/user/gokartingma ... YxBRqSoaqg

Race 2.
http://www.youtube.com/user/gokartingma ... JX1qPoOVEE

Måste försöka rycka upp min framfart, kör inte nog bra uppenbarligen.

Kommentera gärna.
Ris o ros.
Attachments
and.i.cant.sit.still....jpg
and.i.cant.sit.still....jpg (31.5 KiB) Viewed 1748 times
Last edited by gokarting.nu on Tue 05 Oct 2010, 21:46, edited 1 time in total.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
Magnus Pettson
Posts: 466
Joined: Fri 29 Feb 2008, 00:07
Location: Finnerödja

Re: Andreas Halbig Falkenberg Mx-5 Cup, Spvm 2010 Race 1 & 2.

Post by Magnus Pettson »

TACK :D Skönt att se att det funkar mycket bra med ren racing :up: utan "fula" trix som iofs är godkända.

Är väl inte rätt person (med +3sek/varv) att bedöma dina spårval men hade funderingar angående ingången till chikanen om man vinner på att gå ut till vänster före ingången som du gör men inte Robban och man ser väl rätt tydligt att Robban drar iväg rätt bra där. Och i högern upp för backen fick jag lära mej av Jimmy (som hade fått lektion av dej :roll: ) att man ska försöka hålla ut till vänster för att komma rätt i S:et efteråt vilket jag tycker att du inte gör och även där ser man att Robban drar ifrån, eller hur va :think2:

Själv fick jag faktiskt köra race 2 utan några större störningar :D endast locket till säkringarna som hade lossat och skramlade runt bland pedaler och fötter :? Och tycker att det va så j--a kul att jag bara vill ha MER :!: :!:
De e mycke nu...
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Andreas Halbig Falkenberg Mx-5 Cup, Spvm 2010 Race 1 & 2.

Post by gokarting.nu »

Pettson dina inputs är uppskattade ska du veta :up:

Just dessa två "ingångar" har blivit något som Mattafaran jojojat emellan, vara eller inte.

In till chikanen. Upplever jag att vid utgången innan högern, plockar jag litepå Robban, iof bara varannat varv.
så, du har rätt.
Får göra om 8)

Uppför Nyhem(tror den kallas det). Tar jag det vida spåret får jag ofta sladd (vilket iof är trevligt o kul :mrgreen: ) över krönet, därför går min bil bättre där inne.
Men det får bli att ställa om kärran kanske.


Tack för kommentaren och det måste varit spännande att köra med andra grejer vid pedalerna förutom fossingarna :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Andreas Halbig Falkenberg Mx-5 Cup, Spvm 2010 Race 1 & 2.

Post by Fredrik Henriksson »

Vi har verkligen olika syn på racing. Jag var betydligt snabbare än Porschehenrik i rejs 1 men jag hade nog blivit förbannad på honom om han vinkat förbi mig. Att den ena av två bilar med jämnlika varvtider vinkar förbi den andra i en fajt om pallplatser tror jag aldrig att jag sett förut (som jag skrev i Porschehenriks biltråd på rejsa häromdagen så skulle det bli mkt märkliga rejs då.)
Det är nog bara vid teamkörning/stallorder jag sett att någon släpper pallplatser tidigare... :think2:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Andreas Halbig Falkenberg Mx-5 Cup, Spvm 2010 Race 1 & 2.

Post by Niklas Falk »

Fredrik Henriksson wrote:Vi har verkligen olika syn på racing.
Försök att hålla diskussionen på en rimlig nivå denna gången... :roll:

Pajkastandet är inte direkt positiv PR och det behövs ett kontinuerligt inflöde av glada intresserade förare för att hålla antalet bilar på en skoj nivå (15+).
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Andreas Halbig Falkenberg Mx-5 Cup, Spvm 2010 Race 1 & 2.

Post by Fredrik Henriksson »

Inte meningen att kasta paj. Mer en reflektion då Andreas efterfrågar kommentarer, både ris och ros.
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Andreas Halbig Falkenberg Mx-5 Cup, Spvm 2010 Race 1 & 2.

