Henrik Pihl - SPVM #3 SSM Race 2

Filmer från race, banträffar och annat miatarelaterat
Forum rules
• En film i varje tråd. Undantag gäller filmer från tävlingar/banträffar där samtliga filmer från samma förare får länkas från tråden.
• Trådens rubrik skall beskriva filmen.
• Förarens namn ska anges först i rubriken.
Post Reply
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Henrik Pihl - SPVM #3 SSM Race 2

Post by Cyberoid »

Har lite problem med överföringen av filmen ifrån race 1 men här kommer race 2 i alla fall. Ihopklippt av fram & bak kamera gör det lite lättare att följa men liiiiite jobbigare att klippa.

Tät fight med Henrik Eriksson i sin Porsche 944:a hela vägen in i mål. Testade Måns tips om att gå på 3an genom Ronnie Peterson kurvan samt bäcken några ggr. Vet inte om det gick något snabbare dock då jag glömde slå på loggen. :oops:

Henrik Pihl SSM 2010 Race 2 Del 1
Henrik Pihl SSM 2010 Race 2 Del 2
Last edited by Cyberoid on Sun 03 Oct 2010, 20:33, edited 1 time in total.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Henrik Pihl - SSM 2010 Race 2

Post by Fredrik Henriksson »

Det är alltid action i dina filmer!! :banana: Å pris för bästa skådis går till........ Henrik Pihl!! :bow:

Juryns motivering lyder: För utmärkande insats och uppvisande av halsbrytande lindanseri blandad med taktisk rävspel där känsla kompenserar brist på material. :burnout:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Henrik Pihl - SSM 2010 Race 2

Post by Cyberoid »

Fredrik Henriksson wrote:Det är alltid action i dina filmer!! :banana: Å pris för bästa skådis går till........ Henrik Pihl!! :bow:

Juryns motivering lyder: För utmärkande insats och uppvisande av halsbrytande lindanseri blandad med taktisk rävspel där känsla kompenserar brist på material. :burnout:
:lol: 1/2 show 1/2 go!! :wink: Det är ju en upplevelsesport vi håller på med.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Henrik Pihl - SSM 2010 Race 2

Post by Måns Wilke »

Cyberoid wrote: Testade Måns tips om att gå på 3an genom Ronnie Peterson kurvan samt bäcken några ggr. Vet inte om det gick något snabbare dock då jag glömde slå på loggen. :oops:
Synd att Du inte loggade. Fast nu slår mig tanken att det "kanske" skiljer en del mellan en 1.6:a och 2.0:a när det gäller drag i mellanregistret. :think2: Fast i RP vinner du iaf en del på att ha några moment mindre iom att Du slipper nedväxlingen till 2:an, du får en betydligt stabilare bil genom kurvan och du sparar tid på att slippa växla upp vid utgången, oavsett motor.
Får jag till bäcken perfekt på trean så har Jag högre sluthastighet på rakan än om jag går genom på 2:an, men blir passagen mindre bra så är tvåan mer förlåtande och ger högre sluthastighet. Vid en perfekt passage på tvåan så hamnar växlingen till trean precis när bilen dansar över bulan ut på rakan och där vill jag gärna ha bägge händerna på ratten (har upplevt lite väl tilltagna driftvinklar på det lilla krönet för många gånger nu :D )

Är du säker på att HenkaE inte fäst en bogserlina på din bil innan start? :D
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
User avatar
Måns Wilke
Posts: 413
Joined: Wed 28 May 2008, 19:59
Location: 1 mil från Knutan...

Re: Henrik Pihl - SSM 2010 Race 2

Post by Måns Wilke »

Det är väldigt svårt att se nån skillnad i hastighet genom/ut ur RP beroende på växelval. Har dock för mig att HenkaE sa att du låg på jämna varvtider. Du verkar iofs få till kurvan bättre de gånger du går på tvåan. :think2:
Men visst låter det lite "dött" när du går genom på trean :D
AEM CAI, I.L 4-1 Header, Larini avgas, RX8 krängare, Eibachfjädrar, 7x16" Ultraleggera, R888 215/50 R16, Sparco Corsa, Sparco P353
1.11.7 på Knutstorp
Post Reply