Andreas Karlsson - Falkenberg Classic 2009

Filmer från race, banträffar och annat miatarelaterat
Forum rules
• En film i varje tråd. Undantag gäller filmer från tävlingar/banträffar där samtliga filmer från samma förare får länkas från tråden.
• Trådens rubrik skall beskriva filmen.
• Förarens namn ska anges först i rubriken.
Post Reply
User avatar
Andreas E
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 2635
Joined: Tue 26 Feb 2008, 23:46
Location: Västerås/Centrum

Andreas Karlsson - Falkenberg Classic 2009

Post by Andreas E »

Här är mina onboard filmer (fick mitt kamerastativ godkänt vid besiktningen!) från MX-5 Cup tävlingen på Falkenberg 19-20 september.

Race 1
Första delen av race 1 har lite action i början. Direkt i starten till vänster syns Niklas snabba manöver för att undvika att köra in i Fredrik och strax innan chikanen är Hans förflyttning (för att hamna innanför Dennis är min tolkning) som resulterar i lite kontakt med Christoffer:
http://www.youtube.com/watch?v=IAl3M7pl ... re=channel

Andra delen av race 1 är inte så spännande (blir varvad av ett antal A och B bilar innan förnedrinegn kommer då Fredrik H susar förbi :evil: ):
http://www.youtube.com/watch?v=WU3j_15Q ... re=channel

Race 2
I första delen av race 2 syns de för min del mindre roliga första varven. Först missar Hans (som står framför mig) startflaggen vilket gör att jag får gå av gasen för att undvika att köra ihop = jag tappar och hamnar helt sist. Att jag sedan missar växlingen i esset gör inte saken bättre. När Bertil släpper förbi mig på andra varvet är jag lite frusterad (mina svordomar hörs knappt i vindbruset) och det blir lite överkörning i chikanen några gånger när jag försöker kompensera det jag tappade i början:
http://www.youtube.com/watch?v=PTAxPRL_ ... re=channel

Andra delen av race 2 är inte heller spännande (blir varvad av ett antal A och B bilar igen även om jag lyssnade på Halbig och försökte minimera påverkan på mina egan tider då jag blev varvad. Slapp även bli varvad av Fredrik då jag lyckades kapa lite tid på mina varv och framförallt eftersom Fredrik körde på säkerhet andra racet):
http://www.youtube.com/watch?v=nt7OyyLh4rM

/Andreas K
Andreas Eckemark, medlem nr 5 och ordförande i MX-5 Racing Club.
Kör en svart NBFL som är en kompromiss mellan vardagskomfort och tävling i Standardklassen i MX-5 Cup.
User avatar
Josen
Posts: 1543
Joined: Thu 28 Feb 2008, 19:35

Re: Andreas Karlsson - Falkenberg Classic 2009

Post by Josen »

Tack för härliga filmer :up: Brutal körning av Hans D i T1, hetsiga starter milt sagt :shock:
Ge inte upp nu, kämpa på, du kör snygga spår och hanterar bilen mjukt :up: Mycket starkt av dig att ta dig dit och köra :up: :bow:
Du måste inse att bilarna du kör emot har det plöjts mycket pengar och tid i. Skulle finnas lite fler std miator med så du hade någon att kämpa emot. Vinnar-skallarna kan man inte göra mycket åt utan att det kostar på ;)
Joachim Osbeck - Roadsport B Lotus Elise S2 111 -> SPVM 2011 1:a, 2012 - 2:a, 2013 - 1:a
"If you can't go fast on 90hp, 900 won't help you"
- Bob Hall, Product Planner of the original Mazda Miata design team
User avatar
gokarting.nu
Medlem MX-5 Racing Club
Posts: 1248
Joined: Wed 06 Aug 2008, 19:36

Re: Andreas Karlsson - Falkenberg Classic 2009

Post by gokarting.nu »

Jag är inte att bedömma....men jag skriver ändå.

Ditt lugn imponerar, känner igen den känslan din film förmedlar.
Kör bra spår men inget hjälper. De andra bilarna har mer driv det är så bara.
Med mina mått mätt, kör du mycket snyggt Andreas.


DU DESSUTOM HAR DU ETT SUPERSNYGGT NAMN!!!!!!!!!

(...och Drangel och Kullman tycker det är mycket bilar på banan...HAHAHAHAHAHAHAAHA!!!!!!...skoja lite bara..)
Andreas Halbig NB -98
Mer känd som
--Mattafaran-- edit: bilen känd som Mattafaran alltså.... Föraren känd som : Mr Spam.
Sponsor av: Vi som fattat att BoråsBildemontering skiter i sina kunder. Lurendrejerifirma!
User avatar
Fredrik Henriksson
Posts: 2412
Joined: Thu 28 Feb 2008, 12:15
Location: Bollebygd

Re: Andreas Karlsson - Falkenberg Classic 2009

Post by Fredrik Henriksson »

Snackade med Andreas efter racen och han är ganska klar över läget. :)
1.6:a nästan olättad = Chanslös, men det är kul ändå och det funkar som se och lärabil första året.
1.6:a hyggligt lättad = med bra i mitten (häng på pallplats med rätt förare).
1.6:a Hardcorelättad = Topp 3-Bil (kubbas om 1:plats med rätt förare och fräsch motor)

Tittat på tiderna i mylaps, släng ur några kilo ur bilen och du är med i matchen... :up:
Varvtider 2008: Falkenberg: 54,3 | Kinnekulle: 1.04,6 | Knutstorp: 1.12,1 | Mantorp: 1.41,1 | Sturup: 1.14,5
Varvtider 2009: Falkenberg: 53,0 | Kinnekulle: 1.03,7 | Knutstorp: 1.10,5 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: 1.57.3
Varvtider 2010: Falkenberg: 52,5 | Kinnekulle: 1.02,4 | Knutstorp: 1.10,2 | Mantorp: --------| Sturup: -------| Anderstorp: -------| Gotland: 1.35,5 :burnout:
Post Reply