Post by ephas »

Fredrik Henriksson wrote: Det är nog bara vid teamkörning/stallorder jag sett att någon släpper pallplatser tidigare... :think2:
Jag förstår din tanke helt och hållet. Jag förstår den ännu mer eftersom det står gokarting på båda bilarna därför tänkte jag berätta en liten story om Andreas :-)

Under premiären på Kinnekulle var min och Andreas relation precis samma som min relation till alla andra i depån, sen besökte vi toaletten tillsammans.... hehe, skojar bara :-)

Under premiären på Kinnekulle var min och Andreas relation precis samma som min relation till alla andra i depån. I final två (tror jag det var) får Andreas ett bättre förstavarv än mig och är framför och ligger trea (efter Pihl och Porsche-Henrik). Efter bara några få varv, precis innan rakan så börjar han vifta febrilt inne i bilen. VAAAA? Tänkte jag. Han kanske hade tekniska problem eller dylikt så jag chansade och dök på hans insida, där fanns gott om plats.

Sedan drog jag ifrån honom mot en "ensam" tredjeplats.

Efter racet ifrågasatte jag självklart hans manöver och frågade vad som hänt. Hans svar var:
-Jag kände bara att jag bromsade upp dig och jag vet att jag inte hade kunnat hålla dig bakom mig hela racet, därför släppte jag dig så att du kunde få jaga täten istället, det är så jag tycker man ska köra och du brukar också köra schysst - sade han. (kanske inte ordagrant men med den innebörden)
Och mycket riktigt så drog jag ifrån honom deluxe efter att han släppt mig.

Glad över min första 3:e Plats i spmv/2:a plats i cupen reflekterade jag inte mycket mer kring det.

Han släppte även tre bilar från sin ledarposition under tävlingen på Hyllinge (mig, Henrik och Fredrik) för att han tyckte det var tråkigt och ligga själv (och han var ju överlägset snabbast då)

Jag tror även han släppt någon annan under säsongen som gått.

Jag är ju inte Andreas språkrör men upplever att han uppskattar schysst racing utan stängningar.
Eftersom han kunde köra om mig i slutet på rakan utan att jag stängde (för där fanns goda marginaler för "ett spårbyte" för min del) så gjorde han en "Kinnekulle" när han märkte att jag var snabbare (vilket man märker eftersom jag senare drar ifrån honom).

Jag som förare stänger inte på mer än sista varven, för jag vet att båda tappar på det. Jag lämnade medvetet en lucka till Andreas när han försökte göra en omkörning eftersom min tanke var:
"Vad bra om han är lite snabbare, då kan han komma ikapp Pihl och då kan jag knäppa båda när de fightas"
Det var min tanke och Andreas hade haft mer än 10 varv på sig att komma ikapp Pihl.
Nu blev juh så inte fallet och Andreas bestämde sig för att släppa mig.
Jag upplever helt enkelt att kör man schysst och cleant mot Andreas så kör han likadant tillbaka, kör man på ett sätt som Andreas inte tycker är schysst med alternativa spårval etc (utan att lägga någon värdering i vad som är rätt eller fel) så kör han likadant tillbaka :-)

Bara min reflektion på hela situationen.

Som sagt Fredrik, jag förstår och respekterar din åsikt helt och hållet och mitt syfte är inte att förändra den.
Jag vill bara ge dig en insyn i att Andreas kanske inte är som alla andra på banan (på ett positivt sätt).

När jag tävlade i gokart (som var på en mycket seriösare nivå än detta) så har det hänt att jag släppt bakomvarande som jag VISSTE vart snabbare bara för att få häng på dem. Vad var resultatet? Jo att jag var dennes släp och körde om alla de som han körde om istället för att göra honom irriterad och hålla honom bakom i 10 varv och riskera en konstig situation och dessutom riskera att bli ikappjagad av bilar ännu längre bak i fältet.

Detta kallas även för strategisk körning eftersom ett race ofta är mer än en kurva eller ett varv.

Tänk på att genom att stänga så bromsar man upp båda bilarna och fler bilar bakifrån kan komma ikapp och blanda in sig i fighten. (Kolla specmiata videos, där stänger de bara på typ de två sista varven)

Han en fortsatt superbra dag alla läsare och skribenter :-)
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Andreas Halbig Falkenberg Mx-5 Cup, Spvm 2010 Race 1 & 2.

