Tobias Nyström - Järfälla 10/8

Filmer från race, banträffar och annat miatarelaterat
Forum rules
• En film i varje tråd. Undantag gäller filmer från tävlingar/banträffar där samtliga filmer från samma förare får länkas från tråden.
• Trådens rubrik skall beskriva filmen.
• Förarens namn ska anges först i rubriken.
Post Reply
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Tobias Nyström - Järfälla 10/8

Post by Lejban »

http://www.youtube.com/watch?v=Zv-JjWQt6HM&fmt=22

Vilken enorm upplevelse :)

Nu är jag lite i valet och kvalet om jag ska köpa en banpreppad miata eller en gokart att köra med nästa år, hjälp mig på rätt tankar! :P
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Tobias Nyström - Järfälla 10/8

Post by ephas »

Lejban wrote:http://www.youtube.com/watch?v=Zv-JjWQt6HM&fmt=22

Vilken enorm upplevelse :)

Nu är jag lite i valet och kvalet om jag ska köpa en banpreppad miata eller en gokart att köra med nästa år, hjälp mig på rätt tankar! :P

Ohhhh, nostalgitripp och gamla minnen.
Nu var det några år sedan jag körde växlat (då hette det ICC) men jag undrar varför du håller kvar handen på ratten när du växlar?! På min tid körde alla men hela näven "runt spaket" när det skulle växlas, kanske annorlunda växellänkage nu!?

Karting är sjukt skoj, på alla sätt och vis. Om du vill vara med en säsong och tävla, och vara med och fightas så krävs den mångdubbla budgeten jämnfört med en Miata säsong. Ska du bara "köra för att det är kul" så måste det inte bli dyrare än med Miatorn och det är nog roligare rent kör-mässigt men hur kul är det att köra runt utan att tävla?!

Du har mycket mer träningsmöjligheter med gokart (de flesta banor har öppet flera dagar i veckan) än med Miata och de största kostnadsbesparingen om du bara ska köra och "ha kul" är att åka till någon nationell tävling och plocka däck från containers. På professionell nivå slänger folk ofta däck som duger till flera träningar för de som inte har råd/mindre ambition.

Jag har hört att en stackars polsk pojke gjorde det efter varje tävling för några år sedan... :oops: hehehe...

Hoppas jag hjälp dig lite, tveka inte att ställa några frågor om du har några funderingar :-)

ps. Köper du en Miata så får du ju äran att hänga med alla andra Homoförare i Homosektionen bland homobilar på alla tävlingar :-) Ibland samlas vi ett tält, lagom svettiga och äter kladdkaka tillsammans, hahaha :mrgreen:
How Homo are you?

Tänk på att alla som kör homobilar går det rätt fort för... :think2:
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Lejban
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1214
Joined: Tue 25 May 2010, 13:25

Re: Tobias Nyström - Järfälla 10/8

Post by Lejban »

ephas wrote:...men jag undrar varför du håller kvar handen på ratten när du växlar?! På min tid körde alla men hela näven "runt spaket" när det skulle växlas, kanske annorlunda växellänkage nu!?
Blev lärd att göra så helt enkelt.

Jag har inte så mycket ambitioner att tävla, helst vill jag ju köra både miata och gokart, inte jobba och ha 12 fagra prinsessor, men man kan ju inte ha allt samtidigt.

Ja, sen det blir ju inte lika homo med gokart... svårt det här!
Tobias Bollmark
http://www.r-dack.se
User avatar
ephas
Posts: 425
Joined: Fri 11 Dec 2009, 02:43

Re: Tobias Nyström - Järfälla 10/8

Post by ephas »

Lejban wrote:
ephas wrote:...men jag undrar varför du håller kvar handen på ratten när du växlar?! På min tid körde alla men hela näven "runt spaket" när det skulle växlas, kanske annorlunda växellänkage nu!?
Blev lärd att göra så helt enkelt.

Jag har inte så mycket ambitioner att tävla, helst vill jag ju köra både miata och gokart, inte jobba och ha 12 fagra prinsessor, men man kan ju inte ha allt samtidigt.

Ja, sen det blir ju inte lika homo med gokart... svårt det här!
Om du inte tänker tävla, så kommer gokart nog vara roligare på banan men MX-5 kommer var mycket roligare på fourm och i depå. Folk i gokartvärlden är ofta lite trånga och delar inte alltid med sig av kunskaper, råd, tips etc (på samma sätt som bland homos).

Nåja, hade varit kul med fler Miator i Cupen, varför vill du inte tävla?
Robert S
NA -90 "Wettextrasan" (MX-5 Cup #76 2009-11)
NC -06 "Nordschleife" (2012->)
ND2 -19 "Daily" (2020->)
NA -91 "Glassätarbil" (2021 ->)


"Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder" -Stefan Mumm
Post Reply