Niklas Falk - MX5CUP Kinnekulle 2010

Filmer från race, banträffar och annat miatarelaterat
Forum rules
• En film i varje tråd. Undantag gäller filmer från tävlingar/banträffar där samtliga filmer från samma förare får länkas från tråden.
• Trådens rubrik skall beskriva filmen.
• Förarens namn ska anges först i rubriken.
Post Reply
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Niklas Falk - MX5CUP Kinnekulle 2010

Post by Niklas Falk »

Race1, dålig start men tar tillbaka placeringarna på lite oväntade ställen :)
http://vimeo.com/13831360
Utgången på rakan är viktig :)

Race2
http://vimeo.com/13626850

Nu när jag orkat joxa ihop en process med GOPchop och ffmpeg så kanske resten kommer upp de med så småningom.... :roll:
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Niklas Falk - MX5CUP Kinnekulle 2010

Post by Niklas Falk »

Nu är Race2 uppe med lite testvisare från Racechronodata.
G-kraftscirkeln är approximerad från GPSdata, det är inga äkta accelerometerdata. Dessutom visas värdena fel (sidovärden visas nederst och fram/bak till vänster).

Jag har inte orkat betala Vimeo för mer än 500MB per vecka så utbyte av Race1 till version med visare från vänta en vecka.
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Niklas Falk - MX5CUP Kinnekulle 2010

Post by Cyberoid »

Så mycket data! Varvräknare, kurvnamn, varvtider och hastighet m.m.m. Jag glömde nästan kolla på själva körningen. Mycket trevligt upplägg. :)

Får nog kolla igen...
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Niklas Falk - MX5CUP Kinnekulle 2010

Post by Niklas Falk »

Cyberoid wrote:Så mycket data! Varvräknare, kurvnamn, varvtider och hastighet m.m.m. Jag glömde nästan kolla på själva körningen. Mycket trevligt upplägg. :)

Får nog kolla igen...
Om man namnger splits lite vettigt mm så kan det ju bli bra.
Varvräknare är det ju inte, bara hastighet.

Sen kan ju visarna vara bättre underhållning än själva körningen :oops:
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Niklas Falk - MX5CUP Kinnekulle 2010

Post by Cyberoid »

Niklas Falk wrote: Varvräknare är det ju inte, bara hastighet.
Jag syftade på "antal varv" räknare men inte "varvtals" räknare. Det är alltid roligare att följa en film om man kan sätta sig in i vad det är som händer. Typ vilket varv det är.

Finns säkert några bättre namn på det dock... :oops: :)
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Niklas Falk - MX5CUP Kinnekulle 2010

Post by Josen »

Kul film via race-chrono :up:

Så du har
- Nokian med race-chrono ?
- 5 hz Blåtands-puck ?
- Filmar med 'vanlig' kamera

Sen pysslar du ihop det via ?
Hur får du det i sync ?


/Joachim
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Niklas Falk - MX5CUP Kinnekulle 2010

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Sen pysslar du ihop det via ?
Hur får du det i sync ?
Va, ingen kommentar om de usla passeringarna över Mohlins :shock: ;) :D
  1. RaceChrono2Avi genererar en film med grafiken i 10fps för de varv jag exporterat ur Racechrono.
  2. Den filmen "paddar" jag med ffmpeg så den blir lika bred som filmen från kameran (som "paddats" från 16:9 till 4:3 för att skapa en svart yta underst).
  3. Sen justerar jag hastigheten på racechronofilmen med mencoder så att spellängden stämmer med summan av varvtiderna (det diffar lätt nån sekund eller två över 15 minuter).
  4. Slutligen avvänder jag Kdenlive för att mixa ihop filmerna genom att lägga visarna över med filtret "composite". Placeringen av de två filmerna i tid är rätt enkel, det är bara att få hastighetsmätarna att röra sig i synk.
Ubuntu gör att verktygen inte är desamma som vanligt :). Det finns säkert nåẗ vettigt verktyg (Premier eller Final Cut Pro) som på andra operativ kan fixa biffen i ett verktyg.

Kvalitén blir nog bättre om jag lyckas peta ihop det med färre omkodningar, men det duger.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Niklas Falk - MX5CUP Kinnekulle 2010

Post by Josen »

Har du blivit en sann pingvin Niklas :D Du kan ju köra både Ubuntu och Win via virtuella lösningar (WMware ...)

Code: Select all

   1. RaceChrono2Avi genererar en film med grafiken i 10fps för de varv jag exporterat ur Racechrono.
   2. Den filmen "paddar" jag med ffmpeg så den blir lika bred som filmen från kameran (som "paddats" från 16:9 till 4:3 för att skapa en svart yta underst).
   3. Sen justerar jag hastigheten på racechronofilmen med mencoder så att spellängden stämmer med summan av varvtiderna (det diffar lätt nån sekund eller två över 15 minuter).
   4. Slutligen avvänder jag Kdenlive för att mixa ihop filmerna genom att lägga visarna över med filtret "composite". Placeringen av de två filmerna i tid är rätt enkel, det är bara att få hastighetsmätarna att röra sig i synk.
Vilket jobb :)
Va, ingen kommentar om de usla passeringarna över Mohlins :shock: ;) :D
Blev bättre längre in i filmen - du vet vad vi har sagt om curbsen ;) Inte köra på dem...aja baja

Sen tror jag det skulle gå fortare
+ om du tog ut TV lite mera
+ Easy med bromsen i i T1 - smooth, bromsa lite tidigare, släpp igenom bilen med hög fart
+ Driv bilen på innern i kvarn mera grepp

Annars har du grymt driv - märks att du har kört mycket och har rutinen :up: :up: ( som jag börjar tappa.... ringrost...:oops: ) Börjar snart bli rädd för att pressa bilar runt banor :shock:
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Niklas Falk
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 4049
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:44
Location: Fixhult

Re: Niklas Falk - MX5CUP Kinnekulle 2010

Post by Niklas Falk »

Josen wrote:Har du blivit en sann pingvin Niklas :D Du kan ju köra både Ubuntu och Win via virtuella lösningar (WMware ...)
VirtualBox med en XP finns på en 10Gb fil, men där kör jag bara sånt som inte funkar så bra native. RaceChrono2Avi körs där tex (finns inte i pingvinversion).
Ubuntu har jag kört i två år nu hemma, inte en brandvägg eller virusskydd att bry sig om (eller få tokfnatt på).
Windows får jag nog av på jobbet...
Post Reply