Post by Fredrik Henriksson »

Men kollar man mylaps så är era varvtider mkt lika, inte så att du var överlägsen... :think2: Det som uppfattas som shysst av en individ blir kanske en annan sida av myntet för någon annan. Det blir ju en del avgörande förändringar i tabellen när det rör sig om toppstridande bilar under en finalhelg... Hur som haver, det är olika syn som vanligt. Var och en kör som man vill...
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Andreas Halbig Falkenberg Mx-5 Cup, Spvm 2010 Race 1 & 2.

Post by ephas »

Fredrik Henriksson wrote:Men kollar man mylaps så är era varvtider mkt lika, inte så att du var överlägsen... :think2: Det som uppfattas som shysst av en individ blir kanske en annan sida av myntet för någon annan... Hur som haver, det är olika syn som vanligt. Var och en kör som man vill...

Hehe, helt korrekt.

Vi kan med andra ord vara överens, om att vi inte är överens, hehehe (så är vi överens om någonting, hehe)
Vad skönt att man i Sverige får ha åsikter utan att bli avrättad :-) (i alla fall på MX-5 fourmet, hehe)

Andreas lär nog skriva en trudelutt i tråden snart också, med en massa roliga bilder eller nåt :-)

Jag ville bara ge en vinkling på det hela och hur han troligtvis resonerar. Ni sitter nog i vars en båt medans jag är någonstans emellan er för jag tycker att man ska köra schysst, utan en massa alternativa spårval hela tiden men jag hade å andra sidan inte "släppt/vinkat förbi" utan istället "tillåtit" en omkörning.

Å andra sidan tycker jag det är skoj med folk som väljer "alternativa spår" för det innebär att man utvecklas som förare och måste hitta andra väger runt något, tex yttern i chikanen på Falkenberg (riktigt nice omkörning btw)

Nåja, hej hopp! :-I )

EDIT: Andreas kör ju alltid på detta sättet, inte bara under finalhelgen på Falkenberg.
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Andreas Halbig Falkenberg Mx-5 Cup, Spvm 2010 Race 1 & 2.

Post by Josen »

Tack för film - härligt se clean och rolig racing. Att lära av Fredrik ;)

Själv testade jag Elisen på Falkenberg i går underbar kväll men blev frånåkt/förnedrad av Andreas :shock:
Vilket nedköp jag har gjort ;) Landade på låga 53:or som bäst. Som sagt Miatan på Falkeberg är giftig :up:
Ända fördelen var att jag kunde åka på trean hela varvet runt nästan - bekvämt ;) '
Får jobba på det till nästa år... :bang: :bang: :bang:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Andreas Halbig Falkenberg Mx-5 Cup, Spvm 2010 Race 1 & 2.

Post by Fredrik Henriksson »

Josen wrote:...Landade på låga 53:or som bäst. Som sagt Miatan på Falkeberg är giftig :up:
Ända fördelen var att jag kunde åka på trean hela varvet runt nästan - bekvämt ;) '
Får jobba på det till nästa år... :bang: :bang: :bang:

Elisen kan vara giftig också. Westin körde 53 tider på Falkenberg för två år sedan med effektsvag Elise. :up:
Westin är en schysst kille, han ger säkert tips kring hur man får fart på Lotusen. :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Halbig Falkenberg Mx-5 Cup, Spvm 2010 Race 1 & 2.

Post by Andreas E »

Inte mycket till ris eller ros, men:
Är det bara jag som tycker att du låter precis som Homer Simpson när iPhonen lossnar vi 4:50 in i filmen (eller har du klippt in "doh! #1" från http://www.albinoblacksheep.com/flash/homer i din film)?

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Andreas Halbig Falkenberg Mx-5 Cup, Spvm 2010 Race 1 & 2.

Post by Cyberoid »

Fredrik Henriksson wrote:Vi har verkligen olika syn på racing. Jag var betydligt snabbare än Porschehenrik i rejs 1 men jag hade nog blivit förbannad på honom om han vinkat förbi mig. Att den ena av två bilar med jämnlika varvtider vinkar förbi den andra i en fajt om pallplatser tror jag aldrig att jag sett förut (som jag skrev i Porschehenriks biltråd på rejsa häromdagen så skulle det bli mkt märkliga rejs då.)
Det är nog bara vid teamkörning/stallorder jag sett att någon släpper pallplatser tidigare... :think2:
Tycka vad man vill men resultatet av att Andreas släppte fram Robert blev att jag tappade segern i Mx5 cupen och Henrik Eriksson missade pallen i SPVM. Både till Roberts fördel. Och Andreas förlorade ingenting mer än några poäng.

