Andreas Karlsson- MX-5 Cup SSM, Knutstorp 2010-07-03

Filmer från race, banträffar och annat miatarelaterat
Forum rules
• En film i varje tråd. Undantag gäller filmer från tävlingar/banträffar där samtliga filmer från samma förare får länkas från tråden.
• Trådens rubrik skall beskriva filmen.
• Förarens namn ska anges först i rubriken.
Post Reply
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Andreas Karlsson- MX-5 Cup SSM, Knutstorp 2010-07-03

Post by Andreas E »

Har fått lite tid över att ladda upp filmer från race 1 på lördagen. Lyckades tyvärr zoom in lite + vrida kameran än aning när jag satte på den.

Fick en OK start och låg sida vid sida med Magnus Ohlsson fram till krönet innan jag fick släppa honom. Spenderade resten av racet att jaga MGFen samt se till att inte släppa förbi vår danske miataförare, Friis. På slutet trodde jag att Halbig dök upp bakom mig för varvning. Jag försökte hålla mig ur vägen så han kunde smita förbi. Konstigt nog höll han sig bakom :think2: Sedan insåg jag att det var Magnus C som passerat Friis och var ute efter att passera mig :!: Som tur var lyckades jag få upp lite fart igen och hålla honom bakom mig de sista kurvorna.

race 1, del 1:
http://www.youtube.com/watch?v=ePcszRcRILM

race 1, del 2:
http://www.youtube.com/watch?v=B9rQgUxUhlQ

På söndagen glömde jag stänga av kameran efter publikåkningen vilket gjorde att batteriet var dött när det var dags för race 2 :bang2: :bang2: :bang2: :bang2:

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Andreas Karlsson- MX-5 Cup SSM, Knutstorp 2010-07-03

Post by Josen »

Härligt rejs Andreas :up: Du hänger med motorstinna MG och NA/NB med din 1.6:a och den vikten - djupt impad :bow:
Lite störande med glappade broms-ljus på MG (engelsk kvalitet ;) ) eller tror du han hade brytare på i-brädan ;) ?

Hörde att du råkade illa ut i rejs 2 - hoppas det löser sig och att alla lär av detta och i fortsättningen håller sina positioner stenhårt vid varvningar. Är det några som skall respekteras så är det varvade bilar.
Men shit-happens och bara man lär sig av det och går vidare :) :up:
Kunde gått värre med bilar sida mot sida och bilar rullar lätt när hjulen hugger tag i sidan :?
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
Cyberoid
Posts: 858
Joined: Mon 03 Mar 2008, 15:39
Location: Göteborg
Contact:

Re: Andreas Karlsson- MX-5 Cup SSM, Knutstorp 2010-07-03

Post by Cyberoid »

Snyggt kört Andreas! Du har bra häng på MG:n. Gillar Ronnies omkörning på utsidan i Ronnie Peterson kurvan också. Den var kaxig! :up: :up: :up: :D

Kul att fler lägger upp filmer.
-->Arrows<--
#86 Henrik Pihl
Modsport 3
User avatar
Friis
Posts: 33
Joined: Sun 19 Jul 2009, 00:17
Location: Denmark

Re: Andreas Karlsson- MX-5 Cup SSM, Knutstorp 2010-07-03

Post by Friis »

Hei Andreas

Det var en bra fight vi havde i både Race 1 og Race 2 :D . Ærgeligt at din bil blev skadet i Race 2, håber ikke at det blev alt for dyrt :( .
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Andreas Karlsson- MX-5 Cup SSM, Knutstorp 2010-07-03

Post by Fredrik Henriksson »

Friis wrote:
Det var en bra fight vi havde i både Race 1 og Race 2 :D .
Kul att du kom och rejsade med oss! Det var trevligt att ha dig som depågranne, hoppas du kommer fler gånger! :)
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
User avatar
Friis
Posts: 33
Joined: Sun 19 Jul 2009, 00:17
Location: Denmark

Re: Andreas Karlsson- MX-5 Cup SSM, Knutstorp 2010-07-03

Post by Friis »

Det var kull at være med til min første tävlinge og at møde jer alle. Jeg er helt sikkert med til Sportsvagnsmeeting igen næste år. Jeg har en masse ting som skal laves på bilen, så den bliver mere konkurrence dygtig i klass 1. Næste år bliver vi sikkert flere dansker i MX-5 cup.
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Re: Andreas Karlsson- MX-5 Cup SSM, Knutstorp 2010-07-03

Post by Andreas E »

Josen wrote:Härligt rejs Andreas :up: Du hänger med motorstinna MG och NA/NB med din 1.6:a och den vikten - djupt impad :bow:
Lite störande med glappade broms-ljus på MG (engelsk kvalitet ;) ) eller tror du han hade brytare på i-brädan ;) ?
...
Tog mycket på MG:n i långsamma partierna (hårnålen gick MG:n riktigt långsamt) men så fort det blir rakt så tappar jag mark. Ännu tydligare var det i race 2 när Magnus C tog sig förbi. Det är lite frusterande att oberoende av utgång inför en raka aldrig få riktigt bra läge för omkörning när det är dags att bromsa. Men samtidigt är det riktigt kul att ligga efter och jaga :twisted:

Störde mig lite på MG:ns bromsljus i början men det hade en lite positiv effekt också. Jag har en dålig ovana (från vanlig körning) att om jag ser bilen framför bromsa så bromsar jag också utan att tänka på det. Inte speciellt effektivt under race. Eftersom MG:n "bromsade" lite hela tiden kunde jag koncentrera mig på mina bromspunkter istället (vet att jag fortfarande bromsar alldeles för tidigt på många ställen :bang2: ).
Cyberoid wrote:Snyggt kört Andreas! Du har bra häng på MG:n. Gillar Ronnies omkörning på utsidan i Ronnie Peterson kurvan också. Den var kaxig! :up: :up: :up: :D

Kul att fler lägger upp filmer.
Håller med om att Ronnies omkörning var snygg. Visserligen var det fight om placeringen men när Ronnie var så tydligt mycket snabbare förstår jag inte varför MG:n stängde honom så många kurvor?

Friis wrote:Hei Andreas

Det var en bra fight vi havde i både Race 1 og Race 2 :D . Ærgeligt at din bil blev skadet i Race 2, håber ikke at det blev alt for dyrt :( .
Håller med om att det var roliga fighter mellan oss. Tur för min del att du inte hade samma speed i race 1 som i andra halvan av race 2 (hade inte en chans att hålla dig bakom på slutet). Hoppas vi ses igen framöver (och att du tar med lite fler landsmän från Danmark).

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
Post Reply