:|
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
Bernie
Posts: 70
Joined: Sat 06 Mar 2010, 00:09

Re: Andreas Halbig Falkenberg Mx-5 Cup, Spvm 2010 Race 1 & 2.

Post by Bernie »

Liknande exempel från lite längre bak i kön:
Jag kunde täppt igen när Fredrik hann ikapp mig i första rejset och kanske behållit den gamle räven bakom mig. Såg ingen mening med att ligga och köra tråkigt. Bättre att han fick roa sig med att jaga Jimmy och Porsche-Henrik. Vad hände med tabellen? Fredrik gick om mig i Cupen. Skiter jag i det? Oh, yeah. Vi kör amatör-racing för skojs skull, för böfvelen! Eller fanns det enorma prispengar, F1-kontrakt och harem med vackra damer i potten utan min vetskap?! :evil: ( :D )
Jonas Bernhardt
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Andreas Halbig Falkenberg Mx-5 Cup, Spvm 2010 Race 1 & 2.

Post by gokarting.nu »

Fredrik Henriksson wrote:Vi har verkligen olika syn på racing. Jag var betydligt snabbare än Porschehenrik i rejs 1 men jag hade nog blivit förbannad på honom om han vinkat förbi mig. Att den ena av två bilar med jämnlika varvtider vinkar förbi den andra i en fajt om pallplatser tror jag aldrig att jag sett förut (som jag skrev i Porschehenriks biltråd på rejsa häromdagen så skulle det bli mkt märkliga rejs då.)
Det är nog bara vid teamkörning/stallorder jag sett att någon släpper pallplatser tidigare... :think2:

Du har helt rätt, vi har inte samma syn på racing.
Framförallt inte vår klubbracing.
Skönt för dig att du slapp bli förbannad på PorscheHenrik... i detta är vi inte ens i samma universum Fredrik.


Du har redan skrivit att du tycker jag är märklig i detta att jag släpper upp förare.
Citat från Hyllige i våras:

Vi har skitkul ska tilläggas!
Sen händer något märkligt. Halbig som dragit ifrån, släpper förbi oss och börjar jaga mig bakifrån.
(Vill än en gång be om ursäkt för att jag körde på dig där...så j..la klantigt.)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Precis, ni hade skitkul.
Det vill jag också ha när jag kör. Jag har inte kul, varken när jag kör ensam, stänger eller stängs.
Därför släpper jag DOM förare som jag vet, kör på ett snyggt sätt MED mig.
Och jag förväntar mig naturligtvis asfalt tillbaka.

Ge och ta.

Stängningar och "taktisk" körning tycker jag är värdelöst.

Är mattafaran ivägen som nu senast, då försöker jag se varför jag är långsam, istället för att sacka ned andra.
Och han var snabbare, annars hade han inte kört ifrån mig, varken i race ett eller två.
Även du var på många varv snabbare än mig Fredrik.
Annars hade du inte kommit ikapp mig.

Vet tre förare i vår cup, som jag skulle fundera 20 ggr extra innan jag skulle släppa upp.
Eftersom dom kör mot andra, istället för med dom.
Som jag ser det, grundat på egna erfarenheter.

Robert är inte en av dom. Som du redan märkt.
Ex. -Niklas Falk och jag har haft ...hrmm...delade meningar..... om det mesta... :burnout: både av och på banan.
Honom hade jag gjort exakt samma för eftersom jag vet att han ger asfalt tillbaka.
Så att vi båda ska ha kul på rejsen.

Klart att det är kul att komma högt i placeringarna, men det är inte alls det viktigaste för Mattafaran.
Ett roligt rejs väger tyngre.

Nu har jag förklarat varför jag kör som jag gör på banorna.
Att Robert placerade sig i våra serier som han gjorde. Det beror på hans framfart.

Inte min.
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Andreas Halbig Falkenberg Mx-5 Cup, Spvm 2010 Race 1 & 2.

Post by Fredrik Henriksson »

gokarting.nu wrote: Skönt för dig att du slapp bli förbannad på PorscheHenrik... i detta är vi inte ens i samma universum Fredrik.
Avd vinkla... :roll:



Jag vet inte vad jag gjort som lägger mig i facket "de tre". Men att jag är sedd som en "buse" i er krets har jag förstått men kan/vill inte göra så mkt åt då jag har ömsesidiga åsikter och den frågan är nött till leda i en annan tråd. Att man gör misstag på banan händer och jag säger inget om det även om det är jag som drabbas. (du kan sluta be om ursäkt för Hyllinge, du var förlåten 5min efter och jag hade aldrig nämnt det i "tråden" om inte mobben dragit igång.) Hur frågan alltid kan vinklas om till andras körning begriper jag inte. Min fråga gäller inte "de tre". Jag funderade bara kring hur det kommer sig att man släpper en förare med samma speed? Om det skiljer en del kan jag förstå ( Jonas, en diff på 1-1.5s mellan oss, hade förstått om det var samma diff mellan Halbig och Robert men de är jättejämna.).

Men om jag förstår det rätt så vinkar du förbi Robert för du är en schysst kille och Robert är mkt snabbare. Jag vinkas inte förbi på samma sätt enligt ditt regelverk på Falkenberg då jag stängde dig på knutan i rejs ett på SSM och därför hamnat på din svarta lista där två andra redan finns.

Robert har kört jätteduktigt och är väl värd segern. Han kommer gå vidare och vara framgångsrik i andra serier framöver. :up: 8) :) Själv är man för gammal, fyller 37 idag... :shock: Jag e´nte bitter... :think2: :lol:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Andreas Halbig Falkenberg Mx-5 Cup, Spvm 2010 Race 1 & 2.

Post by Cyberoid »

Fredrik Henriksson wrote:
Robert har kört jätteduktigt och är väl värd segern. Han kommer gå vidare och vara framgångsrik i andra serier framöver. :up: 8) :)
Vill bara poängtera att jag håller med om Roberts prestationer i år! Han har jobbat hårt under 2010.

Det är inte det att jag är bitter över spilld mjölk utan vi är alla tävlingsmänniskor och det är ju därför vi gillar det här. Det spelar ingen roll om vinsten är en en miljon eller en flaska Pommac :drunk: . Det är ju själva tävlingsmomentet som är hela grejen. Försvinner det också så... :think:

Jag söker ren racing - fair and square!

/Henrik - The dark side
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Andreas Halbig Falkenberg Mx-5 Cup, Spvm 2010 Race 1 & 2.

Post by gokarting.nu »

Andreas K wrote:Inte mycket till ris eller ros, men:
Är det bara jag som tycker att du låter precis som Homer Simpson när iPhonen lossnar vi 4:50 in i filmen (eller har du klippt in "doh! #1" från http://www.albinoblacksheep.com/flash/homer i din film)?

/Andreas K

HAAHAHAHA!

Observant min käre Wattson.

Jag sa till Josef (han som hjälper mig med filmerna) att ingen kommer fatta vad det är för ljud...

Uppenbarligen hade jag fel! Igen!

Du har naturligtvis helt rätt.
Attachments
homer-simpson-doh.jpg
homer-simpson-doh.jpg (14.04 KiB) Viewed 1517 times
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Andreas Halbig Falkenberg Mx-5 Cup, Spvm 2010 Race 1 & 2.

Post by gokarting.nu »

Josen wrote:Tack för film - härligt se clean och rolig racing. Att lära av Fredrik ;)

Själv testade jag Elisen på Falkenberg i går underbar kväll men blev frånåkt/förnedrad av Andreas :shock:
Vilket nedköp jag har gjort ;) Landade på låga 53:or som bäst. Som sagt Miatan på Falkeberg är giftig :up:
Ända fördelen var att jag kunde åka på trean hela varvet runt nästan - bekvämt ;) '
Får jobba på det till nästa år... :bang: :bang: :bang:

Kanske du ska skriva vilka tider du började på samma eftermiddag, eller tiderna på Kinnekulle FÖRSTA gången du kör din nya kärra...utvecklingsstegen går ju inte direkt neråt :burnout:
Attachments
development.of.lotus...jpg
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Andreas Halbig Falkenberg Mx-5 Cup, Spvm 2010 Race 1 & 2.

Post by gokarting.nu »

Fredrik Henriksson wrote:
gokarting.nu wrote:

:) Själv är man för gammal, fyller 37 idag... :shock: Jag e´nte bitter... :think2: :lol:

..skriver för sakta, ska svara behöver tid...

Först det viktigaste:

GRATTIS PÅ FÖDELSEDAGEN FREDRIK :bananabehind:
Attachments
Miata.racer.in.private.jpg
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Andreas Halbig Falkenberg Mx-5 Cup, Spvm 2010 Race 1 & 2.

Post by Fredrik Henriksson »

gokarting.nu wrote:
Fredrik Henriksson wrote:
gokarting.nu wrote:

:) Själv är man för gammal, fyller 37 idag... :shock: Jag e´nte bitter... :think2: :lol:

..skriver för sakta, ska svara behöver tid...

Först det viktigaste:

GRATTIS PÅ FÖDELSEDAGEN FREDRIK :bananabehind:
Tack för grattis! :)
Om man får önska sig en födelsedagspresent i efterskott så skulle det vara att få se hela rejs 2. :) Din kompis klipper friskt och man missar en massa. Jag gillar även de "tråkiga" bitarna. Då mitt kamerabatteri tog slut efter rejs 1 så är dina backspeglar enda dokumentationen av min körning i rejs 2. Tack på förhand... :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Andreas Halbig Falkenberg Mx-5 Cup, Spvm 2010 Race 1 & 2.

Post by gokarting.nu »

Cyberoid wrote:
Fredrik Henriksson wrote:Vi har verkligen olika syn på racing. Jag var betydligt snabbare än Porschehenrik i rejs 1 men jag hade nog blivit förbannad på honom om han vinkat förbi mig. Att den ena av två bilar med jämnlika varvtider vinkar förbi den andra i en fajt om pallplatser tror jag aldrig att jag sett förut (som jag skrev i Porschehenriks biltråd på rejsa häromdagen så skulle det bli mkt märkliga rejs då.)
Det är nog bara vid teamkörning/stallorder jag sett att någon släpper pallplatser tidigare... :think2:
Tycka vad man vill men resultatet av att Andreas släppte fram Robert blev att jag tappade segern i Mx5 cupen och Henrik Eriksson missade pallen i SPVM. Både till Roberts fördel. Och Andreas förlorade ingenting mer än några poäng.

:|

Med facit i hand, så avgjorde Ssm för dig i Cupen.
Där och endast där blev du frånåkt, resten av gångerna sopade du mattan med motståndet.
Till detta kommer din motståndare Robert, som inte blivit sämre än tvåa hela detta året.

Du har en supersnabb bil och är en snabb förare.
Detta är du inte ensam om, för Robert Servanski är också snabb.
Snabbare än mig och bättre poängplockare än dig i cupen.

Eftersom Porsche Henrik hamnar efter Robert utom race ett, så "drabbas" han ju också.


Bara för att visa hur lite Mattafaran har att göra med era slutresultat.

Ex:
Porsche Henrik kanske lyckats kört om dig på Kinnekulle. (han hade snabbare tider än dig båda heaten.)
Att Robert berättade för dig om din lösa vevaxelbult innan rejsen på kullen.
Du inte snurrat på Mantorp. (kanske slagit Porsche Henrik rejs ett, din tid var snabbare iaf)
Henriksson kört Mantorp öht.
Du inte missat växeln på Ssm.
Robert lyckats med "omkörningen" av mig race 2 Ssm.
Henriksson hunnit om Roberts "trehjuling" Ssm race 2.
Det inte regnat, på Gotland.
Porsche Henriks bil inte krånglat på Gotland.
Falk inte hoppat i sandlådan race 2 Gotland, eller lekt snurra miatan:) i samma heat. Han hade kört om oss båda.
Henriksson inte lekt kull med Max race 2 på Gotland. Han var ju också giftig race 2. Niklas Falk speed.
Osv.

Robert blev omvinkad av mig redan race ett på kullen i våras.
Att han släpptes då, har lika mycket med poängutgången att göra nu.
Han släpps för att han kör bättre än mig, redan på premiärracet.

Att du/ni skriker teamkörning nu och inte då, ger bara dålig eftersmak.


Detta året har kantats med ...snack om vem som gjort vad, fel, orättvisor och liknande.
Säsongen är nu över.

Kanske vi kan glädjas lite åt varandras deltagande framåt istället?
Köra rejs utan motstånd är inte det fränaste.
Och väsnas har vi gott om tid med framöver.

Robert har vunnit över mig alla rejs utom ett. (...han blev tvåa med en bättre varvtid än mig..)
Så är det, vare sig du/andra tycker om det eller inte.



Låt oss nu få en tillbakablick på stunder som inte lämnar ett öga torrt...eller mungipa... :love2:
Attachments
Ingen.fake.så,här.är.han...hahahahaha..jpg
Pihl.rör.sig.i.sann.miata.anda.jpg
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Andreas Halbig Falkenberg Mx-5 Cup, Spvm 2010 Race 1 & 2.

Post by gokarting.nu »

Bernie wrote:Liknande exempel från lite längre bak i kön:
Jag kunde täppt igen när Fredrik hann ikapp mig i första rejset och kanske behållit den gamle räven bakom mig. Såg ingen mening med att ligga och köra tråkigt. Bättre att han fick roa sig med att jaga Jimmy och Porsche-Henrik. Vad hände med tabellen? Fredrik gick om mig i Cupen. Skiter jag i det? Oh, yeah. Vi kör amatör-racing för skojs skull, för böfvelen! Eller fanns det enorma prispengar, F1-kontrakt och harem med vackra damer i potten utan min vetskap?! :evil: ( :D )
Sunt.


Dessa bilder visar miataracing när den är som coolast.
Jonas och Niklas on the edge of asphalt.

Snyggt kört! :bow:
Attachments
frimärkes.racing.jpg
Jonas.och.Niklas.kör tight.jpg
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Andreas Halbig Falkenberg Mx-5 Cup, Spvm 2010 Race 1 & 2.

Post by gokarting.nu »

Citat:
GRATTIS PÅ FÖDELSEDAGEN FREDRIK :bananabehind:[/quote]
Tack för grattis! :)
Om man får önska sig en födelsedagspresent i efterskott så skulle det vara att få se hela rejs 2. :) Din kompis klipper friskt och man missar en massa. Jag gillar även de "tråkiga" bitarna. Då mitt kamerabatteri tog slut efter rejs 1 så är dina backspeglar enda dokumentationen av min körning i rejs 2. Tack på förhand... :)[/quote]



------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag vet inte Fredrik?...du hotar mig ju titt som tätt...dina humörsvängningar pga p-pillren gör mig rädd...
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Attachments
jaa.pettson.han.verkar.lugn.iallafal...jpg
vad.f..n.är.det.denna.gången....jpg
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Andreas Halbig Falkenberg Mx-5 Cup, Spvm 2010 Race 1 & 2.

Post by Fredrik Henriksson »

Hemma från en sen kväll på jobbet. Har stoppat i mig ett par mackor så nu är man mätt men trött. :)
Jisses vad du skriver Andreas!
gokarting.nu wrote: Att du/ni skriker teamkörning nu och inte då, ger bara dålig eftersmak.
Jag skriker inte nånting. På Kullen i våras så diffade det en halv till en sekund mellan dig och Robert per varv, att inte stånga sig blodig i det läget är inte ovanligt. Jag bara undrade varför man släpper en bil som kör näst intill identiska varvtider? Känner man till historik/relation mellan förare blir ju inte frågetecknet mindre. Jag vet ju att jag inte var ensam om att lägga det enkla 3-5års-pusslet och när du sen ber om ris och ros i tråden så kunde jag inte låta bli att fråga. :think2: Vad som kunde ha hänt är inte frågan, inte heller hur vida andra kört fair förra året eller vad som hänt om Henriks moster helt plötsligt fått nageltrång och därför tvingat Henrik att köra henne till sjukhuset istället för att rejsa... :roll:

Jag hittar inte riktigt svaret bland all text och orkar inte skriva en roman, vi får köra skämt istället... :wink:

Fin bild du klippt in på mig när jag blir glad över våra PB och varvrekord. :lol: Att du blir rädd beror på att pillren var blå och att du inser att du nog inte klarar de tuffa tagen som en het natt med två danskar och Torkel på ett minimalt B&B skulle innebära. Vi är ledsna att du avböjde... :(
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Det är inte alltid mängden ord eller irritation hjälper att få andra att köpa en tunn story... :wink:
http://www.youtube.com/watch?v=uMFIXy3u4WQ&NR=1
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Post Reply